כשחברת Google נוסדה לראשונה היא חרטה על דגלה את המוטו "אל תהיה רשע". מאז, החברה מחקה את המשפט כשהחליפה את שמה לאלפבית. עכשיו Epic Games מקימה חברת הפצה בשם Epic Games Publishing ומנסה להציג את הגרסה שלה ל-"אל תהיה רשע".

חברת Epic Games מפתחת משחקים הרבה לפני Fortnite. היא היוצרת של מנוע Unreal Engine המשמש משחקים רבים עוד מראשית עידן המשחקים. משחקים איקוניים כמו Unreal Tournament, Splinter Cell ו-BioShock נוצרו במנועי Unreal, כמו גם משחקים רבים למכשירי מציאות מדומה.

בתחילת 2019 הקימה החברה את Epic Games Store, חנות מקוונת לממכר משחקים הנועדה להתחרות בבלעדיות הדרקונית של Steam במכירת משחקים. כיום Steam גובה כ-30% מכל משחק שנמכר אצלה ומכל מכירה שנעשית בתוך המשחק, וזה שוחק את רווחי המפתחים. חברת Epic Games החליטו לאתגר את המונופול של Steam על ידי פתיחת חנות מתחרה שמציעה עסקאות טובות הרבה יותר למפתחים, ומצד שני מעניקה מתנות רבות לשחקנים. השנה הראשונה נסתיימה בהצלחה מבחינת Epic Games והם ממשיכים לעוד שנה ולעוד קרב כנגד Steam. כמוב ש-Steam מצידה לא נשארה חייבת ומשיבה מחלמה.

לפני כמה ימים Epic Games הכריזו על שלב חדש במאבק והקמת חברת הפצה בשם Epic Games Publishing. כצעד ראשון, היא גייסה שלושה חברות פיתוח משחקים עצמאיות: genDesign, Playdead ו-Remedy Entertainment. אתם בוודאי מכירים אותן ממשחקים כמו Control, Limbo ו- Shadow of Colossus. שנית, היא מציעה למפתחים עסקה חלומית.

Epic Games Publishing - genDesign

למפתחים יהיה חופש יצירתי מלא וללא כל התערבות של Epic Games כלל. בנוסף, החברה משאירה את כל הנכסים האינטלקטואליים וזכויות היוצרים בידי המפתחת. אלו חדשות מדהימות למפתחים שמקבלים חופש יצירתי ובעלות על הזכויות גם אם השותפות נגמרת. דבר שני, הפרוייקט ימומן במלואו ע"י Epic – כלומר החברה תציע 100% מימון למשחקים. זה יקל על המפתחים את הלחץ הכלכלי ויאפשר להם לעסוק בעיקר בפיתוח עצמו. דבר שלישי, הרווחים יחולקו 50/50, שזו חלוקה יותר מהוגנת ומשאירה את המפתחים עם נתח נאה במשחק, למרות שחברת Epic Games מוכנה לממן 100% ממנו.

מדובר כאן בצעדים משמעותיים לטובת מפתחי אינדי, שבוודאי יגרמו להרבה מפתחים עצמאיים לפנות לחברה. אני מניח שזה מגיע מתוך רצון להעמיק את המלחמה בחנות של Steam ולתת לחנות של Epic גישה אקסקלוסיבית למשחקי אינדי, אסטרטגיה שבינתיים די השתלמה ב-2019.

Epic Games Publishing - Remedy

לפתח משחק זה סיפור קשה, בעיקר לחברות אינדי קטנות שצריכות להתמודד עם הרבה קשיים מעבר לבעיות הרגילות של פיתוח משחק. הצורך במימון, יכולות הפצה, וקשרים עם התעשייה חשוב להצלחה של משחק לא פחות מאשר המכניקה או הגרפיקה של המשחק. מפתחים רבים, כמו גם שחקנים רבים אוהבים להתלונן על מפיצים ועל החוזים הדרקוניים שלהם ותוהים לרוב מדוע בכלל צריך מפיצים והאם יש להם מקום במאה ה-21.

אז בואו נבין מה עושה מפיץ ולמה צריך אותם. בתחילת עידן הגיימינג, המפיצים היו מפיצים את המשחקים. משחקים היו נמכרים בדיסקים או קלטות והיה צריך ממש לצרוב את הדיסקים והקלטות, לארוז אותם בעטיפה צבעונית, לשנע את הסחורה יחד עם פוסטרים פרסומיים, ולסדר הכל במדפים של חנות המשחקים. היום, כל זה כבר לא נדרש כיוון שרכישת משחקים נעשית באופן דיגיטלי, דרך חנויות דיגיטליות כמו Steam, GOG, והחנות של Epic Games.

אז אם כך, למה עדיין משתמשים במפיצים, מה התועלת בהם? אז התשובה היא שמפיץ יכול לפרסם את המשחק ולגרום לו להימכר יותר. יש כיום ב-Steam למעלה מ-30,000 משחקים, עם עוד למעלה מעשרת אלפים משחקים שמתווספים כל שנה. היכולת של משחק להתבלט בחנויות מקוונות, לזכות בסיקור תקשורתי ולקבל פידבק מסטרימרים בד"כ יקרה בזכות מפיצה. למפיצה יש את מירב הקשרים עם התעשיה. הם יכולים להביא את המשחק לכנסים, להשיג למפתחים גישה לערכות פיתוח של הדור החדש של הקונסולות, ליצור קשר עם סטרימרים ואפילו לעזור למפתחת קטנה להשיג עוד משאבים עבור התאמות לוקליזציה ובקרת איכות.

Epic Games Publishing - Playdead

אבל, הדבר החשוב מכל הוא כמובן כסף. מימון הוא הדרך של מפיצה לתת כתף במאמצי הפיתוח ולאפשר למפתחים לשאת בעול הכלכלי של יצירת משחק. כיוון שלמפיצות יש תמיד אינטרס עסקי יותר משל המפתחים, יש מידי פעם חיכוכים בין הראייה האומנותית של המפתחים לבין הראייה העסקית של המפיצים, ואלה בעיקר יצרו למפיצים מוניטין רע לפעמים.

סך הכל, Epic Games עושה כאן במהלך מאוד הוגן, בעיקר כשהוא מגיעה מחברה עם גב כלכלי כמו שלה. יהיה מעניין לראות את תגובתן של מפיצות רבות, גם של חברות אינדי, למהלך של Epic Games Publishing. אבל ללא ספק יש כאן העלאת הילוך במאבק מול Steam שבסוף כולנו יוצאים מורווחים ממנו.