Fall of The Samurai, ההרחבה האחרונה של Total War: Shogun 2, מחזירה אותנו לשלהי התקופה הפאודלית של יפן ומציבה בפנינו מטלה אחת פשוטה (טוב, אולי לא פשוטה) – בחרו צד במלחמה על עתיד יפן ומחקו את ההתנגדות מעל פני האי. כיאה להרחבה מוצלחת, FoTS לא ממציאה את הגלגל מחדש, אלא מרעננת את המשחקיות המוכרת, ומחדשת במקומות שצריך. אבל האם באמת שווה לחזור כל הדרך ליפן העתיקה רק בשביל כמה יחידות חדשות? ובכן, FoTS מציעה קצת יותר מזה.

ותיקי סדרת Total War כבר בטח מכירים את המנגנונים המרכזיים שהפכו אותה לאחת מסדרות משחקי האסטרטגיה המצליחות ביותר, אך עבור אלו שמעולם לא התנסו בחוויה, הרשו לי להסביר: Shogun 2 הוא משחק אסטרטגיה מבוסס תורות שמשלב קרבות בזמן אמת, השם את השחקן בנעליו של גנרל צבאי אשר עליו להרחיב את תחום שליטתו בדרכי מלחמה או דיפלומטיה. Fall of The Samurai לא משנה בהרבה את הנוסחה הזו, אך כן מוסיף ובונה עליה עם יחידות חדשות, רמה טכנולוגית מתקדמת יותר, כמה שינויים משמעותיים לקרבות הימיים וכמובן סיפור שונה לגמרי.

Total War: Shogun 2 – Fall of The Samurai מתרחש כ-400 שנה לאחר האירועים במשחק המקורי. יפן הפכה לאומה מאוחדת ומשגשגת, שפתחה את שעריה לעולם המערבי, ואף החלה לאמץ חלק מן הטכנולוגיה המתקדמת (יחסית) שהוא מציע. FoTS הוא המשחק הראשון בסדרת Total War המאפשר לשחקנים לנצל טכנולוגיה זו, הכוללת ספינות קיטור, רכבות ואפילו מכונות ירייה. כמובן שכל הטכנולוגיה הזאת היא נחמדה, אבל תקופות שלום משגשגות לא מציעות אתגר רב לשחקן אסטרטגיה ממולח. למזלנו, השלום והפריחה הכלכלית לא ממשיכים זמן רב, ומהר מאד קם שר מלחמה (Shogunate) שמערער על זכותו של הקיסר לשלוט באימפריה היפנית, ומכריז עליו מלחמה.

בתחילת הקמפיין על השחקן לבחור צד באותו סכסוך צבאי – האם לחבור לצבאות הקיסר, או שמא לכוחות שר המלחמה. בכל אחד מהצדדים ישנם שלושה שבטים מהן ניתן לבחור, לכל אחד רמת קושי התחלתית שונה ויתרונות משלו. מכאן המשחק הופך להיות די סטנדרטי, וכל מי שכבר שיחק בעבר בעולם של Shogun 2 יצליח להיכנס לעניינים מאד מהר. ומה אם אלה שלא זכו ליהנות ממשחק האסטרטגיה הנ"ל, אתם שואלים? ובכן, FoTS הוא נקודת כניסה מעולה לכל מי שתמיד רצה להיכנס לעולם משחקי האסטרטגיה, אך חשש מעקומת הלמידה התלולה. ההרחבה מאד ידידותית לשחקנים חדשים, בעיקר ברמות הקלות, ומציעה לא מעט טיפים ורמזים לשחקן המתחיל שמוכן להשקיע זמן וללמוד את כל הפרטים הקטנים. השחקן הפחות סבלני יוכל ללמוד את רזי המקצוע בזמן אמת בעזרת יועצים שמספקים מידע כללי על היחידות החדשות ומצבי המשחק השונים.

כאמור, גולת הכותרת האמיתית של Fall of the Samurai היא הטכנולוגיה החדשה שזמינה לשחקן; תושבי המערב הביאו עימם יותר מאשר כסף זר וכובעים מצחיקים – הם הביאו את טכנולוגית הקיטור (אחרי הכל, המהפכה התעשייתית כבר מאחורינו). התוספת הבולטת ביותר היא פסי הרכבת: לראשונה בסדרה ניתן לבנות פסי רכבת לאורך המפה, מה שמאפשר פריסת כוחות יבשתיים מהירה ואפקטיבית יותר. בדומה לקווי המסחר המוכרים, גם פסי הרכבת רגישים לחבלה או הפרעות אחרות מצד האויב, וחשוב לדעת לשמור עליהם, בעיקר בזמן מלחמה. תוספת זו בהחלט תורמת לתחושה של מלחמה כוללת ברחבי האי, והיכולת לקדם יחידות במהירות לאורך מרחק משמעותי מקלה על השחקן לנהל מספר חזיתות בו זמנית.

בדומה לרכבות החדשות, שפועלות על קיטור, גם בצי היפני נהנים מספינות קיטור חדישות ומשוכללות, המסוגלות לגרום לא מעט נזק לספינות פחות מהירות ולנמלי האויב. ספינות טובות יותר הן לא השינוי היחיד שעבר על מערכת הקרב הימי במשחק; FoTS מאפשר לספינות לתקוף יחידות יבשתיות או נמלים באופן ישיר, מה שגורם לספינות להרגיש מאד שימושיות בזמן מלחמה. צי חזק יכול לעזור לרכך את התנגדות האויב בערים או מחוצה להן (כל עוד הן קרובות מספיק לחוף) לפני שנכנסים עם כוחות רגליים, שלעיתים מרגישים איטיים (במיוחד אם אין קו רכבת באזור). מצד שני, ישנם תותחי חוף חדשים שמשמשים כהגנה נגד התקפות ימיות שכאלו, שמסוגלים לחרב כל ספינה שמסיימת את התור בטווח שלהם.

