Sony WH-1000MX5 הן ללא ספק האוזניות הטובות ביותר בשוק, בתור ממשיכות דרכן של ה-WH-1000XM4 שנחשב לאחד המומלצים בעולם, תודות ליכולת סינון הרעשים שלהן וסאונד מעולה ומאוזן. המחיר גבוהה ומבחינת פונקציות הן לא שונות מהדגם הקודם, אבל כשאתה משפר משהו מצוין – לא הכל צריך שינוי.

Sony WH-1000XM5 הן אוזניות אלחוטיות חדשות שמצטרפות לאחד מעצי המשפחה הכי מוערכים בשוק של אוזניות בכלל. בניהן שתי אוזניות מבטלות רעשים בין הכי טובות בשוק, לכן ה-WH-1000MX5 מגיעות עם צפיות מאוד גבוהות בכל מה שנוגע לאודיו.

האוזניות הקודמות לדגם הנוכחי, ה-Sony WH-1000XM4 הן בין האוזניות הכי מסוקרות והכי מומלצות בשוק היום לכל מי שמבין ורוצה להשקיע בסאונד של האוזניות שלו ולכן ברגע שקיבלתי את האוזניות הגעתי עם ציפיות גבוהות, שהיו מלוות בחשש האם הן יכולות להתעלות מעל הדור הקודם.

מבחינת המפרט הטכני, הן מאוד דומות לקודמות ונראה שבהחלט הולכות באותו הכיוון כמו הקודמות (האמת שיש מצב שקצת קרוב מידי) אך מבחינת העיצוב, ה-Sony WH-1000XM5 מהווה את השינוי הכי גדול מאז שליין האוזניות הללו נוצר. אך האם השינוי של העיצוב מספיק כדי לבדל אותן ולהעלות את הרף שסוני הציבה לעצמה?

עיצוב חדש ומודרני

לאחר מספר דורות של אוזניות מעל האוזן שנראו די אותו הדבר (MX3 & MX4), אוזניות ה-MX5 עושות קפיצת מדרגה משמעותית מעל קודמיה. אם הייתי צריך לתאר את ה-Sony WH-1000MX5 ולומר מה שונה מהקודמות הייתי אומר שהן יותר עגלגלות מהקודמות.

כל העיצוב שלהן קצת יותר מסודר, יותר נקי, מודרני – ישנן מספר קטן של נקודות חיבור או מפרקים ברורים, המיקרופונים של הסינון רעשים יותר מוחבאים והקשת עצמה יותר דקה עם ציפוי דמוי עור שמחביא את נקודות החיבור וההארכה של האוזניות. גם החור שבו אתם מכניסים את האוזניים שלכם בצורה קצת שונה היא יותר אובלית מה-MX4. בעוד שלא בדקתי לגמרי את הכיפוף של הקשת עצמה עד למקסימום שלה (בכל זאת לא רוצה לשבור אותן), יכולתי להרגיש שהן הרבה יותר קשיחות אך עם מספר נקודות לחיצה קטנות יותר שיכולות פשוט להישבר בקלות, שזו תלונה שנשמעה הרבה על הדגמים הקודמים.

אך למרות העיצוב היפה והמודרני החדש, ישנם מספר שינויים לעיצוב שקצת פחות מבורכים. לצערי, ה-Sony WH-1000MX5 עדיין לא מגיעות עם שום עמידות למים (לא עומדות בתקן IP כלל). בנוסף לזה, האוזניות אינן יכולות להתקפל אל תוך עצמן כמו הדגמים הקודמים ולכן הן קצת פחות ניידות ממה שהיו.

בדיוק כמו הקודמות, גם האוזניות האלו מאוד נוחות לחבישה ארוכה על הראש או לסשן גיימינג ממושך. הריפוד שעוטף את האוזניים פשוט נעים ואוטם בצורה פאסיבית את הסביבה ואתם יכולים בקלות להתאים את האוזניות לראש שלכם על ידי משיכה באוזניות. במשיכה כבר לא מרגישים שיש להן מדרגות בהגדלה של הקשת, והסיבוב שלהן עוזר להתאים אותן לכל סוגי האוזניים.

כפתורי השליטה ב-Sony WH-1000MX5 די דומות לדגם הקודם. בואו נשים רגע בצד את השליטה החכמה בצד (ואני אחזור אליה אחר כך), ישנן שני כפתורים פיזים באוזניה השמאלית. הראשון עובר בין מצבי סינון הרעשים השונים (בין סינון רעשים לשמיעת הסביבה) ואתם יכולים להשתמש בעד שלוש לחיצות על הכפתור של ה-ANC (סינון רעשים אקטיבי) בשביל להפעיל את הספוטיפי בלחיצה. הכפתור השני הוא כפתור ההפעלה, שמשמש גם ככפתור החיבור לבלוטות' אם אתם מחזיקים אותו לחוץ למספר שניות.

