Ghost of Tsushima הוא משחק יפהפה ובעל מערכת קרב גמישה ומרשימה שלוקח אותנו למסע באי טסושימה של יפן הפיאודלית בו נהיה עדים ללידתה של אגדה.


מאז שהוכרז אי שם בשנת 2017, המשחק Ghost of Tsushima היה משהו שידעתי שארצה לשחק, וכל פעם שחשפו פרטים חדשים התרגשתי מחדש. סוף-סוף היום המיוחל הגיע, הדלקתי את ה-PlayStation 4 Pro שלי והתחלתי במסע שלי באי טסושימה שביפן הפיאודלית.

לידתו של הרוח

התקופה היא הרבע האחרון של המאה ה-13, בפתח הפלישה המונגולית ליפן. הפלישה מתחילה בחוף קומודה של האי טסושימה; ג'ין סאקאי (Sakai Jin) ודודו הלורד שימורה (Shimura), מושל טסושימה, עומדים עם הצבאות שלהם בפני ההמון המונגולי בקרב לחיים ולמוות, ונוחלים תבוסה קשה ואכזרית. ג'ין חשוב כמת, והלורד שימורה נלקח בשבי של החאן קוטאן (Khotun Khan), בן דודו של החאן קובלאי (Kublai Khan) מהשושלת של ג'ינגיס חאן (Genghis Khan).

ג'ין מצליח לשרוד בקושי בעזרת גנבת אמיצה בשם יונה (Yuna) וביחד הם מגייסים אנשים נוספים שיעזרו להם להציל את הלורד שימורה ולחסל את החאן. ג'ין מבין די מהר שהמורשת הסמוראית הדורשת להלחם בכבוד לא תתפוס מול האיום המונגולי ונאלץ לשבור את קוד הכבוד שלו ובכך להפנות את גבו לערכים עליהם חונך וגדל ובתמורה לחשוף את גבם של המונגולים לחרב שלו.

הסיפור,שנושק לדפי ההיסטוריה בקווים כלליים, מתובל בזכרונות של ג'ין מהעבר, על ימי נערותו לאחר שאביו מת ושלורד שימורה לקח אותו תחת חסותו. הזכרונות מבליחים בצורה נפלאה כשאתם צריכים ללמוד כיצד להלחם ונזכרים באימונים הקפדניים עם שימורה, או בנקודות מפנה בהן ג'ין עומד מול משבר הזהות שמוליד את הרוח של טסושימה.

Ghost of Tsushima

מעשה שהיה בטסושימה

במהלך המשחק תבנו את האגדה שלכם בכך שתקחו חלק במשימות הנקראות "מעשיות". המעשיות מתחלקות לשלוש קטגוריות ראשיות – המסע של ג'ין, המעשיות של טסושימה וכן מעשיות מיתיות. המסע של ג'ין מגולל, כמובן, את הנרטיב המרכזי של המשחק ואת המעשיות של טסושימה ניתן להשוות למשימות צד, אך הן בנויות בצורה יותר סיפורית ומעניינת ממה שראיתי במשחקים אחרים.

המעשיות המיתיות עוד יותר מעניינות, שכן על מנת למצוא אותן תצטרכו לחקור היטב את האי טסושימה ולמצוא את השמועות המוזרות שבבסיס הסיפורים המיתולוגיים. לאחר ששמעתם את השמועות, תוכלו למצוא את ימאטו המוסיקאי הנודע שיספר לכם את המעשיות בהמחשה יפהפייה של ציורי דיו מסורתיים. בסופן של מעשיות אלו תוכלו לקבל טכניקות קרב וחפצים רבי עוצמה. השימוש הנפלא בימאטו מראה אף הוא על החשיבה ועל ההשקה הקלה בין מאורעות ודמויות היסטוריות לבין המשחק.

כל מעשייה שתבצעו בהצלחה תקנה לכם התקדמות בבניית האגדה שלכם, פרסים מגוונים ובד בבד תפתחו נקודות יכולת איתן תוכלו לשדרג את ארסנל היכולות שלכם. בכל פעם שהאגדה שלכם מתגברת תקבלו בונוסים ותוכלו לפתוח נשקים חדשים שישמשו אתכם כרוח של טסושימה. כדאי גם לדעת שישנן מעשיות שמחייבות את תשומת ליבכם המלאה ולא תוכלו לטייל בעולם במהלכן ואם תסטו מהדרך תתבקשו לחזור חזרה תוך זמן קצוב.

