Megaquarium הוא משחק עמוק ומאתגר שידרוש מכם לתכנן אקווריומים ולדאוג לדגים שבתוכם. עם זאת, עוד השקעה במה שניתן לתכנן מחוץ לאקווריום היתה מוסיפה תוכן משמעותי למשחק.

Megaquarium הוא משחק ניהול וסימולציה של חברת Twice Circled שהביאו לנו בעבר את Big Pharma.

במבט ראשון המשחק נראה כמו משחק מובייל פשוט, הגרפיקה פשוטה ולא מפורטת מדי והתפריטים נראים מותאמים למסכי מגע.

מהר מאוד מבינים שלא כך הדבר והמשחק רחוק מאוד מהקטגוריה הזאת ומפתיע לטובה בכל המשתנים. הקמפיין בנוי בצורה נהדרת, הפשטות של הגרפיקה לא מורידה מההנאה, רמת הקושי מאתגרת ולא מוותרת ואולי אפילו תלמדו כמה דברים על עולם החי והזנים הקיימים בו.

בנו את האקווריום הגדול מכולם

המשחק עוסק איך לא, במתחם ענק של אקווריומים בו תוכלו לנהל כמעט כל דבר אפשרי, החל מהמיקום שלהם, הגודל והדגים שיחיו שם ואפילו את הצמחיה והאבנים בתוכם.

זה אומנם נשמע פשוט אבל זה הרבה יותר מורכב ממה שאתם חושבים. תצטרכו לספק לכל סוג דגים באקווריום את תנאי המחיה הנדרשים להם כמו טמפרטורה, ניקיון המים, תאורה לחימום, מזון ועוד דברים נוספים.

חלקם לא יסתדרו עם מיני דגים אחרים, ירצו לחיות כלהקה גדולה או ידרשו גודל מסויים של אקווריום. נוסף על הכל תדרשו לנהל צוות עובדים, לפתח את הסקילים שלהם ולספק את מבקרי האקווריום שלכם.

בהתחלת המשחק תוכלו לבחור בין מצב קמפיין למצב פתוח בו תבחרו מספר הגדרות ותתחילו לשחק. אני בחרתי להתחיל מהקמפיין וזה התגלה כבחירה נבונה. הקמפיין בונה לכם את המשחק ועוזר לכם להבין איך הדברים עובדים, מכיוון ובהתחלה המשימות פשוטות וההדרכה צמודה. יש מי שימצא את ההתחלה מעט משעממת אך מניסיון כדאי מאוד לעבור אותה ולא לדלג.

לאט לאט תכירו את הכלים העומדים לרשותכם, המשאבות, המסננים, החימום והאקווריומים. איפה למקם כל דבר ביחד לאקווריום ומה האורחים שלכם רוצים. תתחילו מהדברים הפשוטים ביותר ועם מיני הדגים הכי קלים לעבודה ולאט לאט תתקדמו הלאה.

Megaquarium

בשלב מסויים הקמפיין נהיה בהחלט מאתגר ולא מוותר לכם, אני מצאתי את עצמי מספר פעמים מאתחל שלב רק כי עשיתי בלאגן גדול מדי ולא הצלחתי לסדר אותו או שהגעתי כמעט לרמה מעל אבל המתחם לא היה מספיק טוב.

תדרשו לתכנן את הרחבת השטח שלכם ואיך החלל יראה, כמובן שתוכלו לארגן מחדש ולהרוס חלקים ישנים שתרצו לשנות אך כדאי לחשוב מראש על צורת הבניה שלכם. הרבה פעמיים קרה לי ששמתי חלל עם משאבות וציוד לצוות העובדים שפתאום הרגיש מאוד לא נוח ולא יעיל מבחינת הליכה לצוות. ככל שתתכננו את המתחם טוב יותר, כך תוכלו לחסוך כסף בכוח אדם והדגים וגם המבקרים שלכם יהיו מאושרים יותר.

משחקיות שלא נשארת במים הרדודים

אחרי כמה משימות בקמפיין עברתי למצב הפתוח. במצב הפתוח אין משימות מיוחדות, אבל אתם קובעים מאיזו נקודה תתחילו, החל משלב 4 ועד שלב 12 שבו רוב האפשרויות יהיו פתוחות בפניכם. כמו בכל משחק ניהול תוכלו לקבוע את רמת הקושי שלו ותקבעו גם עם כמה תקציב תתחילו.

בתחילת כל משחק, גם בקמפיין וגם במצב הפתוח, תבחרו מחקר בתחום זני הדגים ועולם החי ותחום המכונות והשירות של המתחם.

ניהול התקציב הוא דבר קריטי במצב הפתוח. אם לא תתכננו נכון, אתם עשויים להתקע עם אקווריומים יפים שהדגים בהם לא יחיו יותר ממספר ימים כי נגמר לכם הכסף למשאבות וחימום, או שהדגים ידרשו דברים מסויימים בתוך האקווריום שלא תוכלו לקנות להם.

על כל רמה שתעלו יפתחו בפניכם אביזרים חדשים למתחם, החל מאקווריומים חדשים ומגניבים שניתן לעבור דרכם ועד למשאבות ענק שיעזרו לכם לצמצם את המרחב שחדרי השירות תופסים כך שלא יגנבו מקום קריטי. בנוסף לזה תוכלו לחקור זנים חדשים של דגים ומתקנים חדשים למתחם.

כשתתחילו לשלב באותו אקווריום מספר זנים תצטרכו לראות שאותם דגים אכן מסתדרים אחד עם השני, ושלא שמתם בטעות דגים שדורשים מים חמים עם כאלה שדורשים מים קרים או שאין זנים שיטרפו אחד את השני.

