אתם יודעים איך זה. אתם יושבים בבית, מזיעים, רעידות בכל הגוף, אתם מרגישים כאילו הולכים למות. כן כן, אני מכיר את ההרגשה הזו של הציפיה לקראת החשיפה של פרטים נוספים על ה-PlayStation 5, קונסולת הדור הבא של Sony. לשמחתנו, היום נערכה פרזנטציה מיוחדת של Sony ובה ארכיטקט הקונסולה מארק סרני הביא לנו פרטים חדשים וטכניים לגבי קונסולת הדור הבא, ה-PlayStation 5.
בשביל המפתחים
אז התיישבתם, וצפיתם בפרזנטציה של מארק סרני (Mark Cerny), הארכיטקט הראשי של ה-PlayStation 5. אבל בעוד שאולי ציפיתם לטקס חשיפה מפואר עם הרבה הייפ והכרזות, בפועל קיבלנו פרזנטציה טכנית במיוחד שמיועדת למפתחים, בראש ובראשונה. אבל אם אתם מאוכזבים או מבולבלים, יתכן והכתבה הזו מיועדת לכם, כי אנחנו נשב ונסביר לכם מה זה אומר בשבילכם.
הפרזנטציה, שהיתה ככל הנראה מיועדת להצגה כחלק מתערוכת GDC עבור מפתחים, התמקדה בפן הטכני של הקונסולה החדשה. בתחילת הפרזנטציה התייחס סרני לזמן הממוצע שההתאמה לקונסולה עלתה עבור מפתחים. הוא התייחס לכך שה-PlayStation 3 דרש הרבה מאוד עבודה כדי להתאים משחקים אליו, לעומת ה-PlayStation 4 שהצליח להוריד את הזמן הזה עוד יותר. לדבריו, התכנון הוא שהקונסולה החדשה תדרוש עוד פחות התאמות. אם זה אכן יתברר כנכון, זה ישפר משמעותית את הסבירות שמשחקים חדשים, ובמיוחד משחקי אינדי עם תקציב מוגבל, יושקו גם עבור ה-PlayStation 5.
הדרך הראשונה שבה ה-PlayStation 5 צפוי להקל על מפתחים היא השימוש בכונן SSD. מבלי להרחיב על כונני SSD (אבל אם תרצו ללמוד עליהם עוד, תוכלו לקרוא עליהם כאן), המשמעות הטכנית של כך היא מהירות מתוכננת של כ-5GB/Sec או יותר, לעומת 50-100MB/Sec של ה-PlayStation 4. זמני הטעינה, בהתאם, צפויים לקחת רבע שניה עבור 2GB של מידע לעומת 20 שניות עבור 1GB של מידע ב-PlayStation 4. השיפור עבור זמני הטעינה לא מסתיים בשימוש ב-SSD עצמו (כמו שרבים מכם שהחליפו את הדיסק הקשיח של ה-PlayStation 4 ב-SSD יודעים), ולמעשה מדובר באחד מתוך מספר צווארי בקבוק. סרני סיפר שנעשו מאמצים כדי לשפר את כל הארכיטקטורה שמסביב לכונן כדי להגיע לשיפור ממשי ולהגיע למהירות צפויה של 5.5GB/Sec.
סרני התייחס למגבלות של זמני טעינה בעיצוב משחקים – בהרבה משחקים, כדי לדאוג שהמפה תוכל להטען מבלי לעצור את המשחק, מפתחים מוסיפים מעליות, או שאר דרכים להאט את השחקן. אם נרצה לחשוב על דוגמאות, נראה שיש לא מעט מהן. זה בא לידי ביטוי במשחקים כמו God of War בהם כדי להשתגר ממקום למקום עלינו ללכת בשביל בין מימדי, וכדי לנוע בין איזורים משמעותיים במפה, אנחנו צריכים לשוט בסירה האיטית של קרייטוס.
