Home Switch

Fire Emblem Three Houses ביקורת: איזון אלגנטי בין הוראה למלחמה

fire emblem three houses combat

Fire Emblem: Three Houses הוא מרתק, מאתגר, אבל אף פעם לא קשה מדי מכדי להיות המשחק הראשון שלכם בסדרה. החניכים שלי הפכו מילדים לאגדות, ואני כל כך גאה בהם כשהם יוצאים לקרב.

חשבתם לעצמכם פעם מה היה קורה אם הארי פוטר היה נכתב ביפן? סיפור מלא בדמויות שמבוססות על טיפוסים יפניים, ומורה שנפגש עם תלמידי הכיתה למסיבות תה, ומדי פעם שולח את הילדים להרוג פורעי חוק ומתנגדים לכנסיה? זה כנראה תיאור מאוד גרוע ל-Fire Emblem: Three Houses.

Fire Emblem: Three Houses הוא משחק שנותן לכם לחנך כיתה שהיא שלכם, לנהל איתם קשרים אנושיים, ולעצב אותם כדי להיות צוות הלוחמים המוצלח ובו זמנית הטהור והתמים ביותר שהייתם רוצים לאמן. הוא נותן לכם לשלוח את החניכים שלכם לקרבות טקטיים מעניינים, ונותן לכם איזון טוב בין מורכבות לפשטות, כך שהוא מתאים גם לשחקנים חדשים לסדרה, וגם לותיקים לה.

שלושה בתים וגעגוע

בראש ובראשונה חשוב לי לציין ש-Fire Emblem: Three Houses הוא כותר שעומד בפני עצמו בסדרת Fire Emblem, וזה אומר שגם שחקנים שחדשים לסדרה יכולים להנות מהסיפור המפורט והדמויות הצבעוניות שלו. זה גם אומר שאם תכננתם להכנס לסדרת Fire Emblem כדי לראות "מה זה המשחק הזה עם הדמויות שיש ב-Super Smash Bros." אתם לא תזכו לפגוש אותן, אבל זה בהחלט לא צריך לעצור בעדכם מלשחק בו.

ב-Fire Emblem: Three Houses, אתם משחקים שכיר או שכירת חרב, שלאחר שרשרת אירועים ממונה להיות מורה חדש באקדמיה לקצינים של ממלכת פודלאן (Fodlan), אשר ממוקומת במנזר גארג מאך (Garreg Mach). אתם מהר מאוד פוגשים את שלושת הבתים שלהם האקדמיה מחולקת, ובוחרים איזה מהם ללמד.

הבית הראשון הוא ה-Blue Lions, אשר ברובם משוייכים לממלכה הקדושה פארגוס (Faerghus). הם ילדים טובים ואמיצים ברובם, ואם נרצה להקביל אותם להארי פוטר, הם ללא ספק המקבילים לגריפינדור. הבית השני הוא ה-Black Eagles, אשר רוב החניכים בו מגיעים מהאימפריה האדרסטיאנית (Adrestian Empire). הם ברובם הישגיים ותחרותיים, ואם נרצה להקביל אותם לאחד מהבתים של הארי פוטר, הם ללא ספק סלית'רין. הבית השלישי והאחרון במשחק הוא ה-Golden Deer, אשר ברובם מגיעים מאיחוד לסטר (Leicester Alliance). הם המוזרים שבחבורה, ואם נמשיך את ההקבלה, הם שילוב של רייבנקלו והאפלפאף.

הבחירה באחד משלושת הבתים משפיעה על החניכים שיהיו בכיתת הלימוד שלכם בחלק המוקדם של המשחק. את מרבית החניכים האחרים תוכלו לגייס במוקדם או במאוחר אם תרצו, פרט למנהיגי הבתים ועוד חניכים בודדים אחרים. גם העלילה מתפתחת בהתאם לבית שלכם. כמו הרבה משחקים יפניים, המשחק מתמקד מאוד באינטרקציה בין הדמויות, ולא רק בכיוון שאליו העלילה מתקדמת.

אלו דמויות שכיף לבצע איתן אינטרקציות, כי הן כולן מבוססות על סוגי טיפוסים שאתם רואים במשחקים וסדרות יפניים. יש לכם את סילביין (Sylvain) רודף השמלות; את ברנדטה (Bernadetta) הביישנית שלא מוכנה לצאת מהחדר, ולכן אתם צריכים לדבר איתה מעבר לדלת; ואת רפאל השמנמן (אך שרירי), שהפעילות האהובה עליו היא אכילה. הדמויות הצבעוניות (תסתכלו על צבעי השיער שלהם) הללו מחיות את האווירה והעלו חיוך על הפנים שלי עם כל דיאלוג איתן.

