Omensight הוא משחק תעלומת רצח מאוד מהנה עם לחימה נהדרת, אבל עוד ליטוש ותוכן למשחק היו יכולים לשפר אותו אפילו יותר.
היתה לכם רק עבודה אחת – למנוע את סוף העולם. למרבה הצער, נכשלתם.
וחבל מאוד, זה היה עולם יפהפה מלא בחיות חמודות ושעירות הנמצאות במאבקים פולטיים תמידיים. עכשיו הם כולם מתים.
למזלכם (או יותר נכון למזלם), העולם תקוע כעת בלולאת זמן של יומו האחרון. בתור המבשר (Harbinger), ישות מיסטית בעלת היכולת לעצור את סוף כל הימים, אתם יכולים לנסות שוב ושוב עד אשר תצליחו למנוע את האפוקליפסה כמו שצריך.
זהו הרעיון הבסיסי מאחורי המשחק Omensight, משחק אקשן-הרפתקאות אינדי חדש אשר פותח על ידי Spearhead Games. משחק זה הוא יורשו הרוחני של המשחק המקסים Stories: Path Of Destinies, ומשתמש בהרבה מהמכניקות שלו. אם שיחקתם ב-Stories דעו כי אתם צפויים לחוויה דומה, אך הרבה יותר מלוטשת.
ב-Omensight, אתם לא מונעים את סוף העולם על ידי השמדת אסטרואיד או לחימה בשינויי האקלים. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפתור תעלומת רצח אחת. פשוט, נכון?
טוב, זה לא באמת כזה פשוט, לא כשהקורבן הוא המנהיג הרוחני האהוב ביותר בארץ, וכל החשודים שלכם הם קייסרים, גנרלים ומהפכנים. אה כן, ואיזה דב שיכור.
תעלומת הרצח בליבו של המשחק היא חלק חיוני שמחזיק את כל העלילה יחדיו, ומה שמניע אותה קדימה. והאמת היא שהיא ממש טובה. לאורך המשחק לא יכולתי לנחש מה היה רצף האירועים אשר הוביל לרצח, וכל גילוי חדש הסיט אותי לגמרי מקו החשיבה שלי עד אותו רגע.
כמו בכל תעלומה טובה, אתם פותרים אותה בחלקים קטנים בכל פעם. אתם מתחילים עם קצת ראיות שיקדמו אתכם, אך לאט לאט ובזהירות אתם צוברים מספיק מידע כדי לחבר כמה נקודות יחדיו. משם זה רק עניין של מרדף אחר ראיות והגעה למסקנות הנכונות.
כל זה מוביל לסיפור מאוד מסקרן שאנחנו לא רוצים להרוס לכם. העלילה עצמה לא מרגישה באיזשהו שלב אפית במיוחד, למרות שמדובר בסוף העולם. במקום זאת, תחוו סיפור מאוד אישי, בו תכירו כל דמות ודמות לעומק ותגלו על גורלה (ועל גורלו של העולם).
בכל פעם שלולאת זמן מתחילה עליכם להחליט עם מי מהדמויות תבלו את היום הפעם. אתם תבלו הרבה זמן עם דמויות אלו, לכן יצא לכם להכיר אותן היטב. בהתחלה לא אהבתי במיוחד חצי מהדמויות – הן כולן נראו רדודות וחד מימדיות. הדיבוב גם לא עזר.
למרות כל זאת, ככל שהסיפור התקדם, גיליתי כי לדמויות אלו מספר שכבות, והתחלתי לחבב אותן יותר ויותר. לכל דמות יש את האישיות שלה, מניעים, סודות והיא מגיבה שונה (ולפעמים באופן אלים) לכל פריצת דרך בפרשה.
בכל פעם שתגלו רמז חיוני בתעלומת הרצח, תחוו Omensight – חזיון אשר מגלה לכם חלק מן האמת. את המידע אשר קיבלתם מן החזיון ניתן לשתף עם החשודים שלכם ובכך לקדם את הסיפור למערכה הבאה, בה רצף הארועים מתרחש באופן קצת שונה.
לא משנה באיזה שלב של החקירה שלכם אתם נמצאים, לולאת זמן תמיד תפעל לפי נוסחה קבועה: אתם עוברים באזור אחד, נלחמים בכמה חבר'ה רעים, מבצעים איזושהי החלטה ועוברים לאזור הבא שבו אתם נלחמים בבוס. יש כמובן יוצאים מן הכלל, אך לרוב הלולאות עובדות באופן זה.
בגלל שישנם רק ארבעה חשודים מרכזיים, ישנם רק ארבעה אזורים שונים. המשחק יכול להרגיש שהוא קצת חוזר על עצמו באיזשהו שלב. למזלנו, ישנם מספר אלמנטים אשר עוזרים למנוע את החזרתיות.
