Avowed מגיע אלינו אחרי ציפייה מרובה. הוא מכיל בתוכו הרפתקה, נופים מדהימים ובעיקר התרגשות בקרב קהילת שחקני ה-RPG. הוא משלב אלמנטים מוכרים, ביחד עם כתיבה מעולה שחברת Obsidian מביאה לשולחן, אך הוא סובל ממכניקת קרב עייפה ורפטטיבית.
חזרתה של Obsidian (הידועה ביצירת Pillars Of Eternity ו- Grounded) למקורות ה-RPG הקלאסי הכו אדוות בעולם הגיימינג עם יציאת המשחק החדש שלהם בז'אנר, Avowed. תחת המעטפת האקסקלוסיבית של חברת מיקרוסופט, היא השיקה את Avowed כמשחק תפקידים המתקיים בתוך העולם הסבוך של POE, מלא בכתיבה טובה ש-Obsidian כל כך טובה בו, מכניקת קרב ועולם פתוח המאפשר לשחקן לעשות כרצונו בזמן המשחק, אך האם זה מספיק כדי לתפוס אותנו, שחקני ה-RPG הוותיקים? בואו נצלול.

השליחות האלוהית
ובכן, מבחינת הסיפור, שזה כמובן מה שחברת Obsidian באמת טובה בו, נראה כי הוא בהחלט גדוש וכתוב היטב; אנחנו מתחילים את הסיפור כישות המוגדרת כ-Godlike, אשר אינה יודעת את האל לה היא משתייכת. הישות יודעת שהיא נבחרה לסייע לאלים לברוח ממקום כליאתם בשליחותו של הקיסר, שליחות שנראתה כמו חלום עד שהספינה שלה שקעה בים.
במהלך המסע תמצאו את עצמכם על חופי האי אליו נשלחתם, או "האדמות החיות" (Living Lands), בז'רגון המשחק ותנסו לסכל מגפה מסוכנת בשם ה-Dreamscourge אשר גורמת לחולים בה תוקפנות ואיבוד שפיות הדעת. כיוון שמקור ההפצה של מגפה זו הינו בנבגים של פטריות (כן, אני יודע איזה משחק עולה לכם בראש), אני אתקשה לקרוא לרעיון הספציפי הזה מקורי.
כחלק מהשליחות שאליה נשלחתם, בנוסף לכל הרעיון של הצלת העולם, אתם מקבלים סמכות רבה (ובלתי אחראית בעליל), לקבל החלטות בשם הקיסר עבור כל אזרח שזקוק לעצה או עזרה מכם. ישנם אף מקרים בהם תוכלו לבחור בחירות הרות גורל שישנו לגמרי את הנרטיב במשחק. כחלק מיכולתם המעולה של Obsidian למלא את העולם שלנו בתוכן ושיחות בין דמויות, אתם תבלו שעות בחקר מערות, נחלים, אזורים שכוחי אל שהטבע השתלט עליהם לגמרי, תלחמו באנשי לטאה, תתפסו פושעים, ושלל משימות מגוונות כחלק מהעולם המורכב ש-Obsidian יצרה.

