לפני קצת פחות משנתיים, לאחר קמפיין מימון המונים מוצלח מאוד, Obsidian Entertainment שיחררה לאויר העולם את Pillars of Eternity, תוך כוונה להחזיר עטרה ליושנה עבור משחקי התפקידים האיזומטריים.

PoE התגלה כיורש ראוי ומוצלח לאבותיו שאף מתעלה עליהם בלא מעט אזורים ואף מצא את מקומו בהיכל התהילה כאחד ממשחקי התפקידים הטובים בכל הזמנים. בתקופת הזמן הלא ארוכה שעברה מאז, החבר'ה באובסידיאן לא נחו והספיקו להביא לנו גם את Tyranny, אחד המשחקים המשובחים והמורכבים עלילתית שיצא לי לשחק.

בשלישי באפריל, אובסידיאן ינסו לעשות זאת שוב עם Pillars of Eternity 2: Deadfire. בינתיים הזדמן לי לשחק בגרסת הבטא הסגורה של המשחק, ולקבל רשום ראשוני על הסביבות והמכניקות החדשות.

Pillars of Eternity 2: Deadfire

הבטא של Pillars of Eternity 2: Deadfire מכילה חלק קטן בלבד מהמשחק, אבל הוא מספיק בכדי להתנסות במכניקות והמנגנונים השונים. לא נראה שיש כאן איזשהו ספויילר עלילתי גדול מדי למשחק המלא לכשיצא.

צעדים ראשונים אל הבטא

תפריט הפתיחה של הבטא חושף בפנינו מספר אפשרויות. קודם כל תבחרו באחת מתוך חמש רמות קושי שונות, כאשר הרמה הקלה ביותר מיועדת לשחקנים שרוצים רק לחוות את העלילה מבלי לשבור את הראש (ואת המקלדת) על הקרבות.

אחרי שבוחרים את רמת הקושי, ישנן שלוש אפשרוית נוספות שמכניסות שכבה נוספת של אתגר או איזון לחווית המשחק.

הראשונה היא מצב מומחה, בו לא נקבל טיפים ועזרה לגבי מנגנונני המשחק ונצטרך פשוט להסתדר בכוחות עצמנו. מצב מבחני הברזל (Trials of Iron) הוא מצב הארדקור שבו ישנה רק שמירה אחת לאורך כל המשחק וברגע שמתים השמירה נמחקת ועלינו להתחיל מחדש את המשחק (די קשוח למשחק מהסגנון הזה). המצב השלישי הוא מצב מאוזן, בו האוייבים תמיד יהיו מותאמים לרמה של הדמות שלכם.

את הבטא מתחילים באי נידח בארכיפלג Deadfire המשמש בית לשבט האואנה (Huana). בני השבט משתפים פעולה עם חברת הספנות הווליאנית (Vailian Trading Company) במציאת סחורות בעלות ערך גבוה.

העלילה בבטא סובבת סביב היעלמותם של חברי משלחת של חברת הספנות שיצאו לחקור את אי מסתורי ושומם שככל הנראה מכיל בתוכו עמוד אדיר של אדרה (Adra pillar) – חומר יקר ערך בעולם של Pillars of Eternity. המקומיים מאמינים שהאי מקולל ושהוא מהווה את מקור הסערות שפוקדות את הארכיפלג ומונעות ממבקרים ודגים להגיע אל האי הנידח בו הם חיים.

לאורך העלילה הקצרה, נחשף לפילוג שבין המתיישבים. חלקם מקבלים את חברת הספנות כמקור למזון וסחורה וחלקם מתייחסים אל אנשי החברה כאל פולש זר ולא רצוי. בנוסף אליהם, האיים מיושבים גם בגזע של אנשי דג ושלל יצורים אחרים. סה"כ העלילה באמת קצרה אבל הרי זאת לא המטרה הראשית של הבטא. עם זאת, הטעימה הזאת מעלילת המשחק מתיישבת היטב עם מה שכבר הכרנו במשחק הראשון ומי שכבר שיחק בו ירגיש כאן די בבית.

ים אפשרויות ליצירת דמויות מגוונות

נתחיל את המשחק עם חבורה של דמויות ברמה 6 שהוקצתה לנו מראש. גם הדמות הראשית מתחילה מרמה 6 אלא שבניגוד לשאר הדמויות, בהן הכישורים והסטטיסטיקות כבר נקבעו, יש לנו חופש לקדם את הדמות ולעצב אותה כראות עינינו. מה שמביא אותנו למערכת יצירת הדמות.

