Xenoblade Chronicles: Definitive Edition הוא משחק אקשן תפקידים יפני מאוד ומוצלח מאוד, שכבר בבסיסו שווה שתשחקו בו. הליטוש שהוא עבר רק משבח אותו ועכשיו ניתן להנות מהאתגר באופן מוחלט.


כשהתחלתי לשחק ב-Xenoblade Chronicles: Definitive Edition ציפיתי להרבה, בייחוד בגלל המלצות רבות שקיבלתי על המשחק ולמרות הציפיות הגבוהות, המשחק עדיין הצליח להפתיע אותי לטובה. אין ספק בכלל, המשחק התיישן (או שמא, התחדש) מצוין, והעובדה שהוא יצא לראשונה אי שם בשנת 2010 לא מונעת ממנו להיות משחק מעולה גם בשנת 2020.

סיפור ענק

במשחק תעקבו אחרי סיפורו של שולק (Shulk), חוקר צעיר שמקדיש את זמנו ומרצו לאיסוף גרוטאות, המצאות ומחקר מעמיק על חרב מיוחדת במינה, המונדו (Monado). הסיפור מתרחש שנים רבות לאחר קרב איתנים בין שני טיטאנים בגודל של עולם ומלואו (וכמו שתיווכחו לראות במשחק, אחד הוא עולם, השני הוא מלואו), הביוניס והמקוניס.

כעת, צורות החיים הנמצאות על הביוניס הם בני האדם וכל שאר היצורים והמפלצות שדם זורם בעורקיהם ואילו על המקוניס חיים רובוטים שהמזון האהוב עליהם הוא בני אדם. להב המונדו הוא הדבר היחיד שעומד בין האדם למכונה, ועד הפשיטה הגורלית בה היה מעורב שולק איש לא תיאר לעצמו את העוצמה החבויה בו.

כאשר שולק מפעיל לראשונה את המונדו כנגד חיילי המקון, הוא מגלה כי הוא יכול לראות מעט אל תוך העתיד, ובכך להמנע מסכנות הנשקפות לו ולחבריו. לאחר הפשיטה שולק מחליט לשים סוף למתקפות הללו אחת ולתמיד, ולתקוע כמה שיותר מקלות בגלגלי השיניים של המקונים. לא אגלה לכם יותר מזה מבחינת הסיפור, אבל אוסיף שהוא כתוב היטב, ומלא תפניות מפתיעות.

אין אומנות ללא יכולת

במשחק תצאו לחקור את העולם הרחב של Xenoblade Chronicles: Definitive Edition ובדרככם תאספו חברים נוספים לדרך. בכל זמן נתון תוכלו לבחור עד שלוש דמויות שיהיו חלק מהצוות שלכם, כאשר אינכם חייבים לכלול את שולק ביניהם אך אתם שולטים אך ורק בדמות המנהיג. המתקפות שלכם נקראות אומנויות (Arts), ולכל דמות ארסנל אומנויות משלה שילך ויגדל עם עליית הרמות. חלק מהאומנויות תסבנה נזק או אפקטים שליליים לאויבים וחלקן ירפאו או יחזקו אתכם ואת חברי הצוות.

לכל דמות יש גם אומנות מיוחדת הנקראת אומנות כישרון (Talent Art), שהיא בעצם היכולת המרכזית של הדמות (אצל שולק זה פותח את אומנויות המונדו). האומנויות ניתנות לשדרוג על ידי ניצול של נקודות אומנות שמקבלים לאחר קרב מוצלח. כדי לשדרג את האומנויות עד הסוף תצטרכו להשיג ספרים מסויימים שפותחים לכם את השלבים הבאים שלהן, אך לא תצטרכו להתאמץ יותר מדי בשביל זה, שכן הם נמצאים בחנויות ולא עמוק בתוך מערה.

לכל דמות יש גם עץ יכולות משלה, וככל שתילחמו יותר תפתחו יותר יכולות בו, חלקן פסיביות ופועלות תמיד וחלקן פועלות תחת תנאים מסויימים. לכל דמות יש מספר ענפים שונים בעץ היכולות וכל אחד מהם ניתן לשיפור אוטומטית בענף הנבחר, על ידי קבלת נקודות יכולת לאחר הקרבות. בין הדמויות יתפתחו יחסי קרבה, ועל מנת להעלות אותם לרמה גבוהה תבצעו יחד משימות, תחלקו מתנות ותקיימו שיחות מלב אל לב שיוסיפו דיאלוגים מעניינים ונחמדים למשחק. ההשקעה תשתלם לכם, כפי שתראו בהמשך.