מלבד הספינות ותותחי הארטילריה יש עוד מגוון של יחידות חדשות – כולן משתמשות בקדמה הטכנולוגית שמגיעה אל יפן באותה תקופה. כבר הזכרנו את מכונות הירייה החדשות, אבל יש עוד מספר לא קטן של יחידות יבשתיות חדשות, כמו כיתת היורים ויחידות לוחמה מערביות. יחידות אלה הן תוספות נחמדות, שבהתחלה באמת מרגישות חזקות, אבל ככל שהמשחק מתקדם ושדה הקרב מתאזן, הן מאבדות מהחדשניות שלהן ופשוט הופכות להיות "סתם עוד יחידה" בשדה הקרב. בנוסף ליחידות הסטנדרטיות שמשרתות בקרבות בזמן אמת, ישנן שלוש יחידות מיוחדות חדשות – The Foreign Veteran, שזמין לכל צד, יכול לחסל מנהיגים צבאיים או לפגוע בצבאות שלמים מבלי להתחיל קרב ממשי.  The Ishin Shishiוה- Shinshengumiהן יחידות בלעדיות לקיסר ולשר המלחמה (בהתאמה), שמתפקדות כמעין מתנקשים ומעוררי מהומות. הן מסוגלות לפגוע בשורות האויב, או להעלות את המורל והאפקטיביות של כל צבא בו הם משרתים. לכל שלוש היחידות הללו יש עץ כישורים משלהן שנפתח ככל שהיחידות שורדות זמן רב יותר ומבצעות פעולות מסוימות בהצלחה. מדובר ביחידות מאד שימושיות, הן בזמן שלום והן בזמן מלחמה: לשלוח Ishin Shishi לעיר מסוימת לפני הצבא שלך ולעורר בה מהומה יכול לעשות את כל ההבדל בין הפסד לניצחון מוחץ.

Fall of the Samurai לא מוסיף רק לקמפיין השחקן היחיד, אלא גם למצב מרובה המשתתפים. מלבד האפשרות לשחק את הקמפיין כנגד שחקנים אחרים בזמן אמת, ישנה אופציה חדשה המאפשרת לכל שחקן ליצור אווטאר משלו ולצאת למסע כיבוש שטחים כנגד שחקנים אחרים. בעוד שזה נשמע נחמד על הנייר, מצב זה בעצם מפשיט את המשחק מכל האלמנטים האסטרטגיים שלו, ומשאיר אך ורק את הקרבות בזמן אמת. לא שזה דבר רע בהכרח, זה פשוט נעשה משעמם ורפטטיבי מהר מאד, ולא מדגיש את היתרונות והחידושים ש-FoTS מספק.

יחסית למשחק אסטרטגיה, הגרפיקה של FoTS היא לא רעה, אך גם לא תעורר אצל השחקן התפעלות כלשהי. המשחק נראה בסדר, והמנוע הגרפי שלו עושה עבודה טובה בהצגת מספר רב של יחידות על מפת הקרב בו זמנית, מה שיכול להפוך כל קרב לכאוטי ואינטנסיבי הרבה יותר (במובן הטוב). מה שכן פוגע בחוויית המשחק הם הבאגים הויזואליים בהם נתקלים לעיתים נדירות. נוסף על מקרה אחד בו המשחק קרס לגמרי מסיבה לא ידועה, ישנו באג מעצבן הגורם לכל מפת העולם להיעלם, ומשאיר רק את הים. עדיין ניתן לשחק במצב זה, מכיוון שאחרי הכל, מדובר במשחק המבוסס על תורות שלא דורש תגובה מהירה, אבל זה בכל זאת מקשה על פריסת כוחות וקריאה נכונה של המפה. לרוב, טעינה של המשחק מחדש פתרה את הבעיה, ומכיוון שהמשחק שומר אוטומטית בתחילת כל תור, הקמפיין לא באמת נפגע מכך.

Total War: Shogun 2 – Fall of the Samurai עושה בדיוק מה שחבילת הרחבה צריכה לעשות – הוא לוקח את הנוסחה המוכרת של המשחק המקורי, ופשוט משפר אותה כמעט בכל דרך אפשרית. היחידות החדשות, התוספת של טכנולוגית הקיטור (בעיקר זו של הרכבות) והשיפור לקרב הימי בהחלט הופכים את FoTS להרחבה שכל מי שנהנה מ-Shogun 2 חייב לנסות. גם שחקנים חדשים ימצאו את עצמם נשאבים מהר מאד לעולם התככים והמלחמה של שלהי הפיאודליזם ביפן, תודות למשחקיות העמוקה והממכרת. כמה באגים גרפיים ומצב מרובה משתתפים משעמם במקצת לא מונעים מהרחבה זו להיות אחת המוצלחות ביותר בסדרה. זמנם של הסמוראים אולי כבר עבר, אבל נראה כי סדרת Total War לא הולכת לשום מקום בזמן הקרוב.