חברת SteelSeries מציגה את הבקר Stratus Duo המציג מבנה ארגונומי מצוין, התממשקות קלה ופשוטה למחשב ולנייד, ופוניקציונאליות מעולה, אך חסרה בו ירידה לפרטים כמו הבחנה ברורה יותר בין המקשים ויכולת נשיאה של הדונגל.

שוק הציוד ההיקפי לגיימינג גדל בשנים האחרונות בקצב מסחרר. בשנת 2019 הוא הוערך בגודל של $2.9 מיליארדים, ובדומה לעולם הגיימינג – הוא ממשיך לגדול משנה לשנה באופן עקבי.

חברת SteelSeries הדנית, מתמחה בציוד היקפי לגיימרים (כמו ה-Apex 5), עם דגש לתחום ה-eSports. תחום הבקרים יחסית חדש אצלם וקיבלתי לבחון את SteelSeries Stratus Duo המותאם למחשב, מכשירי אנדרואיד, ומשקפות של מציאות מדומה כדוגמת ה-Oculus Quest.

לא משנה איזה Stratus כל עוד זה שחור

הבקר Status Duo של SteelSeries עשוי מפלסטיק שחור ומגיע בקופסה שחורה עם קלקר שחור וכבל USB שחור. בנוסף לכבל, ה-Stratus Duo מגיע עם דונגל קטן שמאפשר קישוריות WiFi למחשב, ויש בתוכו גם משדר Bluetooth שניתן דרכו להתחבר לכל מכשיר תומך. הדונגל מגיע בנפרד ולצערי לא ניתן לשלב אותו לתוך הבקר לצורך נשיאה נוחה יותר.

הדבר הראשון שהבחנתי כאשר אחזתי את ה-Stratus Duo זה שהוא גדול – וזה דבר מצוין. הוא יושב בנוחות על היד והפלסטיק המחוספס נותן אחיזה נהדרת בבקר. הבניה נותנת תחושה איכותית, והוא יושב טוב על היד וקל לגשת אל הכפתורים והשלטים על הבקר. אני מניח שלידיים קטנות הוא יהיה פחות נח, כך שאלו מכם שיש להם כפות ידיים קטנות – לא בטוח שה-Stratus Duo הוא בשבילכם (אבל בהחלט שווה לבדוק!).

steelSeries Stratus Duo

מכיוון שאני משחק במחשב אישי, השימוש שלי בבקרים היה תמיד מתוצרת Xbox בשל הסינכרון הפשוט מול המחשב. וכמי שרגיל לג'ויסטיק אנלוגי מעל ה-D pad אני חייב להודות שהתצורה של Startus Duo הרבה יותר נוחה, והמיקום של הסטיק האנולגי מתחת ל-D Pad מרגיש יותר טוב.

אחד הדברים שמאוד תסכלו אותי הוא חיווי על הכפתורים בצד הימני. כמעט ולא ניתן לראות את הכפתורים ואין צבע או אות בולטים לעין. כמי שלא משחק הרבה בבקר אני צריך מידיי פעם להיזכר איפה ממוקמים כפתורי ה-X וה-Y ושאר הכפתורים, וזה כמעט לא ניתן לזיהוי במהלך משחק – כי הכפתורים שחורים. עם הזמן הזיכרון חוזר, אבל חסרים צבעים או אלמנט בולט כלשהו שיקל על "התמצאות" בכפתורים, למעט אותו חיספוס קל שיש על הכפתורים.

הכפתורים במרכז הבקר שקועים ולא כל כך נוחים ללחיצה, והאמת שלא ברור לי למה. המיקום שלהם לא מצדיק חשש מלחיצה לא רצויה, וכשהלחיצה כן רצויה הם לא פשוטים ללחיצה.

המקשים עצמם נותנים פידבק מעולה והסטיקים נוחים לגישה, לא הרגשתי עייפות של הידיים והכפתורים הרחבים עושים עבודה נהדרת הן ברמת נוחות הגישה והן ברמת הפידבק מהכפתור או ההדק.

ללחוץ על הכפתורים הנכונים

בנוסף למקשים עצמם קיים חיווי של ארבעה פסים על הבקר שמאפשרים חיווי על מצב הסוללה ועל חיבור למכשיר. במהלך המשחק עצמו רק אחד עובד על מנת שלא להפריע לשחקן ולתפוס את תשומת הלב. כאשר מסתכלים על המשטח בין ההדקים, ניתן לראות את כפתורי השליטה על הבקר עצמו: מתג הזזה של Power, ומתג הזזה נוסף שמחליף את השליטה בין WiFi 2.4Ghz ל-Bluetooth, כפתור נוסף המשמש לקבלת חיווי על מצב הסוללה וכפתור נוסף לצימוד. באמצע כמובן שקע Micro USB שדרכו מתחבר הכבל.

