משנת 2007, שהמשחק Guild Wars 2 הוכרז, מליוני אנשים ציפו לראות את המשחק יוצא לשוק. לצערנו AreanaNet החילטה לקחת את הזמן שלה ולעבוד על פיתוח המשחק במשך 4 שנים ארוכות. במהלך החודש האחרון AreanaNet החליטה לתת הצצה למספר מוגבל של אנשים בעזרת כלי מדהים שנקרא "בטא", כלי שהומצא בכדי לתת לקהל הרחב (בין אם זה לכתבים של התעשיה או לאנשים רנדומלים שנרשמו והיו ברי מזל והתקבלו) לנסות גרסא מוקדמת של המשחק לפני שהוא יוצא לשוק ולעזור להם לעלות על באגים.

בסוף השבוע האחרון (23-25 למאי) היה סשן נוסף של הבטא ואנחנו זכינו להשתתף בו ולבחון את המשחק שהוכתר לאחד המשחקים הכי מעוררי צפיה לשנת 2012. אני יכול לומר לכם שאני אישית מאוד התרגשתי לשחק במשחק, שאת קודמו שיחקתי במשך שנים רבות מאוד ונקשרתי לדמויות שלי וגם לאנשים החדשים שהיכרתי בזכותו ויצרתי איתם קשר טוב מאד.

Guild Wars 2 הוא משחק MMO ששונה מכל MMO שקיים היום בשוק. למרות שיש היו אומרים שהוא מאוד דומה למתחרה שלו המרכזי שלו – WoW, ישנם המון דברים שונים שמופיעים במשחק הנ"ל שלא מופיעים במשחקים אחרים כגון: "משחק חי", שיטת מיומנויות פשוטה וחכמה, שיטת קרב טקטית, עולם חי ונושם ועוד…

אני אנסה להסביר קצת על הדברים השונים שפירטתי למעלה וארחיב על כל נושא בנפרד. אתחיל מ"משחק חי": כמו בכל MMO יש את הצורך בנקודות ניסיון בכדי לעלות דרגות וכולנו יודעים שהדרך הכי טובה להשיג נקודות ניסיון היא בעזרת האנשים הנחמדים שיש להם סימן קריאה מעל הראש שמוכנים לדבר איתנו ולתת לנו משימות, אך בGuild Wars 2 אין הרבה כאלה למען האמת. לאנשים הנחמדים שמוכנים לדבר איתנו יש לבבות מעל הראש אבל אנחנו לא חייבים לדבר איתם כדי לקבל את המשימה, מספיק שאנו ניכנס לעזור המשימה בכדי שנוכל להתחיל אותה, להשתתף בה ולסיים אותה. כשמסיימים את המשימה מופיע לכם מעין מעטפה נחמדה שמסמלת על סוף המשימה ועל קבלת הפרס שלנו. בעזרת זה המשחק כולו מרגיש הרבה יותר זורם; אנחנו לא צריכים יותר ללכת למספר אנשים נחמדים, לדבר איתם, לאסוף את המשימות שלנו, ללכת לעשות אותם ולחזור אליהם בשביל לקבל את הפרס שלנו. אפשר פשוט להיכנס לאיזור, לעשות את המשימה ולהמשיך בדרכנו. הדבר הנוסף שהופך את המשחק ל"חי" וזורם זה המשימות המיוחדות שצצות מידי פעם על המסך ונקראות "אירועים". אלה משימות קשות יותר בדרך כלל, והיא מיועדת למספר אנשים במקביל. איזה מזל שהעולם של המשחק פתוח לחלוטין ולכן יש המון שחקנים שמטיילים בעולם וחוקרים אותו בדיוק כמונו.

העולם של Guild Wars 2 הוא אותו עולם יפה וגדול של Guild Wars, אך אחרי כ400 שנה של מלחמה נגד יצורים גדולים וחזקים הנקראים דרקונים אשר לא נראו כבר אלפי שנים. אנו במשחק Guild Wars 2 משחקים וחובים את הדמות שלנו בהתאם למספר בחירות שנעשו ביצירת הדמות שלנו (מקצוע, אמונה, שייכות ורצון עז).  העולם של Guild Wars 2 הוא מה שנקרא עולם פתוח כלומר ברגע נתון כל השחקנים שמשחקים על אותו שרת נראים על המסך מחשב שלנו והם יכולים לעזור לנו במה שאנחנו עושים, להתעלם מאיתנו ולהמשיך בשלהם ואף להחיות אותנו אם אנחנו מעולפים/מתים על הרצפה. צוות הפיתוח של AreanaNet יצר עולם עצום בגודלו שמרגיש חי, כלומר כשאנו הולכים ומסתובבים בעולם כך גם הדמויות רקע (אשר אפשר לדבר עם רובן או לפחות לברך אותן) וכן האויבים. לעיתים כאשר אנו הולכים ומסתובבים בעולם אנו מוצאים את עצמנו נכנסים לאזור שהוא לא תמיד מיועד לדרגה שלנו או לאזור שבדיוק התחיל לו אירוע ואנו נהייה חלק ממנו (בין עם אנחנו רוצים ובין עם לא). במהלך המשחק איזורים מוסיימים יהיו מותקפים ע"י מפלצות הן ואחרות אשר יכבשו מוצבים או איזורי שליטה וללא עזרה מאיתנו הגיורים הם גם ישארו כך מה שעלול לגרום לאי הופעה של קווטים או יגרום לבעיות בעולם.

