מי שעוקב אחרינו באופן קבוע, יודע שבשנה האחרונה אנחנו די אובססיביים בכל מה שקשור למשחק Sea of Thieves. זה התחיל עוד ב E3 2017, בהצגה של מיקרוסופט, ובפודקאסטים שעסקו בנושא. המשיך ב-Gamescom 2017, בקלן, שם אבי וגיא שיחקו במשחק יחד עם המפתחים מ-Rare, וניסו לעשות משהו שיראה כמו משהו שפיראטים יעשו. הסיבה? חמש דקות אל תוך המשחק ותבינו – המשחק הזה הוא פשוט כיף טהור, ולא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. כעת, ממש כשתי יממות לפני ההשקה הרשמית של המשחק, סיכמנו לכם את מה שהצלחנו להבין משלב ה-Final Beta שהיה זמין בשבוע שעבר לכל מי שחפץ בכך, על גבי ה-PC, וה-Xbox One. אז בואו נרים עוגן, נוריד מפרשים, ונצא אל ההפלגה!
משחק חוצה פלטפורמות ופורץ מוסכמות
המון שחקנים, במיוחד כאלה המזדהים עם מותג קונסולות אחר, מקניטים את Xbox בכך שבעצם לקונסולה אין יותר אקסקלוסיביים, וכי בעצם אין סיבה לרכוש את הקונסולה, בטח שלא את ה-Xbox One X. אבל, במציאות הנוכחית של עידן המטבעות הקריפטוגרפיים, תג המחיר "היחסית נמוך" של ה-Xbox One X יחד עם עוצמת המחשוב של הקונסולה, הפך אותה לרלוונטית מאוד (לפחות עד שתיפתר הסוגיה שגורמת למחירי רכיבי חומרת המחשבים לעלות). אז למה המשחק לא אקסקלוסיבי? כי הוא חלק מתוכנית ה-Xbox Play Anywhere. מי שיקנה את המשחק, יוכל לבחור איפה לשחק בו. הוא יוכל לעשות זאת על גבי ה-Xbox עצמו, בסלון, על טלוויזיה ענקית, או על מסך המחשב. ויותר מזה! שחקני ה-Xbox וה-PC יוכלו לשחק אחד עם השני, ללא בעיה, ובכך Sea of Thieves מצטרף למספר משחקים כמו Rocket League, Minecraft ואנחנו בטוחים שנראה משחקים נוספים הולכים בדרך זו, והמרוויחה האמיתית מכך היא Microsoft, ללא ספק.
בנוסף, בכתבה שתוכלו למצוא כאן, סיפרנו לכם כי Sea of Thieves יהיה זמין מיום השקתו בתוכנית ה-Xbox Game Pass, ויהיה הראשון מבין שלושה משחקים שעתידים לצאת תחת Microsoft ולהצטרף לתוכנית ביום השקתם.
העלילה, משחקיות ו-Co-Op
נכון לעכשיו, המשחק לא מציג יותר מדי עלילה. הוא פשוט זורק אתכם אל תוך המשחק, לא לפני שבחרתם לכם פיראט מתוך ה-Pirate Generator. מספר שחקנים כבר הספיקו להתלונן על כך שלא ברור מדוע על השחקנים להסתפק בתבניות רנדומליות המורכבות על ידי המשחק, ולא ניתנת להם האופציה להרכיב פיראט מתוך הפרטים השונים, קובלנה מובנת בעולם המשחקים, בו כמעט בכל משחק ניתן לעצב את דמות הגיבור כראות עיני וכאוות נפשו של השחקן.