החלק החיצוני של האוזניה הימינית הוא משטח טאצ' גדול: החלקה של האצבע למעלה או למטה יגביר או ינמיך את הווליום, לחציה כפולה תעצור או תפעיל את השמע ותענה לשיחות טלפון ואם תכסו את האוזניה עם היד שלכם זה ישירות יעבור למצב שקיפות שמאפשר לרעש החיצוני להיכנס ומחליש את המוזיקה באופן זמני.

על האוזניה הימנית ישנו גם חיבור USB-C להטענה. על האוזניה השמאלית תוכלו למצוא גם חיבור 3.5mm.

אז מעבר לעיצוב והתוספות, מה באמת שונה ולמה?

דבר ראשון, העיצוב החדש עוזר לשבור את הפגיעה של הרוח על האוזניות, מה שיכול לגרום לדיסטורשן המעצבן הזה בסינון רעשים האקטיבי בזמן שאנחנו הולכים בחוץ. אז מאחר ואין לנו סופות (חוץ מסופות חול מידי פעם) בזמן שהסתובבתי ברחוב איתן (וצדתי פוקימונים) זה בהחלט עזר.

התוספת השניה היא הכפלה של כמות המקרופונים הנמאים על האוזניות. שינוי זה מאפשר ביטול רעשים אקיטבי הרבה יותר טוב מהדגמים הקודמים (ישנן שני מיקרופונים בצד הפנימי של האוזניות), ככל שיש יותר מידע על האודיו שהאוזניות יכולות לנתח ככה הסינון רעשים יהיה יותר טוב, בנוסף SONY הכפילו את כמות המיקרופונים שקולטים את הקול של המשתמש ליד הפה בשביל לשפר את איכות השיחות, כלומר משני מקרופונים לארבע. על פי מספר שיחות שעשיתי איתן ופידבק שקיבלתי, הן היו יותר ברורות וצלולות מהרוב האוזניות שהשתמשתי בהן עד היום.

דבר שממש הפתיע אותי, למרות כל השינויים והתוספות השונות, האוזניות הללו יותר קלות מהדגמים הקודמים והן שוקלות קצת פחות מ-250 גרם, שזה כ-4 גרם פחות מהגרסה הקודמת. לסוני מאוד חשוב להעלות את המודעות שלהם לסביבה ולכן האוזניות בנויות מפלסטיק ממוחזר (וגם האריזה) של מכוניות.

ה-Sony WH-1000MX5 מגיעות בתוך תיק נשיאה, אחד הדברים הכי מבורכים שסוני יכלו לעשות עם האוזניות הללו. תיק הנשיאה עשוי מבד אפור, והוא קצת מצתמק, מה שנותן מקום בתיק בזמן שאתם משתמשים באוזניות, אך אל תצפו ממנו להתקפל לעובי של נייר, מאחר ויש לו כיס פנימי לשמירת הכבלים שהוא קשיח.

אפליקציה נוחה לתפעול ופיצ'רים רבים

בואו נתחיל עם סימן ההיכר של הסידרה – סינון הרעשים האקטיבי. זה אחד הפיצ'רים הכי טובים באוזניות של סוני, ופה הם לא מאכזבים. זה בטוח היה להם מאוד קשה להביס את ביצועים של הדגמים הקודמים, ונכון, זה לא הבדל עצום מה-MX4, אך יש שיפור מורגש, גם אם הוא קטן.

הדגם הקודם, כבר העלים כמעט לגמרי את התדרים הנמוכים (כל הרעש של תחבורה ציבורית או רעש המנוע של מטוס), אבל ה-Sony WH-1000MX5 עובדות יותר על התדרים הגבוהים. חלק מהביצועים הן גם תודות לעיצוב של הדרייבר בגודל 30mm, בעוד הוא קטן יותר מה-40mm של הדגם הקודם, הוא משתמש בקשיחות גבוהה של הכיפה וקצה שהוא רך כדי להוריד חלק מה-"נשיכה" של הצלילים הגבוהים. בעודי מסתובב במרכז הכרמל בחיפה, עם אוטובוסים ואנשים שצועקים מכל כיוון ועוד רעשים שונים, בקושי יכולתי להבחין בהם מבעד לשמע של המוזיקה גם כשהנמכתי את הווליום בכוונה למינימלי.

