בראשון לספטמבר 1939, השבוע לפני שמונים שנה, פתחה גרמניה במתקפת בליץ-קריג אל פולין ובכך נתנה את האות לפריצת מלחמת העולם השנייה. שנים עברו ועשרות מיליוני הרוגים במלחמה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של המין האנושי, עד שני המהפכים הגדולים בקרב סטאלינגרד, וביום הפלישה לנורמנדי שניצחו את גרמניה הנאצית והצילו את העולם מהמשטר הרצחני ביותר שידעה האנושות.

עשרות ספרים וסרטים נעשו על המלחמה, ועשרות משחקים נכתבו על המלחמה. עולם הגיימינג שזור כחוט השני בסיפור הנוראי של אירופה וכותרי המשחקים הללו מלווים אותנו מראשית המחשב ועד לימינו. אז בואו נסקור בקצרה כמה מהמשחקים הגדולים ביותר שנעשו על המלחמה הנוראה ביותר שידע המין האנושי.

Wolfenstein 3D – 1992

Wolfenstein 3D מוכר בארץ גם בשם "הטירה הנאצית", והיה ממשחקי היריות מגוף ראשון המוקדמים שעשו שימוש במנוע תלת מימד. הוא זכה לביקורת מהללת ופרסים רבים ונחשב לאבי הז'אנר. הוא השפיע רבות על תעשיית משחקי היריות מגוף ראשון ולכן תראו הרבה משחקים דומים במלחמת העולם השנייה.

במשחק המקורי אנחנו משחקים מרגל אמריקאי ממוצא פולני שבורח ממבצר נאצי כאשר הוא חמוש באקדח וסכין שחטף מאחד השומרים, ומפלס דרכו במבוך שהוא הטירה עצמה. לאחר מכן הוא מגלה שאחותו כלואה שם ויוצא לחפש אותה.

המשחק מורכב משלושה פרקים שבכל אחד עשרה שלבים. למשחק פותחו כמה המשכים, והאחרון שבהם Wolfenstein: Youngblood

Commandos – 1998

הכותר הראשון בסדרה, Commandos: Behind Enemy Lines, הביא סגנון חדש של משחקים, טקטיקה בזמן אמת. אתם משחקים מפקד כוח קומנדו שמקבל משימות לבצע כגון חבלה – מיקוש והתנקשות. המשחק נותן לכם להרכיב צוות של ארבעה לוחמים מתוך שישה אפשריים: הכומתות הירוקות, חבלן, צלף, צוללן, נהג ומרגל. כך אתם יוצאים למשימה נועזת מעבר לקווי האויב.

במשחק יש 20 משימות, שלפני כל אחת יש תדריך ואתם צריכים לתכנן ולבחור מראש את הצוות שלכם. לאחר היציאה למשימה, עליכם להניע את הדמויות בזמן אמת, לחמוק מהשומרים או לחסל אותם, לבצע את המשימה, ולחזור בשלום.

המשחק זכה להצלחה מסחררת הן בשל המשחקיות החדשה שבו, והן בשל מגוון המשימות ומגוון הדרכים לפתור אותם. בהמשך התווספה הרחבה למשחק המקורי יחד עם שלושה משחקי המשך טובים לא פחות.

Medal of Honor – 1999

Medal of Honor הוא אחד מהכותרים הפופולריים ביותר בז'אנר משחקי היריות מגוף ראשון. עלילת המשחק נכתבה על ידי סטיבן שפילברג והולחנה על ידי מלחינים מהשורה הראשונה. את שלושת הכותרים הראשונים כתב סטיבן שפילברג בזמן שהפיק וביים את "להציל את טוראי ראיין", שהעניק לו את ההשראה. המשחק זכה ב-2008 בשיא גינס למשחק היריות מגוף ראשון הנמכר ביותר.

