עולם הגיימינג צומח לו באופן עקבי כבר שנים רבות, ולאלו מכם שלא יודעים – מדובר על שוק ענק המגלגל כמויות אדירות של כספים. גם אצל חברות המפתחות ומשווקות משחקי וידאו, גם בטורנירים שלא יביישו בפרסים וכמות הצופים שלהם את ה-NFL Superbowl, וגם בשוק חומרת הגיימינג המאפשר לכל המשחקים האלו לרוץ.

אך הפריצה שהובילו לאחרונה משחקים כמו PUBG, ביחד עם Fortine ו-Apex Legends, אשר הכניסה המוני בני נוער וילדים אל תוך עולם הגיימינג, הובילו את שוק מוצרי הגיימינג למצב של צמיחה מטורפת חסרת מעצורים, כך שכיום כמעט ואין בית אשר אין בו מחשב גיימינג, או קונסולה כזו או אחרת.

Gaming setup

המצב הזה מעמיד הורים רבים, וגיימרים צעירים רבים, בבעיה גדולה. בניגוד לגיימרים אשר יפנו לעולם הקונסולות בו התחרות היא אולי גדולה אבל יחסית פשוטה (כמות מצומצמת של אפשרויות בחירה), עולם ה-PC מכיל אפשרויות רבות, בתחומי מחיר מגוונים, אשר לא בהכרח מתאימות אחת לשנייה, ועשויות להוביל לתסכול בעת נסיון להבין איזה מחשב צריך לקנות, או באיזה חלק של המפרט כדאי להשקיע יותר.

אם תמיד רציתם לקנות מחשב גיימינג אבל לא ידעתם מאיפה להתחיל – הכתבה הזאת בשבילכם.

מבולבלים? בואו נפשט את האירוע

קודם כל – אין צורך להכנס ללחץ. בעוד שהכל נראה ונשמע מאוד מסובך כשישנן חברות חומרה רבות ולכל אחת מגוון רחב של דגמים עם שמות מפוצצים, בפועל ההחלטה על החלקים עצמם היא תוצאה של שלוש שאלות מהותיות שעליהן צריך לעבור לפני שמתחילים לבנות מפרט של מחשב גיימינג.

Gaming CPU & RAM

1. מה הוא התקציב אותו אנחנו מוכנים להשקיע במחשב ובכל מה שסביבו?

2. אילו משחקים המחשב מתוכנן להפעיל?

3. מה היא רזולוציית המסך וקצב הרענון בו אנחנו הולכים לשחק?

האובייס – שאלת התקציב

השאלה הראשונה היא ברורה מאליו: התקציב הוא זה הקובע בסופו של דבר עם איזה מחשב נסיים. מפרטי מחשבים יכולים להתחיל בסכומים נמוכים יחסית של אלפי שקלים בודדים, ולהגיע לסכומים ענקיים של 5 ספרות. הכל אפשרי, במיוחד כאשר מכניסים לשיקול גם רכישת ציוד היקפי כדוגמת מסך (בעלות של מאות עד אלפי שקלים רבים), עכבר, מקלדת, אוזניות, רמקולים, כיסא גיימינג, או כל דבר אחר שתרצו להכניס לעמדת המחשב שלכם.

Gaming setup

אחת הבעיות הגדולות הקיימות בשוק החומרה היא שתמיד בעוד "סכום קטן" ניתן לשדרג חלק כלשהו לרמה טובה יותר. תמיד ישנה אפשרות להוסיף 100-300 שקל ולקבל את אותו חלק, אבל טוב יותר. האפשרויות הן אינסופיות. חשוב למצוא מסגרת תקציבית שאתם רוצים ויכולים לעמוד בה, ולא לפרוץ אותה עבור כל חלק וחלק. כמובן שיש מקום לשיקול דעת. האם השיפור הוא משמעותי? האם יש לי צורך בו? כמה יעלה לשדרג את החלק הזה בעתיד?

בעולם החומרה, עמידה במסגרת התקציב דורשת משמעת רבה, שהיא לעיתים קשה מאוד לאכיפה.

לא לקפוץ מעל הפופיק – מה המחשב יריץ?