אני חייב לומר כי הסיפור עשוי בצורה סבירה מאוד ויציבה, אך מהרושם הראשוני שקיבלתי, במיוחד מהסרטון הראשון שמוצג לנו בפתיח אשר מציג את המגפה איתה תאלצו להתמודד, הוויב הוא לכיוון ז'אנר האימה. הסרטון מראה את אחת החיות בטבע שמושפעת מאותו זיהום פטריתי והופכת טרופה; האווירה הכאוטית, ואפילו מכניסה מעט ל-מוד של פחד – הישמרו מהיער כל עוד נפשכם בכם.
מצד שני, זו כלל לא האווירה שהמשחק משדר בעלילה שלו, וחבל שכך. סגנון העלילה (דמות ראשית שמצילה את העולם) מרגיש חרוש ועייף, ולו היו משנים מעט את הנרטיב כך שהדמות הראשית הייתה סוג של אנדרדוג, זה כבר היה משדרג פלאים את העלילה. לדוגמה, אם הכפר שלכם היה מותקף על ידי יצורים נגועים ואחרי קרב קשה נפלתם בקרב רק כדי לקבל חבל הצלה מהאלים ולהפוך כך לדרגת Godlike, הנרטיב היה הרבה יותר מושך עבורי.
אולם, זה לא כך, ואשר על כן פיתוח הדמות מרגיש מעט מאולץ; להיות ה-שליח שכולם חיכו לו ועכשיו הוא מחוייב לעזור לכל אדם באשר הוא רק כדי שיהיה תירוץ למשימות הצד זו לא תכנית פעולה. לא הייתם מחפשים שווארמה רק כדי לנשנש מהחציל המטוגן, נכון?
נראה כי מבחינת הדינמיקה בין הדמויות, זה מעט מזכיר את Dragon age: The Veilgaurd, רק בלי כל התוכן שסיבך את Electronic Arts בהמון דעות שליליות בקרב שחקני המשחק. כמו כן, ב-Avowed אין לדמויות יכולות לפתח מערכות יחסים רומנטיות אחת עם השנייה. רמת הדיאלוגים טובה, שנונה ומשעשעת, ובנושא הזה לא היה לי ספק שכך יהיה, מהיכרותי עם משחקי POE שהצטיינו בכך. ישנן ארבע דמויות משנה שמתוכן תצרפו שתיים בכל זמן נתון לפארטי שלכם, ותצטרכו לבחור בחוכמה על בסיס היתרונות והחסרונות שלהן בקרב. כמו כן הדיאלוגים שאתם תצרו עם דמויות אלו ישפיעו באופן מובהק על הסיפור שלהם.
אל המשחקיות ומעבר לה
הסיור בעולם הוא המעטפת הגדולה של המשחק. מדובר בעולם פתוח לגמרי, והוא מלא בהרבה דברים אותם תוכלו לעשות. ישנה כמות מכובדת של נקודות דרך שתוכלו לנוע ביניהן, וכך לא תאלצו להרגיש שאתם חייבים לרוץ כל המשחק כדי להגיע ממקום למקום. כמו כן, הן גם לא מאוד סמוכות אחת לשנייה מה שבהחלט ייתן לכם חווית RPG קלאסית, מהנה ולא מעיקה אם אתם אוהבים חקר מפות ופתיחת אזורים.

לצד המשימה הראשית, יש משימות צד רבות אשר אמורות להרחיב לכם את התמונה ולהעמיק לכם את העולם של ה-Living Lands. משימות אלו מכילות סיפור נוסף ששופך עוד קצת אור על האזור אותו אתם חוקרים ונותן לכם חרך הצצה לעוד דמויות בעולם. שימו לב שישנן נקודות בעלילה הראשית בהן לא תוכלו לבצע משימות צדדיות עד שתסיימו את החלק הרלוונטי בעלילה. המשחק מזהיר אתכם על ידי דמויות המשנה לפני נקודת האל-חזור, כך שתוכלו לבחור אם להשלים את המשימות הצדדיות או להתקדם.
משימות הצד מתחלקות למשימות סיפוריות כפי שתיארתי, משימות באונטי, ומשימות חיפוש אוצרות. לא חסר מה לעשות, שזה טוב מצד אחד, אך מצד שני הרבה מהקווסטים הללו, בעיקר משימות הבאונטי והאוצרות, נוטים לחזור על עצמם, באופן שפשוט גרם לי לדלג עליהם פעם אחר פעם.
המשחק משתמש במכניקת תפריט מהיר כחלק מגישת ה-Quick action, כלומר שהוא מאפשר לשחקן להשתמש בזריזות ביכולות או ציוד. לכשעצמו, התפריט פשוט יחסית, אבל לצערי, המשחק לא מספר לך בתחילת הדרך כיצד להשתמש בו באופן יעיל באמת בקרב. עם זאת, כאשר תלמדו (בעצמכם) כיצד להשתמש בו, הוא יאפשר לכם נגישות רבה ליכולות שלכם ושל דמויות המשנה שאצלכם בפארטי. אל תהססו להשתמש בו!

