בהתאם לשאר המוצרים שכבר בחנו, גם ה-WD_BLACK P50 לא נופל מבחינת האיכות, הביצועים והעיצוב. האיכות משתקפת גם במחיר – בהחלט פרימיום.

לאלו שכבר קראו את הביקורות הקודמות על סדרת המוצרים WD_BLACK מבית Western Digital, יודעים כי מדובר בקו מוצרים שמיועד לשוק הגיימינג. ככזה, הוא מציג עיצוב מגניב שנועד להקנות למוצרים מראה עמיד ולוחמני, מהירויות גבוהות ושיתופי פעולה שונים כדוגמת זה עם Microsoft למתן מנויים בחינם ל-Xbox Game Pass. ה-WD_BLACK P50 אינו שונה.

בניגוד לשני הכוננים הניידים הקודמים שבדקנו, ה-P10 וה-D10 מבוססי ה-HDD (כונן מכני), מדובר בהתקן אחסון נייד קומפקטי במיוחד, מבוסס SSD. היתרון המשמעותי הוא בתחום מהירות הקריאה ובתמיכה בממשק USB 3.2 מהדור השני שיכול להגיע למהירות של 20 Gbit/s (או כ-2400 MB/s), בנוסף לעמידות בפני זעזועים.

כונן SSD – Solid State Drive, בנוי כך שהוא אינו מכיל חלקים נעים כלשהם, דבר שהופך אותו לעמיד הרבה יותר לזעזועים, קריטריון הכרחי לכונן נייד שזרוק אצלנו בתיק ומחזיק חומר יקר ערך.

WD_BLACK P50נשק סודי וקומפקטי

העיצוב של ה-WD_BLACK P50 מעולה. בהתאם לשאר אחיו למשפחת ה-WD_BLACK, הוא מעוצב בצבעים של שחור ולבן, עם דופן פסים בולטים, שנועדה לתת לו מראה קרבי.

הדבר הראשון שבולט בו, ברגע ששולפים אותו ממארז הקרטון הוא גודלו הפיזי, או יותר נכון, היעדרו. בגודל של 118 מ"מ על 62 מ"מ, ובמשקל של 115 גרם, מדובר בכונן נייד קומפקטי במיוחד. מעטפת הפלסטיק שלו נותנת תחושת פרימיום של בניה טובה ואיכותית. בעוד שכאמור, מכיוון שהוא מבוסס SSD הוא עמיד לזעזועים בצורה יותר טובה, הוא אינו עמיד למים ואבק בתקן IP כלשהו כלל – אכזבה מסויימת לאור הייעוד שלו על פי Western Digital.

בתחתיתו של הכונן ניתן למצוא שקע USB-C ונורת חיווי על עבודתו. מעבר לכך שהחיבור נדרש על מנת לאפשר לכונן ליהנות מחיבור מהיר בתקן USB 3.2 מהדור השני במהירות של עד 2400MB/s, מדובר בתקן עמיד יותר לעומת USB-B שלרוב אנחנו רואים בהתקנים ניידים ונוטה להינזק עם הזמן. כמובן, ששימוש בתקן חיבור נפוץ יותר כיום מצמצם את הצורך לשאת כבל USB נוסף.

כמובן, שהשימוש בתקן החדש הולם את הרוח של מוצרי הפרימיום, בכך שמחשבים ניידים חדשים לרוב יגיעו עם כניסה בתקן זה.

מבחני ביצועים

ה-WD_BLACK P50 מתהדר במהירות קריאה של עד 2GB/s אך לא יכולנו לבדוק זאת, מכיוון שלרשות הבודק לא עמד לוח-אם תואם.

מערכת הבחינות:

  • מעבד Ryzen 2700X עם תדר בסיס של 3.7GHz
  • לוח אם ASUS ROG B450-F Strix
  • זיכרון G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כוח EVGA Supernova 650G
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 250GB m.2 SSD
  • קירור למעבד AMD Wraith Prism Cooler
  • מערכת הפעלה Windows 10

בנוסף, על פי היצרן של לוח האם, הוא אמור לתמוך בתקן USB 3.1 Gen 2, ובכך היינו אמורים להגייע למהירות של עד 1,200MB/s לפחות. חרף בדיקות נשנות, לא הצלחנו לגרום לפורטים לעבוד בקצב זה, והם אף עבדו בקצב העברה נמוך ביחס לUSB-C אליו חיברנו.