Fire Emblem Three Houses Bernadetta
במשחק תפגשו את ברנדטה הביישנית שלא מוכנה לצאת מהחדר, ולכן אתם צריכים לדבר איתה מעבר לדלת.

אם אתם מחזיקים מעמד לאורך ההתחלה המעט איטית של המשחק, העלילה הראשית של Fire Emblem: Three Houses תופסת תאוצה ולא מפסיקה להתפתח. עשרות שעות לתוך המשחק ואתם עדיין ממשיכים לפגוש דמויות חדשות ולחוות טוויסטים חדשים בעלילה ובדמויות. העומק והמורכבות של הדמויות הוא אחד מהדברים שעוזרים לעלילה להיות מעניינת כל כך. כל אחת מהדמויות שאתם פוגשים שומרת לעצמה איזשהו סוד אפל מהעבר, ומעניין ללמוד ככה על סיפורי הרקע של הדמויות השונות.

בנוסף, כשתדברו, ותלחמו לצד דמויות, אתם תבנו איתם מערכות יחסים שיפתחו לכם שיחות מיוחדות. לכל אחת מעשרות הדמויות במשחק יש שתיים עד חמש שיחות שכאלו עם מרבית הדמויות האחרות, כך שיש לכם המון דרכים להכיר את הדמויות ואת היחסים ביניהן לעומק.

לשלוח את הילדים לחזית

הקרבות בסדרת Fire Emblem מנוהלים בצורה טקטית על גבי לוח משבצות. בכל תור אתם יכולים להזיז את הדמויות שלכם ולבצע איתן פעולה. בכל פעם שהדמויות שלכם נתקלות ביחידת אוייב על שדה הקרב, המשחק עושה "זום" פנימה ומראה לכם את ההתקלות בצורה מפורטת ויפה. המשחק מלמד אתכם שלל חוקים לגבי איך אתם מתנהלים בהתקלויות הללו – יש נשקים שחזקים מול סוגים שונים (קצת כמו בפוקימון), יש טכניקות לחימה (Combat Arts) שפוגעות יותר או מתאימות מול סוגים מסויימים של אויבים, וכאשר אתם מציבים דמויות שמיודדות אחת עם השניה באופן צמוד, הן מקבלות בונוס להתקפה וההגנה. אלה הרבה מערכות להכיר, אבל איכשהו, המשחק מצליח להסביר לכם את כולן מבלי שזה ירגיש כאילו אתם עושים תואר בהנדסה.

fire emblem three houses combat

אחד המאפיינים הבולטים של סדרת Fire Emblem הוא המוות התמידי. אם לא תזהרו, כל אחת מהדמויות יכולה למות לכם בקרב לתמיד, וכל עשרות השיחות שהיא היתה יכולה לנהל אובדות, עד שתתחילו סיפור חדש. זה פיצ'ר שיכול מצד אחד לתת כובד משמעותי לקרבות ולשימוש בדמויות, אבל מצד שני להכאיב ממש כשדמות יקרה לכם מתה. אפשר לבחור ברמת קושי שמבטלת את זה, ואז דמויות חוזרות לחיים בסוף הקרב, אבל המשחק גם נותן לכם מספר כלים כדי למנוע מהדמויות שלכם למות, שמשפרים משמעותית את חוויית המשחק.

הכלי הראשון הוא שלל סימונים שהמשחק מראה לכם כדי לראות את תוצאות הקרב הצפויות. בדומה למשחקים קודמים אתם יכולים לראות ניבוי של תוצאות הקרב לפני שאתם נכנסים אליו, אבל בנוסף, המשחק מראה לכם מה יהיו התוכניות של היחידות של המחשב לאחר שתבצעו מהלך מסויים. כך אתם יכולים לדעת איזו יחידה עשויה להיות מותקפת בתור הבא ולהערך בהתאם. אתם גם יכולים ללחוץ על ZR ולראות את המשבצות שבהן האוייב יכול לתקוף אתכם, וכך להמנע מסכנות מיותרות.

הכלי השני הוא Divine Pulse. זוהי יכולת אשר מאפשרת לכם להזיז את הקרב מספר מהלכים לאחור, וכך להתחרט על טעות גורלית שבצעתם במהלך הקרב. ל-Divine Pulse יש מספר מוגבל של שימושים בכל קרב, ולכן יכולת זו לא מונעת מהמשחק להיות מאתגר. עם זאת, היא חוסכת תסכולים רבים או רמאות של טעינה מחדש של שמירה מוקדמת.

