Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX הוא משחק צבעוני ויפהפה. הוא משלב היטב בין העולם המוכר של פוקימון לבין מכניקת רוגלייט מאתגרת ומפתיעה ומצדיק את החידוש של המשחקים הוותיקים.

מה יכול להיות יותר מוזר מלהתעורר ולגלות שאתה פוקימון, ושאתה ממש לא זוכר את נסיבות המהפך? התשובה ברורה – להקים צוות חילוץ והצלה יחד עם שותף פוקימון אנרגטי במיוחד ולצאת להרפתקת פוקימונים בסגנון אחר מהמשחקים הראשיים בסדרה. המשחק Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX הוא חידוש לצמד המשחקים שיצאו לפני כעשור וחצי.

פוקימון, אני בוחר בך!

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX פותח בשאלון אישיות מוזר שקובע עבורכם איזה פוקימון מתאים לכם, מתוך 16 אופציות אפשריות; בשונה ממשחקי המקור, הפעם תוכלו להתעלם מתוצאות השאלון ולבחור לאיזה פוקימון הפכתם. בחירת השותף תעשה מתוך הפוקימונים הנותרים בניכוי הפוקימונים מאותו סוג.

לאחר השלב הראשוני, תצאו למשימת החילוץ הראשונה שלכם שתהווה את הסיפתח למשחק ובו תכירו את כללי המשחק. לאור ההצלחה המסחררת במשימה הראשונה, אתם והפוקימון השותף שלכם תפתחו יחד צוות הצלה קטן וצנוע שרוצה לעשות רק טוב ולעזור לכל פוקימון בצרה.

במהלך המשחק תגלו אט-אט מדוע הפכתם לפוקימון, מה מטרתכם בעולם החדש הזה , איך זה קשור לאיתני הטבע שיוצאים מאיזון ותגלו שלא תמיד אפשר לפרש אגדות כמשמען. אתם לא צוות ההצלה היחיד בעולם, ובמשחק תתמודדו עם התחבולות של קבוצת האכזרונים (The Meanies) בראשות גנגאר זדוני במיוחד, ותשאפו להיות לפחות כמו הצוות של אלקזאם, הפוקימון החכם.

מבוכים ופוקימונים

מרבית המשחק מתקיימת במבוכים שונים ורנדומליים, הבנויים מקומות עליונות או תחתונות. לעיתים תעשו את דרככם לפסגת הר מושלג ופעמים תמצאו את עצמכם יורדים לעומק האדמה. המבוכים במשחק ייפתחו לאט לאט לאורך העלילה, ולאחר החובה העלילתית תוכלו לקבל משימות ייחודיות עבור כל מבוך, ברמות קושי הולכות ועולות.

סגנון המשחק במבוכים הוא רוגלייק על בסיס תורות, כלומר כל צעד שלכם הוא גם צעד אופציונלי של פוקימון עוין שנמצא בקומה שלכם. כאשר תפגשו באויב יתרחש קרב פוקימונים בו לכל פוקימון תהיה הזדמנות לזוז, להשתמש בחפץ או לתקוף בתורו. כמו במשחקים הראשיים, חלק מהמתקפות גורמות לנזק וחלקן משפיעות על שלל דברים כגון סטאטים (הגנה, התקפה וכד'), סטטוסים (כוויה, הרעלה וכד') ומזג אוויר (כן, יכול לרדת גשם במבוך!).

הצוותים בנויים מעד שלושה פוקימונים בהם תוכלו לשלוט לסירוגין על פי בחירתכם, ובמהלך השיטוט במבוך תוכלו ליצור חבורה של עד שמונה פוקימונים בסך הכל, זאת לעומת שלושה פוקימונים בסך הכל במשחקים המקוריים, שזה הבדל משמעותי שיכול לתת לכם יתרון אסטרטגי בצליחת המבוך. הגיוס במבוך נעשה על ידי עזרה לפוקימון רעב שמתרשם מטוב לבכם או הבסת אויבים שמתפעלים מעוצמתכם.

