ב-24 ליוני, 2021, כשבוע לאחר ההדלפה של קבצי מערכת ההפעלה, מייקרוסופט הציגה את Windows 11 באירוע וידאו שערך כ-45 דקות. כדי לחסוך לכם זמן, סיכמנו לכם את עיקרי הדברים, כמו גם מידע שאספנו מה-FAQ אותו ניתן למצוא כאן.

Windows 11 Laptops
לפטופים עם Windows 11. התמונה באדיבות מייקרוסופט.

עיצוב ופרודוקטיביות

כבר מהרגע הראשון, ניתן לראות שינוי בעיצוב שמזכיר במידה מסויימת מערכת הפעלה של חברה מתחרה. כן, אני מדבר על סרגל המשימות (taskbar) הממורכז, שעל פניו מזכיר קצת את macOS, ובאופן רשמי נועד לאפשר עבודה נוחה יותר עם מסכי מגע. כמובן שיש דברים בגו, לאור הריבוי בלפטופי Windows עם מסכי מגע בשוק.

שאר העיצוב של Windows 11 נראה כמו גרסה נקייה יותר של הדור הקודם, עם שינויים שיכולים לעזור בצד הפרודוקטיבי. לדוגמה, כל עוד אתם משתמשים ב-Office 365, כל הקבצים האחרונים עליהם עבדתם יופיעו בתפריט "התחל", יעברו סינכרון ויהיו זמינים לשימוש בין כל הפלטפורמות שלכם.

פיצ'ר נוסף שמייעל את העבודה יאפשר לשנות את תצורת החלונות על גבי המסך שלכם (snap layouts). ניתן יהיה לקבוע כמה תצורות ולהחליף ביניהן מסרגל המשימות, כאשר הן יהיו מרוכזות תחת קבוצה בודדת בסרגל. באופן דומה, ניתן יהיה להחליף בין דסקטופים וירטואליים, כאשר לכל דסקטופ ניתן יהיה לקבוע עיצוב משלו כדי לא להתבלבל ביניהם.

Windows 11 Task Bar
סרגל משימות ממורכז וסנכרון קבצים אחרונים בתפריט "התחל" על גבי פלטפורמות שונות. התמונה באדיבות מייקרוסופט.

כמו כן, נראה שבמייקרוסופט סוף סוף החליטו להתייחס להתנהגות של חלונות פתוחים בעת סיבוב המסך, הוספת תצוגה או ניתוק ממסך חיצוני. בעת סיבוב מסך במכשיר התומך בכך (לדוגמה – Surface), החלונות יישארו באוריינטציה דומה, תוך כדי סיבוב שלהם. בעת ניתוק מסך חיצוני מהלפטופ, החלונות שהיו פתוחים במסך ימוזערו וייפתחו מחדש כאשר נתחבר אליו שוב.

ביצועים

מבחינת ביצועים, נראה ש-Windows 11 תהיה מותאמת יותר לגיימרים, כאשר אנחנו צפויים לראות תמיכה בתכני HDR במשחקים, תמיכה במעבדים היברידיים ותמיכה מובנית ברמת הדרייברים והקוד ב-Directsotrage.

בעוד שכולנו יודעים מה זה HDR (וחלקנו גם יודע עד כמה זה היה בעייתי ב-Windows הקודמים), תמיכה במעבדים היברידיים דורשת קצת הסבר – מדובר במעבדים ניידים עם ליבות חסכוניות וליבות עוצמתיות משולבות. למערכת הפעלה שיודעת לנצל מעבדים כאלה יש פוטנציאל גבוה יותר לעזור עם חיי הסוללה והביצועים.

HDR Content in New Windows
האם משחקים ייראו טוב יותר עם תמיכה ב-HDR? עוד נראה. התמונה באדיבות מייקרוסופט.

מבחינת ה-Directstorage, מדובר ביכולת של כרטיס המסך לגשת ישירות אל הזכרון בו שמורים המשחקים שלכם ולהאיץ את זמני הטעינה, ואולי אף לשפר ביצועים אחרים. מדובר בפיצ'ר שקיים בקונסולות, ואני שמח מאוד שהוא מגיע גם למחשב.

ממשק עם אפליקציות

גם בתחום הזה יש הרבה חידושים. ראשית, נראה כי Teams עברה אינטגרציה לתוך Windows 11, ומעתה תגיע מובנה איתו. על הדרך, גם קיבלנו פאנל חדש לשימוש בווידג'טים שיכיל בתוכו גם את פאנל החדשות המותאם אישית מהמהדורה הקודמת של חלונות.

בעיני, החדשות הכי מעניינות בנושא הזה, ואולי אף מכל ההכרזה הזאת, היא חנות האפליקציות המחודשת. בגרסה הנוכחית של חלונות, חנות האפליקציות תתמוך גם באפליקציות אנדרואיד. כן, קראתם נכון, אנדרואיד. הקסם הזה יתאפשר הודות לשיתוף פעולה עם ותמיכה בחנות האפליקציות של אמאזון.

Androind App Support WIndows 11
תמיכה באפליקציות אנדרואיד ב-Windows 11. התמונה באדיבות מייקרוסופט.

מחיר וזמינות

Windows 11 תהיה זמינה על גבי מחשבים מיצרנים שונים כבר לקראת סוף 2021, וניתן יהיה להוריד אותה עצמאית החל מתחילת שנת 2022. למי שיש גרסה מלאה של Windows 10, העדכון צפוי להיות חינמי, ולמי שלא, כנראה שהמחירים יהיו זהים למחיר של חלונות 10, אחרת יהיה משתלם יותר לקנות גרסה ישנה יותר ולעדכן בחינם לחדשה.

בנימה אישית, כולי תקווה שכל ההבטחות של מייקרוסופט יתממשו ו-Windows 11 תעמוד בציפיות ותהיה יותר משינוי בעיצוב של Windows 10. במקרה שזה לא יקרה – לפחות נקבל תמיכה בחלונות 10 עד 2025.