הצמחיה והאבנים באקווריומים השונים לא רק משמשים לנוי אלא ממש מספקים בית וסביבה עבור הזנים שחיים בתוך האקווריום ולכן חשוב להתאים אותם אליהם. בכל פעם כשתוסיפו דגים אל המיכל, תוכלו לראות מה הדרישות שלהם וכך להתאים את זה עבורם.

Megaquarium

בנוסף להתעסקות עם זני החי תדרשו לנהל ותחזק את צוות העובדים שלכם. הם יתחיל לרכוש סקילים חדשים ואתם תדרשו להחליט במה להתמקד, החל מנקיון, דיבור בפני קהל, תיקונים, האכלה או אפילו שלא ילמד שום דבר וישאר עם הידע שכבר יש לו.

ככל שהעובד שלכם יהיה מיומן תדרשו לשלם לו משכורת גבוהה יותר, מה שיעלה לכם את הוצאות כוח האדם ותדרשו לנהל אותן בצורה חכמה יותר. תוכלו גם לקבוע איזורים לעובדים כך שלא יסתובבו בכל המתחם אלא יתרכזו במקום אחד וידאגו רק לו, כך יווצר מצב שאיזורים אלה יקבלו טיפול צמוד ותהיו בטוחים שהדגים מאושרים והמקום נקי.

עיצוב המתחם שלכם לא יכללו בתוכו רק אקווריומים וחדרי שירות אלא גם חנות מזכרות, מכונות שתיה ואיזורים שלמבקרים שלכם יהיה נוח לשבת בהם. תוכלו למקם פודיום היכן שתרצו ואחד העובדים שלכם ירצה עליו למבקרים על נושא אותו תבחרו וכך תקבלו נקודות נוספות מהמבקרים שלכם.

היצע הפריטים שניתן לסדר ולקשט איתם את המתחם קטן יחסית ממה שאני מצפה ממשחק כזה. מצאתי את עצמי מספר רב של פעמיים חושב שחבל שלא הוסיפו דברים נוספים כמו צבעים לקירות, ריצוף, ספסלים, פסלים ואולי אפילו דברים כמו מתחם מזון אמיתי ולא רק מכונות שתיה.

הציפיה שלי ממשחק ניהול שכזה היא שהוא יכיל בתוכו מגוון רחב ככל שניתן של פריטים כך שניתן יהיה ליצור מגוון מתחמים שונים שיספקו את המבקרים וגם אותנו בתור שחקנים שמסכלים מלמעלה.

צבוע בכל הספקטרום הכחול

הגרפיקה של המשחק פשוטה ונקיה. האקווריומים נראים נהדר ובאמת משתנים על פי מה שתשימו בהם. יהיו אקווריומים שיראו מעט קרירים ומלאי אבנים ואחרים מלאי חיים עם מגוון רחב של אצות בצבעים שונים ודגים בצבעי הקשת. היוצרים באמת בחרו להתמקד בתחום הזה הרבה יותר מאשר בשאר הדברים וזה ניכר לעין.

משטח הבניה נראה כאילו הוא מרחף באוויר ולא באמת יושב על שטח אמיתי כמו רוב המשחקים בקטגוריה. המחשבה כנראה הייתה שהמקום עומד בפני עצמו או נמצא מתחת לאדמה אבל קשה שלא להרגיש בהעדר השטח מסביב. הייתי שמח אם הוא היה קיים, אפילו בצורה מרומזת ופשוטה מאוד של שמים ואדמה.

אם היה ניתן למקם את המתחם על אגם שקט או בתוך קוביות זכוכית ענקית באמצע היער המשחק היה מקבל נפח נוסף של עיצוב השטח ואולי אפילו להתחשב בתנאים חיצוניים.

הסאונד במשחק מגניב ומכניס לאווירה, במשך כל השעות ששיחקתי לא הרגשתי שהמוזיקה מעצבנת או משתלטת על המשחק והיא בהחלט מתיישבת טוב ברקע.

Megaquarium menu

Megaquarium הוא משחק שעשוי להראות בהתחלה כמשחק פשוט וקליל שמעביר את הזמן, אבל הוא יצריך מכם מחשבה ותכנון. הקמפיין עשוי נהדר ואפילו מאתגר ומצב המשחק הפתוח מאפשר לכם להתפרע וליצור כל מה שרק תרצו. יש מגוון מאוד גדול של יצורים ימיים ונדרש להתחשב ולהפעיל מחשבה כשמשלבים אותם יחד באקווריומים הענקיים.

עיצוב האקווריומים יוצר מגוון מאוד גדול של אופציות ולמרות כמות יחסית קטנה של סגנונות, מעולם לא הגעתי למצב שהמתחם חוזר על עצמו או מתחיל לשעמם אותי. החוסר בפרטי עיצוב נוספים וקשר לעולם החיצון מורגש וכן פוגע במטרת המשחק, שהיא בסופו של דבר לעצב מתחם שלם של אקווריומים ולא רק להתמקד במה יש בתוכם.

תדרשו לעמוד בתקציב ולתכנן מה לבנות ומתי, ניתן לשלוט על המחירים של המוצרים וחנות המזכרות ובנוסף לנהל את צוות העובדים ולפתח אותם על פי דרישתכם.

אבל בסופו של דבר, Megaquarium עושה עבודה טובה והוא ישאב אתכם לשעות רבות של משחק בלי שבכלל תרגישו.