Sniper Elite 4 הוא האיטרציה הבאה של Rebellion לסדרת משחקי הצליפה מגוף שלישי, מתקופת מלחמת העולם השניה. הסדרה עברה דרך ארוכה מאז יציאת המשחק הראשון לפני כבערך 12 שנים, אבל היא ממשיכה להשתפר עוד ועוד, למרות ש"להשתפר" יכול להיות מונח סובייקטיבי. אכן, גם המשחקיות וגם הגרפיקה מצוחצחים יותר ממשחק למחשק, אבל כשמסתכלים על הגרעין של המשחק, Sniper Elite 4 מרגיש כמו גרסא משופרת במעט של Sniper Elite 3, ביותר מכמה אופנים.

הפעם, קארל והשיער המושלם שלו יוצאים לאיטליה. לאחר שהנאצים נעצרו באפריקה (כפי שמוצג ב-Sniper Elite 3 או בספר ההיסטוריה הקרוב לביתיכם), קארל נשלח לפני פלישת בנות הברית, על מנת לעשות צרות לנאצים. לעשות סיורי מודיעין, לחסל מטרות מזדמנות, לעזור לפרטיזאנים המקומיים, וכמובן, לירות בכמה שיותר מה-שמויים של נאצים שהוא יכול. כן כן אחי ואחיותי הצלפים והצלפות: הירי בנקניות של נאצים חזר לאופנה.

sniper-4-review-3

הדבר הראשון שתשימו לב אליו הוא הגרפיקה המרהיבה. כמתאים למשחק מודרני, כל הפן הויזואלי פשוט מהמם, ותמצאו את עצמכם לוקחים הפסקה ממסע ההרג החשאי כדי לרחוץ ביופי של חיק הטבע האיטלקי. שחקני PC ישמחו לשמוע שהגרפיקה של Sniper Elite 4 פתוחה לחלוטין לקונפיגורציה על המחשב: תמיכה מלאה ב-DX12 (עם מימוש של חישוב אסינכרוני שבאמת נותן למעבדים הגרפיים מסדרת Pascall לזהור), תמיכה ב-SLI, שלל אפשרויות גרפיות ושליטה יוצאת מן הכלל גם על עכבר ומקלדת וגם עם גיימפאד. זה משחק מחשב שלא מרגיש כמו פורט מזורז אלא כמו סימולטור הריגת נאצים עם הרבה מחשבה ומימוש מאחוריו.

הדבר השני לשים לב אליו הוא השלבים: הפ פשוט עצומים. התקציר הרשמי של המשחק טוען שהשלבים ב-Sniper Elite 4 הם בערך 3 פעמים מגודל השלבים בקודם, ולאחר ששיחקנו בשניהם, אנחנו נותים להסכים. לא מדובר רק כמות החלל שניתנת לכם לרוץ בה – אלא גם האופן בו החלל הזה מנוצל. בעוד הם עצומים, השלבים לא מרגישים נטושים. תמיד יש משהו לשים לב אליו, או להתקדם לכיוונו בזהירות – אוצר חבוי לאסוף, או נוכחות נאצים להתקיף. בשלבים גדולים שכאלו, כיני צלפים הם עוד יותר שימושיים וכל המשחק מרגיש הרבי יותר "צלפי", בהעדר מונח טוב יותר.

sniper-4-review-1

מעבר לכל זה, Sniper Elite 4 מתוכנן באופן ברור תוך מחשבה על משחק חוזר – וכאן נכנסים לעניין השלבים הענקיים. ברגע שתסיימו שלב פעם אחת, תפתחו סט ייחודי של 5 אתגרים לסיים בשלב זה. לעיתים רבות אתגרים אלו יהיו תלויים זה בזה, וידרשו מחובבי השלמת משחקים לשחק בשלב סביב ה-3 פעמים בשביל לקבל את ה-100% המושלם והנחשק. האתגרים עצמם גם כן מעניינים, וכל אחד דורש מיינדסט שונה בתחליט. למשל, בשלב מוקדם, אתגר יכול לדרוש מכם לחסל נאצי פעם ב-2 דקות. אתגר אחר יבקש מכם לקחת נשק ספציפי ולהשתמש בו נגד מטרה ספציפית, כל זאת בפרק זמן צר. אתגרים אלו הם כיפיים ואופציונליים בלבד, אבל הם בהחלט מוסיפים עוד ערך למשחק הרחב הזה.