ATTO Disk Benchmark

את המבחן הראשון ביצענו עם התוכנה ATTO Disk Benchmark. מדובר בתוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

ה-WD_BLACK P50 מגיע בקלות למהירות כתיבה של 410 MB/s ומהירות קריאה של 400 MB/s, דרך חיבור USB-C. אלו אולי לא המהירויות אליהן אנחנו מצפים מ-SSD NVMe, אבל מדובר על מהירויות שוות ל-SSD SATA3, ומהירויות גדולות באופן משמעותי מכל כונן קשיח חיצוני מכני.

CystalDiskMark 6

את המבחן השני ביצענו בתוכנת CrystalDiskMark. תוכנה בוחנת מהירויות קריאה וכתיבה, ומאפשרת להבין את מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן, מבלי להסתמך על הצהרת היצרן.

WD BLACK P50

גם בבחינה זו, שוב, ה-WD_BLACK P50 מגיע למהירות של 400 MB/s גם בכתיבה וגם בקריאה.

AS SSD Benchmark

התוכנה השלישית איתנו בחנו את הכונן היא AS SSD Benchmark, הבוחנת את ה-SSD במקרי קיצון בכתיבה וקריאה:

במבחן זה, הכונן התקרב לקצב כתיבה וקריאה של 400 MB/s מלמטה. כאמור, מדובר במבחן קיצון, וסביר להניח שכונן נייד מבוסס SSD לא ידרש למקרי קיצון אלה בשימוש שוטף. אבל – מכיוון שהוא מיועד לשמש גם ככונן הרחבה לקונסולות ה-Xbox One וה-SSD, ייתכן שתחוו קצבי טעינה מעט איטיים יותר ביחס לכונן הראשי של הקונסולה.

AS SSD Benchmark – Copy Test

המבחן השלישי הורץ גם הוא בתוכנת ה-AS SSD Benchmark, אך בחן העתקת קבצים מעשית, ולא מבחן סינתטי:

הפעם אנחנו לא רואים תוצאות של 400 MB/s, אך היות ומדובר על מבחן מעשי של העברת קבצים "אמיתיים" אז תוצאות המבחן אמיתיות יותר, ומשקפות מעשית את ההתמודדות של הכונן עם קבצים גדולים, תוכנות ומשחקים. הכונן התקשה מעט יותר כדי להגיע למהירות שראינו בשאר המבחנים, אך עדיין הציג תוצאות מרשימות לכונן נייד.

WD_BLACK P50 – סיכום ביקורת

כאמור, לא הצלחנו להביא את הכונן למהירות אליה היצרן טוען שהכונן יכול להגיע, עקב מחסור במערכת שתאפשר מהירות זו. לעומת זאת, הכונן הגיע למהירויות מרשימות ביחס לכונני ניידים מבוססי HDD (כונן מכני), מהירות שתספק את מרבית הגיימרים לשימושים אליהם הכונן מיועד.

אם לשפוט על פי שאר המוצרים של Western Digital מסדרת הפרימיום או גיימינג – WD_BLACK, אנו נוטים להאמין להצהרות היצרן, על המהירויות, ועם מערכת חדשה מספיק, ה-WD_BLACK P50 יגיע למהירויות גבוהות יותר ללא מאמץ.

העיצוב והשימושיות של המוצר: איכות המוצרים, גודלו הפיזי והחיבור בתקן USB-C נזקפים לזכות Western Digital, וללא ספק מדובר במוצר פרימיום. עקב האכילס של המוצר מצויה בעיקר בשני תחומים:
התחום הראשון הוא המחיר הגבוה במיוחד, בטח ביחס לכונני SSD ניידים אחרים בשוק (אם כי הם עובדים במהירויות נמוכות יותר).
התחום השני הוא בכך הכונן לא אטום למים ואבק בתקן IP כלשהו כדי להבטיח עמידות מלאה, דבר שהמתחרים שלו כוללים במחיר נמוך יותר כאמור.

הכונן מגיע ב-3 נפחים אופציונליים: חצי טרה, טרה, ו-2 טרה.

המוצר סופק למערכת לצורך הבחינה ע"י נציגות Western Digital בישראל.