כנס CES2019 ממשיך לספק לנו דרמות, כאשר אתמול הגיע תורה של AMD לחשוף חלק מהקלפים שלה. אחד מאותם הקלפים הינו מעבד מהסדרה החדשה לבית מעבדי Ryzen, סדרה 3000, אשר היא הראשונה של AMD המשתמשת ביצור בגודל 7nm, ונקראת "Matisse" (על שם אנרי מאטיס, צייר ופסל צרפתי).

AMD – ההכרזה המלאה

קודם כל, חשוב לומר שמדובר על "השקה רכה". כלומר, המעבדים לא יהיו זמינים בשבועות הקרובים, אלא מתישהו במהלך הרבעון השני או השלישי של 2019. אך אי אפשר להתעלם מהיעד השאפתני אליו מכוונת AMD – ללכת ראש בראש עם ה-9900K של אינטל, המעבד המתומן הכי מהיר בעולם.

האם Ryzen 3 עומד במשימה? ובכן, AMD הציגה תוצאות של בחינות פנימיות שלה, אשר הראו שיפור של כ-15% עבור הדור השלישי אל מול הדור השני (וספציפית Ryzen 2700X), ותוצאה כמעט זהה עם הפרש של כ-10 נקודות לטובת ה-9900K, הפרש זעיר וחסר משמעות. בבדיקה שבוצעה על הבמה, ה-Ryzen 3 קיבל תוצאה הגבוהה בכ-20 נקודות מה-9900k.

Ryzen 3000

השיפור המשמעותי בביצועים הוא מעניין במיוחד, בהתחשב בעובדה שבבדיקה ה-9900K פעל במהירויות שעון סופיות (כלומר – באותן מהירויות שתקבלו אם תקנו בחנות), בעוד ה-Ryzen 3 רץ במהירויות לא סופיות, שעשויות עוד לגדול.

הבדל משמעותי נוסף, אשר עשוי להשפיע על יכולות ה-OC, הוא ההבדל במעטפת התרמית בין המעבד שהוצג, לבין ה-9900K של אינטל, כך שבעוד לאינטל יש מעטפת תרמית של כ-180W, למעבד החדש שהציגה AMD יש מעטפת של כ-135W. משמע, המעבד של AMD חסכוני יותר בכ-30%.

כפי שניתן היה לראות בתמונות, המעבד מורכב משני "שבבונים" עליו. האחד – שבב העיבוד (ימין למעלה), הכולל 8 ליבות עיבוד ומיוצר בטכנולוגיית יצור של 7nm, והשני (שמאל מרכז) שבב I/O בטכנולוגיית יצור של 14nm. ומה הכי מעניין? כפי שניתן לראות, בצד ימין למטה יש מקום להכניס שבב עיבוד נוסף. האם AMD מנסים לרמוז לנו על העתיד? נחכה ונראה.

Ryzen 3000

נכון להיום, AMD עדיין לא שחררה מידע לגבי המחיר הצפוי למעבד שהוצג, או תאריך מדויק לשחרורו, אך מה שבוודאות ניתן לומר, הוא שעד שאינטל תשיק את הדור הבא שלה, מצפה לה תחרות קשה, גם במגרש הבית שלה – חומרת גיימינג בתקציב גבוה.