כשתסתובבו בעולם של Avowed, תגלו שמדובר בבופה; יש במשחק כמות בלתי הגיונית של מזון, תשתמשו בו! מאוד מהר , תגלו שהקרבות גורמים לכם לשרוף את כל כמות השיקויים שלכם, על כן יהיה עדיף להימנע מלבזבז אותם, ולצרוך מזון שניתן לאסוף בליקוט באזורים השונים אותם אתם חוקרים, או דרך שלל. חפשו מרכיבי מזון בכל הזדמנות והביאו אותם למחנה שלכם, שם תוכלו לבשל מנות מגוונות בהינתן שאספתם את כל המרכיבים עבור המנה.
יש לציין שהאוכל מחזיר לכם חיים או כוח קסם (Essence) בפעימות לאורך זמן, בדומה ל-Witcher 3: Wild Hunt. מצד שני, בשונה מהוויצ'ר, האוכל פה פשוט לא אפקטיבי בזמן הקרב, ולא תקבלו חזרה חיים או כוח קסם עד שתסיימו להילחם. בשורה התחתונה – נפלתם מאיזה צוק? תאכלו משהו. את השיקויים, תשאירו לעת מצוקה בקרב.
נקודה אחרונה לגבי התזונה שלכם במשחק – אם תכנסו לתפריט המהיר, ממש לא חשוב המגוון של האוכל אלא מה אתם צריכים ממנו; חיים, כוח קסם, או איזה באף, אז במובן הזה הכנת מנות שונות זה בעיקר קוסמטי. זה אחלה כדי להעשיר את המשחק אבל לא משהו שהרגשתי ששווה להשקיע בו.
קרב נטול אתגר
מערכת הקרב מזכירה מאוד את המערכת הותיקה של The Elder Scrolls V: Skyrim המוכרת והפופולרית; לא נראה שבוצעה כאן עבודה פורצת דרך במכניקת הקרב, ולמען האמת, חבל שכך. אתחיל בנקודה החיובית – יש במשחק מגוון רחב מאוד של נשקים בהם תוכלו להשתמש בצורה חופשית ולפתח אותם כאוות נפשכם, מנשקים קרים שמתחלקים לחד-ידניים ודו-ידניים ועד – תחזיקו חזק – נשקים חמים. כן, רבותיי, רובים! זה טוויסט שאני חייב להוריד בפניו את הכובע.
בשונה מסקיירים, ישנם אלמנטים בקרב שהם יחסית חדשים, כמו גישה מהירה לכשפים שלכם בזמן קרב. כזכור, ב-Skyrim הייתם צריכים להחזיק בקסם מסויים ביד ולבחור באיזה כישוף מתאים לכם. ב-Avowed הכשפים מוצמדים לספר הכשפים שלכם, ובלחיצה פשוטה עליו תוכלו לבחור בקלות מה להטיל מתוך הקסמים שיש בו. מדובר בצורת הנגשה טובה ששומרת על הזרימה בקרב.

במהלך הקרבות תגלו שיש רפטטיביות משמעותית להתקפות של האויבים, ומאוד קל להתרגל אליה; לכל אויב יש סדר התקפות ידוע מראש (להם היתה שיטה: קודם זרקו רימון, אחר כך ירו צרור, אחר כך נחו) שהם מבצעים עד המוות, שלך או שלהם. אלמנט ההפתעה לא קיים, וברגע שראית אויב מסוג אחד ראית את כולם, וחבל. אל תצפו לקרבות יוצאים מגדר הרגיל, או בוסים מאתגרים; האתגר היחיד היה כאשר הגיעו כמויות של אויבים והקיפו אותי.
בגדול, מערכת הקרב הרגישה בינונית ביותר, עם חוסר גיוון וכפועל יוצא, חוסר אתגר. הקרבות מרגישים איטיים מדי, וזה למרות שהכניסו אפשרות של סלייד כמכניקת תזוזה מהירה בזמן הקרב. הייתי מצפה שינצלו את זה לבניית קרבות אינטנסיביים וזריזים יותר, אך לצערי הזמן נקף, וליבי נחמץ.
אם אתם בכל זאת מחפשים אתגר, אולי שווה לציין שבמשחק אין סקיילינג לרמות של האויבים; תוכלו להגיע לאזור מסויים ומאוד מהר לגלות שנכנסתם לשטח אויב, ושהאויבים חזקים משמעותית מהרמה שלכם ושל הציוד שלכם. האויבים הללו יסומנו בגולגולת מעל השם שלהם, והם ינועו מ-1 עד 3 גולגלות, וכמובן שזה ישתנה ככל שתתחזקו בעצמכם או תשיגו ציוד טוב יותר. ניתן להרוג את כל האויבים הללו גם אם הם בדרגה 3, אך תשאלו את עצמכם באיזה מחיר, ובעצם, למה שחקן מתחיל מצליח בכלל להרוג אותם?
הקרב על הציוד
במרכז מכניקת ההשתפרות של המשחק, ישנה מערכת שדרוגי הציוד. ישנם ארבעה סוגים של רמות בהם ניתן לשדרג את הציוד שלכם: Common, Fine, Exceptional, Superb. לכל שדרוג המערכת תגיד לכם כמה משאבים אתם צריכים על מנת להגיע לדרגה הבאה וכמו כן, איפה למצוא אותם. כמובן שניתן גם לייצר בעצמך את המשאבים הללו, אבל כל מי שמכיר את הז'אנר יודע, שזה לא יהיה משימה קלה, ועדיף ללכת ולהשיגם במקום. מערכת השדרוג עושה את העבודה, אך לא מביאה שום חידוש לשולחן העבודה.

