Fire Emblem Engage הוא משחק תפקידים טקטי מוצלח שמצליח לשמר מערכת קרב ותיקה מאוד ובכל זאת להביא חידושים משמעותיים ומוצלחים. אמנם הסיפור הוא לא הצד החזק שלו, אבל זה לא ימנע מכם להתאהב בדמויות, ליהנות מהוויזואליות ולהתמוגג מהמוסיקה.


Fire Emblem Engage חוגג את 32 השנים שהסדרה עברה עד כה, ומציע תצוגה מרהיבה וראוותנית עם משחקיות משופרת וסיפור חביב שמתחיל לפני שנים רבות. הוא אולי לא מסועף כמו Three Houses, אבל זה לא מונע ממנו להציע משחקיות טקטית מהטובות שהסדרה ראתה.

עלילה לפי הספר

מאז שסדרת המשחקים יצאה, אחד הדברים שהיא הביאה לשולחן היא סיפור שמתבל את המשחק, ו-Fire Emblem Engage לא שונה בכך. לפני 1000 שנים ניטש קרב הענקים בין שני כוחות מנוגדים ודרקוניים למדי. סומברון (Sombron), הדרקון האיום והמרושע הובס ונכלא על ידי אליר (Alear), הדרקון השמימי, והשותף בטבעת, מארת', שהיה הגיבור הראשון במשחקי Fire Emblem. מילניה שלמה עברה לה בשינה עריבה על אליר, אך הרשע לא נח יותר מ-1000 שנים, וסומברון התחיל להתעורר, ובעזרת הקשר הקוסמי שבין שני ההפכים הללו, גם אליר.

כעת כנגד אליר ומארת' ניצבת משימה גורלית. עליהם לאסוף צוות מרשים מכמה מכמה ממלכות שונות וליצור את אחוות הטבעות, או במילים אחרות, לאחד את כל 12 טבעות האמבלם (Emblem Rings) כדי להשיב את הסדר על כנו ולהביס את סומברון אחת ולתמיד.

הסיפור של Fire Emblem Engage רץ משם וחושף כל מה שצריך להיות בסיפור; דמויות מעניינות וצבעוניות, טוויסטים בעלילה, בגידות, מזימות, והבטחה ישנה נושנה. בעוד כל הרכיבים האלה אמנם קיימים בעלילת המשחק, חסרה להם הסינרגיה הנכונה כדי להפוך לדבר באמת מרכזי וחשוב. לעיתים נראה שמטרת הסיפור היא להוביל אותנו ממשימה למשימה ותו לא, ואין הרבה דגש על קטעים שנראים בעלי חשיבות גבוהה.

להתחיל בקרב

במה שלוקה הסיפור של Fire Emblem Engage, מפצה מערכת הקרב שלו, שלוקחת את הטוב מהמשחקים הקודמים ומשפרת את החוויה בעזרת מערכת ה-Engage החדשה שנפרט עליה ממש בקרוב. אז למקרה שאתם חדשים לסדרה, הקרבות במשחקי Fire Emblem מתנהלים בתורים על לוח משבצות טקטי, כאשר השחקן מנהל את הצוות שלו מול צוות האויב ולהיפך.

לכל דמות יש יכולות ונשקים משלה, שכמובן יכולים להשתנות לפי הסגנון בו תרצו לבנות את הצבא שלכם. כל דמות חופשיה בתורה ללכת לפי כמות הצעדים שמותר לה, לתקוף אם יש אויב בטווח שלה, להשתמש ביכולות או חפצים שברשותה או פשוט לא לעשות כלום. פשוט, פשוט, פשוט.

אבל כמובן שזה לא פשוט, כי בתכנון הפעולות כדאי לשים לב לדברים שונים, כמו האם המיקום אליו אתם הולכים נותן בונוס או חלילה להיפך, האם יש תיבות אוצר ששווה לכם לרוץ אליהן למרות שתצטרכו לפצל כוחות וכמובן, ומי מיחידות האויב יכולה לשבור אתכם.