ליקיליקי נוצץ שלא הצטרף אליי 🙁

שלא כמו במשחקים הראשיים, ב-Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX תאלצו לפנות לכיוון הנכון ולבחור במתקפה עם טווח מספיק כדי שתוכלו לפגוע בפוקימון האויב, מה שמוסיף עוד נופך ולפעמים תסכול לקרב. בסוף הקרב תקבלו נקודות ניסיון עבור חברי הצוות, ולעיתים תעלו רמות ותלמדו מתקפות חדשות; התפתחות, לעומת זאת, לא כזו פשוטה במשחק הזה, ומתאפשרת רק תחת תנאים מסויימים.

כאמור, המבוכים ילכו וייעשו יותר מאתגרים ככל ש-Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX מתקדם, וכבר בשלב מוקדם תאלצו להתמודד עם מלכודות, עם פוקימונים מחוזקים ואפילו עם פוקימונים אגדיים. הקושי נעשה לצד ואפילו למרות ההשתפרות האישית שלכם, שכוללת למידת מתקפות חדשות ושדרוג מתקפות ותיקות על ידי שימוש בהן, זאת מבלי להזכיר אפילו חפצי חיזוק. האיזון מעולה ונעשה בצורה כזו שיש מספיק אתגר כדי שלא תשתעממו אך לא ברמה שתכריח אתכם לעשות גריינדינג.

למרות האתגר, Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX גם מציג שתי תכונות איכות חיים (QoL) שמפשטות את המשחק למתחילים. התכונה הראשונה היא השיטוט האוטומטי, ובעזרתה הצוות ילך במבוך ביעילות מבלי שתצטרכו לכוון אותו, זאת עד לפגישה באויב. כאן נכנסת לתוקף התכונה השניה, התקיפה האוטומטית. במקום לבחור מבין מגוון המתקפות המשחק יבחר לכם בלחיצת כפתות בודדת את המתקפה הכי יעילה.

התכונה האחרונה מומלצת יותר למי שממש לא בקיא באבן-נייר-מספריים הפוקימוני, ואם אתם יותר בקטע של הנאה מפוקימון ופחות מתעניינים בפיתוח אסטרטגיות לשיטוט במבוך, זו לא בושה להסתייע בתכונות החדשות, לפחות עד שתבינו מי נגד מי.

תכנון נכון מונע אסון

לפני יציאה למשימות או סתם שיטוט לצורך גיוס או איסוף אוצרות, תוכלו להעזר בשירותי הציבור בכיכר הפוקימונים, כגון קניית חפצים מגוונים ואף מתקפות, בניית מחנות לאכלוס פוקימונים שתגייסו, קישור מתקפות ואכסון חפצים וכסף. בנוסף תוכלו להתאמן במבוכי הדוג'ו של מאקוהיטה כדי לעלות רמות ולהתחזק לפני מבוך מאתגר במיוחד.

כשתלכו במבוך תוכלו לשים לב למספר מדדים חשובים של הצוות. לכל פוקימון יש מד חיים שאם יתאפס יגרום לפוקימון להתעלף, מד בטן שמודד את מידת השובע ההולכת ופוחתת של הפוקימונים ואשר עלולה להסתיים באובדן חיים וכן נקודות הכוח (PP) של כל מתקפה. בעזרת תכנון הציוד שתביאו מבחוץ או הסתמכות על מה שתמצאו במבוך תוכלו לתמוך בצוות שלכם בשעת צרה.

להרכב הצוות יש מימד אסטרטגי ברור, שכן יש להתאים את החברים בו לפוקימונים מולם תתמודדו במבוך מבחינת סוגים ויכולות. מעבר ליכולות המוכרות מהמשחקים, ב-Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX יש גם איכויות נדירות (Rare Qualities) שהן גרסה מופשטת של כישורי IQ מהמשחקים המקוריים. האיכויות חלות על כל חברי הצוות, גם אם הן שייכת לפוקימון שהצטרף במהלך השיטוט, והן בהחלט כלי שרת עוצמתי.

כל המציל פוקימון אחד כאילו הציל עולם ומלואו

כל סיום מוצלח של משימת הצלה יזכה אתכם בפרסים, כסף ונקודות ניסיון שיעלו את רמת הצוות. עליה ברמת הצוות משדרגת לכם את מספר המשימות אותן תוכלו לקחת על עצמכם במקביל, כמות החפצים בארגז הכלים, מספר הצוותים שתוכלו להכין מראש וכן את מספר הפוקימונים שתוכלו לאכלס בכל מחנה חדש שתקימו.

