Xenoblade Chronicles 3 הוא משחק אקשן RPG מצויין שמצליח לשלב היטב בין סיפור מושך, דמויות מעניינות ומכניקות קרב עמוקות ובנויות היטב. הוא משחק שקל להישאב אליו וקשה לשחרר אותו, שילוב מסוכן לכל הדעות.


כשהתחלתי לשחק ב-Xenoblade Chronicles 3 באתי עם ציפיות נמוכות, שכן כל הטריילרים שקדמו לשחרורו היו מעט דלים בעיניי, ועולם המשחק היה נראה לי ריק משהו. מסתבר שטעיתי ובגדול, ומהר מאוד המשחק טיפס למעלה ברשימת המשחקים המוצלחים ששיחקתי השנה ובכלל.

וגר כבש עם שה

הסיפור שלנו מתרחש באיוניוס (Aionios), שם שוררת מלחמה תמידית בין שתי מיליציות שחיות על החרב, כבש (Keves) ואגנוס (Agnus). באופן משעשע ואולי אף מכוון, אגנוס בלטינית זה שה, כבש צעיר. בכל אופן, בעולם זה שוררת מלחמה מרה בין שני הצדדים כאשר המטרה היא אחת – לנצח ולמלא את שעון הזמן של הצד שלכם.

גם מי ששורד את הקרבות הרבים לא זוכה לזמן חיים ארוך, ובתום עשר שנים מהיציאה מהאינקובטור כילד בסביבות גיל 10, פשוט נגמר הזמן וגלגל החיים ממשיך להסתובב. הסיפור מתמקד בשש דמויות עיקריות, שלוש מכבש ושלוש מאגנוס שמגלים שמישהו מושך בחוטים אפלים במיוחד שגוזרים עליהם את המלחמה התמידית. ביחד הם מגלים כוחות חדשים, כוחות האורובורוס (Ouroboros) ומחליטים לתת אמון אחד בשני ולשתף פעולה כדי להילחם ברוע האולטימטיבי.

Xenoblade Chronicles 3

כל דמות מיוחדת בפני עצמה, גם מהפן הסיפורי ואופי הדמות וגם מהפן הפרקטי של השימוש בה במהלך הקרבות. האינטרקציה בין הדמויות השונות במהלך הסיפור מעניינת אם כי לפעמים צפויה מעט, אך זה ממש לא מוריד מהכיף.

בעיניי, מדובר בסיפור מעניין שכיף לחשוף במהלך המשחק. הוא מזגזג בין העבר להווה של הדמויות בצורה שלא מרגישה מאולצת או סתמית. הקאטסינס הגוללים את הסיפור ארוכים במקצת, אבל הם מפצים על האורך באיכות ובעניין שרק הולך ומתגבר.

עולם

אבל זה לא כל הסיפור, כי ל-Xenoblade Chronicles 3 יש עוד הרבה מה להציע. בדומה למשחקים קודמים בסדרה, תסתובבו ותחקרו עולם רחב ידיים עם שפע של אלמנטים לגלות. ככל שתתקדמו בסיפור וככל שתשלימו משימות מסויימות כך תקבלו עוד דרכים לחקור את המפה.

Xenoblade Chronicles 3

בעולם פזורים חפצים לאיסוף, אותם תוכלו להשיג בעיקר משיטוט, מחיסול מפלצות וממציאת מיכלים. כל אלו ישמשו אתכם במילוי קולקטופדיה (Collectopedia) שתיתן לכם בונוסים, וכן רכיבים לבישול ויצירת אבני חן שרק מחכים שתשתמשו בהם כדי לקבל את היתרון בקרבות.

הסיפור לוקח אתכם לאט לאט ברחבי העולם, ונותן לכם את הבחירה האם להמשיך לחקור אזור מסויים או להתקדם בסיפור. כאשר בחרתי לרוץ יחסית מהר לא שמתי לב לקושי מיוחד מול אויבים באזורים חדשים בגלל שלא עשיתי גריינדינג, וזה היה ממש משמח.

אומנויות או לא להיות

אולם גולת הכותרת האמיתית ואיפה ש-Xenoblade Chronicles 3 מרגיש באמת מושקע ומלוטש היא מערכת הקרב. המערכת היא מערכת קרב בזמן אמת שמורכבת ממספר תת מערכות פשוטות יחסית, והן גם נפתחות בצורה די מתונה במהלך השעות הראשונות של המשחק כך שיש זמן לעכל אותן, בערך.

בואו נתחיל בדבר הפשוט ביותר – אומנויות. לכל דמות יש סט של אומנויות הניתנות לשינוי ככל שעולים ברמות. חלק מהאומנויות הללו דורשות למקם את הדמויות באופן מסויים כנגד היריב כדי לקבל אפקטים מסויימים, למלא את מד המתקפה המיוחדת ואף לתת פתח לקומבואים שיסבו הרבה נזק.

Xenoblade Chronicles 3

יחד עם המכניקה הזו, יש את מכניקת ביטול ההתקפה, שמצד אחד גורמת ליותר נזק בפחות זמן ומצד שני עוזרת למלא את מד המתקפה המיוחדת של הדמות. ניתן למשל לבטל מתקפות אוטומטיות לאומנויות, ואומנויות למתקפה מיוחדת, ובכך לצבור יתרון על האויבים. האומנויות מגוונות והטלגרפיה שלהם נראית מעולה, וזה ממש כיף להצליח שרשרת של ביטולים.