כמו שכבר התרגלנו ממשחקים כאלה, האפשרויות הן רבות ומגוונות. הן למעשה כל כך רבות שלא ניתן להרחיב על כולן כאן מבלי שתצטרכו לגלול במשך שעה ומשהו.

Pillars of Eternity 2: Deadfire character creation

אפשר לבחור מתוך שישה גזעים שונים, כשלכל אחד מהם יש תתי גזעים. כרגע לא נראה שיש הבדל משמעותי בין תתי הגזעים השונים, אבל נקווה שכמו במשחק הקודם בסדרה, במשחק המלא נראה כבר חסרונות ויתרונות לכל תת גזע בו נבחר או לפחות השפעה עלילתית כלשהי. משם נעבור לבחירת ההתמחות של הדמות, וגם כאן המשחק לא חוסך ומציע 11 התמחויות שונות. לכל התמחות קיימות גם תת התמחויות שבדרך כלל מביאות יתרונות מסויימים על חשבון יכולות אחרות.

הכישורים הגנריים שהופיעו במסך יצירת הדמויות במשחק הקודם נעלמו. לאור התגובות בפורומים של המשחק ניכר שחלק גדול מקהילת התומכים במשחק אינה מרוצה מהשינוי.

מכאן העניינים נהיים די שיגרתיים ואנחנו בוחרים את היכולות, הסטטיסטיקות, התמחות הנשק, השם, המראה והתמונה של הדמות. בחירת הסטטיסטיקות של הדמות אינה מסובכת יותר מדי ולכל מאפיין יש תיאור והמלצה שרלוונטיים לקלאס אותו בחרנו. כמו שציינתי המכניקות עדיין משתנות כך שההשפעה של יכולת מסויימת על סטטיסטיקות מסויימות יכולה להשתנות מעדכון לעדכון עד ליציאת המשחק.

מימד נוסף של טקטיקה

שתי מערכות ששווה לדבר עליהן הן מערכת המולטי קלאס ומערכת השיריון וחדירת השיריון. המערכות הללו משפרות את מערכת יצירת הדמויות לעומת זו של המשחק הקודם בסדרה, ומוסיפות לה מורכבות.

מערכת המולטי קלאס מאפשרת לנו בעצם לבנות דמות ששואבת יכולות משני קלאסים שונים, אך מקבלת יכולות חדשות באיטיות. אין כאן משהו שלא ראינו כבר במשחקי תפקידים אחרים אבל זאת אפשרות חדשה ומבורכת בסדרת Pillars of Eternity. ככה אפשר לבנות דמויות מגוונות יותר שנהנות מכמה עולמות במקביל, כמו למשל לשלב ריינג'ר עם לוחם בכדי להשיג יכולות טובות גם לטווח הקרוב וגם לטווח הרחוק.

Pillars of Eternity 2: Deadfire environments

יש לציין שעבור דמויות שמשתמשות בקסם, המולטי קלאס יכול ממש לפגוע שכן יקח יותר זמן להשיג קסמים מתקדמים, ואת הכישורים המתקדמים ביותר של כל קלאס לא נוכל להשיג כלל. מה שכן, עכשיו יש תמריץ גדול יותר לריצות מרובות על המשחק ולו רק כדי לבנות פעם אחת דמות עם קלאס בודד ופעם הבאה למזג בין שני קלאסים בשביל חוויה שונה.

מערכת השריון השתנתה גם היא. ברגע שהדמות מותקפת, רמת שיריון שלה מושוות לרמת חדירת השיריון של התוקף – אם הן שוות או שרמת השיריון קטנה יותר אז הדמות סופגת את כל הנזק. אם רמת חדירת השריון כפולה מרמת השיריון, אז מתווסף עוד בונוס של 30 אחוז נזק בנוסף לנזק הרגיל. התוצאה של מתקפות קריטיות גם היא השתנתה בהתאם ולא נותנת רק תוספת של 50 אחוז לנקודות ההתקפה אלא גם 50 אחוז תוספת לנקודות חדירת השריון.

סה"כ קיבלנו כאן מימד נוסף של עומק שכן מעכשיו עלינו להתייחס לא רק לנקודות התקיפה אלא גם לנקודות חדירת השיריון וזה משפיע על כל האספקטים של בניית הדמות שלנו.