כדי שתבינו את משמעות המושג "לשבור", אומר שהפעם החזירו למשחק את משולש האבן-נייר-מספריים האופייני לסדרה, חרב-חנית-גרזן, אך עם טוויסט מרענן; הפעם מכה של גרזן על חנית, לדוגמה, לא רק תכאב יותר אלא גם תשבור את היריב. כאשר יריב שבור, הוא לא יוכל להחזיר מנה אחת אפיים עד לסוף הסיבוב, מה שהופך את השבירה לכלי אסטרטגי שכדאי וחשוב להשתמש בו.

מערכת חוזרת נוספת היא מערכת החזרה בזמן, בעזרתה תוכלו לבטל טעויות שעשיתם בתורים קודמים ולנסות כיוון מחשבה אחר במהלך הקרב. לא הייתי רץ להשתמש בזה על כל טעות קטנה, שכן התיקון לא תמיד שווה את הזמן הנדרש על מנת לבצע את המשימה באופן יותר טוב.

אבל גולת הכותרת האמיתית של מערכת הקרב החדשה, היא כאמור, מערכת ה-Engage. בעזרת המערכת הזו תוכלו לשלב את הדמויות שלכם עם טבעות האמבלם השונות ולהשתמש ביכולות המגניבות שמגיעות איתם. ה-Engage נמשך לשלושה תורים לכל היותר, מה שמוסיף עוד רובד בתכנון המהלכים. לכל אמבלם יש גם יכולת אולטימטיבית משלו שמביאה בדרך כלל חורבן על האויב או יתרון משמעותי אחר, אך גם אנימציה משובחת במהלכה.

במשחק הבסיס, ללא ה-DLC, יש 12 יכולות אמבלם שונות אותן תוכלו לנצל במהלך המשחק, ולרוב ללא הגבלה על הדמויות שמחזיקות בטבעות השונות. באופן זה תוכלו לטפח את הפארטי שלכם על פי הדמויות האהובות עליכם ולאו דווקא מה שהונחת מלמעלה, ותוכלו לגוון כאוות נפשכם. צורות האנגייג' גם מעניקות מראה חדש ובוהק לדמויות אז בכלל שווה להתנסות. בשורה התחתונה – מערכת האנגייג' היא תוספת מעולה למכניקה משומנת שכבר עובדת שנים רבות.

למרות זאת – שמתי לב שבמהלך הסיפור הראשי בדרגת קושי Normal לא נתקלתי ביותר מדי קושי ולא הייתי צריך לצאת מגדרי כדי לתכנן מהלכים מוצלחים. אם אתם שחקני טקטיקה ותיקים ומשחקים בעיקר בשביל האתגר, אני ממליץ לנסות דרגת קושי גבוהה יותר כדי שלא תשתעממו. רק לפני שאתם עושים את זה, שימו לב שחלק ממשימות הצד קשות יותר באופן משמעותי, ואולי שם טמון האתגר האמיתי.

מה עושה דרקון בשעות הפנאי?

בין הקרבות וקטעי הסיפור של Fire Emblem Engage תוכלו לנסות שלל פעילויות פנאי שמתרחשות בעיקר במפקדת הדרקון השמימי, באי הקדוש המרחף סומניאל (Somniel). ככל שתתקדמו בסיפור ותגייסו אליכם יותר דמויות כך יפתחו יותר נקודות עניין על האי.

העצמה אישית זה חשוב לא רק בחיים האמיתיים, ובסומניאל תוכלו לרכוש נשקים וציוד שונה ומגוון עבור הדמויות שלכם, ואף לאבזר אותם בפריטי לבוש חדשים. כמו כן תוכלו לשדרג את הנשקים שלכם אם יש לכם מספיק משאבים. תוכלו גם לשנות או לפתח את הקלאסים של הדמויות שלכם וכך לקבל בונוס לסטאטים ולעיתים עוד יכולות שתוכלו לנצל מעתה.