השאלה השנייה היא משמעותית, כיוון שהיא תקבע מה הוא כיוון המפרט שאנחנו הולכים אליו, או במילים אחרות – כמה חזק המחשב הולך להיות?

הבעיה הראשונה היא תקציב קטן מידי ביחס למה שרוצים לקבל, כך שהתקציב עשוי לא לאפשר למחשב להריץ את המשחקים שנרצה. מהצד השני, ישנם משחקים אשר אינם דורשים מחשב חזק, גם אם התקציב מאפשר כך, ולכן לא בהכרח יהיה טעם בהשקעה כספית אדירה, אשר לא תנוצל כלל.

לכל משחק מחשב שיוצא כיום מצורפות לפחות 2 רשימות חלקי חומרה, אשר מפתחת המשחק קבעה. אחת מהן היא רשימת דרישת המינימום (Minimum requirements), אשר מגדירה את המינימום הדרוש בכדי להריץ את המשחק באיכות הנמוכה ביותר. השנייה היא רשימת הדרישות המומלצת (Recommended requirements), אשר תאפשר להריץ את המשחק בהגדרות איכות גבוהות (אך לא הגבוהות ביותר).

GRB system specs
דרישות החומרה של Ghost Recon: Breakpoint – שימו לב לרמות השונות, הדורשות חומרה שונה

לכן חשוב לנתח מה הם המשחקים אותם אנו רוצים להריץ, להבין מה הן הדרישות החומרתיות שאותו משחק דורש, ולהבין האם התקציב שלנו מאפשר זאת.

אוטו טוב זה לא רק מנוע – זה גם חוויה

השאלה השלישית מתייחסת לבחירת מסך, ביחד עם מכלול הנתונים שאיתם הוא מגיע, שזו היא החלטה משמעותית מאוד בפני עצמה, ואפילו מסובכת כמעט כמו ההחלטה על מפרט המחשב עצמו. נאמר כך – השקעה במחשב גיימינג יקר עם מסך זול עשויה לגרום לכך שלא תוכלו להינות מכל הביצועים שהמחשב שלכם יוכל להציע. בדיוק כמו לחבר מנוע V8 של פרארי לרכב טראנטה מוזנח.

מה שחשוב לדעת כבר עכשיו, הוא שככל שהרזולוציה עולה ו/או קצב הרענון עולה, אז בהתאם גם העומס המופעל על המחשב בכדי להציג את התמונה על המסך כמו שצריך. ישנן אסקולות שונות לדרך בחירת המסך, אך שלושת הפרמטרים החשובים הינם:

1. גודל המסך – נמדד באינצ'ים באלכסון מפינה עליונה לפינה תחתונה של המסך. בעצם כמה "שטח מסך" יהיה לנו.

2. רזולוציית המסך המקסימלית – כמה נורות (פיקסלים) יש בתוך שטח המסך שבחרנו, משפיע על חדות התמונה ורמת הדיוק בתצוגת הצבעים.

3. קצב הרענון המקסימלי בו המסך תומך – נמדד בהרצים (Hz) ומציין את כמות הפעמים שהתמונה מרועננת בכל שנייה.

AOC 27G2U

בחירת מסך היא החלטה גדולה וחשובה בפני עצמה, ובהחלט שווה להקדיש לה זמן ותקציב, ולא להשאיר אותה כתוצאה בלבד המנצלת את שארית התקציב שנשאר מבניית המפרט עצמו.

אז מה אנחנו יודעים עד כה?

אחרי שתענו על שלושת השאלות שעברנו עליהן, תוכלו להבין בדיוק היכן אתם עומדים ולאן אתם רוצים להגיע, ומפה בעצם מתחיל תהליך בניית המפרט עצמו, בהתאם לתשובות שקיבלנו על שלושת השאלות.

על תהליך בניית המפרט נעבור בכתבה הבאה, אותה תוכלו למצוא כאן ביחד עם דוגמאות והסברים על כל חלק וחלק.

במקביל, אם תרצו, אתם מוזמנים לקפוץ לקבוצת הפייסבוק שלנו The GamersPack, בה נשמח לסייע לכם.
אתם גם יכולים למלא את הטופס הבא: טופס בקשה למפרט, ונחזור אליכם בהקדם.