דע את האויב ודע את עצמך

האויבים במשחק מסווגים על ידי שתי מערכות מקבילות, צבע וסימון. לכל אויב יש תגית צבע המראה איפה אתם עומדים ביחס אליו מבחינת הקושי בקרב. על תגית הצבע עשוי להופיע סימן שמסביר האם וכיצד האויב יכול לשים לב אליכם (למשל, אם הוא רואה אתכם לפניו). כיאה למשחק עולם פתוח, גם באזורים הראשונים תוכלו למצוא אויבים חזקים שיורידו אתכם בשניה, אז כדאי לשים לב שאתם לא מעצבנים את המפלץ הלא נכון.

אותם מנגנוני סימון נכונים גם עבור המכונות השונות אך בשונה מהמפלצות, בקרבות נגד מקונים תזקקו אף יותר לעזרתו של שולק והמונדו שלו; היות וקשה לפגוע במקונים השונים, שולק יעזור לכם להנחית מכות ניצחות עליהם בעזרת אומנויות המונדו כגון אומנות ה-Buster שמניבה נזק כפול על המקונים או אמנות ה-Enchant שמאפשרת גם לחברי הצוות האחרים לחתוך בברזל החי. את האומנויות השונות של המונדו תפתחו במהלך הסיפור הראשי, כמובן.

לאור זאת, מובן שתצטרכו להפעיל מחשבה טקטית בקרבות ולתכנן את הפעלת האומנויות שלכם בצורה מושכלת. לחלק מהאומניות יש אפקטים משניים שמתקיימים רק תחת תנאים מסויימים, כגון תקיפה ממיקום ספציפי ביחס לאויב. חלקן, למשל, ממלאות את מד-הצוות וחלקן את מד אומנות הכישרון (שלרוב מתמלא גם מההתקפה האוטומטית, אך בקצב איטי).

לצערי, התחכום של מערכת הקרב הוא גם החיסרון שלה. בגלל שהקרבות מתבצעים בזמן אמת ועליכם לעתים גם לשנות מיקום במהלך הקרב, הבחירה של האומנויות הופכת להיות מסורבלת מעט,עם המון מקום לטעויות בתזמון ובבחירת האומנות הרצויה. כאשר כל שנייה קריטית, גם פספוס מינורי יכול להתגלות כטעות פטאלית. שימו לב שגם בריחה היא אפשרות לגיטימית לפעמים, וכדאי לכם לברוח קצת לפני הרגע האחרון.

צוות אחים גם יחד

האינטרקציה בין חברי הצוות חשובה מאוד בזמן קרב, ויש לה מספר רבדים. ראשית, שימוש מתוזמן היטב במתקפות ייתן אפקטים שיעזרו לכם נגד אויבים או יחזקו את הצוות, וכן אם הצלחתם למלא את מד-הצוות (Party Gauge) שלכם במהלך הקרב תוכלו להמטיר על האויב מתקפות שרשרת. שנית, שיפור היחסים בין הדמויות יאפשר לכם לשלב בין היכולות שלכם לשל חברי הצוות, מה שיכול להביא ליתרון משמעותי בקרבות.

בנוסף, תוכלו לקבל בונוסים על ידי עידוד חברי הצוות, ואם יש לפחות פס אחד במד-הצוות תוכלו גם להזהיר אותם מפני סכנה כאשר תקבלו הצצות לעתיד ולהחיות אותם אם הם מאבדים הכרה. מה שיפה כאן זה שאם דמות המנהיג מאבדת הכרה, הדמויות האחרות ינסו להחיות אותה, דבר שהציל לי יותר מקרב אחד.

אמנם מרבית הקרבות במשחק די פשוטים, אך ישנם גם לא מעט קרבות מאתגרים במשחק, ואפילו מחוץ בסיפור הראשי. לעיתים לא מספיק לשדרג את הדמויות, אלא תצטרכו לחשוב לעומק עד לרמת תכנון חברי הצוות, (ומי יהיה המנהיג, בפרט) כדי לצלוח את הקרב. זה נכון שאם נכשלתם יותר מדי פעמים תמיד תוכלו להעביר את הרמה ל-Casual Mode, אבל אותי זה מעליב באופן אישי שהמשחק בכלל מציע לי את זה. קראת לי n00b?

