2017 הייתה שנה מעניינת במיוחד מבחינת משחקי תפקידים. יחד עם כמה משחקים מעולים במגוון סגנונות, מפנטזיה דרך גיבורי על ומדע בדיוני, ראינו גם כמה אכזבות גדולות במיוחד (אני מסתכל עליך Mass Effect Andromeda).

אבל בואו לא נתרכז באכזבות ונתמקד במשחקי התפקידים הטובים של השנה. הקטנת הרשימה לחמישה משחקים בלבד היתה עבודה קשה, אבל התקבצנו ביחד למגוון ויכוחים סוערים בלי לחנוק אחד את השני יותר מדי. כמה משחקים לא עברו את הסף ואלו שנותרו הם בהחלט הטובים ביותר ומומלצים מאוד לשחק.

והנה הבחירות שלנו למשחקי התפקידים הטובים ביותר של 2017:

Nier Automata

מפתחת: PlatinumGames

מפיצה: Square Enix

פלטפורמות: PC, PlayStation 4

אור אייזקס: Nier Automata מככב בפיצ'רים המרכזיים של כל משחק RPG מוצלח – העלילה וחוויית השחקן, שתיהן מהחזקות והמרגשות ששיחקתי השנה. המשחק, שמתרחש בעתיד פוסט-פוסט אפוקליפטי שבו מתרחשת מלחמה אינסופית בין אנדרואידים לרובוטים עוקב אחר שלוש אנדרואידים בסיפור מאבקם נגד המכונות. זה אולי נשמע מעט גנרי, אבל הסיפור למעשה מדהים. תוך כדי המשחק מגלים את המקור למלחמה ונתקלים בטוויסטים וטרגדיות שמקרבים אתכם אל הדמויות.

המשחק מעניין במיוחד בכך שהוא מעלה סוגיות פילוסופיות בנוגע למהי אנושיות, המעגל של תקומה ומפלה שעוברות אימפריות אנושיות לאורך ההיסטוריה והקשר של האדם עם האלוהים, או יותר נכון, האנדרואיד עם האדם. מה שמעולה כאן הוא שהמשחק אף פעם לא מגיע לרמה של הטפה, והסוגיות הפילוסופיות מובנות לתוך העולם והסיפור באופן אורגני. הפסקול המעולה של המשחק והמשחקיות הכיפית והמהירה מאוד תורמים למשחק. Nier Automata לא פוחד מדי פעם לגלוש לז'אנרים שונים, תחת הכוונה מדוייקת של PlatinumGames. זהו משחק מדהים ויחיד במינו ואני לא יכול להמליץ עליו מספיק למי שרוצה משחק שובר שיגרה שייזכר הרבה אחרי שמשחקים בו.

Divinity: Original Sin 2

מפתחת: Larian Studios

מפיצה: Larian Studios

פלטפורמות: PC

אור עתני: Divinity: Original Sin נחשב לאחד ממשחקי התפקידים הטובים ביותר, ולכן היה לי קשה להאמין שהמפתחת Larian Studios תהיה מסוגלת להתעלות עליו עם משחק ההמשך, Divinity Original Sin 2. מאז שחרור המשחק, נראה שנהייתה כמעט הסכמה גורפת שההמשך מוצלח באותה מידה, אם לא יותר מהמקורי. אני מסכים בלב שלם.

המשחק הוא שיפור בכמעט, אם לא כל האספקטים של המקורי והוא פשוט תענוג לשחק. העלילה מעניינת, יש הרבה משימות צדדיות וחקר של העולם, וכמו כן יכולות חזקות ומעניינות שאפשר לשלב בשביל ליצור אפקטים הרסניים. הסיפור גם מציע הרבה דרכים להשלים כל מטרה, אבל עדיין לשמור על תחושת הסיפוק כאשר פותרים בעיה. כל זה, ביחד עם הגרפיקה המהממת והעלילה הנהדרת, לפי דעתי, הופך את המשחק הזה לאחד ממשחקי התפקידים הטובים ביותר שיצאו השנה, וכנראה גם של מספר השנים האחרונות.

