בחודש האחרון חברת Blizzard Entertainment הסתבכה בפרשיה שמוציאה הרבה קיטור בקרב שחקנים ברחבי העולם. לפרשה זו יש בעיקרון שלושה מחנות. מחנה ה-"Blizzard הם רעים", מחנה "Blizzard התנהלו בסדר גמור", ומחנה "אין לי מושג על מה אתה מדבר עכשיו". אם אתם שייכים למחנה השלישי הכתבה הזו בשבילכם.

ענני סערה מתקבצים

Blizzard Entertainment הוקמה בשנת 1991 על ידי שלושה סטודנטים מ-UCLA a שהחליטו לפתח משחקים. כל אחד היה צריך להביא 10,000$, אחד מהם אפילו לקח הלוואה מסבתא. החברה פיתחה משחקים רבים, המפורסמים והמצליחים שבהם היו Warcraft: Orcs & Humans שיצא ב-1994 והמשיך לסדרת כותרים מצליחה, Starcraft שיצא בשנת 1998 והתבסס על המנוע הגרפי של Warcraft, המשחק Diablo שיצא בשנת 1996, ולאחרונה יחסית, Overwatch שראה אור בשנת 2016.

במהלך השנים עברה Blizzard כמה וכמה ידיים עד שנקנתה על ידי Vivendi הצרפתית. בשנת 2008, חברת Activision רצתה להתרחב לשווקי אסיה ולכן רצתה להתמזג עם חברת Vivendi שקיבלה את רוב המניות בחברה החדשה Activision Blizzard. עד כאן אתם איתי? יופי, ממשיכים!

בשנת 2013 חברת Activision Blizzard רצתה להתנתק מ-Vivendi ולכן ניגשה לקנות מהם את המניות שלה. "מאיפה הגיע הכסף?" אתם בטח שואלים, אז התשובה היא שהחברה גייסה כל מיני משקיעים, ביניהם גם חברת Tencent הסינית שרכשה 5% ממניות החברה.

למי שלא מכיר, Tencent היא ענקית גיימינג סינית שמחזיקה בחלקים מחברות רבות של גיימינג. יש לה 40% מ-Epic Games, יצרנית Fortnite, כ-5% מ-Ubisoft, מפתחת משחקי Assassin’s Creed, ובעלות מלאה על Riot Games, המפתחת של League of Legends.

בשנת 2014, בשיא הצלחתן של החברות יצרה חברת Blizzard את המשחק Hearthstone, משחק איסוף וקרבות הקלפים. המשחק זכה לפופולריות רבה, גם בעיקר עקב היותו חינמי לחלוטין וזכה לדריכת רגל בתחום ה-eSports העולה.

מתקפת בליץ

ב-6 לאוקטובר רואיין הזוכה בתחרות Hearthstone Grandmaster בטיוואן על זכייתו בטורניר. הזוכה, הונג קונגי בשם Ng Wai Chung, הידוע בכינויו Blitzchung התבטא בראיון שלאחר הזכייה בגנות ההתערבות של סין בנעשה בהונג קונג בעודו חובש מסיכה שמזוהה עם ההפגנות בהונג קונג שנערכו באותם ימים כנגד ניסיון ההשתלטות של סין על הונג קונג.

השידור נקטע בפתאומיות לאחר ההודעה הזו, ולמחרת Blizzard הודיעה כי Blitzchung נפסל מהתחרות בשל אמירותיו, כספי הזכיה שלו מוחרמים (כ-4,000 דולר לאותה נקודה) וכי הוא יושעה מהתחרויות הללו למשך שנה בעודם מצטטים את תקנון הטורניר שאוסר העלבה, העמדת השחקן באמצע קונפליקט או לייחס עצמם לקבוצה שעלולה לפגוע בקבוצה אחרת באוכלוסיה.

יומיים קודם לכן, התבטא מנהל נבחרת ב-NBA בשם Daryl Morey בציוץ תמיכה במחאת הונג קונג ועורר סערה בגנות הציוץ שלו. Blizzard פשוט יצרו את הסופה המושלמת.

כעס על המעורבות הסינית בהונג קונג, יחד עם מתח אמריקאי סיני עקב הסכמי הסחר והשתקת הביקורת של מנהל ה Houston Rockets פשוט תיעל את כל הזעם כלפי החברה. בנוסף לכך, Blizzard לא השכילה לנהל את המשבר ושמרה על עמימות, ולאחר מכן יצאה בהודעה מבולבלת שבה היא אוסרת מעורבות פוליטית במהלך הטורנירים ובנוסף פיטרו את שני המראיינים בתואנה שהם ניסו להוציא בכוח את ההודאה מ-Blitzchung.