כפי שציינו, במהלך כל לולאת זמן מוצגת בפניכם החלטה בינארית. אשר קובעת איך יתקדם המשך היום, מה שמייצר לפחות שני נתיבים אפשריים בכל לולאה. למזלכם, המשחק מאפשר לדלג על כל חלק ביום אשר כבר ראיתם, מה שעוזר להקטין את מידת החזרתיות במשחק.
למרבה הצער, החלטה זו היא האופן הכי משמעותי בו תשפיעו על הסיפור במשחק. לרוב זה מרגיש כאילו אתם נוסע חסר קול אשר מצטרף לאורך המסע. כן, כל החלטה שתבצעו בכל לולאת זמן תשפיע על סופו, אך סוף זה נמחק לחלוטין בכל פעם שאתם מתחילים לולאה חדשה. זה לא באמת פוגע בסיפור או בהשפעה שלו עליכם בתור שחקן, אבל זה כן גורם ל-Omensight להרגיש כמו חוויה דיי פסיבית כאשר מדובר בנרטיב.
האלמנט השני הוא חקירת העולם. ככל שהמשחק מתקדם, נפתחים מקומות חדשים בכל אזור. רובם מכילים רק עוד פריטים או חפצים לאסוף, אך ישנם גם כאלה שפותחים נתיב חדש לעבור בו. זה לא הרבה, אבל אפילו אחרי ששיחקתי באותם האזורים כמה וכמה פעמים לא פתחתי את כל המקומות הנסתרים.
האלמנט השלישי ואולי הכי משמעותי הוא הלחימה. הלחימה ב-Omensight היא במבט ראשון די פשוטה. ניתן לעבור כמעט כל קרב באמצעות שתי ההתקפות הבסיסיות, אך בכנות, זה יהיה משעמם ולא יעשה צדק עם המשחק.
יש מגוון רחב של מהלכים מיוחדים ומתקפות קסם אותם ניתן לפתוח באמצעות מערכת שדרוג דמות מאוד פשוטה. יכולות חדשות נפתחות כאשר הדמות עולה רמה, ואז ניתן לקנות באמצעות קריסטלים את היכולות הללו. יש מידה רבה של חופש כאשר מדובר באיזו יכולות או Enchanment אתם רוצים להתמקד, אם כי עד סוף המשחק כנראה ותצליחו לשדרג את כל מה שניתן.
במהלך הקרב ניתן לירות קליעים, להשליך את האויבים, להשתמש בסביבה נגדם ועוד. אחת היכולות השימושיות יותר היא היכולת לעצור את הזמן למספר שניות. כן, ראינו את זה בהרבה משחקים אחרים, אבל מאוד אהבתי את האופן בו זה בוצע כאן. ניתן לבצע את כל היכולות שצוינו גם בזמן שעוצרים את הזמן, אך השפעתם תתרחש רק כאשר הזמן חוזר לזרום כרגיל. לדוגמה, אם תירו קליעים על היריבים הם יישארו באוויר, כך שאתם יכולים לזרוק את היריב לעברם. או שתוכלו למשל להעלות חבית נפץ באש ועדיין יהיה לכם זמן לברוח מהפיצוץ בבטחה.
בגדול, הלחימה תהיה מורכבת ככל שתרצו שתהיה. מאוד נהניתי למצוא דרכים חדשות לשלב בין היכולות השונות ולהביס את אויביי בדרכים יצירתיות.
הבעיה היחידה שהיתה לי היא עם השליטה בשחקן – היא פשוט לא הרגישה כאילו היא מגיבה בזמן. לפעמים המשחק הרגיש כאילו הוא לא מסוגל לעבד במהירות בה אתה מגיב, במיוחד כאשר ישנם הרבה אויבים על המסך בבת אחת אשר מנסים לתקוף אותך. צריך לתת למשחק חלקיק שנייה "לנשום" בין יכולת מיוחדת אחת לשנייה. אומנם אף פעם לא קרה שהפסדתי בקרב בגלל בעיה זאת, זה קצת היה מעצבן לאבד את הקצב רק בגלל שהמשחק צריך לסיים לעבד את המתקפה שתכננתי לבצע עד הסוף.
הגרפיקה אשר דמויית קומיקס, בשילוב עם חיות דמויות-אדם שמאכלסות את העולם, נותנות למשחק מראה תמים, קצת כמו של סדרה מצוירת. הניגודיות שבין המראה הויזואלי של המשחק לבין הנושא העגום של רצח וסוף העולם, שאף פעם אינו גרפי מידי ונשאר נעים לעין, נעשתה בצורה ממש טובה.
בשביל כותר אינדי, Omensight הוא משחק ממש טוב. אני מעריך מאוד את הגישה היצירתית של המשחק על תעלומת רצח, והסיפור הצליח לגרום לי להמשיך לשחק גם כאשר המשחק התחיל לחזור על עצמו. אם אתם בלשים צעירים בתחילת דרכם שנהנים מעשיית צדק ולא רק מרדיפה אחריו, אל תשאירו את התעלומה הזאת לא פתורה.