במשחק אנחנו נכנסים למגפיו של הסגן פיטרסון, טייס דקוטה שגויס לשירותי המודיעין של ארה"ב בסוף מלחמת העולם השנייה, ועליו לבצע משימות נועזות מעבר לקווי האויב. המשימות כוללות חילוץ טייס שבוי, השמדת צוללת ניסיונית, וחבלה במאמץ המלחמה הנאצי. המשחק כלל קרבות אחד נגד השני במסך מפוצל, אך בגרסה הסופית הוסרו הדם והאלימות בשל "הטבח בקולומביין" שהתרחש באותה שנה. הסדרה זכתה ל-15 כותרי המשך שמתוכם 12 עסקו במלחמת העולם השניה.

Battlefield 1942 – 2002

Battlefield הוא אחד משני הכותרים המפורסמים בעולם למשחקי יריות מגוף ראשון. כמו כולם, המשחק התחיל את דרכו בסיפורי מלחמת העולם השנייה. Battlefield הציג גישה ייחודית חדשה של שיתוף פעולה בין שחקנים במשחק מרובה משתתפים – במשחק שחקנים נדרשים לתפוס נקודות שליטה ולשמור עליהן תוך שיתוף פעולה ותיאום. ריבוי המשתתפים נתן לשחקנים את היכולת לבחור תפקידים ולפעול כיחידה ולא כשחקן יחיד.

השחקן יכול לבחור לשחק את בעלות הברית הכוללות את ארה"ב, אנגליה ובריה"מ, או את מדינות הציר הכוללות את גרמניה ויפן. במשחק יש חמישה מקצועות לבחור מהם: סייר, מקלען, נ"ט, חובש וחבלן. מטרת המשחק היא לעבוד בשיתוף פעולה בין הדמויות ולשלב בין החוזקות והחולשות של כל דמות. במשחק שולבו גם כלי רכב, שיט, וטיס רבים כמו משחתות, מפציצים, נושאות מטוסים וארטילריה. במשחק ניתן להלחם במגוון זירות מהמלחמה כגון האוקינוס השקט, צפון אפריקה, מזרח אירופה ואיטליה. המשחק זכה להצלחה רבה ופרסם שלל הרחבות ומשחקי המשך עד היום. הכותר האחרון Battlefield V חוזר אל מלחמת העולם השנייה ואל הסיפורים של התקופה.

Call of Duty – 2003

Call of Duty הוא הכותר המפורסם ביותר לצד Battlefield, וגם הוא התחיל את דרכו כמשחק יריות מגוף ראשון למלחמת העולם השנייה. המשחק הציג חידוש מיוחד מאוד לתקופה של בינה מלאכותית מתקדמת לדמויות המחשב – לראשונה ידעו הדמויות להגיב לסיטואציה ולפעולות של השחקן. המשחק שאב השראה רבה מ-Medal of Honor, הן מבחינת הסיפור והן מבחינת העלילה.

המשחק חולק לשלושה קמפיינים: אמריקאי, בריטי וסובייטי. הקמפיין האמריקאי התמקד במבצע אוברלורד שבו פלשו כוחות הברית לנורמנדי, הקמפיין הבריטי עוסק גם בפלישה לנורמנדי אך מהזווית הבריטית ובמבצע טונגה, והקמפיין הרוסי נערך בקרב סטאלינגרד המפורסם בו הובסו הנאצים על ידי הסובייטים והחל המהפך ששינה את פני המלחמה.

Company of Heroes – 2006

Company of Heroes

Company of Heroes הוא לדעתי אחד ממשחקי האסטרטגיה בזמן אמת הטובים שיצאו. המשחק זכה בפרסים רבים וב-2013 אף יצא סרט עם שם זהה, המבוסס על המשחק. במשחק ניתן לשחק את בעלות הברית או את מדינות הציר בזמן הפלישה לנורמנדי, וניתן לבחור יחידות שונות בהתאם לצד שנבחר למלחמה.