האינטרנט גועש, התקשורת נושכת

הודעות על חרם לא איחרו לבוא, חברות מתחרות הבטיחו ל-Blitzchung להיכנס למשחק שלהן ולקבל את כל הפרסים. חברת Blizzard הואשמה בחנפנות לסינים וציות לחברת Tencent שמחזיקה 5% מהחברה. השוואות לעונשים אחרים בליגת Overwatch הראו כי Blizzard בדרך כלל אינה מענישה בעוצמה כזו, וזה היוו אישוש לטענות על הניסיון להתחנף לסין.

התגית BoycottBlizzard# צברה תאוצה בטוויטר ועובדים בכירים ומנהלים לשעבר בחברה צילמו את עצמם מבטלים את המנוי למשחק World of Warcraft. עובדים בחברה העלו תמונות מתריסות לחשבונות שלהם ועובדים נוזפים יצאו מהמשרדים בזעם. שחקנים רבים בשלל משחקי החברה אימצו את הפתגם "שחררו את הונג קונג, החרימו את Blizzard" והדמות הסינית Mei מהמשחק Overwatch הפכה לפנים הדיגיטליות של המחאה.

כחמישה ימים לאחר הטירוף, כתב נשיא Blizzard מכתב ובו הוא חושב כי הענישה כלפי Blitzchung היתה מוגזמת ולכן החליט לקצר ל-Blitzchung את החסימה לחצי שנה ולהחזיר לו את הפרסים. כן, זו היתה התגובה של נשיא Blizzard העולמית לאור הסופה שהתחוללה לו בבית.

אבל הסיפור לא נגמר כאן, בחלוף ימים נוספים החליטה חברת Blizzard לחסום את נבחרת American University כיוון שהעלו תמונות מחאה בעד הונג קונג. עקב כל המקרה הנ"ל, פנו נציגים בקונגרס האמריקאי במכתב לחברת Blizzard על מנת לבטל את העונש שהוחל על Blitzchung. נכון לרשימת שורות אלו, עוד לא התקבלה תגובה רשמית מ-Blizzard בנושא.

יש לזכור שלמעט חברת Blizzard יש חברות רבות בבעלות Tencent הסינית. Riot Games בבעלות מלאה של החברה הואשמה בסינון המילים הונג קונג מסטרים שעשתה כשלושה ימים לאחר מקרה Blitzchung. מנכ"ל Epic Games, טים סוויני (Tim Sweeny), המוכר בתור איש דעתן אמר שלא ימנע משחקני Fortnite להביע דעות פוליטיות בשום מצב. זאת על אף שחברת Tencent הסינית מחזיקה, כאמור, 40% ממניות החברה.

הסיפור הזה צריך להזכיר לכל חברה, לא רק של משחקים, שהכסף הסיני זול וקל, אבל לפעמים תג המחיר הוא לא כלכלי. מצד שני, יכול להיות שבאמת Blizzard ניסו להשאר אה-פוליטיים בתקופה כל כך מתוחה, ופשוט לא הצליחו לנהל את העניין כמו שצריך.

במקביל, חברת Activision בדרכה להשיק משחק חדש לסדרת Call of Duty, ומעניין לראות אם השחקנים שקוראים להחרים את Blizzard יעשו את ההקשר לחברה ויפילו את מכירות המשחק החדש. מניות החברה בינתיים אינן מתרגשות מהסיפור וממשיכות בקו חיובי. נראה שהסערה הזו בינתיים שמורה לרשת בלבד ולא מקבלת תהודה מעבר לגיימרים המעורים בפרשה.

בתאריך ה-1 לנובמבר, צפוי להערך כנס Blizzcon לשנת 2019 בקליפורניה. הכנס צפוי למשוך הרבה אש והרבה עניין. אני מניח שגם לא מעט מוחים יגיעו להלהיט את האווירה. לאחר האכזבה מההכרזה על המשחק Diablo Immortal למכשירים ניידים בכנס הקודם, המעריצים מצפים מהחברה להתעלות על עצמם בכנס הזה. זאת בנוסף לניסיון להרגיע את הרוחות בעקבות פרשת הונג קונג. אנחנו נהיה כאן כדי לדווח.