כאשר תתחילו את המשחק תוכלו לבחור האם להיכנס אליו לבד, יחד עם חברים בקבוצה בנוייה מראש של עד 4 שחקנים, או לתת למשחק לצוות אתכם לשחקנים אחרים על מנת להרכיב צוות של 4. גודל הצוות משפיע על גודל הספינה. ה-Sloop, הספינה הקטנה, נועדה לתפעול של עד שני שחקנים. ניתן לתפעל אותה כשחקן יחיד (אם כי זה משמעותית מאתגר יותר), אך שני שחקנים ישתלטו עליה ללא בעיה. היא זריזה מאוד, קלה לתמרון, אך עם זאת שברירית. מולה ניצבת ה-Galleon: זו ספינה גדולה, שדורשת 4 שחקנים כדי לתפעל אותה. אפילו תהליך הרמת העוגן (תנאי הכרחי להתחלת הפלגה), מתקצר משמעותית כאשר 4 השחקנים עושים זאת יחדיו. גם הקושי בניווט ובתמרון בא לידי ביטוי, כאמור. בעוד שה-Sloop פונה מהר מאוד, ב-Galleon לוקח זמן לשנות את מסלול ההפלגה, והדבר דורש מאחד השחקנים לעמוד באופן די קבוע בחזית הספינה או ב-Crow's Nest (תא התצפית בקצה התורן), ולהכווין את השחקן שנמצא על ההגאים. ללא ספק, יוצרי המשחק התכוונו שתשחקו את המשחק הזה כארבעה ומנסים לעשות הכל על מנת שתעשו זאת.
המסעות – Voyages
המשימות במשחק, או יותר נכון מסעות או Voyages מגוונים, והם משתנים באופיין על פי המעסיק ממנו לקחתם את המשימה. יותר נכון לקרוא להם Voyages מאשר משימות. המעסיק הראשון הם ה- Gold Hoarders. בהתאם לשמם, הם ישלחו אתכם למשימות חפש את המטמון. זה יכול להיות ע"י משימות X Marks the spot, בהן עליכם לאתר את האי עבורו קיבלתם מפה בה מסומן הX, במפה הגדולה שבספינה, להפליג אליו, ואז למצוא את הנקודה בה המטמון קבור. סוג אחר של מעסיק הם ה-Order of Souls. מסדר מסתורי זה ישלח את הצוות לצוד פירטים ידועים לשמצה, ועל הצוות להרוג אותם. לרוב נתקלנו בפירטים אלו בצורתם השלדית. המעסיק האחרון הם ה-Merchant Alliance, שלרוב ישלחו אתכם למשימות תספוקת, בהם עליכם להשיג מוצרים ומצרכים שונים ולהביא אותם לאחד מהאיים במסגרת זמנים מסויימת. פעמים רבות תתקלו בשלדים, שינסו להפריע לכם, או כאשר תצטרכו לשחות אל מתחת לפני המים, תתקלו בכרישים שינסו לנגוס בכם, וזו אכן נגיסה כואבת.
פעמים בשחקנים אחרים, שינסו לגנוב מכם את השלל. כן, שמעתם נכון! בעוד שאין Friendly-Fire במשחק כנגד חברי הצוות שלכם (המקסימום שתוכלו לעשות זה לירות אותם מתותח אל האי הקרוב), ברגע שתפגשו צוות אחר, דברים מתחילים להיות מסוכנים. המשחק לא מתריע בדרך כלשהי, וסביר להניח שתגלו זאת אחרי שכדור התותח הראשון יעוף לעברכם, או שאבחת החרב הראשונה תפגע בכם. עליכם להיות ערניים וזהירים. הפסד בקרב – משמעו הפסד כל השלל שמחכה לכם בספינה.
מכניקת הקרבות היא יחסית פשוטה. כאשר תשלפו את החרב – כפתור אחד מאפשר לכם לתקוף, הכפתור השני מאפשר לכם להגן כנגד התקפה. לגבי כלי הירי במשחק – ישנם שלושה סוגים של כלי-נשק חמים, נכון לבטא: אקדח, רובה ציד, ורובה צלפים שמצויד בכוונת אופטית. לאחר כל יריה תצטרכו לטעון את כלי הנשק מחדש, וככל הנראה עדיף שחברי הצוות יתאמו ביניהם את סוגי הנשק אותם הם בוחרים לקחת, על מנת לקבל אפקט "עגול" יותר. התותחים של הספינה קלים לתפעול – טוענים אותם עם כדור, מכוונים, ויורים. ניתן גם לירות את חבריכם לצוות אל עבר המטרה, תהיה אשר תהיה.
