כששמענו לראשונה ש-Far Cry 3 נמצא בפיתוח הרמנו גבה. Far Cry הראשון היה משחק לשחקן יחיד שעשה עבודה מעולה בכל אספקט שהוצג. אבל אז Far Cry 2 יצא וחווינו אכזבה עמוקה מסיבות שונות (ואנחנו לא היינו היחידים). כשהזדמן לנו לנסות את Far Cry 3 בכנס E3 הרגשנו הקלה עצומה, שכן הוא הזכיר את הימים היפים שלנו בג'ונגלים סבוכים מימים ימימה. זו הייתה רק טעימה, ואתם יודעים מה אומרים על הטריילר. האם גם הפעם הוא יותר טוב מהסרט?

Far Cry 3 מתחיל עם הצגת הקאסט שילווה אתכם במהלך המשחק. אתם משחקים את ג'ייסון ברודי, צעיר אמריקני חובב אקסטרים שיצא לטיול יחד עם קבוצת חברים בסביבתו של אי לא מסומן. על אותו אי חיים פיראטים מסוכנים שחוטפים את החבורה ומפרידים בין ג'ייסון ואחיו לבין השאר. ככה מתחיל המשחק. ג'ייסון ואחיו החייל לשעבר מוצאים את עצמם בכלוב כפותים וחבולים. האחראי לחטיפה הוא Vass Montenegro, פיראט אכזרי במיוחד שנמצא בצד הלא נכון של השפיות. ההתחלה הזו של המשחק, בה תגלו עד כמה מסוכן המקום שאליו נקלעתם וכמה חזקה היא התחושה שצריך לשרוד, בהחלט ממריצה את הדם. כדורים עפים מאחוריכם ודב גדול עומד בדרכיכם – אבל אתם חייבים לשרוד ולשחרר את החברים שלכם בכל מחיר. הסיפור בהחלט סטנדרטי, אבל יש לו טוויסטים קטנים שיגרמו לכם לרצות להמשיך הלאה, בעזרת דמויות משונות וטקסטים מעניינים, ועד שתגיעו לסוף הסיפור תספיקו להצטרף לצבא מחתרת, לברוח מהריסות עתיקות שעולות באש, להלחם בשד עתיק תחת השפעת סמים ולקפוץ ממטוס כשאתם לבושים בחליפת דאיה. וזה לא הכל.

ההתחלה של המשחק מלאה באקשן מעולה ומשחק מעולה עוד יותר של הדמויות, אם כי קצת סגורה.ברגע שתעברו אותה ותתקדמו לתוך המשחק עצמו, יפרש לפניכם שטח האי במלוא הדרו, כיאה למשחק sandbox. המפתחים הפליאו בכישוריהם ויצרו אי טרופי נפלא, שמציג את הגרפיקה היפה ביותר שנראתה בשנים האחרונות. דשא סבוך ועצים גבוהים שמסתירים לעיתים את אור השמש; קרני האור שכן מצליחות לחדור מבין לענפים, שיחים עבותים והריסות עתיקות באים יחד לכדי ליצור את אחד מעולמות המשחק היפים ביותר שנראו על מסכינו. כפרים בהם חיים המקומיים ובקתות נטושות לצידי הדרך, מערות נטושות ומפלים גבוהים יקראו לכם לחקור את האי.

הדבר הראשון שתעשו הוא לבדוק כמה המפה גדולה. תחילה היא תהיה חבויה, אך תתגלה יותר ויותר ככל שתשתלטו על יותר עמודי תקשורת שפזורים ברחבי האי, שיגלו לכם בתורם את שלל האפשרויות שניתן לעסוק בהן. תמצאו משימות שיעזרו לכם לנווט את האי מנקודה לנקודה עם כלי רכב בדמות משימות משלוח והתנקשות בקצינים פיראטים. המטרה העיקרית היא כאמור לשחרר את חבריכם החטופים ולברוח מהאי נגוע הפיראטים, וממרום כל מגדל שכזה יתגלו לכם המוצבים בהם הם נמצאים. כל פעם שתשתלטו על מוצב פיראטי שכזה, תזכו לספח אותו לצד שלכם, מה שייתן לכם נקודת רענון ומנוחה. תוכלו גם לנצל מנוחה זו בכדי להצטייד מחדש ולרכוש נשק ותחמושת. אל תדאגו אם אתם קצרים במזומנים – מגדלי התקשורת ידאגו לכך שבכל פעם שתוסיפו אחד מהם לצד שלכם, חלק מארסנל הנשקים יוצע לכם בחינם, כך שבמהרה תוכלו לקבל הכל.