לשמחתכם, במהלך המשחק אתם תתקלו במגוון רחב של סוחרי ציוד. ניתן לקנות אצלם נשקים מצויינים ומשודרגים, אם יש לכם את המטבע. לטעמי האלמנט הזה קצת הוריד מתחושת הסיפוק של השגת הציוד על ידי עבודה קשה, אבל זה אולי כי אני לא רואה בגריינד דבר רע במיוחד.
אפיק שדרוג נוסף הוא עץ היכולות. לכל "קלאס" שתבחרו יש עץ יכולות אותו ניתן לשפר בסקילים חדשים ומשודרגים. אני בחרתי בילד של קסם, אך גיליתי עם הזמן שגם אם תפתחו את הסקילים, אם אין לכם את הציוד הנדרש, לא תוכלו להשתמש בכשפים החדשים. זה חבל מאוד, כי שדרוג הקסמים הוא הדבר הכי מעניין בעצי היכולות, כיוון שהוא מאפשר גם פתיחת כשפים חדשים בשונה מהעצים האחרים שמתמקדים בסקילים פאסיביים.
מתוך החוויה שלי, מערכת שדרוג הציוד היא קריטית ומשמעותית הרבה יותר מפיתוח הסקילים שלכם. גם אתם זזתם בחוסר נוחות עכשיו? יופי, אתם שפויים. למיטב הבחנתי, האיזון בין שתי המערכות באופן חד כלפי רמת הציוד, ולא רק בגלל נעילת הסקילים מאחורי שדרוג הציוד כפי שציינתי קודם.

נראה כי מבחינת סימון ה-V על רשימת הדרישות, Avowed בהחלט עונה על כולם בצורה די טובה. יחד עם זאת, היה חסר לי איזה שהוא אלמנט "אומפף", משהו שיתן קיק לכיוון מה שהפוטנציאל היה יכול לתת לנו, השחקנים. אין בו משהו ראוי לציון בצורה מיוחדת, עוד RPG לאוסף. מה שכן, הוא העביר בי פרץ נוסטלגיה לתקופות טובות בהם הייתי נתקל באויב מר ביערות Skyrim; הוא יפהפה, מלא בתוכן, ומאפשר לך להתנתק מהסביבה ולחזור לתקופות הטובות של משחקי תפקידים בגוף ראשון.
עם כל הצער, Avowed הוא משחק בעל פוטנציאל לא ממומש עד הסוף. אמנם הוא מציג כתיבה מעולה, אך הרבה אלמנטים בו חזרתיים והוא ממש לא מאתגר. בשורה התחתונה, הכל מרגיש שם… פשוט. הוא לא הצליח לשאוב אותי פנימה בעוצמה, ומצאתי את עצמי מאפסן את השרביט וספר הקסמים שלי, עד להודעה חדשה.
מפתחת: Obsidian Entertainment
מפיצה: Xbox Game Studios
תאריך יציאה: 18 בפברואר, 2025
עותק הביקורת של Avowed נרכש באופן עצמאי.