נקודה נוספת שחשוב לציין היא שבמידה וכל חברי הצוות מאבדים הכרה או שהמנהיג מאבד הכרה ללא אפשרות החייאה, תופיעו מחדש בנקודת הציון האחרונה בה עברתם במפה. בעוד שזה לא רע כיוון שבאופן זה אתם לא מאבדים ציוד והתקדמות, לעיתים תמצאו את עצמכם במרחק הליכה ארוכה מהקרב. אפילו עם אפשרות הריצה האוטומטית, בהיעדר אפשרות להגביר את הקצב זה יכול להיות די מתסכל.

שים לי קצת בצד

בעולם של Xenoblade Chronicles: Definitive Edition תוכלו למצוא מכל הבא ליד. מלהביס אויבים תוכלו להשיג נשקים, חפצי ביגוד וחלקי מפלצות/מכונות. לנשקים ולשריונות יש רמות נדירות שונות, בונוסים שונים ולעיתים אף תוכלו לשדרג אותם עם אבני חן מיוחדות שתקבלו או תחשלו במהלך המשחק.

ברחבי העולם העצום תוכלו למצוא מיקומים שונים, לכרות קריסטלים ואף לנסות אתגרים מבוססי זמן (Time Attacks) אשר שודרגו מאז המשחק המקורי. בנוסף, פזורים להם גם חפצי אספנות רבים ומגוונים שישמשו אתכם בהחלפות וכן תוכלו להוסיף אותם לאלבום שלכם על מנת לקבל פרסים ולפתוח תמונות חדשות. לעיתים כאשר תאספו חפץ אספנות יופיע לכם חיזיון לעתיד, שצופה שתצטרכו לאסוף מספר מסויים של החפצים הללו בשביל משימת צד.

ואם הגענו לדבר על משימות הצד, אתחיל בהדגשה ברורה – הן מומלצות מאוד. נכון, הרבה מהן חוזרות על עצמן ובסגנון הרגיל של "תהרוג את אלה, תאסוף כאלה", אך חלקן מעניינות ומערבות חזיונות והחלטות בין שתי תוצאות אפשריות לסיפור. בנוסף, משימות אלו הן כלי חשוב בחקר העולם, בצבירת משאבים ובעליית הרמות, גם אם הפרס למילוי המשימה הוא כספי בלבד.

בעזרת משימות הצד תפתחו גם את הקשרים שלכם עם הקהילה המקומית בכל אזור, וקשרים אלו יתנו לכם בונוסים בחנויות ובהחלפות, אפשרויות החלפה נוספות, ציוד טוב יותר בחנויות ויפתח משימות חדשות. תוכלו לעקוב אחרי ההתקדמות בעזרת תרשים הקרבה, שגם יסמן לכם מתי ואיפה סביר שתמצאו את חברי הקהילה. שימו לב שחלק ממשימות הצד עשויות להעלם אם תמשיכו יותר מדי בסיפור.

כמו כן, יש שני אלמנטים שאהבתי במיוחד במשימות הצד; ראשית, לעיתים תוכלו לקחת מספר משימות מאותו NPC ברצף, מבלי להשלים את הקודמות. שנית, בהרבה משימות לא תאלצו לחזור ל-NPC ולעדכן אותו שסיימתם את המשימה, ותקבלו את הפרס באופן מידי. בכל אופן, תוכלו להפעיל את אופציית ה-Fast Travel כמעט בכל זמן, אז זה לא מאוד נורא גם במשימות הדורשות חזרה לשולח.

שיפוץ מוצלח

המשחק Xenoblade Chronicles: Definitive Edition הגיע אלינו לאחר שיפוצים רבים, וניכר כי המפתחים עשו עבודה מעולה. השיפור המשמעותי והבולט ביותר הוא השיפור בגרפיקה שפשוט הופך את המשחק ממעולה לכזה שפשוט אסור לפספס.

