המונח DLSS נכנס לחיינו לראשונה בפברואר 2019, אז הציגה NVIDIA לראשונה את טכנולוגיית ה-DLSS, או בשמה המלא Deep Learning Super Sampling. בשלוש וחצי השנים שעברו מאז, ה-DLSS נכנס כמעט לכל משחק חדש שיצא, ועם השקת דור RTX 4000 החדש של החברה, קיבל את גרסתו השלישית והחדשה ביותר.

טכנולוגיית ה-DLSS התקדמה רמות מאז השקתה ב-2019, ואם פעם היא הייתה זמינה למשחקי מחשב בודדים, כיום תוכלו למצוא אותה כמעט בכל משחק (כ-240 משחקים תומכים בטכנולוגיית ה-DLSS), כולל לא פחות מ-35 משחקים שכבר הצהירו שיתמכו ב-DLSS 3 החדש.

אז מה זה בעצם DLSS?

למעשה, DLSS זו טכנולוגיה שמטרתה לשפר את איכות התמונה המוצגת בזמן משחקים, ע"י שימוש ביכולות בינה מלאכותית המנצלות את ליבות הטנזור (Tensor Cores) הקיימות בתוך כרטיסי המסך של חברת אנבידיה מאז דור הוולטה (Volta), או הגרסה המוכרת לגיימרים שלו – ארכיטקטורת טיורינג, עם סדרת RTX 2000. בעוד שה-DLSS הראשון היה מוכוון משחקים ספציפיים בלבד, ה-DLSS 2 כבר התקדם ואפשר למפתחי משחקים להטמיע את הטכנולוגיה בכל משחק.

הסבר טכני על רגל אחת – למעשה, ה-GPU (כרטיס המסך) מבצע רינדור, או יצירה של תמונה תלת מימדית, ברזולוציה נמוכה יותר מהרגיל, שבעזרת יכולות בינה מלאכותית "מבינה" איך להעלות את הרזולוציה של התמונה (upscaling) ומספקת בקצה התהליך פריים תלת מימדי באיכות גבוהה, וכל זאת כשהיא מקלה על יחידות העיבוד (CUDA Cores) של ה-GPU, ומאפשרת להם ליצור יותר פריימים בשנייה, ולספק לנו חווית משחק טוב יותר (למעשה – FPS גבוה יותר), ברוב המקרים בעשרות אחוזים, ולפעמים אפילו יותר.

DLSS 3 – מה חדש?

למעשה, DLSS 3 לוקח את התהליך שתיארנו מקודם, שהוא הרעיון הבסיסי שמאחורי טכנולוגיית ה-DLSS (ולמעשה – התהליך שמתקיים ב-DLSS 2), ומוסיף לו שכבה נוספת של תנועה. למעשה, אנבידיה הוסיפה אלנט נוסף שנקרא Optical Flow Accelerator, שמנתח כל שני פריימים עוקבים שה-GPU מרנדר, ומסיק מהם את כיוון מהירות תנועת הפיקסלים.

לאחר שה-OFA מבין את כיוון את מהירות וכיוון התנועה של כל פיקסל, שיכול לייצג גוף/חלקיק, השתקפות, צלליות ותאורה, ובעזרת כך ליצור "שדה תנועה" מדויק יותר, מה שיוצר בסוף התהליך תמונה עם זרימת תנועה נכונה יותר.

בנוסף לכך, DLSS 3 משלב בתוכו את טכנולוגיית ה-Reflex של אנבידיה, שמבצעת סנכרון בין המעבד (ה-CPU) לבין כרטיס המסך (ה-GPU), מה שמסייע למערכת לשמור על תוצאה אופטימלית מבחינת ה-FPS שאנחנו מקבלים בקצה, מפחית את זמן תגובת המערכת, ולמעשה מקצר את הזמן בין הלחיצה – לבין הביצוע על המסך. אבל על טכנולוגיית Reflex נדבר פעם אחרת.

מה זה אומר מבחינת הגיימר הממוצע?

כל הדיבורים האלה על הטכנולוגיה הם בהחלט יפים ומעניינים, אבל בתור גיימרים מעניינת אותנו השורה התחתונה, או במילים אחרות – מה זה טוב לנו? והתשובה לכך היא פשוטה.

אנחנו מקבלים תמונה איכותית יותר, מקבלים מערכת שמגיבה מהר יותר, ובעיקר – מקבלים FPS גבוה יותר בשל חלוקת המאמץ בין ליבות ה-CUDA של כרטיס המסך שעובדות על רינדור התמונה לבין ליבות ה-Tensor שעובדות על ביצוע תהליך ה-DLSS.

לא הבנתם משהו? רוצים לשאול אותנו עוד שאלות על NVIDIA DLSS? חפשו אותנו בעמוד הפייסבוק שלנו!