לאחרונה פורסמה "כתבת תחקיר מטלטלת" ובה נטען כי המשחק "הוגו" ששוחק בידי ילדי שנות ה-90 בערוץ הילדים, בעצם לא שוחק על ידם. למי שהשם "הוגו" מעלה חיוך מגוחך על הפנים, אתם כנראה ילדי שנות ה-90 ושעותיכם היפות בוזבזו, בין השאר על ערוץ הילדים.

בפרט, השקעתם זמן צפייה (ואולי אף לקחתם חלק פעיל) על חלון השידורים בו ילדים היו מתקשרים ומשחקים דרך הטלפון (כפתורים ולא חוגה!) בטרול החביב הוגו שבסך הכל רצה להציל את חברה שלו, הוגולינה מידי המכשפה המרשעת גריזלדה.

המשחק היה די פשוט יחסית למונחים של היום, מקשי הטלפון שימשו כחיצים שנועדו להנחות את הוגו להתחמק ממכשולים בדרך לגריזלדה. אבל, לפעמים המשחק היה מתסכל נורא להרבה ילדים שנשבעו "לחצתי וזה לא זז!" והתחננו לניסיון נוסף, ולמי שזוכר היו כאלה שגם קיבלו בעקבות תקלה טכנית.

אותה כתבה פורסמה לאחר הציוץ שצורף לעיל, ובו נטען שהיה שחקן צללים (או אולי, שחקן צלילים?) מסתורי ששיחק על פי צליל המקשים. מי שהוסיף שמן למדורה וכנראה שלא בכוונה אלא כדי להוסיף גיחוך על התיאוריה, היה גיל ססובר שהעלה סרטון לחשבון האינסטגרם שלו ובו הוא מודה שהוא היה זה ששיחק במשחק.

המנחה הנוסף של אותה תכנית, הלא הוא טל ברמן, התייחס לדברים בתכנית הבוקר שלו ברדיו ובו הוא מתאר את ההלם שהוא קיבל מהשמועה. בנוסף, הוא הרים טלפון לגיל ססובר שהמשיך לומר שאכן זה הוא ששיחק אבל ההלצה לא נמשכה לאורך זמן וגיל אמר לו שהוא צחק.

ברמן הרחיב ותיאר באופן קרוב את הטכנולוגיה שמאחוריה עמדה התכנית, והעיקרון שלה הוא "צליל החיוג". הרשו לי להכות בכם היסטוריה וטכנולוגיה. איך צליל חיוג עובד ולמה משתמשים בו? לכל כפתור בטלפון יש צליל ייחודי לו אשר נשמע באפרכסת אך גם מועבר בצורת אות חשמלי אל המנוי אליו מתקשרים. אותם צלילים מועברים למרכזייה דיגיטלית שמתרגמת את מספר המנוי ומקשרת אל הטלפון הרצוי.

למה לא משחקים בהוגו עם טלפון חוגה? כי טלפון חוגה מעביר מידע למרכזיה על בסיס פולסים חשמליים שמתורגמים לצליל אצל המרכזייה, אך זהו המנגנון איטי ולכן לחיצה על 6 בטלפון כפתורים מתאים יותר מאשר לטלפון חוגה עבור משחק בזמן אמת.

כעת, כשחוקי היסוד של צלילי חיוג מונחת לפניכם, אין שום סיבה טכנולוגית אמיתית לקחת אדם, לשלם לו משכורת חודשית או לתת לסאונדמן לשחק במקום ילדים בזמן שישנה מערכת שמתרגמת את צלילי החיוג לאותות חשמליים שמומרים לפקודות בקונסולת המשחק.

מדובר על העברת צלילים, ולא על אינטרנט 56 קילו-ביט בשניה. האמירה כי הטכנולוגיה היתה איטית ולכן היה צריך ליצור מחזה והצגה בשביל תכנית בה טרול ינסה להתחמק ממכשולים בכדי לנצח מכשפה ולהציל את משפתחו היא מעט (הרבה) מופרכת.

מעבר לכך, היתה ועודנה קיימת תופעה של הבדל בזמני השידור בין טלוויזיה אחת לאחרת. בעבר זה היה בעקבות חברות כבלים שונות ומיקומים בארץ, למשל. סיבה זו בלבד יכולה לנפץ את השמועה ולהסביר בכי של עשרות ילדים שלא הצליחו ללחוץ בזמן הנכון על הכפתור.

מה שבטוח זה שמי שמחפש קונספירציה, ימצא אותה. בעוד באופן אישי לא משנה כמה חזק היה ה-Face palm שהכנסתי לעצמי, לא הצלחתי למצוא היגיון ולוגיקה מאחורי הדברים, בטוח יש כמה Flat Earthers שיקנו את סיפור הסבתא הזה. ובינינו, גם אם זה נכון, למי אכפת?