Persona 5

מפתחת: Atlus

מפיצה: Atlus USA

פלטפורמות: PlayStation 4, PlayStation 3

אור אייזקס: אם אצטרך לתאר את Persona 5 במילה אחת זו תהיה המילה "סטייל". המשחק מעוצב בצורה מעולה, בין הפוזות של הדמויות במהלך קרב, דרך האנימציות במהלך המשחק ועד התפריטים. הכל מעוצב בצורה יוצאת דופן שתופסת את העין והופכת את המשחק לחוויה ויזואלית מעולה ובלתי נשכחת. כל היופי הזה רק משתבח בזכות סיפור מפותל על בני נוער שנלחמים למען צדק חברתי, כלכלי, ופוליטי בעיר המושחתת שלהם.

מלבד ביקורת חברתית לא עדינה במיוחד, הסיפור מועבר דרך חקירת מבוכים מעניינים וייחודיים, קרבות עם שדים שמצריכים טקטיקה ותכנון מראש וגם אינטרקציה עם דמויות נוספות. כל הזמן יש מה לעשות והמשחק לא מרגיש שהוא חוזר על עצמו, גם אחרי עשרות שעות. הסטייל, הכתיבה, והמוזיקה, כולם משתלבים יחד ויוצרים משחק יוצא דופן שהיה בהחלט שווה את ההמתנה.

The Surge

מפתחת: Deck13

מפיצה: Focus Home Interactive

פלטפורמות: PC, PlayStation 4, Xbox One

Tarradax: "אם בפעם הראשונה תכשל, נסה שוב ושוב" זו עצה טובה לחיים, ולרוב גם מתאימה לתהליך יצירת משחקי מחשב. כאשר הנסיון הראשון לחקות את סדרת Dark Souls לא צלח, Deck13 למדו את הלקח וניסו עוד פעם והתוצאה – The Surge. ככותר מצליח בתת הז'אנר "souls like", המשחק The Surge משפר איפה שהיה נדרש ולא פוגע במה שעבד, והתוצאה היא משחק מוצלח ביקום מד"בי שמצליח לשמור על אישיות משלו.

חלק מהמכניקות של הכותר הקודם-Lords of the fallen שרדו, כמו הגדלת כמות הנסיון שנצברת (שכאן מגיע בתור חלקי מכונה) ככל שאתה משחק יותר ללא מנוחה והאופציה "לשמור" על מה שהרווחת בשביל למנוע איבוד משאבים פוטנציאלי. בצירוף עם המכניקה הייחודית של לפרק אויבים לחלקים בשביל לקבל את הציוד שלהם והדרך המעניינת שהמשחק מתעסק עם ציוד שמשיגים, The Surge הוא כותר טוב בתוך ז'אנר שמשלב מכניקות ישנות וחדשות בשביל ליצור חוויה מהנה.

Tales of Berseria

מפתחת: Bandai Namco

מפיצה: Bandai Namco

פלטפורמות: PC, PlayStation 4

אור אייזקס: Tales of Berseria הוא כותר נוסף בסדרת Tales ארוכת השנים ומועמד לא רע להיות בין הכותרים המוצלחים בתולדותיה. זהו סיפור של נקמה, ואיך שהיא יכולה להשתלט עליך וגם על הסובבים אותך. העלילה סובבת גם סביב הנושא של טוב ורשע, ואיך אלה עשויים להשתנות על פי נקודת המבט שלך. נושאים כבדים סך הכל.

המשחק הרבה יותר אפל ממה שנפוץ בז'אנר, אבל הוא עושה זאת בדרך שגורמת לך להזדהות עם הדמויות הראשיות. המשחק לא מגזים ברמת הטרגדיה ומציג בצורה טובה את הרוע של שני הצדדים בקונפליקט. מערכת הקרב במשחק, שמתרחשת בזמן אמת, מרגישה כמעט כמו משחק מכות, ועוד אחד מעולה. המשחק מעודד אתכם לסמוך על הרפלקסים שלכם ולשנן מהלכים. כמו המשחקיות – העלילה, הגרפיקה, הפסקול והדיבוב טובים מאוד והופכים את Tales of Berseria למשחק ראוי לשושלת המשחקים הארוכה שקדמה לו.