המשחק Pokemon GO היה הסנסציה של משחקי המובייל בשנת 2016, ושחקנים רבים יצאו לרחובות כדי למצוא פוקימונים ולזרוק עליהם כדורים דרך מסך הסמארטפון. המשחק התחיל עם כחצי מליארד הורדות ו-832 מליון דולר של רווחים בשנת 2016 ומשם רק התקדם.

במהלך השנים האחרונות המשחק התקדם והתפתח ונוספו לו אלמנטים רבים שבתכלס, חבל שלא היו שם בהתחלה. אולם, היתרון שלו היה אחר לגמרי, שכן אפילו אנשים שלא מכירים פוקימון, או כאלה שהפעם האחרונה שנגעו במשהו שקשור לזה הייתה בתקופת ה- Gameboy Color התחילו להתעניין ולהכנס גם הם לעולם הזה.

מצד שני, ההתמכרות של אנשים למשחק הזה התבטאה לפעמים בתאונות שחלקן גרמו למטרד במקרה הטוב או הובילו למוות טיפשי במקרה הגרוע. לאור זאת ולאור העובדה שהמשחק יצא עם אלמנטים בסיסיים בלבד למשחק והרגיש מאוד לא אפוי, שנת 2017 לא הייתה מי יודע מה, עם רווחים נמוכים יחסית להתחלה, שעמדו על 589 מליון דולר.

בנקודה זו אסביר שהרווחים נובעים אך ורק משחקנים שמשתמשים במנגנון הרכישות הפנימי של המשחק (או יותר נכון מיקרו טרנזקציות) שמאפשרות לרכוש חפצים כגון פוכדורים, חפצי פיתוח, ביגוד ושאר שדרוגים וירקות; אין מניעה לשחק במשחק מבלי לשלם, הדרך למעלה פשוט תהיה ארוכה יותר.

ביגוד לדמויות ב- Pokemon GO עם קריצה לדור 7

לאחר השנה הקשה, הגיעה שנת 2018 שהקפיצה את הרווחים חזרה עם 816 מליון דולר, 38% מהם רק בארה"ב. מה היה מיוחד בשנה הזו? אז נקדים שעד 2018 המשחק הכיל לכידת פוקימונים ופיתוחם, ביקור בתחנות, קרבות מכון ולקראת אמצע 2017 גם קרבות רייד בהם ניתן לחבור למספר אנשים כדי לנצח יחד פוקימון חזק במיוחד (תלוי ברמת הרייד, כמובן). כל זה מחוויר לעומת השדרוגים של 2018 כפי שיובא בהמשך.

אחד השדרוגים של 2018 הוא ימי קהילה, בהם יש טווח שעות מסוים בו פוקימון ספציפי (לרוב התחלתיים) מופיע בתדירות גבוהה, עם סיכוי גבוה שהוא יהיה נוצץ. שדרוג נוסף הוא המשימות המיוחדות, ושחקנים שלקחו חלק בהן יכלו לתפוס פוקימון מיוחד או אפילו אגדי.

אם נוסיף על זה את הקריצות למשחקי דור 7 והכנסת הווריאנטים האלוליאנים של פוקימונים מדור 1 וכן את החיבור בין Pokemon GO למשחקי Let's GO שיצאו באותה שנה והאפשרות להשיג דרך חיבור זה פוקימון מיתי חדש (מלטאן והתפתחותו, מלמטאל), העליה בהחלט מובנת.

מלמטאל מוקף בחבורת מלטאנים

העדכון האחרון שהתרחש ב-2018 הייתה הכנסת מנגנון PVP למשחק, ואולי כתוצאה מכך בשנת 2019 המשחק הרוויח אפילו יותר, 894 מליון דולר. התוספת המרכזית בשנת 2019 היא פוקימוני הצללים שמופיעים בתחנות שצוות רוקט השתלטו עליהם. לאחר שמנצחים בקרב את הלוזר התורן של צוות רוקט (שחלקם דווקא לא פשוטים), יש הזדמנות ללכוד פוקימון צללים ואף לטהר אותם.

המשחק Pokemon GO חצה, כאמור, את סף ה-3 מליארד דולר, שזה בהחלט הישג נאה, בפרט למשחק מובייל שדורש מהמשחקים בו אשכרה לצאת מהבית (אני לא מדבר עליכם, ספופרים!) ולקיים אינטרקציות עם אנשים. הוא חונה אצלי בחניית האפליקציות ונפתח מדי פעם, ולמרות ההצלחה העולמית שלו, אני חושב שהוא לא יכול להתחרות במשחקי הפוקימון הקלאסיים.