fire emblem three houses combat

Fire Emblem: Three Houses מביא איתו גם שני אלמנטים נוספים לקרבות, והראשון מהם הוא חוליות. מאחר ואתם מאמנים חניכים באקדמיה לקצינים, אתם יכולים להקצות להם גם חוליות של אבירים, קוסמים או שכירי חרב שהם יוכלו לפקד עליהן. החוליות שמלוות את החניכים שלכם מופיעות בהתקלויות, נותנות ליחידות שלכם בונוסים, ומאפשרות להן לבצע Gambits – יכולות מיוחדות של החוליות. ה-Gambits נעים בין יכולת שמקפיאה יחידה אוייבת למשבצת מסויימת, לבין חוליית נזירים שיכולים לרפא את היחידות שלכם. זה מוסיף מימד נוסף למשחקיות, שלוקח זמן להתרגל אליו, אבל מסתדר מאוד טוב וגורם לקרבות להראות הרבה יותר אפיים.

תוספת נוספת ש-Fire Emblem: Three Houses מציג היא קרבות מול מפלצות. בקרב מול מפלצות, אתם נלחמים מול מפלצות גדולות ומסוכנות עם מספר פסי חיים. אתם יכולים להשתמש עם החוליות שלכם ועם טכניקות לחימה כדי לגרום להן נזק ולבלבל אותן, ולשלב מספר יחידות שלכם בהתקפה משותפת חזקה. כשאתם נלחמים מול מפלצת ענקית, כל התקפה שלכם יכולה למשוך את תשומת הלב של המפלצת, ובכך אתם צריכים לתכנן מי מהדמויות הולכת להיות זו שהמפלצת תרצה להתקיף בסוף התור. הקרבות הללו היוו שינוי מרענן מקרבות בוס רגילים במשחק, ונתנו פתח למספר רגעים הירואיים ויפים של הדמויות.

חוויית הלימודים מעולם לא היתה מהנה כל כך

Fire Emblem: Three Houses מוסיף לסדרה אלמנטים של הוראה. כל פרק במשחק בנוי בצורה של חודש, כאשר במהלכו תתכוננו לקרב גדול שיערך בסוף החודש. בתחילת כל שבוע תוכלו לבחור באילו מקצועות למקד את החניכים. לאורך השבוע תענו על שאלות שלהם ותעזרו להם לקדם את השאיפות שלהם בחיים, ובסוף השבוע אתם זוכים לראות את התוצאות של השבוע וליום חופשי שבו תוכלו לעשות פעילות אחרת.

fire emblem three houses learning

חוויית ההוראה נשמעה לי מאוד מוזרה בהתחלה, אבל ברגע שהמשחק מכניס אותה, אתם נכנסים לקצב וזה פשוט מרתק. מאוד שמחתי לראות את אחד החניכים שלי פונה אלי בשאלה ומסביר שהוא מאוד רוצה להיות צלף, ולכן הוא רוצה לתגבר שיעורי קשתות על חשבון גרזן. אלה הדיאלוגים הקטנים האלה שמחזקים את האשליה הזו שאתם מלמדים אנשים אמיתיים, ולא דמויות ממוחשבות.

פעם בשבוע, אם הדמויות הגיעו לדרישות מתאימות, אתם יכולים להגיש אותם למבחני הסמכה למקצוע מסויים. ברגע שתגישו אותם למבחן, תראו מונטאז' פתרון מבחן שבו הדמות ששלחתם למבחן ההסמכה פותרת אותו באינטנסיביות, ולאחר מכן תראו את התוצאה של המבחן. זה חמוד והופך את כל הקטע של מעבר למקצועות מתקדמים יותר להרבה יותר חווייתי ומשמח.

ביום החופשי של השבוע אתם זוכים לבחור באחת מתוך ארבע פעילויות – טיול בקמפוס, שבו תוכלו לבצע משימות ולקחת שיעורים בעצמכם, או להעביר זמן איכות עם החניכים במנזר; קרב עזר, אשר נותן לכם לעשות עוד קצת גריינד עם הדמויות, ומקל על הקרב בסוף החודש; לנצל את היום כדי לנוח, מה שמגביר את המוטיבציה של החניכים שלכם; או להעביר סמינר של אחד מחברי הסגל במנזר.

בחודש טיפוסי, מצאתי את עצמי עושה כל אחת מהפעילויות הללו, והייתי צריך להפעיל מחשבה בבחירת הפעילות בכל סוף שבוע.

fire emblem three houses exploration

כשאתם משוטטים במנזר, אתם יכולים לשמוע מה יש לחניכים השונים לומר אחד על השני ועל העלילה המתגלגלת. אתם יכולים גם להזמין אותם למיני משחק של מסיבת תה, לבשל איתם אוכל, או לבוא איתם לתפילה של הכנסיה הגדולה במנזר. זו גם דרך טובה להתיידד עם חניכים שלא בבית שלכם, וכך לשכנע אותם לעבור לכיתה שלכם. במנזר יש עוד שלל פעילויות כמו דיג וטורניר לחימה, ובעוד שכל אחת מהפעילויות מתגמלת, אתם מוגבלים במספר מוגבל של פעילויות שאתם יכולים לבצע, ולכן צריכים לבחור בקפידה מה מביניהן תרצו לעשות.