קרב בים וביבשה

תוספת חדשה ומעניינת היא הספינות. כקפטן לחבורת יורדי ים, אנחנו מצויידים בספינה שעוזרת לנו להתנייד בין האיים השונים בארכיפלג. את הספינה עצמה ואת הצוות שלה צריך לנהל ולשדרג ממש כמו הטירה שהיתה לנו במשחק הקודם בסדרה. אנשי הצוות לא באים חינם וצריך לדאוג שיהיו לנו משאבים זמינים כמו אוכל ומים כדי לתחזק אותם, אחרת המורל שלהם ירד.

תוך כדי ההפלגה נתקלים בספינות נוספות איתן אפשר להילחם ולשדוד במידה ומביסים אותן. הקרבות של ספינה על ספינה מתנהלים דרך טקסט בלבד, בסופו תוכלו לנגח ולעלות לספינה היריבה. אז תילחמו מול הצוות באופן האיזומטרי והמוכר יותר. התוספת של שייט עושה המון חשק להסתובב במפה ולחפש ספינות מזדמנות אותן אפשר לשדוד, או איים קטנים בהם אפשר למצוא אספקה.

הקרבות במשחק מאתגרים, במיוחד כשמספר האויבים איתו מתמודדים גדל. אבל אחרי שמשחקים קצת ומתחילים להבין אילו כישורים וקסמים יעילים יותר ואילו פחות – המצב משתפר.

חוסר האיזון בקלאסים השונים גרם לכך שהדמות אותה יצרתי – שילוב של לוחם ונזיר – נהייתה כל כך חזקה עד שהקרבות חלפו בקלות קצת מעצבנת. אם נתעלם מחוסר האיזון הזה (שאני מניח שיתוקן בהמשך), על פני השטח מערכת הקרבות כאן פחות או יותר זהה למשחק הקודם בסדרה.

המנוע, לעומת זאת, עבר מספר שינויים, כמו למשל נקודות חדירת השיריון שמשחקות כאן תפקיד חשוב. הקרבות הם בעיקר טקטיים ויכולים להוות אתגר לא פשוט גם עבור שחקנים מנוסים. אבל גולת הכותרת הייתה בהחלט הקרבות בין הספינות.

סיכום הבטא

המודלים של הדמויות נראים נהדר. הבטא חושפת אותנו למספר אזורים שונים כמו איים טרופיים ומדבריות, וכל הסביבות מפורטות ונראות נהדר. לא נתקלתי ביותר מדי באגים גרפיים במהלך המשחק אבל אצא מנקודת הנחה שהם קיימים ויכול להיות שפשוט לא נתקלתי באחד חמור מדי. בסה"כ, לדעתי לא צריך לשפר או לשנות יותר מידי בפינה הגרפית. המשחק הקודם היה אחד ממשחקי התפקידים האיזומטריים היפים ביותר שיצא לי לשחק, ו-POE2 הולך בעקבותיו.

יש לציין שעדיין מדובר רק בגרסת בטא, וברור שקצת קשה להסיק ממנה מסקנות תקפות עבור המוצר הסופי. אבל בניגוד לחברות רבות שמשחררות דמואים או גרסאות משחק מוקדמות, נראה שאובסידיאן לוקחת את הפידבק של השחקנים ברצינות וממשיכה לשנות ולעצב את המכניקות השונות בהתאם לתגובות ולבאגים שנחשפים.

הפורומים של הבטא די פעילים ואני באמת מקווה שהתהליך יביא בסופו של דבר למשחק מלוטש וחף מבעיות.

בסה"כ אני די מרוצה מהחוויה שהבטא של Pillars of Eterninty 2: Dead Fire מספקת. רוב המערכות כבר מתפקדות ברמה טובה ונראה שבאמת מעדכון לעדכון ישנה התקדמות. אבל אם זאת אני מאוד מקווה שדברים מעצבנים כמו היעדר האפשרות להאט את המהירות בזמן הקרבות, חוסר האיזון שמורגש בנשקים ובמקצועות מסויימים (היה הרבה יותר קל להסתדר עם לוחמים מאשר עם מטילי כשפים) ועוד, יסודרו עד למועד ההשקה.

נראה שאובסידיאן הולכת לספק לנו המשך ראוי ל-Pillars of Eternity, משחק תפקידים מוצלח בפני עצמו.