שיטת הקרב בעולם של Guild Wars 2 מחלוקת לשני חלקים, שיטת מיומנות פשוטה וחכמה ושיטה טקטית: במשחק הקודם שיטת המיומנויות עבדה על סרגל מיומנויות אחד הבנוי משמונה מיומנוית בלבד. דבר זה גרם לנו לתכנן מראש את המהלכים שלנו והכריח אותנו להתכונן לכל מצב אפשרי שנוכל להתקל בו, אך המפתחים של Guild Wars 2 לקחו את השיטה מספר צעדים קדימה. במקום סרגל אחד של שמונה מיומנויות יש סרגל אחד של עשר מיומנויות, אך המיומנויות אלה משתנות בהתאם למה שדמות שלנו מחזיקה ביד שלה ובהתאם למקצוע שלה. מה הכוונה אתם שואלים? ובכן הסרגל מחולק לשני חלקים: מיומנויות אחת עד חמש אשר מושפעות מסוגי הנשקים השונים והמגוונים במשחק, כאשר אחת עד שלוש זה הנשק הראשי וארבע וחמש הן מיומנויות המושפעות מהנשק המשני. מיומנות מספר שש היא הדרך של השחקן לרפא את עצמו, כאשר שבע עד עשר הם מיומנויות אשר מחזקות את הדמות שלנו והדרך היחידה ללמוד את המיומנויות הללו הם על ידי השקעה של נקודות מיומנות אשר צוברים אותם ממשימות מיוחדות שעושים במשחק. בעזרת השיטה הזו אנו יכולים לסחוב על הדמות שלנו מספר נשקים כגון: נשק קפא"פ (קרב פנים אל פנים) כמו חרב, גרזן, פטיש או אלה וגם נשק טווח כמו סוגי קשת שונים, אקדח או רובה ואנו נהייה מוכנים להמון סוגי קרב שונים.

דבר נוסף שחכם בשיטת המיומנויות הנוכחית היא שבכדי להפעיל את מיומנויות שתיים עד ארבע עלינו לצבור ניסיון עם הנשק עצמו ורק לאחר שהתמשנו בנשק מספיק פעמים המיומנות חושפת את עצמה ומאפשרת לנו להשתמש בה. אין צורך יותר ללכת אל סוחר המיומנויות ולהשקיע המון כסף בקנייה של מיומנויות כדי שאם נצטרך אז יהייה, או לחלופין לצוד את המיומנות המיוחדת שנמצאת רק אצל בוסים מסויימים שמופיעים רק במזל על המפה. מיומנויות מספר 7-10 מופעלות לפי הדרגה כאשר 7 מופעל בדרגה חמישית, 8 בדרגה העשירית, 9 בדרגה 20 ו-0 בדרגה 30, כאשר היא מיומנות המכונה "אליטה" מיוחדת ויותר חזקה מהמיומנויות האחרות.

שיטת המיומנויות מאפשרת לשחקן להיות יותר טקטי בהחלטות שהוא עושה מאחר והוא יכול להתאים את עצמו למצבים שונים ע"י החלפת נשק פשוטה, אך בכדי להוסיף ולגרום לקרב להיות יותר מאתגר ומהנה ניתנה אפשרות נוספת של תזוזה והתחמקות תוך כדי הפעלת המיומנויות, כלומר אם אנחנו נלחמים נגד יצור אשר עושה לנו נזק רב ואנו צריכים להתחמק מהמכות שלו, כל שעלינו לעשות זה לקפוץ הצידה, לרפא את עצמנו ולהמשיך להילחם.

בעולם של Guild Wars 2 הוסיפו גימיק חדש ונחמד שמופיע היום בהרבה MMO אחרים אשר נקרא איסוף משאבים ויצירת חפצים. במהלך המשחק פזורים על המפה כל מיני דברים שהשחקן יכול לבצע עימם פעולות, כגון עצים שאפשר לכרות בשביל חתיכות עץ או סלעי ארד שאפשר לחצוב ועוד. עם הדברים שאנו אוספים בדרך אנו יכולים ליצור חפצים שונים כגון נשקים, שריונות ואף שיקויים.  זהו אלמנט מעניין אשר גורם למצב של השוק הפנימי של המשחק להפוך ליותר מעניין מאחר והשחקנים יכולים ליצור את הנשקים או השריונות של עצמם ולא לקנות אותם מאנשים אחרים או מהמוכרים בעולם. ישנה אפשרות נוספת של קניית חפצים ואביזרים אשר יכולים לשפר ולעזור לשחקן במהלך המשחק.

כמו בMMO רבים אחרים גם ב-Guild Wars 2 יש אופציות של אזורים בהם אנשים אשר נלחמים אחד בשני בשביל לראות מי יותר טוב (PvP). אזורים אלו מחולקות לאזורים בצבעים של כחול ואדום והקבוצות בצבע הנגדי צריכות לתפוס את האזורים ולהפוך אותם לצבע שלהם. על כל תפיסת איזור הקבוצה מקבלת נקודות. ברגע שהקבוצה מגיעה למספר מסוים של נקודות שנקבע מראש היא מוכרזת כמנצחת. מדובר בסגנון משחק נחמד, אך המפתחים של Guild Wars 2 החליטו שזה לא מספיק; הם רצו לעשות משהו גדול יותר ומרשים יותר שעוד לא נראה באף MMO אחר וזה מצב הWvW (עולם נגד עולם): שני אזורים עצומים המורכבים ממספר קומות אשר מספר עצום של משתתפים נכנסים בכדי להגן, לחבל, או לתקוף את האיזור של הקבוצה היריבה.

לסיכום, לאחר סוף שבוע כזה הגעתי למסקנה שטוב שחיכיתי 3 שנים למשחק עד שהוא יצא, וחבל שאני נאלץ לחכות עוד. המשחק יצא "כשהוא יהיה מוכן" אי שם בעתיד הקרוב של שנת 2012 למחשב האישי ואף אולי גם לקונסולות.