מעבר להעצמה אישית, כדאי גם להיות קצת חברתיים. אתם אמנם הדרקון השמיימי שכולם נמסים לרגליו, אבל חשוב לשמר ולטפח את הקשרים האלה. מדי פעם כאשר יצרתם קשר הדוק יותר בינכם לבין הדמויות האחרות או בין הדמויות האחרות לבין עצמן, תוכלו לבצע שיחות סאפורט (Support) שיעלו את רמת הסאפורט בין הדמויות. לאחר שיחות שכאלה, אם הדמויות נלחמות אחת לצד השנייה, שתיהן יהנו מבונוסים בסטאטים שלהן.

יש לציין ששיחות הסאפורט גם נותנות נפח נוסף של תוכן שמלמד אתכם יותר על הדמויות במשחק, ובעצם מהוות את הסיפור הלא כתוב שלהן. השיחות בין הדמויות כיפיות ומגוונות, וכך תוכלו לחשוף בעצמכם את הקשרים החבויים בין כולן.

לצד אלה יש מגוון מקומות מגניבים כמו זירת האונליין בה תוכלו לנסות את מזלכם מול שחקנים אחרים או הארנה המקומית, שגם יכולה לשפר יחסים בין דמויות תוך כדי עליית רמות וגם לחזק קשרים בין הדמויות לאמבלמים השונים, מה שמקל על גיוון בין הדמויות שמחזיקות בטבעות מבלי באמת לאבד התקדמות עם הבעלים הקודמים.

כמו בהרבה משחקים יפניים, גם כאן יש עוד מלא פעילויות שאפשר לעשות במקום פשוט… לשחק. ברוב המיני-משחקים שיש שם נגעתי אולי פעם או פעמיים, לרבות משחקוני הספורט השונים ומשחקון הדיג שמשום מה חייב להיות היום בכל משחק. בעיניי הם מוציאים את הפוקוס מהמשחק באופן שגורע ממנו. לשם ההשוואה, ב-Fire Emblem: Three Houses תעסוקות הצד הרגישו שהן נותנות מעין שלמות למשחק והיה כיף להשתתף בהן.

מרהיב בעין ונעים באוזן

Fire Emblem Engage היה מרשים ביופיו כבר מהטריילר הראשון. האנימציה הצבעונית והמפורטת היא חוויה לעיניים, ופשוט כיף לשחק עם כל העושר הססגוני הזה מסביב. עיצוב הדמויות והשלבים נעשה בצורה מעולה כך שתמיד יש על מה להסתכל, בין אם זה בסצנת מעבר ובין אם זה באנימציה במהלך הקרבות.

מה שעוד עשוי לעלות על כך הוא פס הקול המשגע של המשחק, שעושה עבודה מעולה בכל החזיתות. כמובן, בגלל שאנו נחשפים תמיד לאמבלמים מן העבר, פס הקול פורט גם על רגשות נוסטלגיים פה ושם, וככל שאתם מעריצים ותיקים יותר של הסדרה כך כנראה תהנו מכך יותר. כמו כן, הדיבוב מצויין ומותאם בגווניו לגווני הדמויות.

Fire Emblem Engage נותן בסופו של דבר חוויה שכיף להיות חלק ממנה. מערכת הקרבות שלו מלוטשת ונותנת חיים חדשים לז'אנר הטקטי, וזאת תוך שמירה על הבסיס הטוב. יחד עם עיצוב נהדר, מוסיקה מעולה ודמויות שכיף לשחק, בהחלט ניתן לסלוח לו על סיפור קצת חלש וכמה מערכות משחק יפניות שמסיחות את הדעת מלב המשחק.


מפתחת: Intelligent Systems

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 20 בינואר, 2023

ז'אנר: תפקידים, טקטיקה

זמין על: Switch

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Fire Emblem Engage סופק על ידי נינטנדו ישראל.