בעוד פחות משבועיים, נינטנדו צפויה להשיק את ה-Switch 2 – היורשת הרוחנית לאחת הקונסולות הכי נמכרות אי פעם. מדובר בהשקה רשמית שעשויה לגרום לרעש גדול בתעשייה, ולא בכדי: כולם שואלים את אותה שאלה – האם נינטנדו סוף סוף תשבור את הדפוס ההיסטורי שלה?

אם מסתכלים אחורה על ההיסטוריה של החברה היפנית, קשה שלא להרגיש תחושת דז'ה וו. Nintendo, אולי יותר מכל יצרנית קונסולות אחרת, פועלת כבר עשרות שנים לפי תבנית כמעט מדויקת של "הצלחה – כישלון – הצלחה – כישלון". כל קונסולה מצליחה שלה, כמעט באופן שיטתי, מקבלת ממשיכה שנופלת חזק.

הכול התחיל ב-NES ששיקם את תעשיית הגיימינג אחרי קריסת שוק הקונסולות של תחילת שנות ה-80. אחריו הגיע ה-SNES, קונסולה איכותית שהצליחה פחות. אחר כך Nintendo 64 – שהציג תלת־ממד מרשים אבל הפסיד לפלייסטיישן 1. ה-GameCube היה ניסיון אמיץ אך מסחרי כושל, ואילו ה-Wii שבר את כל התחזיות והפך ללהיט עולמי. ואז הגיע ה-Wii U, ששבר את נינטנדו – עד שה-Switch הגיע והציל את המותג.

לא עוד Wii U

אז האם הסוויץ' החדש יוכל להיות היוצא מן הכלל שישבור את הכלל? כדי להבין את סיכויי ההצלחה, צריך קודם להבין מה הפיל את הקונסולות שנכשלו. במקרה של ה-GameCube, זו הייתה תדמית ילדותית מדי, דיסקים קטנים ומוגבלים, ותחרות חזקה מצד סוני ומיקרוסופט. ה-Wii U, לעומתו, נפל על שיווק מבלבל, קונספט לא ברור, שם בעייתי, ספריית משחקים דלה ותמיכה חלשה מצד מפתחים חיצוניים. אבל ל-Switch 2 יש סיכוי אמיתי להימנע מהמלכודות האלה.

הקונסולה החדשה שומרת על הפורמט ההיברידי המצליח, עם שדרוגים טכניים כמו תמיכה ב-DLSS, שיפור בביצועים, ומעבד עדכני יותר. למרות שהמסך לא יהיה OLED התחושה היא שנינטנדו לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש – אלא פשוט להבריק עם מה שכבר עובד. ויותר חשוב: לראשונה מזה שנים, יש תמיכה רשמית בתאימות לאחור – כך שמשחקי ה-Switch המקורית יעבדו על הקונסולה החדשה, וזה אומר ששחקנים לא מאבדים את ההשקעה שלהם. בנוסף, באירוע החשיפה ראינו שנינטנדו שמה דגש חזק מאוד על משחקי צד שלישי שיגיעו לקונסולה. הדאגה היחידה היא שרובם משחקים ישנים יחסית, וכמעט ולא ראינו משחקים עתידיים שהודיעו שיגיע לסוויץ' כמו Borderlands 4.

Switch 2

אבל לא הכול ורוד. הקונסולה אמנם מגיעה עם שיפורים טכניים, אבל נינטנדו תתמודד עם תחרות קשוחה מאי פעם. קונסולות כמו PS5 ו-Xbox Series X כבר נמצאות בשוק ומציעות עוצמה גרפית, שירותי אונליין מתקדמים וחוויית משתמש מלוטשת. ובזירה הניידת? הקהל כבר מכיר את Steam Deck ו-ROG Ally – מכשירים שמציעים גישה חופשית ל-Steam ול-Game Pass, ולאחרונה נראה שכל שבוע מוכרז מכשיר חדש דומה. נינטנדו אולי הייתה חלוצה בשילוב בין נייד לנייח, אבל היא כבר לא לבד.

הכותרים שיעשו את ההבדל

מה שכן נשאר ייחודי לנינטנדו הוא תיק האקסלוסיביים שלה. Zelda, Mario, Pokémon, Metroid – אף אחד מהם לא זמין בשום מקום אחר. ביום ההשקה נקבל את Mario Kart World, שקודמו מכר מעל 76 מיליון (!!!) עותקים ויצא ב-2014 במקור. זה יכול להספיק כדי לבעוט את הקונסולה קדימה כבר מהשנייה הראשונה. זה מה שה-Wii U פספס, וזה מה שה-Switch המקורית עשתה נכון.

גם בסיס המשתמשים העצום של ה-Switch – מעל 140 מיליון שחקנים – יוצר ציפייה כבדה. אם נינטנדו תדע לנצל את זה נכון, עם שדרוג חלק, שירותים מודרניים ותקשורת שיווקית ברורה, היא תוכל להפוך את Switch 2 ליותר מסתם הצלחה נוספת. היא תוכל לשבור סוף סוף את הקללה.

Switch 2 היא אולי הקונסולה החשובה ביותר של נינטנדו מאז ומעולם – לא כי היא אמורה להביא מהפכה, אלא כי היא צריכה להוכיח שנינטנדו יודעת לשמר הצלחה. הפעם זה לא מספיק להיות מקורית. צריך להיות חכמה, ממוקדת ובעיקר – מוכנה.