Ghost of Tsushima

מסמוראי לרוח

מערכת הקרב הבסיסית ב-Ghost of Tsushima מורכבת ממכה מהירה, מכה כבדה התחמקות, הגנה והדיפה. המערכת לא מחדשת יותר מדי, אך היא בנויה היטב ודורשת ריכוז והתמקדות במה עושים האויבים. מעבר למד החיים יהיו לכם גם נקודות נחישות (Resolve), איתן תוכלו להפעיל יכולות מיוחדות כמו ריפוי וטכניקות חרב מיתיות.

על המערכת הזו מתלבשת היכולת האוטודידקטית של ג'ין; כשג'ין מביס או מתבונן במפקד מונגולי, הוא לאט-לאט מסגל לעצמו סגנונות לחימה שונים שמאפשרים לו לשבור ביתר קלות את ההגנות של לוחמי המונגולים השונים. על ידי שינוי עמידת המוצא שלו, ג'ין משנה את סגנון הלחימה מנוקשה ומוקפד למעין ריקוד לחימה סוער.

כאמור, בתחילת מסעו של ג'ין ב-Ghost of Tsushima, ג'ין הוא סמוראי, לוחם מעולה ואיש של כבוד וערכים עמוקים, שמתייסר בכל פעם שהוא חוצה קו נוסף. בהתחלה ג'ין לא מוכן להלחם מול האויבים שלו בדרכים נלוזות, וקורא עליהם תיגר פנים אל פנים, ואם הצלחתם לתזמן את ה-Standoff כראוי, תצליחו להרוג במכה אחת את הראשון שמגיע אליכם.

אולם בהמשך תבינו שאולי כדאי להמנע מקרבות מיותרים ומרובי משתתפים, ושעדיף לנסות לדלל את האויבים מהצללים לפני שתחשפו את עצמכם. בנוסף, כשכן תחליטו לפתוח בקרב תוכלו להשתמש גם במערכת הקרב המשנית המטמיעה את יכולות הרוח והשליטה שלו בנשקים כגון קונאי ופצצות למיניהן, כמו גם חץ וקשת.

הקרבות הפרונטליים מהירים, מלאי אפשרויות וקצב ובהדרגה חושפים את הגמישות שלכם כשחקנים ואת הפיכתו של ג'ין לרוח נקמנית ודינמית שקוצרת את האויבים ללא רחם. לעיתים קרובות נלחמים בשטחים בנויים מה שמקשה פה ושם על הראייה המרחבית שלכם, מעין אתגר מהול בעצבים.

ב-Ghost of Tsushima תצטרכו מדי פעם להשתתף בקרבות בוס נגד אויבים עם סגנונות לחימה שונים, מולם תילחמו רק בעזרת כישורי החרב שלכם. הבוסים די חזקים ויורידו אתכם לרצפה מהר מאוד אם לא תשתמשו נכון ביכולות הקרב של ג'ין, אך תשמחו לשמוע שגם אם אתם לא הסגנון המתחמק או המתגונן, לא מאוד קשה לזהות את דפוסי הלחימה שלהם ומשם זה קרב של תשומת לב לפרטים ותזמון.

יפני מכף רגל ועד ראש

הניווט בעולם מאוד פשוט וברגע שבחרתם יעד במפה, הרוח של אביו תנחה את ג'ין ליעדו (פוקהונטס?). בהנחיית הרוח תחקרו את האי טסושימה מדרום ועד צפון, בהליכה רגלית, רכיבה על סוס, טיפוס ושחייה – ויש הרבה מה לחקור. האי טסושימה ספוג בתרבות היפנית; ציפורים זהובות יובילו אתכם למקומות מעניינים, תעקבו אחרי שועלים למקדשי אינארי (Inari – רוח שינטו של השועלים, אחראית גם על עוד דברים כמו חקלאות) ואף תנוחו במעיינות חמים.

אין דבר שמראה על נחישות יותר מלהתאמן על כישורי החרב שלכם בעזרת מעמדי במבוק, ואין דבר המרגיע את הנפש יותר מחיבור האיקו מול נופים מגוונים, ומיקומים כאלו תמצאו בשפע בטסושימה. תמצאו את דרככם למקדשים שהדרכים אליהם נהרסו זה מכבר ותאספו דברים כגון דגלים וצרצרים מזמרים. חשוב לציין שרוב פעילויות הפנאי הללו יזכו אתכם בפרס על המאמץ וההתמדה וכמובן אם אתם כבר מחפשים, תמצאו גם חפצים שיעזרו לכם לשדרג נשקים, קיבולת תחמושת ושריונות.

