חברת SteelSeries מציגה את Apex 3, מקלדת ממברנה שמציעה פתרון זול למי שרוצה מקלדת גיימינג אך לא יכול להרשות לעצמו מקלדת מכנית. המקלדת מגיעה עם קשת של צבעי RGB ויכולות תכנות גבוהות בזכות האפליקציה של החברה – SteelSeries Engine 3.

כששוק המשחקים רותח, הרבה חברות מצטרפות ומציעות מקלדות למשחקן המתחיל, כמו GIGABYTE AORUS K1 שסיקרנו לא מזמן. חלק מאותן מקלדות שמוצעות לגיימר המתחיל הן מקלדות Membrane, או מקלדות ממברנה בעברית.

"מקלדת ממברנה לגיימינג?" אמרתי לעורך שהביא לי את מקלדת ה-Apex 3 בהפתעה גמורה. הרוב המוחץ של מקלדות למשחקים הינן מקלדות מכניות ולא מקלדות ממברנה. חלק מהקוראים בוודאי אומרים לעצמם עכשיו "מי משתמש במקלדת ממברנה למשחקים?" וזה נכון, ולחלק הזה של הקוראים אני מציע לקרוא עד הסוף, אולי תופתעו. החלק השני של הקוראים מכיל את אלו שלא יודעים מהו ההבדל בין מקלדת ממברנה למקלדת מכנית. את הפסקה הבאה – אני מקדיש לכם.

על מקלדות וממברנות

מקלדות מחולקות (בגדול) לשני סוגים: מקלדות ממברנה ומקלדות מכניות.

המקלדות הפופולריות ביותר בקרב גיימרים הן מקלדות מכניות שבהם כל כפתור הוא מעגל אלקטרוני נפרד שנמצא סביב הכפתור וכל לחיצה על הכפתור סוגרת את המעגל סביב הכפתור ומשדרת למחשב את התו. היתרון הגדול של מקלדת מכנית היא הפידבק הטוב שמגיע מהמקלדת כיוון שהמתג המכני נותן צליל ותחושה ברגע שהמעגל נסגר. בנוסף, המתג לא מחייב לחיצה עד הסוף, אלא רק מספיק כדי לסגור את המעגל וזה מקל על הקלדות ארוכות כמו משחקים. והלחיצה הקצרה יותר על המקש מאפשרת זמן תגובה מהיר יותר בין העין ללחיצה על המקש.

מקלדת ממברנה היא מקלדת שבה הכפתורים יושבים מעל לוח של מעגלים אלקטרוניים ולחיצה על הכפתור עד הסוף סוגרת מעגל חשמלי עם הלוח ומשדרת את התו למחשב.

steelseries apex 3 membrane keyboard

מקלדת ממברנה הרבה יותר זולה לייצור כיוון שמדובר בלוח אחד שמכיל את כל המעגלים החשמליים עליו ובעצם מודפס כמקשה אחת. יתרה מכך, מקלדת ממברנה שקטה יותר ועמידה יותר לתקלות כיוון שמדובר במשטח אחד של מעגלים חשמליים, כאשר למקלדות החדשות הוסיפו גומי שמאפשר הקלדה נוחה יותר ופידבק מורגש יותר, אך עדיין צריך ללחוץ את הכפתור עד הסוף.

כמה מילים על עיצוב

הדבר הראשון שהבחנתי במקלדת זה שהיא קטנה. כמה קטנה? 444.7 מ"מ, וזה אולי קצת קטן מידיי. קרה לי לא מעט שפספסתי את המקשים הנכונים בגלל שהיד שלי נחתה במנח הרגיל במקום הלא נכון. המקלדת הקטנה גם גבוהה באופן יחסי לגודל שלה ופחות נוחה לידיים מקדימה. כך חשבתי עד שגיליתי בקופסה את המשטח הקדמי למקלדת שמשפר את המנח של היד והופך את ההקלדה לנוחה משמעותית. המשטח מתחבר בקלות באמצעות מגנטים לחלק הקדמי ומאריך את המקלדת בעשרה סנטים. 

המקלדת עצמה מכילה את כל המקשים כולל את ה-Numpad בצד ימין שמקלדות רבות נוטות לוותר עליה אך אני מוצא אותה מאוד שימושית, אך יכול להיות שאם ב-SteelSeries היו מוותרים עליה – היה ניתן לרווח את המקלדת יותר ולהקל על ההקלדה. בחלק העליון מצד ימין ישנה גלגלת השולטת על עוצמת השמע, והאמת? זה דבר מצוין. כמי שמשחק מידיי פעם במציאות מדומה, היכולת לגשת לגלגלת ולשנות את עוצמת השמע מבורכת. כפתור המולטימדיה עובד בשיטה של קליק אחד לניגון ועצירה, שני קליקים להריץ קדימה ושלושה קליקים להריץ אחורה, פתרון חסכוני במקום אך לא נוח במיוחד.

steelseries apex 3 keyboard volume

המקלדת מגיעה בתקן IP32, שזהו בעצם תקן בינלאומי לעמידות במים ואבק. אישית? לא בדקתי. אך יש אומרים שניתן ממש להטביע אותה בכיור והיא תמשיך לעבוד. זו דוגמה ליתרון המובנה של מקלדת ממברנה על מקלדות מכניות. מצד שני, הכבל הפשוט שמגיע עם המקלדת קצת הורס את החבילה וחבל, אפשר היה לשים בד שזור ולא פלסטיק זול.