המשימות עצמן לא מרגשות במיוחד ומתחלקות לשלושה סוגים עיקריים: הצלת פוקימון, משלוח פריט עבור פוקימון וכן ליווי עד איחוד מרגש בין צמד פוקימונים. לעניות דעתי, החזרתיות הזו לא מורידה הרבה מערך המשחק והיא הייתה צפויה מראש שכן היו משימות דומות במשחקי המקור.

לא כל משימה היא הצלחה. אם התעלפתם במבוך, כראוי לכותר רוגלייק, תאבדו את כל הציוד והמטבעות שעליכם באותו רגע; תוכלו לקבל חזרה את אשר אבד על ידי, איך לא, משימת חילוץ. החילוץ יכול להתבצע על ידי צוות נוסף שבניתם או על ידי עזרה חיצונית דרך שחקנים באינטרנט. זו תכונה שהגיעה במשחקים היותר חדשים בסדרה, ונחמד שהיא התווספה לרימייק.

כל אלמנט במשחק נותן נדבך נוסף שנותן חוזק למכניקה הבסיסית של השיטוט במבוכים. שילוב טקטי של יתרון הסוג יחד עם יכולות וחפצים לקח את עולם הפוקימון התחרותי למקום מאוד גבוה, ו-Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX, על אף היותו משחק לשחקן יחיד, נמצא קרוב לפסגה. הסינרגיה בין המערכות השונות במשחק קסומה ומתגמלת כאשר היא נעשית כראוי.

חווית פוקימון צבעונית ומשונה

אם אתם זוכרים את הסרט הראשון של פוקימון, תזכרו במאמן שאמר למיוטו שפוקימון לא יכול להיות מאמן פוקימונים, רגע לפני שהפוקימונים המשובטים של מיוטו טיטאו איתו את הרצפה. ובכן, Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX מוכיח גם הוא את העמדה של מיוטו, ובהחלט יש משהו שונה מרענן בסגנון המשחק הזה.

ללא ספק, המשחק זועק "פוקימון" בכל צעד ושעל; מההתנהגויות הייחודיות של כל פוקימון דרך קריצות למידע שכתוב עליהם בפוקידע ועד לשזירת הדיאלוגים המצויינת. בנוסף לכל הפוקימונים שאכלסו את משחקי המקור, החידוש מציג מספר פוקימונים שלא הופיעו בעבר, בעיקר התפתחויות סופיות של פוקימונים שהוצגו לראשונה רק בדור 4, וכן התפתחויות מגה שהוצגו לראשונה רק בדור 6.

עם גרפיקה תלת מימדית, צבעי מים ופלטת צבעים בהירה, הרימייק נראה פשוט נהדר. האנימציות עשויות בחן רב ובחירת זוויות המצלמה בקטעים הסינמטיים פנטסטית. ההשקעה בעיצוב המחודש של המשחק ניכרת, הן ביצירת המיקומים והנופים והן בעיצוב הפוקימונים המחודש. חדי העין שבינכם אולי ישימו לב שיש מדי פעם אפילו הבדלי עיצוב קלים בין המינים השונים (זכר/נקבה), כפי שעוצבו בדורות האחרונים, וחלק מהפוקימונים יכולים אפילו להיות נוצצים.

פס הקול של המשחק ממכר ונעים לאוזן, וכן מותאם מאוד למבוכים השונים. המוסיקה יכולה להרגיע אתכם בעיתות שלווה מחד ולהכניס אתכם למתח כשנכנסתם לחדר במבוך וגיליתם שם אמבוש מטורף. האפקטים הקוליים גם תורמים למשחק, בין אם בתור ההתראה המוכרת על חיים נמוכים ובין עם צליל ההפתעה המוכר והאהוב כאשר קורה משהו דרמטי.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX מהנה מאוד וכיף להעביר איתו את הזמן; יש משהו בשילוב התמה הפוקימונית המהממת עם מכניקת המשחק שדורשת מכם כשחקנים להתפתח (משחק המילים מכוון) שפשוט גרם לי לרצות לשחק עוד ועוד.

מפתחת: Spike Chunsoft

מפיצה: Nintendo

תאריך יציאה: 06 למרץ, 2020

ז'אנר: רוגלייק, תפקידים

זמין על: Switch

בוקר על: Switch

עותק הביקורת של Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX סופק על ידי נינטנדו ישראל.