במשחק על השחקנים לתפוס נקודות על המפה שמייצרות להם משאבים. בנוסף ניתן להפוך בניינים אזרחיים לבסיסים וכך לייצר עוד יחידות. ממשק המשתמש מאפשר לשחקן לשלוט על כמה יחידות בזמן קרבות, ניתן לשדרג רכבים ויחידות בהתאם לכמות המשאבים, ולבחור דוקטורינות קרב שישפיעו על החיילים לחיוב ולשלילה בהתאם לפעילותם ופעילות היריב. בעקבות המשחק, פיתחה היצרנית Relic מנוע התאמת שחקנים שנקרא Relic Online ואיפשר לשחקנים למצוא שחקנים אחרים להילחם בהם.

War Thunder – 2013

ב-War Thunder אפשר לבחור בין שלל כלי רכב ממלחמת העולם השניה, וכך להשתתף בקרבות משולבים של שריון, כלי טיס וכלי שיט שנבנו בהתאמה מלאה למציאות. המשחק נבנה כדי לדמות את כלי הרכב הצבאיים שהיו בתקופה בצורה הכי קרובה למציאות שנעשתה. החברה, שפיתחה סימולטורים רבים למלחמת העולם השנייה רצתה לשלב את כולם למשחק אחד שיכלול את כל כלי הרכב הצבאיים באותה התקופה.

המשחק מדמה חזיתות רבות במלחמת העולם השנייה. ונותן לשחקנים לשחזר בעצמם סצנות. כולל שיחזורים תקופתיים אמיתיים. למשחק שלושה מצבי משחק: מצב ארקייד פשוט ונוח למשחק לשחקנים מתחילים, מצב ריאליסטי שמשתמש במודלים פיזיקליים הרבה יותר מדוייקים ומצריך תפעול מציאותי של הכלים כפי שהיה באותה התקופה, ומצב סימולטור מציאותי שאפילו נעול על מצלמה מגוף ראשון. בנוסף ניתן ליצור קרבות ספציפיים ולהתאים אותם למשתתפים רבים או לשחקן יחיד.

Hearts of Iron IV – 2016

אני חושב ש-Hearts of Iron הוא אולי משחק האסטרטגיה המורכב ביותר שיצא לי להכיר. במשחק השחקן בוחר את אחת המדינות המשתתפות במלחמת העולם השנייה ומנהל אותה החל מהשנה 1936 ועד לשנה 1948. הצבא שאתם שולטים עליו מחולק לכוחות חי"ר, שריון, ים ואוויר, ודורש משאבים ואימון של חיילים, מספנות ושדות תעופה. עליכם לנהל משאבים של מדינה, לבחור דוקטורינות מלחמה, לחקור טכנולוגיות ולעסוק בפוליטיקה. בנוסף עליכם לעקוב אחר הדיביזיות ולטפל במוראל של הלוחמים, לכבוש שטחים ולשמור על נקודות אסטרטגיות, לפתח כלי נשק גרעיניים ולעסוק בדיפלומטיה. אתם יכולים גם ליצור בריתות פוליטיות וצבאיות ולהימנע ממרידות, ריגול ומרי אזרחי. למשחק יש כמה אירועים מתוסרטים, אך ניתן להגיע בו למציאות שונה ומשונה לגמרי ממה שקרה באמת במלחמה.

למשחק יצאו הרחבות רבות, ובהן מדינות נוספות לשחק, חזיתות נוספות של קרבות שיפורים ביחידות ושינויים לדיפלומטיה, מודים מיוחדים כמו התחלת המשחק כאשר כוחות הברית הפסידו במלחמת העולם הראשונה ועוד. המשחק זכה לביקורות משבחות על אף הקשיים בהשקה. אך החברה תיקנה את המשחק עם הזמן והצליחה ליצור קהל אוהד למשחק.

כמובן שישנו עוד מלאי ענקי של משחקים אשר מבוססים על מלחמת העולם השניה, ואנחנו גם עתידים לראות עוד שלל משחקים שיוצאים על המלחמה בעתיד. אבל בינתיים נותר לקוות שלא נראה עוד מלחמות נוראיות כמו זו.