הגרפיקה המשודרגת מורגשת במיוחד בקטעים הסינמטיים הרבים שבמשחק אך לדעתי היא אף משמעותית יותר בעיצוב העולם. העולם הרחב פשוט יפהפה, וחלק מהמיקומים שתוכלו למצוא במפה ממש עוצרי נשימה. שלבו את זה יחד עם מחזורי יום ולילה ושינויים במזג אוויר, וקיבלתם חווית משחק נהדרת. מאידך גיסא, לעיתים זה נראה שהדמויות הולכות קצת מוזר או שהן נעלמות בזוויות מסויימות של המצלמה, אך זה הפגם היחיד שמצאתי.

בנוסף, ממשק המשתמש שונה לבלי היכר, והוא נראה ברור ואינטואיטיבי יותר מקודמו. בנוסף, מפתחי המשחק דאגו שכל פרט יהיה ברור וקריא גם במסך של ה-Switch וגם במסך הגדול, הן בתפריטים השונים והן בכתוביות שמופיעות על המסך בדיאלוגים ובקטעים הסינמטיים.

היות וכמות נקודות הנסיון, האומנות והיכולת נגזרת מיחסי הכוחות שבין הצוות שלכם לאויבים, אם תהיו ברמה גבוהה יהיה קשה לכם לעלות רמות. פה נכנס ה-Expert Mode לפעולה. בעזרת התוספת החדשה הזו תחליטו עצמאית ובאופן גמיש הניתן לשינוי בכל שלב אם אתם רוצים להשאר עם כל נקודות הנסיון שצברתם ולהיות ברמה האמיתית שלכם, או שמא תעדיפו לשמור את הנקודות בבטחה באחסון ולהוריד את עצמכם בכמה רמות, מה שיעזור לכם מאוד למקסם את הדמויות שלכם.

הרבה רצועות שמע הוקלטו מחדש, וזה מאוד משדרג את החוויה. אם אתם בכל זאת בקטע של נוסטלגיה, תוכלו להחליף למוסיקה המקורית בכל עת דרך התפריט במשחק. כמובן, המוסיקה תמיד מתאימה לאווירה שהמקום רוצה לשדר, וכמו כן מנגינת הקרב תכניס אתכם למתח מרכז.

ב-JRPG התנהג כיפני

דיבוב הדמויות עשוי טוב ומגיע בשתי שפות, יפנית ואנגלית (במבטא בריטי חזק, שכן נינטנדו אמריקה לא רצו להשקיע בתרגום והדיבוב ונינטנדו אירופה אמרו "יאללה תביאו"). היות ושולק וחבריו לא נראים לי הטיפוסים שמקפידים על שעת התה, החלטתי ללכת על הדיבוב היפני ונהניתי מכל שיחה וצרחה. במיוחד בלט שחקן הקול של דאנבאן (Dunban), שתורם את קולו גם לנסיך הסאיאנים, וג'יטה.

כפי שפורסם, המשחק מכיל גם סיפור נוסף, הנקרא Epilogue: Future Connected. את הסיפור הזה תוכלו לשחק מיד עם התקנת המשחק, שם תתחילו ברמה 60 ויהיו מספר שינויים בתפריטים ובמכניקות השונות. אם אתם כמוני ולא שיחקתם במשחק בעבר, אולי תרצו להמנע מלשחק בו, היות והוא מתרחש אחרי ארועי המשחק המרכזי.

בסיפור זה תחקרו אזורים חדשים ותחוו עוד קצת מהעולם של Xenoblade Chronicles: Definitive Edition על פני כ-20 שעות משחק נוספות. להערכתי ההרחבה תהיה שווה כתבה נפרדת, לכן לא אפרט כאן יותר מזה.

המשחק Xenoblade Chronicles Definitive Edition היכה בי חזק יותר ממה שהכיתי בו. השילוב של המחשבה על כל פרט שייתן לי את היתרון בקרב רק כדי שאנצח על הקשקש יחד עם סיפור מעולה וגרפיקה משודרגת הופך את המשחק לאחד שאמליץ בחום לכל שואל, והוא שווה כל דקת משחק.

מפתחת: Monolith soft

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 29 למאי, 2020

ז'אנר: פעולה, תפקידים

זמין על: Switch

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Xenoblade Chronicles: Definitive Edition סופק על ידי נינטנדו ישראל.