לעומת זאת חפצי ריפוי ושדרוגים לכמות הנשק והתחמושת שתוכלו לסחוב לא תוכלו סתם לרכוש. במקום זאת עולם המשחק מאוכלס בצמחים וחיות פרא שתאלצו ללקט ולהרוג על מנת להשיג עלים ועורות. ליקוט צמחים לא נשמע מלהיב, אך היו סמוכים שציד חיות טרף יכול להוביל למצבים מותחים ביותר. למען מטרה זו המפתחים דאגו לצייד אתכם בשלל כלי נשק – חלקם סטנדרטיים וחלקם מעניינים. האמינו לנו כשאנחנו אומרים שהדבר היחיד שיותר טוב לסחוב עליכם בג'ונגל מקשת הוא רובה צלפים עם משתיק קול. הקשת היא ללא ספק הנשק המגניב ביותר שנתקלנו בו מזה זמן רב, והיא בהחלט תתרום להרגשה הפראית שהמשחק משרה.

חוץ ממשימות סטנדרטיות תגלו גם אבנים אדומות גדולות שפזורות ברחבי האי. מקומות אלו מביאות עימן אתגרים שונים ומשונים שהצלחה בהן תתרום לנסיון ולדרך המשחק שלכם. חלק מהמשימות הן סטנדרטיות כמו להרוג כמו שיותר פיראטים בעזרת סכין מבלי להתגלות, או שימוש ב-RPG בלבד כדי להרוג חבורות כאלו בשביל ניקוד. חלקם, לעומת זאת, בהחלט מובילות לזמנים מהטובים שיהיו לכם במשחק. הכנסו לג'יפ וסעו לפי הנתיב המסומן בפיראטים, ונסו לדרוס כמה שיותר. נשמע קל, אבל לא כשאתם מול השעון ומול מסוק שיורה עליכם ואתם רוצים להפגיש בינו לבין הג'יפ שלכם. זו דרך טובה להשיג נקודות נסיון ולפתוח נשקים וציוד חדש, אז ישנן דרכים נוספות. ברחבי האי פזורים חפצים עתיקים ומכתבים אבודים שתורמים להרגשת החקירה והגילוי, ועוזרים לספר סיפורים נוספים על האי המרתק הזה. להשיג את כל הנשקים והשדרוגים יכול לקחת זמן מה, וזה לא כל מה שתוכלו לגלות ולפתוח לדמות שלכם. כל השפע הזה מעלה בעיקר שאלה אחת: מדוע שנרצה להציל את חבריו של ג'ייסון אם יש כל כך הרבה דברים לעשות על האי הזה? הסיבה היחידה להמשיך להתקדם בעלילה הראשית היא כשיגמר לכם מה לשדרג או לקנות, וזה יגיע במוקדם או במאוחר.