פשוט, נכון? אז בואו נמשיך. ברוב הזמן תוכלו לשלוט לפחות ב-6 הדמויות הראשיות, ולכל דמות יש קלאס שונה. כיוון שהגורלות שלכם שזורים זה בזה, תוכלו ללמוד קלאסים של דמויות אחרות ולהגדיל את פול היכולות והאומנויות שלכם. בהמשך תוכלו ללמוד קלאסים נוספים בעזרת דמויות מיוחדות שתפתחו, אבל אני לא רוצה להרוס לכם את הכיף בלגלות את זה בעצמכם.

מערכת הקלאסים מערבבת ומגוונת את המשחק וגם בוחנת את היצירתיות שלכם. החלפת קלאס גם מחליפה את הבגדים של הדמות, שזה טאץ׳ מגניב וכיפי.

שרשור נעים

ועכשיו ניגע במערכות המעניינות באמת, האינטרלינק ומתקפות השרשרת. כוחות האורובורוס שברשותכם מאפשרות לשתי דמויות להתאחד למען מטרה גדולה יותר, ואולי… להיות מטרה גדולה יותר? השילוב הזה נקרא אינטרלינק (Interlink), ובמצב זה תהיו בצורות אורובורוס עוצמתיות שמכות חזק, מגינות חזק, מרפאות חזק ובעצם עושות הכל… חזק.

Xenoblade Chronicles 3

החל משלב מסויים במשחק תוכלו להפעיל את האינטרלינק בכל שלב בקרב, ופשוט להספים את האויבים באומנויות אורובורוס וכמובן – באומנויות אורובורוס מיוחדות. את צורות האורובורוס תוכלו לשדרג ולשפר בעזרת עץ ייחודי לכל צורה, שיאפשר לכם להוסיף אומנויות, לחזק סטאטים מסויימים ועוד. מעבר לצבעוניות של האורובורוס, המכניקה הזו מוסיפה מורכבות וגיוון שלא ראיתי במשחקים קודמים וזה עוד לפני שדיברנו על מתקפות השרשרת.

מתקפות השרשרת מאפשרות לכם להכות מכל הלב וגם קצת רגע של מנוחה מכל האנדרלמוסיה שהולכת על המסך במהלך הקרב. תצטרכו ללמוד כיצד למקסם את השרשרת, מה שנשמע קל לביצוע, אבל יש בו עניין חריף של אסטרטגיה ותכנון נכון של מיקום הדמויות והמתקפות בשרשרת.

כל הדברים הללו מרכיבים יחד מערכת קרב פנטסטית שצריך לעכל מעט, אך כשמתחילים לקלוט את הקצב שלה היא מאפשרת לקרבות לזרום בצורה יוצאת מן הכלל. נהניתי מאוד מהעובדה שבשונה מ-Xenoblade Chronicles: Definitive Edition, השליטה באומנויות לא מסורבלת, והמיפוי של המערכות השונות על השלט מוצלחת ביותר.

עיצוב שובה לב

עיצוב הדמויות גם הוסיף הרבה להנאה שלי מ-Xenoblade Chronicles 3. הוא הזכיר לי משהו בין העיצוב של Legend of Zelda: Breath of the Wild לבין העיצוב של Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin. משהו שם בהצללות, הליטוש והצבעים פשוט שבה אותי.

Xenoblade Chronicles 3

העולם גם הוא יפהפה, אך נראה שהוא לוקח את היכולות של הסוויץ' לקצה, ועל חומרה חזקה יותר הוא היה יכול להיראות הרבה יותר טוב. אם יש קונסולה חדשה של נינטנדו מעבר לפינה, ייתכן שנראה שם גרסה מלוטשת יותר של המשחק, ובצדק.

סצינות האנימציה של המשחק נראות מעולה והדיבוב של הדמויות כיפי וממחיש את האופי של הדמויות בצורה מובהקת. כמו כן האפקטים החזותיים והקוליים במהלך השיטוט בעולם או הקרב מרגישים מעולה, ואף תורמים לזרימה בקרב. המוסיקה של המשחק נהדרת ומתאימה בדיוק לאופי של המשחק. בהרבה קטעים היא מאוד מיליטנטית אך יודעת לזלוג למחוזות הפנטזיה והעולמות המופלאים.

Xenoblade Chronicles 3 הוא משחק שמאוד שמחתי שהחלטתי כן לשחק, למרות החששות המוקדמות שלי. הוא מספר סיפור יפה ומורכב, ומכיל עומק כמעט בכל רובד שלו, ובעיקר במערכת קרב מצויינת ומשמעותית. אם התאכזבתם קשות מ-Xenoblade Chronicles 2, זה כנראה התיקון הכי מוצלח שתוכלו לבקש.

מפתחת: Monolith soft

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 29 ביולי, 2022

ז'אנר: פעולה, תפקידים

זמין על: Switch

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Xenoblade Chronicles 3 סופק על ידי נינטנדו ישראל.