Sony Connect App

הפיצ'ר השני שאדבר עליו הוא המודעות למיקום (כמו ב-LinkBuds S). ביחד עם חיבור לטלפון הסלולרי, אוזניות ה-Sony WH-1000MX5 יכולות ללמוד את השגרה היומית שלנו ובכך מכוונות את הרמת השקיפות של האוזניות בהתאם למיקום. למשל, אם האוזניות מבינות שאתם סתם יושבים בבית ונהנים ממוזיקה, הן יורידו בעצמן את הסינון רעשים האקטיבי לעומת מה שזה יהיה כשאתם יושבים במשרד, כמובן שזה תלוי בהעדפה שלכם. בנוסף, אם אתם הולכים ברחוב, האוזניות יכניסו קצת רעשי רקע פנימה כדי לשמור עליכם בזמן שאתם חוצים את הכביש.

לדבר בשביל לשוחח (Speak-to-Chat), זה עוד פיצ'ר שימושי מאוד. ברגע שאתם מתחילים לדבר עם מישהו, האוזניות יזהו את זה ויעצרו את המוזיקה ויפעילו את מצב השקיפות כדי לתת לכם לדבר בנוחות עם מי שאתם מנהלים איתו שיחה ומבלי להוריד את האוזניות מהראש. קחו בחשבון שהפיצ'ר הנחמד הזה מגיע עם בעיה בפני עצמה, אם אתם כאלה שאוהבים לשיר בזמן שאתם מקשיבים למוזיקה – הפיצ'ר הזה יפעל ויעצור לכם את השיר. אם זה משהו שאתם לא רוצים שיפעל, אפשר לבטל אותו בקלות דרך האפליקציה.

Sony Connect App 2

פיצ'ר אחר שיותר שימושי הוא מה שגורם למוזיקה לעצור כאשר ה-Sony WH-1000MX5 מזהות שהורדתן אותן מהראש שלכם (תודות לחיישן קטן בחלק של האוזן), ובמידה ואתם משאירים אותן על משטח העבודה, הן יכבו את עצמן כדי לחסוך בסוללה. בנוסף, תוכלו לחבר את האוזניות לשני מכשירים בו זמנית ותוכלו לעבור בין המכשירים בהתאם למה שקורא בכל אחד מהם.

לבסוף, יש שיפור בתמיכה של העוזרות הקוליות כמו העוזרת של גוגל. אפשר להפעיל אותה בקלות על ידי המילים שמעירות אותה ולתת לה פקודות החל מלענות לשיחות, להתקשר למישהו ואפילו לקרוא הודעות ונוטיפיקציות (קחו בחשבון שהיא לא יודעת עברית, אז רק הודעות או נוטיפיקציות באנגלית) וכמובן לשלוט במוזיקה שאתם מקשיבים לה.

Sony WH-1000MX5 Headphones happy case

את כל הפיצ'רים האלו ועוד, תוכלו למצוא באפליקציה המתלווה לאוזניות של סוני, ותאמינו או לא היא הרבה יותר שימושית מרוב האפליקציות שמתלוות לאוזניות אחרות. יש בה אקוולייזר (EQ) רספונסיבי מאוד עם פונקציה להעלות את הבאס (התדרים הנמוכים), מה שהופך כל שינוי בפרופיל הסאונד למשמעותי. ישנו פיצ'ר של סריקת האוזן ואופטימיזציה של הסאונד שיתאים יותר לאוזן שלכם (זה קצת מוזר אבל עובד) והוא בעיקר בשביל ה-"סאונד האמיתי ב360 מעלות", שאם לא יצא לכם לנסות זה ממש יפיל אתכם מהכיסא. כמובן יש גם הרבה אופציות של קסטומיזציה לסינון רעשים ולפיצ'ר של מודעות למיקום.

Sony WH-1000MX5 – איכות סאונד אגדית

שכשהבנתי שהקטינו את הדרייבר מ-40mm ל-30mm קצת הופתעתי וניסיתי להבין אם זה ישפיע על הדינמיות של השמע והחלל שהליין כל כך מתמחה בו. אך החשש הזה שהיה לי התמוגג ברגע ששמתי אותן והפעלתי שיר שאני אוהב. השמע בהחלט לא נפגע, אך מצד שני – לא מורגש גם שינוי לטובה ביחס לדגם הקודם.

גם הפעם SONY כללה תמיכה בשני הקודקים הידועים, LDAC ו-DSEE Extreame בכדי להעניק את חווית השמע הטובה ביותר שהם יכולים לתת מהמכשירים שלכם. למי שלא מכיר או יודע, LDAC יתן לכם את האופציה להאזין לאודיו ברזולוציה גבוהה, בעודו מכווץ ומחלץ את השירים שאתם מקשיבים אליהם בכדי לתת רוחב פס אלחוטי גבוה יותר משחיבור בלוטות' רגיל יכול לתת. אך גם אם אתם כן מקשיבים לשיר באיכות רגילה (כמו רוב השירים בספוטיפיי) ומקשיבים דרך בלוטות' (לעומת חיבור עם כבל) ה-DSEE Extreame ישדרג לכם קצת את השמע בעזרת טכניקה של שימוש ב-AI כדי לשחזר חלק ממידע שעבד בשידור. שניהם עושים עבודה מעולה.