גרפיקה וקול
המשחק נראה לא פחות ממדהים. סגנון ה-Art בו בחרו המפתחים להשתמש הולם מאוד את רוח המשחק, ופאלטת הצבעים פשוט מדהימה. מחזור היום ולילה נראה נהדר, וגם הים עם צבעי הטורקיז. לא הורגשו תקיעות על גבי ה-Xbox One הרגיל, והמשחק תומך כמובן ברזולוציות 4K על גבי המחשב האישי או על ה-Xbox One X. המשחק משתמש במנוע של Unreal Engine 4, ונדמה כי הוא משתמש בכל מה שהמנוע יכול לתת והתוצאה לא פחות ממדהימה.
בגזרת הקול, הדברים עובדים בצורה מצויינת גם כן. סופות רעמים, הגשם, הרוח ורחש הגלים כאשר תפליגו. וכמובן – המוסיקה ששאר החברים לצוות יכולים להפיק על ידי ניגון בכלי הנגינה השונים שיש. כמובן שהם עובדים בצורה אוטומטית, וכאשר יותר מחבר צוות אחד ינגן, תיווצר מעין מנגינה. השחקנים האחרים יכולים לבחור למחוא כפיים או לרקוד למשמע המוסיקה. תנאי הכרחי למשחק בצוות הוא תקשורת טובה, אז כמובן שערוצי ה-Voice פתוחים באופן מלא. בעיקרון, אתם אמורים לשמוע את שאר השחקנים בצוות שלכם גם אם אתם לא באותו Party כאשר הם עומדים לידכם (מעין Contextual Voice Chat שכזה), אבל משום מה בבטא זה לא כל כך עבד. גם לא ניתן לצ'וטט בצורה חופשית באמצעות המקלדת (עבור שחקנים ה-PC), אלא רק באמצעות Inputs ומחוות קבועות מראש.
לבוש ו-Customization
מבחינת תווי הפנים, צבע העור ושיער הדמות, הדברים נקבעים די מראש על ידי מחולל הפירטים כאשר תתחילו את המשחק. אך כאשר תצברו מוניטין על ידי השלמת המשימות, וכמובן זהב, תוכלו לבזבז אותו על פריטי לבוש שונים שיאפשרו לכם להתבלט ברחבי שבעת הימים. פריטים אלה כוללים מעילים, רטיות, רגל-עץ מהודרת, כלי נשק מקושטים, ועוד. השוני בפריטים אלה הוא בעיקר קוסמטי. ניתן גם לקנות חלקים יפים יותר לספינה (אם כי לא ברור כיצד המשחק קובע כיצד היא תראה).
Rare, המפתחת אישרה כי המשחק אכן יכיל רכיב של Micro-Transactions, אך הן לא ישפיעו על התקדמות השחקנים במשחק. שום פריט מתוך הציוד הנדרש להשלמת המשימות – קלות או קשות, אינו משהו שיש לרכוש בכסף. יתר על כן – הרמה הגבוהה ביותר של השחקן בצוות היא שקובעת את רמת המסעות (Voyages) אליהם השחקנים יכולים לצאת, דבר שמאפשר לשחקנים מתחילים לצבור מוניטין וזהב בצורה מהירה יחסית.
End-Game ותוכן נוסף
אזהרה: הפיסקה הבאה מכילה מעין ספויילרים. בעוד שאלו לא ספויילרים הקשורים לעלילת המשחק, אלו הם ספויילרים שיהרסו לכם את חדוות הגילוי. שיקלו ברצינות אם ברצונך לדלג על קטע זה.