החיבור למחשב פשוט וקל בצורה יוצאת דופן, ללא הגדרות מיותרות במערכת החלונות וללא צורך בצימוד ארוך. המכשיר מתחבר בפשטות ובנוחות ומיד שמיש. גם כאשר חיברתי אותו באמצע משחק הוא מיד נכנס לפעולה ולא הצריך ממני שום התעסקות, פנייה לתפריט הראשי או יציאה מהמשחק. Plug n Play אמיתי. גם ה-Bluetooth עובד מצוין ומתחבר למחשב בקלות ובמהירות ואף לנייד ללא שום בעיה.

הבקר עצמו ממותג למשחקי Fortnite בנייד ואף ניתן לרכוש תוסף שמניח את הנייד על הבקר עצמו. גם בנייד הצימוד פשוט ונוח  

כשהשליטה ב-Stratus הופכת למשחק ילדים

הסטיקים רגישים במידה מצוינת. אני יכול להעיד שאפילו השתמשתי בהם להטסת מטוסים ב-Microsoft Flight Simulator 2020 וכמי שרגיל למוט היגוי, הסטיקים הקטנים עשו עבודה מצוינת בדיוק הנדרש כדי לשלוט במטוס. בכל המשחקים שבהם שיחקתי, הסטיקים תפקדו נהדר וסיפקו רגישות מצוינת, גם הכפתורים עצמם עבדו בדיוק כמו שציפיתי ולא הרגשתי פספוס של אף כפתור שלא קרה בזכותי. לא הייתי צריך להעיף מבט על הבקר עצמו באף שלב, למעט בהתחלה כדי להיזכר במיקום כפתורי האותיות בצד הימני.

steelSeries Stratus Duo

אני באמת מרוצה מהארגונומטריה של ה-SteelSeries Stratus Duo וחושב שהושקעה כאן מחשבה אדירה בנושא הנוחות שלו לאורך זמן. הבקר עצמו מרגיש מאוד עמיד, והרגשתי בנוח ללחוץ על הכפתורים גם בשיא הלחץ. גם מקשי הסטיקים שתמיד מרגישים קשים ללחיצה עובדים פה מצוין ומגיבים נהדר. אחת התכונות שבולטת בהיעדרה היא ה-Haptic Feedback שהיה לי חסר קצת, אך לא יותר מידי. תכונה שמאוד מצופה ממכשירים בדורנו אך עולה בחיי סוללה. אני לא חסיד גדול של התכונה הזו, למרות שהיא בהחלט Nice to have.

בחברת SteelSeries מציינים במפרט שהסוללה מספיקה לכ-20 שעות עבודה. אז אולי לא ניסיתי לשחק בו 20 שעות ברצף ללא טעינה, אבל אני בהחלט יכול לומר שהסוללה של Stratus Duo פשוט לא נגמרת. לא נתקלתי בשלב שבו הסוללה נגמרה. אפשר פשוט לעזוב את הבקר והוא יכבה את עצמו אוטומטית, ובכך ישמור על הסוללה. נקודה נוספת וחשובה לא פחות היא זמן ההטענה המהיר של הבקר – הוא נטען מהר מאוד, וגם אפשר לשחק איתו באמצעות הכבל בעודו נטען.

Stratus Duo – כמעט מושלם

קל לראות שחברת SteelSeries הקדישה לא מעט מחשבה בתכנון ה-Stratus Duo. זה ניכר במכשיר החל מרמת העיצוב והחומרים וכלה בעיצוב הארגונומי. ה-Stratus Duo בהחלט מספק חווית משתמש מעולה.

חיווי המקשים A,B,X,Y חסר לי מאוד וחבל, זה לא פתרון יקר. חסר לי גם אחסון פנימי של הדונגל כדי שיהיה נוח לנשיאה ויקטין את הסיכוי שילך לאיבוד, אך למעט פרטים אלו מדובר בבקר מצוין שנוח למשחק, מתחבר בקלות יוצאת מן הכלל ובגדול עושה את כל מה שמצופה ממנו בלי להתעסק מסביב, כך שבמחיר של כ-350שח ה-Stratus Duo הוא בהחלט רכישה כיפית.

המקלדת סופקה על ידי חברת SteelSeries ישראל.