Sniper Elite 4 לא יכול להיות משחק Sniper Elite בלי מערכת ה-X-Ray המפורסמת של הסדרה – הטאצ' המבעית של ריאליזם, שמציג לנו באופן מפורט וכואב את הרגע שבו נאצי מפסיק להיות. מערכת ה-X-Ray מפותחת היטב ועכשיו מופעלת גם מחיסולי קרב מגע, בנוסף למלכודות ופיצוצים. עכשיו תוכלו לראות את עבודת הסכינים המיומנת של קארל, יחד עם המסלול הספציפי של רסיס שנכנס דרך הבטן של נאצי. תרשמו את זה: אנחנו חוזים שעד ש-Sniper Elite 8, הוא יהיה תחת החומר "לקריאה מעמיקה" עבור תלמידי רפואה שרוצים ללמוד להיות מנתחים.

sniper-4-review

ברגע שאתם פותחים באש נגד אויבים, הם תוקפים בחזרה באופן חסר רחמים, אך הם לא מרמים בניגוד למשחקי עבר. כשינוי משמעותי מ-Sniper Elite 3, הנאצים לא יכולים יותר לגלות באופן "קסום היכן אתם. ירי תוך רעש ממסך או באמצעות כדורים מושתקים (כן, זה קטע במשחק, נגיע אליו בהמשך) יגרום לכל היריבים למצוא מכסה ולתאם חיפושים בעוד הם מנסים לאכן את מיקומכם. עם תכנון מתאים וירי מחושב, תוכלו לחסל אוגדות שלמות מקן נוח ויחיד מבלי להתגלות באף שלב. למען האמת, אם תתחילו בהתקפתכם בלהוריד את מפקד החוליה או לוחם ייגר, אשר מדורג עוד יותר גבוה, תוכלו לזרוע תוהו ובוהו בדרגים בעוד החיילים הרגלים מתפזרים.

אויבים מתקדמים יותר דורשים כלים מתקדמים יותר כדי לטפל בהם, והתוספת הגדולה ביותר לחימוש שלכם היא הקליעים התת-קוליים. שקטים לגמרי (או שקטים מאוד ברמת קושי "Authentic"), הקליעים הנדירים והיקרים הללו יתנו לכם להוציא להורג פאשיסטים מבלי שהם אי פעם ידעו מה פגע בהם. אבל חכו, זה לא הכל – ב-Sniper Elite 4, כל חפץ במלאי של קארל קיבל "מצב אלטרנטיבי" שכזה. מוקשים יכולים להיות מכוננים להתפוצץ מיידית או לאחר השהיה; עזרה ראשונה יכולה לשמש לריפוי אבל גם כדי לייצב את קצב פעיימות הלב לקראת יריה קריטית; כלי ההסחה יכול להיות משרוקית כדי למשוך אויבים לקראתכם (ולקראת סופם) או אבן, כדי למשוך אויבים למקום אחר (ולקראת סופם). כמובן שכל ההחלפות מתבצעות בזמן אמת ובלחיצה אחת, מיידית וללא הפרעה.

Sniper Elite 4 ממשיך במסורת של קודמו של מצב קו-אופ. לא רק שכלל המשחק הראשי שחיק במצב של שני שחקנים, אלא גם מצב קו-אופ חדש לגמרי התווסף: משמר (Overwatch). דרך מושלמת לקחת את החבר-שאינו-צלף שלכם לנסות את Sniper Elite 4, משמר נותן לשחקן אחד להיות הצלף בעוד שהשני הוא הקומנדו. בעבודה משותפת כנגד האיום הנאצי, משמר מאפשר כרגע רק ל-2 משימות, אבל יש לנו הרגשה שעוד מהן בדרך. ביחד עם מצב ההשרדות המוכר, Sniper Elite 4 מוצלח באותה מידה במשחק ברשת – למקרה שהתעייפתי מלירות בנאצים לבד ורוצים חבר לגיבוי.

sniper-4-review-2

עם כל הצעצועים והשלבים החדשים לשחק איתם, חבל מאוד שחלק אחד במשחק הוזנח ללא ספק – הסאונד. ובאופן ספציפי, הדיבוב. כמעט אף חלק בו לא מרגיש נכון, והרבה ממנו גרוע באופן מגוחך. המבטאים, במיוחד, גרמו לנו להרגיש כאילו אנחנו צופים בסרט ישן שמתרחש בשנות ה-20, כשכל גבר דיבר במבטא איטלקי מזוייף בין אם הוא רצה או לא. משום שתחקירי המשימות והמטרות שלהן מועברות ב"איזורי הערכות" קטנים שבהם אתם מדברים עם השותפים ומקבלים משימות, זה מרגיש עוד יותר גרוע כשהמבטאים המביכים והמשחק הזול באים לידי ביטוי.

למרות שקשה להתנער מההרגשה ש-Sniper Elite 4 הוא פשוט Sniper Elite 3 – הגרסא האיטלקית, זה לא מפחית ממצויינות המשחק באף צורה. הוא לא מושלם ולעיתי נהיה קצת מגוחך, אבל בסופו של דבר, Sniper Elite 4 נותן משהו שכמעט אף משחק אחר לא נותן: התחושה המדהימה בלירות בנאצי, ממרחק של 600 מטרים, ללא כל שדרוגים, בלילה, במעלה גבעה, ישר בשטרונגול.