זה בא לידי ביטוי גם ב-Marvel's Spider-Man, כשאחת החליפות תוכננה לתת לשחקנים להתנדנד במהירויות שיא, אבל כשהמפתחים ראו שהם מתנדנדים מהר יותר משהמפה יכולה להטען, הם נאלצו לוותר על יכולת זו. גם Anthem תוכנן במקור לתת לשחקנים לטוס ממקום למקום בלי הגבלה, וההגבלה על זמן תעופה התווספה מהסיבות הללו.
ל-SSD של ה-PlayStation 5 מצטרף מעבד גרפי מותאם של AMD המבוסס על RDNA 2, הארכיטקטורה החדשה ביותר של AMD. המעבד הגרפי יתמוך בטכנולוגיית ה-Ray Tracing, ובעל יכולת עיבוד של 10.3TFLOPS, שזה מעט יותר נמוך מהמתחרה, ה-Xbox Series X, וממקם את יכולות העיבוד הגרפי של ה-PlayStation 5 קצת מעל Nvidia GeForce RTX 2070 Super.
מסע חלקי אל העבר
המעבד החדש של AMD יאפשר ל-PlayStation 5 לקבל תמיכה לאחור למשחקים של PlayStation 4, אבל בצורה חלקית. בעוד שבחלק מקונסולות ה-PlayStation 3 "ישב" מעבד של PlayStation 2 כדי לאפשר התאמה, ב-PlayStation 5 ההתאמה היא ברמת המעבד, וזה אומר שהתמיכה לאחור תהיה זמינה בכל קונסולות ה-PlayStation 5. עם זאת, לדברי סרני, ההתאמה צריכה להתבצע לכל משחק בנפרד, וזה אומר שלא כל משחק יקבל תמיכה לאחור. לדבריו, צוות הפיתוח של הקונסולה עבר על 100 המשחקים המשוחקים ביותר ב-PlayStation 4, ומצפה שרובם המוחץ יהיה זמין בתמיכה לאחור כבר בהשקה.
אלה לא חדשות מאוד טובות למי שתכנן לחכות עם הקניה של PlayStation 4 בתקווה שה-PlayStation 5 יתמוך בכותרים שלו בצורה מלאה. מעבר לכך, זה גם מפריך את השמועות על תמיכה לאחור של ה-PlayStation 5 במשחקי PlayStation המקורי עד ה-PlayStation 3.
השאילו לי את אוזניכם
הפרט הטכני האחרון שאליו התייחס סרני בפרזנטציה הוא טכנולוגיית הקול של ה-PlayStation 5. טכנולוגיית הקול צפויה לאפשר למגוון רחב יותר של צלילים ולצליל תלת מימדי. כחלק מההסבר, סרני התייחס למשמעות של זה במשחקי אימה כמו Dead Space (אולי הסדרה תשוב? הלוואי!) ובמשחקי מציאות מדומה. אני חושב ששמע מרחבי הוא לא נושא שהשחקן הממוצע שם לב אליו במיוחד, אבל יש הרבה משחקים, למשל משחקים כמו Battlefield V, שבהם הצליל המרחבי מהווה חלק מאוד משמעותי מהחוויה האימרסיבית שלהם.
עם היכולות החדשות של צליל מרחבי, ה-PlayStation 5 צפוי לאפשר לחוויית קול אימרסיבית יותר, לא משנה אם אתם עם מערכת סטריאו, סראונד, או אפילו אוזניות. סרני גם התבדח ואמר שהוא היה שמח לקבל צילום או מיפוי תלת מימדי של האוזניים של השחקנים כדי להתאים להם את חוויית הסאונד עוד יותר.
אין ספק שיש הרבה למה לצפות מה-PlayStation 5. אני בטוח שיש לא מעט מעריצים שציפו לראות איך הקונסולה תראה, קיוו שהיא תעקוף את ה-Xbox Series X בכמות ה-TFLOPS, או תאפשר לתמיכה לאחור מלאה יותר או של יותר מאשר ה-PlayStation 4.
עוד אין חדשות רשמיות בנוגע לעיקוב, ולכן ה-PlayStation 5 עדיין צפוי לתאת בתקופת החגים השנה, שזה אומר לקראת נובמבר או דצמבר. עד אז, נדאג להשאיר אתכם מעודכנים.