Sony WH-1000MX5 Headphones with case cables container

למרות השינוי בדרייבר, במת הסאונד (Soundstage) נשארה מרווחת ונותנת ממש מקום לכל כלי וכלי לנשום ולהבריק. תודות ל-Stranger Things זכיתי להינות שוב מ-Master of Puppets של Metallica והגיטרה החשמלית יחד עם התופים זה פשוט תענוג לאוזניים עם ה-Sony WH-1000MX5. הווקליות של הסולן נקייה וברורה והכלים לא מתנגשים אחד עם השני או נבלעים, לכל אחד יש את המקום על הבמה שלו.

כשהקשבתי ל-The Greatest Show מהסרט The Greatest Showman, שם הבחנתי כמה רחבה הבמת סאונד באמת. הצלחתי להבחין בקולות רקע של חיות במקביל לסאונד של רקיעת הרגליים בהתחלה שלא ידעתי שקיימים שם בכלל שצפיתי בסרט.

Sony WH-1000MX5 Headphones charging cable

אגב, אם אתם דואגים לבריחת השמע החוצה, אז אתם יכולים להיות רגועים גם פה. יש מעט מאוד בריחה של שמע החוצה. ישבתי ליד אישתי על הספה עם שמע בעוצמה חזקה והיא לא יכלה לשמוע כלום. שזה שיפור לעומת הדגם הקודם.

אוזניות לכל היום

אין המון דברים שהאוזניות יכלו להוות שיפור לעומת הדגם הקודם, והיו הרבה אנשים שקיוו שהם ישדרגו את חיי הסוללה של האוזניות בדגם הזה. סוני טוענים שיש פה שידרוג קל – בעוד שהאוזניות מחזיקות 30 שעות עם סינון רעשים (כמו הדגם הקודם), הן מחזיקות 40 שעות ללא ה-ANC, שזה שיפור של שעתיים מה-MX4. נכון, 30 שעות עשוי להישמע מעט לחלקכם, אך עם כמות הטכנולוגיה ש-SONY דחסה לתוכן – אפשר להבין.

סוני שמים לב לדברים הקטנים ולנוחות שלנו גם כשזה מגיע להטענה של ה-WH-1000X5, אם במקרה נגמרה לכם לגמרי הסוללה ואין לכם המון זמן, חיבור האוזניות להטענה דרך חיבור ה-USB-C שלהן יתן לכם 3 שעות של שמע מכ-3 דקות של הטענה, כך שבטוח בטווח הזה תוכלו להגיע למקום אחר שבו תוכלו להטעין אותן. במדינה הקטנה שלנו זה כמעט תמיד יספיק.

Sony WH-1000MX5 Headphones

Sony WH-1000MX5 – לקנות או לא?

אז עם כל זה, האם שווה לקנות את ה-Sony WH-1000MX5? הן ללא ספק המלכות של האוזניות בשוק כיום, סינון הרעשים שלהן הכי טובות שיצא לי לבדוק מכל האוזניות שבדקתי. הפיצ'רים החכמים של האוזניות והשימוש בהן נוח וכמעט אוטומטי וכמובן השמע שלהן פשוט מדהים והן כל כך קלות שלא ממש מרגישים אותן בשימוש לטווח ארוך.

ואם יש לכם כבר את ה-WH-1000MX4 האם שווה לשדרג? פה זה כבר עניין שלכם, אין המון שינוי באיכות והפיצ'רים החדשים נחמדים אך שוב, לא הכרחיים. השינוי בעיצוב נחמד מאוד ומשפר הרבה דברים אך לעומת זאת הן לא מתקפלות לתוך עצמן שזה פיצ'ר שהמון אהבו בדגם הקודם. כך שבסופו של דבר, אם יש לכם את ה-MX4 (שהן מדהימות לחלוטין בפני עצמן), לטעמי העדכונים שמגיעים עם האוזניות החדשות לא שוות את תג המחיר.

לכל השאר, האוזניות הללו ללא ספק שוות את המחיר שלהן של 1574 ש"ח (בזמן כתיבת הסיקור), ולחלוטין אפשר להצמיד להן את תואר ה-"מלכות של האוזניות", ולומר שסוני לא חסכו בחווית המשתמש שלהן וגם לא בסאונד המעולה.


אוזניות ה-Sony WH-1000MX5 סופקו ע"י נציגות Sony בישראל – חברת ישפאר.