בשיטוט אתם יכולים גם לבצע משימות צד, אבל רובן מסתכמות בללכת להביא משהו למישהו, ולא מאוד מעניינות. אבל בסופו של דבר השיטוט עצמו מהנה, ומזכיר לי את הזמנים הטובים של משחקי הארי פוטר הישנים, בגלל אווירת הקמפוס הדומה.

דמויות צבעוניות ומחוספסות בעולם מוזיקלי

Fire Emblem: Three Houses הוא אחד מהמשחקים היפים של ה-Switch. הדמויות חדות וצבעוניות, ונראות טוב, על אף שיש בהן תופעות אליאסינג בולטות, כמו הרבה משחקים ב-Switch. המשחק מציג גם סצינות מצויירות בסגנון אנימה שנראות מצויין, וגורמות לי לרצות שכל משחק יכיל כאלו סצינות.

fire emblem three houses

גם הקרבות נראים טוב, ובייחוד האנימציות במהלך התקלות. נראה כאילו האנימציה בנויה לכל וריאציה אפשרית של מהלכים – אם הדמות שלכם מתחמקת מהתקפה של היריב, היא תתקוף מהצד, וקוסמים וקשתים משחררים התקפה בזמן שהם מזנקים לאחור. האנימציות משורשרות זו לזו ונותנות תחושה אמיתית של אקשן.

אבל המשחק גם מכיל קטעים שנראים פחות טוב, והמשמעותי מביניהם הוא השיטוט במנזר, שפשוט לא נראה אסתטי כמו כל שאר המשחק. גם במהלך דיאלוגים מסויימים ניכר שהדמויות לא באמת עומדות באמצע מפה, אלא במקום זה מוקפות ברקע עגלגל, שנראה מעוות כשהמצלמה זזה מסביב לדמויות.

המשחק מככב בגזרת הסאונד – הדיבוב זמין גם באנגלית וגם ביפנית, ואני ממליץ בחום לשחק אותו ביפנית, כי גם ככה יש כתוביות. שחקני הקול ביפנית מקימים את הדמויות שלהם לחיים, ונותנים להם הרבה מאוד אישיות.

גם המוזיקה במשחק מצויינת, בזכות זה שהיא כל כך קליטה. במשך ימים היו תקועות לי בראש המנגינות של השיטוט במנזר ושל הקרבות, כי אותן תשמעו הכי הרבה, והן מכניסות אתכם לאווירה באופן יוצא מן הכלל. מנגינת הקרבות, Fodlan Winds, היא מהמנגינות הטובות בסדרה, ובנויה כך שיש לה גרסה רגועה יותר, וגרסה דרמטית להתקלויות. המשחק מחליף בין השתיים באלגנטיות כאשר אתם נכנסים להתקלות, ונותן הרגשה שהמוזיקה מתגברת בדיוק בזמן הנכון.

fire emblem three houses black eagles
הסצינות המצויירות נראות מצויין, ונותנות הרגשה של סדרת אנימה.

מלמדים עד הפנסיה

Fire Emblem: Three Houses הוא עכשיו אחד מהמשחקים האהובים עלי בסדרה, ואחד ממשחקי התפקידים הטובים ששיחקתי בהם השנה. אם אתם מצליחים להשאר ממוקדים עד שהוא מתחיל לתפוס קצב, אתם תגלו סיפור ארוך ומפותל עם דמויות צבעוניות שקל להתחבר אליהן.

המשחק לוקח את המשחקיות הטקטית האיקונית של הסדרה, משפר אותה, והופך אותה גם ליותר עמוקה, אבל גם לפשוטה מספיק בשביל ששחקנים חדשים יוכלו לשחק במשחק. על אלה הוא מרחיב עם חוויית ההוראה שנותנת לכם לאמן את הדמויות ותוך כדי זה ממש להקשר אליהן.

על אף שהוא לא יפה בכמה מקומות נקודתיים, הוא נראה ונשמע מצויין, והמנגינות שלו ממשיכות להתנגן לי בראש.

עם שלושה בתים לשחק, רמת קושי קשה, מצב new game+ ו-DLC בדרך, Fire Emblem: Three Houses מכיל הרבה סיבות לחזור אליו, גם אחרי שסיימתם את הסיפור הארוך שלו. אז למה אתם מחכים? קחו את החרב שלכם ותבחרו בית!