כמובן ששום מקלדת משחקים לא שלמה ללא RGB, וגם פה SteelSeries לא מאכזבים. ה-Apex 3 מגיעה עם עשרה איזורים שונים של RGB שניתן לתכנת דרך האפליקציה של SteelSeries, שנקראת SteelSeries Engine 3. ניתן לגרום למקלדת להגיב באופן דינמי לפידבק שהיא מקבלת מהמשחק וניתן גם לתכנת פקודות מאקרו לכפתורים על המקלדת אך אין כפתורים מיוחדים לכך.

מבחן ביצועים

חברת SteelSeries עשתה עבודה מצוינת בנושא של ה-Apex 3 ולמרות שהיא אינה מקלדת מכנית היא עשתה עבודה מצוינת בהקלדה. עבדתי שעות רבות על המקלדת והידיים לא הרגישו עייפות מההקלדה. לחיצה ארוכה על מקש כמו W בזמן תנועה עדיין מרגיש פחות נוח ממקלדת מכנית אך הגומיות עוזרות בהקלה על הלחץ שיש להפעיל על המקשים כדי לקבל תגובה.

היתרון הגדול של מקלדת ממברנה הוא השקט שלה. ה-Apex 3 אכן מאוד שקטה, אבל אני לא יכול לומר שזה דבר כל כך משמעותי,בתור אחד שמשחק לרוב עם אוזניות אני גם ככה לא מודע לרעש שמייצרת המקלדת המכנית, אז יתרון השקט של ה-Apex 3 הוא אולי נחמד, אך לא יעיל לאלו מכם שמשחקים עם אוזניות.

אחד היתרונות של מקלדת מכנית הוא הפידבק בתחושה מהמקש שעוזר לי לדעת אם ביצעתי את הפעולה שרציתי לעשות. בנושא התחושה Apex 3 דווקא פוגעת, בניגוד למקלדות ממברנה אחרות – יש תחושה פיזית מצוינת שנותנת פידבק על לחיצה על מקש, ופה אני חייב להוריד את הכובע בפני החברה. 

steelseries apex 3 keyboard

האפליקציה של SteelSeries מאפשרת לבצע פקודות מאקרו בפשטות וביעילות, וכמי שמשתמש הרבה במאקרו במשחקי MMORPG זה נושא שחשוב לי. ה-SteelSeries Engine 3 פשוט מצוינת ועושה את העבודה כמו שצריך. מה שכן, לא הצלחתי לסנכרן בין העכבר ה-Rival 3 לבין המקלדת מבחינת תאורת ה-RGB, אבל זה לא משהו שצריך להדיר שינה מעיניכם. 

To membrane, or not to membrane

בתחילה הייתי סקפטי לגבי היכולת של מקלדת ממברנה להצליח לספק את החוויה שמעניקה מקלדת מכנית, אך ה-Apex 3 של חברת SteelSeries מציעה מקלדת מאוזנת במחיר נוח. היא מצליח להתגבר על הקשיים המובנים במקלדת ממברנה, לפחות חלקית, ולספק מקלדת גיימינג במחיר כניסה תחרותי של 369 ש"ח. המקשים לא נותנים תחושה כמו מקלדת מכנית ויש פספוסים שנובעים מלחיצה חלקית על המקשים, כמו גם פספוסים שנובעים מהגודל שלה, אבל היא מציעה מחיר הרבה יותר תחרותי עם עמידות גבוהה למפגעים והתוכנה של SteelSeries פשוט מצוינת ומספקת מעטפת מעולה. 

steelseries apex 3 keyboard

אני חוזר ומדגיש בכל פעם שאני מסקר ציוד היקפי למשחקים – הפריטים הכי חשובים אלו הם המקלדת והעכבר. אפשר להתווכח על אוזניות, בקרים, כיסאות, וכל השאר. על מקלדת ועכבר טוב לא כדאי להתפשר. וכשאני אומר לא להתפשר זה לא אומר שזה חייב להיות יקר, זה פשוט צריך להיות טוב. מי שמחפש פתרון זול וזמין יכול למצוא את כל מה שהוא מחפש ב-Apex 3, אבל צריך לזכור שבסוף זו לא מקלדת מכנית וההבדל מורגש. 

המקלדת סופקה על ידי חברת SteelSeries ישראל.