כמובן, לא הכל זה פעילויות פנאי. כחלק מתפקידכם כרוח של טסושימה, עליכם לחסל את המונגולים המסתובבים בדרכים ולגרש אותם מהכפרים עליהם הם השתלטו. בטיהורים שכאלו תצטרכו לעיתים קרובות לשחרר שבויים (ולדאוג שהם לא נהרגים אם שמגלים אתכם) ולמלא תנאי בונוס שונים שיתנו לכם עוד תוספת למורשת האגדית שלכם.

אהבתי שכמו במשחקים קודמים של Sucker Punch, גם ב-Ghost of Tsushima הם מצאו שיטות מעניינות להשתמש בשלט, ובחלק המגע שלו תוכלו להפעיל מחוות כגון הכוונת הרוח, ונגינה בחליל. לדעתי מחוות אלו הופכות את השחקן ליותר מושקע נפשית במשחק, ומוסיפות ליופי שלו.

עולם דינמי ודמויות כמעט אמיתיות

ועוד איזה יופי. אחד הדברים שניבטו עוד מהטריילרים הוא עיצוב העולם היפהפה של המשחק, והתוצר הסופי לא אכזב. הצמחייה, הבתים, מזג האוויר, הכל נראה פשוט פנטסטי והסביבה מגיבה למתרחש ברמה שניתן לראות את העלים מתעופפים מתחת לרגליים הרצות של הדמויות. בנוסף, המשחק מציע מצב תמונה עשיר בעזרתו תוכלו ללכוד תמונות מרשימות בקלות ולשחק עם אלמנטים כמו מזג אוויר, זוויות, פוקוס ואילו עלים יתעופפו ברוח. בתמונה הראשית של הביקורת, למשל, לא באמת היו עלים ברקע.

עיצוב הדמויות מרשים לא פחות; את דמותו של ג'ין תוכלו לעצב עם סגנונות צבע שונים, כובעים, סרטי ראש ומסיכות שתמצאו או תרכשו במהלך המשחק. שדרוגי השריונים, למשל, ישנו את הנראות שלו, ובדרך כלל הוא ילך ויראה יותר ויותר מרשים. במהלך קרבות תתכסו בלכלוך ובדם וכשהגשם ירטיב אתכם תראו אפקט של בוהק בתאורה.

הבעות הפנים של הדמויות נראות אמיתיות מאוד, וניתן להבין בדיוק איך כל דמות מרגישה במהלך הקטעים הסינמטיים. ואני אפילו לא מדבר על חיוך או בכי, אני מדבר על ניואנסים קטנים כגון התרחבות הנחיריים כשמישהו כועס או רטיטת השפתיים בקטעים היותר מרגשים.

Ghost of Tsushima

הבעות הפנים מתורגמות לרגש גם בזכות הדיבוב היוצא מן הכלל של המשחק. אני שיחקתי בדיבוב ליפנית, והוא עושה חסד לדמויות; ג'ין עם קול אחראי, גאה וסמכותי אך צנוע, וקולו של החאן ערמומי זדוני ומלא עוצמה כמו שמצופה ממנו, וזו רק דגימה קטנה מהמגוון שתראו שם. כאן זה המקום גם לומר שהאפקטים הקוליים נהדרים ולא הייתי מדמיין את הדברים אחרת. את החלק הקולי חותם פס הקול של המשחק, שנהניתי ממנו מאוד. פס הקול חובר ונתפר אליו במלאכת מחשבת משובחת ונותן עוד רבדים מרתקים למשחק ומכניס אתכם לעומק התרבותי של יפן הפיאודלית.

חיכיתי הרבה זמן ל-Ghost of Tsushima, וקיבלתי מה שרציתי מהמשחק ואף יותר. המשחק אתגר אותי במידה הנכונה, ריגש אותי במידה הנכונה וסיפק אותי הרבה יותר ממה שקיוויתי.

מפתחת: Sucker Punch Productions

מפיצה: Sony

תאריך יציאה: 16 ליולי, 2020

ז'אנר: אקשן-הרפתקה

זמין על: PlayStation 4

בוקר על: PlayStation 4

עותק הביקורת של Ghost of Tsushima סופק על ידי ישפאר.