כדי לא להיות משחק יריות סטנדרטי לחלוטין, ג'ייסון מגיע עם מספר לא מבוטל של שיפורים ליכולות הפיזיות שלו, וחלק מהם יכול לשנות את מהלך וסגנון המשחק שלכם. מעדיפים להיות צלפים שקטים, או שאתם מעדיפים גישה מעט יותר ברוטאלית, ולזרוק סכינים על האויב? רוצים להחליק במורד כבל עם אקדחים שלופים ולירות לכל עבר, או לבצע הריגה שקטה מתחת לאף של האויב? יש מספיק דרכים בהן תוכלו לשפר את עצמכם כדי לקבל חוויה מהנה ביותר והארסנל המצורף בהחלט יאה ואימתני. כל זה מתאסף יחד עם עולם סאנדבוקס יחודי שנותן לכם כמה וכמה דרכים להשיג את המטרות שלכם. להשתלט על מוצב פיראטים מבלי להתגלות זה בהחלט מספק מאד: להרוג פיראטים אחד אחרי השני בשקט עם הסכין שלכם בהחלט יגרום לכם להרגיש כאילו אתם בג'ונגל; לירות חץ בפיראט ואז לגלות דוב גדול שמתפרע ועושה את העבודה בשבילכם יגרום לכם לחייך ולהרים גבה, ואז לקלל כשנמר תוקף אתכם מאחור בדיוק כשאתם עומדים לסיים לנקות מוצב שכזה מאוייבים. הכל בנוי בצורה באמת מושכת ומסנוורת. כל כך מסנוורת בעצם, כי ייקח לכם זמן להתוודות לצדדים הפחות מרשימים של המשחק.

בנקודה מסוימת התחוור לנו שאין כמעט אתגר ב-Far Cry 3 (אפילו ברמת הקושי הכי גבוהה) בגלל שאין משהו על האי שבאמת שמהווה סכנה מול ג'ייסון. אל תתנו לתמונה שלו בחוברת המידע להטעות – ג'ייסון הוא לא פחות מחייל קומנדו קטלני שמסוגל לשלוט בכל נשק ביעילות ודיוק מפחיד. הפיראטים לא מהווים אתגר – גם לא מול חיות הפרא שמוחזקות בכלובים במוצבים (חץ אחד קטן, והדוב השחור משתחרר מכלובו עושה עבורנו עבודה לא פחות טובה). גם הניתוק בין המשחק עצמו לבין העלילה הראשית מורגש היטב כשאנחנו מגלים ג'ייסון שלא הכרנו: לפני רגע ניקינו מוצב שלם מפיראטים רק בעזרת סכין, אז למה במשימה הראשית ג'ייסון צועד מפחד?

למרות שזה נשמע קלוש, אם יימאס לכם מהמערכה לשחקן יחיד, תוכלו לנסות את מזלכם וכישוריכם במצב רב המשתתפים של המשחק, שמגיע בשתי צורות. בצורה הסטנדרטית שאתם מכירים תתחרו מול שחקנים אחרים  ותנסו ליישם את מה שהצלחתם בתור ג'ייסון עליהם. מיותר לציין שבמצב כזה, היתרונות של המשחק נעלמים אל מול צורת משחק שכולנו מכירים היטב בשנים האחרונות של Deathmatch ודומיו. המצב השני והחביב יותר הוא מצב הקו-אופ, בו תוכלו להרכיב צוות עם שלושה חברים ולבצע משימות שונות. אבל גם כאן היתרונות של המצב לשחקן יחיד הופכות עמומות, כשהתוצאה המוגמרת היא משימות סטנדרטיות לחלוטין שמגיעות לכדי בזבוז מחסנית אחרי מחסנית על פיראטים. מצד אחד, כשהמערכה לשחקן יחיד כל כך מלוטשת ומיוחדת ניתן רק להעריך יותר את צוות המפתחים על הרחבת האפשרויות לשחקן, אך מאידך מגלים תוספת שהפכה להיות סטנדרט למשחקים רבים בשנים האחרונות.

למרבה המזל, אפילו הצדדים החלשים של המשחק מחווירים אל מול הצדדים הטובים שלו. לא משנה כמה משעממת הפעילות שתעסקו בה, כמעט תמיד יש עוד משהו שמתרחש ברקע. הדרך בה האי מתנהל מכניסה את המשחק להילוך גבוה בכל צעד וכל שעל, וגורמת למשחק להרגיש בחיים בצורה יוצאת מן הכלל. ציד חיות או פיראטים, מערות חשוכות או מגדלים גבוהים, יש כל כך הרבה לראות ולגלות, שאפילו אחרי שתגיעו לסוף הסיפור, תרצו תמיד לחזור לעוד ביקור.