אחד הדברים מעוררי התהיה בנוגע למשחק הוא כיצד המפתחת תמנע מהמשחק להפוך למעין עוד Destiny שכזה, בו המשחק מאוד רפטטיבי, ללא שינוי משמעותי. אז יש כמה דרכים בהם המשחק מנסה לתבל את חיי הביזה והשוד של השחקנים. דרך ראשונה, הינה תיבות האוצר הייחודיות. עלו דיווחים ברחבי האינטרנט (לנו לא יצא להתקל בתיבות אלו), כי בבטא היו שני סוגים של תיבות אוצר קסומות.
הראשונה – The Chest of a 1,000 Grogs, גורמת לכל שחקן אשר מרים אותם להשתכר באופן מידיי. דבר המשפיע על היכולת שלו לנוע ולבצע משימות בעולם המשחק. תיבה נוספת שנמצאת – The Chest of Sorrow, תבכה כל פרק זמן מסויים, ותציף את הספינה שלכם במים, אותם תצטרכו לרוקן באמצעות הדלי לפני שתטבעו אל המצולות. התיבות הללו שוות ככל הנראה הרבה יותר זהב ומוניטין, אך הן יאתגרו את הצוות שלכם בצורה מאוד משמעותית. Rare, המפתחת, הדליפה כי יש עוד סוגים נוספים של תיבות שכאלו, אך לא פרסמה מה השפעתם.
השנייה – Skeleton Forts, מאז הטריילר הראשון, כולנו ניסינו להבין האם יש משמעות לענן בצורת גולגולת עם עיניים ירוקות שריחף בשמיים. אז מספר שחקנים תפסו אומץ, והלכו לבדוק. כעת אנו יודעים שזה בעצם אירוע, שמטרתו למשוך אליו כמה שיותר צוותים. הענן יופיע מעל לאי מסויים, שאיים אלו הם בעצם Skeleton Forts – איים עם מוצב מבוצר, המכילים כמות עצומה של שלדים. עליכם לפשוט על אי זה – במעין Raid משותף, ואתם והצוותים האחרים תוכלו להחליט האם אתם עובדים יחדיו על מנת להביס את השלדים ואת הקפטן, או מנסים לתקוף אחד את השני. אחרי שתביסו את הקפטן – הוא יפיל מפתחת לכספת של האי, שם תמצאו מספר רב של תיבות אוצר. גם כאן, תוכלו לבחור האם להתחלק בשלל עם צוותים אחרים, או להתחיל קרב עד המוות.
השלישית – תכני ה-End Game. לא נספר יותר מדי, אבל שחקנים חרוצים כבר גילו מה קורה כאשר צוברים מספיק מוניטין. בגדול, Tier חדש של משימות יפתח בפניכם, ואי חדש וסודי בו תוכלו להתחיל את הרפתקאותיכם. זה מעין מצב Legend שכזה, והמפתחת Rare עדכנה כבר שעם השקת המשחק, Tier נוסף יצטרף אל המשחק. הדבר מבטיח תוכן נוסף, משימות קצת מאתגרות יותר, וכמובן שידרוגים שונים.
הדרך הרביעית – הקראקן! מעבר לסערות המתחוללות בים הפתוח, גם הקראקן מסייר במים העמוקים. שחקנים סיפרו לנו שכאשר הם ניסו לחרוג מהמפה של המשחק, הקראקן השמיד את הספינה שלהם בשניות ספורות ואז הרג אותם. לא ברור האם יש דרך להביס אותו, וכרגע נדמה כי הדרך היחידה שבה ניתן לשרוד את המפגש איתו היא ע"י עבודת צוות שתאפשר לכם לברוח מזרועותיו האימתניות.
עד כה, נדמה כי ב-Rare שומרים על עמימות מסוימת בנוגע לתכנים. אנו מקווים שהסיבה לכך היא שהם רוצים שהשחקנים יגלו את כמות התוכן בעצמם, ולא כי המשחק לא עמוק מספיק.
יש למה לחכות! ושווה לכם לעקוב אחרי הפייסבוק שלנו, כי ב20/03/18, עמית מפליג עם המשחק המלא, ואתם יכולים להצטרף אליו לצוות! שבעת הימים מחכים, יחד עם המון הרפתקאות מטוררלות!