הכונן הנייד החיצוני WD_BLACK P10, משתייך לסדרה החדשה של חברת Western Digital ומיועד לגיימרים שצריכים שטח אחסון נוסף ונייד. אמנם הוא מיועד בראש ובראשונה לגיימרים, אבל הוא פתרון טוב גם לאלו שצריכים גיבוי בכל מקום, ורוצים מוצר אמין ומהיר עם אמירה עיצובית. כונן ה-WD_BLACK P10 עומד במהירות אליה הוא מתחייב, כמו שאר חבריו למשפחה.

כחלק מהחידושים שחברת Western Digital ביצעה לאחרונה היא עשתה מיתוג מחדש לסדרת ה-Black של מוצריה. כעת הסדרה מופיעה תחת המותג WD_Black. הסדרה, כמו בגלגול הקודם, מיועדת לאלו שרוצים את רכיבי הפרימיום בתחום אחסון המידע שלהם.

עד כה, סיקרנו שני מוצרים מהסדרה החדשה: כונן ה-WD_BLACK SN750 NVMe SSD, והכונן הנייח החיצוני – WD_BLACK D10 12TB. כפי שתוכלו להתרשם בביקורות המצורפות, הסדרה החדשה בהחלט עונה על כל הציפיות, והכוננים עומדים בנתוני מהירות הכתיבה כפי ש-Western Digital מתחייבת.

לכן, כשקיבלנו לידינו את ה-WD_BLACK P10, לא היה לנו ספק שהכונן יעמוד בנתונים שרשומים על גבי האריזה.

WD_BLACK P10 – למי אתה מתאים?

הכונן הנייד שהפעם תחת זרקור הבדיקה הוא כונן נייד בגודל פיזי של 3.5". הוא לא שונה בהרבה מכוננים ניידים אחרים שפגשתם, בטח מסדרה ה-Passport על גלגוליה של חברת Western Digital. גם בתחום הקישוריות אין חידוש – מדובר בכבל USB Micro B שאתם מכירים מהתקני אחסון וקוראי כרטיסים אחרים, ואין קפיצת מדרגה לשימוש ב-USB-C.

ה-WD_BLACK P10 הוא כונן עם הרדיסק נייד מכני עם חלקים נעים, משמע לא מבוסס SSD. מצד אחד – הדבר מאפשר לשמור על תקציב נמוך, מצד שני המשמעות היא זמני קריאה וכתיבה איטיים יותר – 130 MB/s , ואולי יותר חשוב: עמידות בפני נזק.

בעוד שעל נושא העמידות בפני נזק ניתן להתגבר ע"י שמירה על הכונן, והקפדה שהוא נמצא במקום יציב, וכשהוא אתכם בדרכים לוודא שאתם משתמשים בקייס נשיאה. מנגד – נושא מהירות הקריאה והכתיבה הוא קריטי, ואכן נרצה לבדוק כי הכונן מתחייב למספרים.

הכונן, שאנו קיבלנו את הגרסה שממותגת יחד עם Xbox וכוללת בתוכו שני חודשים מתנה של מנוי ל-Xbox Game Pass,אך יעבוד בצורה טובה גם ככונן גיבוי מהיר במיוחד עבור המחשב האישי שלכם. נגלה לכם הפתעה – הוא אפילו יעבוד ככונן חיצוני נוסף ל-Playstation 4!

מדוע שנצטרך נפח אחסון נוסף לקונסולה שלנו? כיום, במיוחד ב-Xbox One עם ה-Game Pass שלו, אבל גם ב-Playstation, ניתן "לרכוש" משחקים חינמיים. בנוסף – היום כמות העותקים הדיגטליים שאנו רוכשים גדולה יותר אל מול הכמות הפיזית.

משמע – אנו זקוקים לנפח אחסון גדול יותר, כדי שלא נצטרך להסיר, להוריד ולהתקין משחקים מהספרייה הדיגטלית שלנו בכל פעם שנרצה לנסות משחק חדש. הדבר תופס משנה תוקף, כעת שגם Microsoft וגם Sony הגבילו את קצב הורדת הקבצים מהשרתים, עקב העומס כתוצאה מההסגר.

כונן ה-WD_BLACK P10 נועד בדיוק לאלו מכם שנמאס להם לראות את ההודעה של הקונסולה לגבי הצורך למחוק משחקים כדי לפנות מקום לכאלה אחרים שאתם רוצים לנסות. אנחנו קיבלנו את הגרסה בנפח של 3 טרה-בייט. בפועל, כפי שתוכלו לראות, מדובר בנפח זמין למשתמש של 2.72 טרה-בייט.

כאמור, מכיוון שהכונן הוא כונן מבוסס HDD ולא SSD, אנו מצפים לראות מהיריות נמוכות יחסית, אך כאשר מדברים על נפח אחסון עבור קונסולה, או כונן גיבוי – אלו מהירויות מספקות.

מבחני הביצועים

מערכת הבחינות כוללת:

  • מעבד Ryzen 3700X עם תדר בסיס של 3.6GHz
  • לוח אם Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
  • זיכרון G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz TridentZ RGB
  • ספק כוח Corsair RM750X
  • אמצעי אחסון Samsung 970EVO 512GB m.2 SSD
  • קירור למעבד Corsair H115i Platinum 280mm
  • מערכת הפעלה Windows 10

ATTO Disk Benchmark

ניגשנו לתוכנה ATTO Disk Benchmark על מנת לבצע מבחן ראשון ל-WD_BLACK P10. מדובר בתוכנה הנפוצה ביותר לבאנצ'מארקים על ידי יצרנים, והיא משמשת בכדי לקבוע את נתוניהם המוצהרים. ATTO מבצעת את המבחנים בעזרת מידע דחיס, מה שמאפשר תוצאות גבוהות יותר במבחן.

ניתן לראות כי מהירות הקריאה הממוצעת בשני המבחנים עומדת על 123 MB/s, ומהירות הכתיבה עומדת על כ~115 Mb/s. אמנם – לא המהירות שמופיעה על גבי הקופסה (שכמובן, מסומנת בכוכבית כ"עד 130 MB/s), אבל הסטייה יחסית מינורית, במיוחד במהירות הקריאה.

CystalDiskMark 6

תוכנת CrystalDiskMark שבוחנת מהירויות קריאה וכתיבה מאפשרת לנו לדעת מה מהירויות הכתיבה והקריאה האמיתיות של הכונן ללא קשר להצהרת היצרן.

במבחן זה הכונן הקשיח WD_Black P10 הגיע קרוב יותר ואף עבר את המהירויות המוצהרות לקריאה, והציג תוצאות טובות יותר בכתיבה.

סיכום – WD_BLACK P10

מבחינת פשטות הפעלה – הכונן הנייד WD_BLACK P10 הוא הדבר הפשוט ביותר: פשוט חברו אותו לקונסולה שלכם, תעלה לכם התראה שתבקש מכם לפרמט את הכונן ומרגע זה הוא מוכן לפעולה.

הכונן WD_BLACK P10 עומד ברף הגבוה שהסדרה הציבה לעצמה עד כה במערכת GamersPack, ומראה שחברת Western Digital נמצאת על הגל הנכון בכל מה שקשור לסדרת מוצרי ה-WD_BLACK.

הוא זמין גם בגרסה הממותגת של Xbox יחד עם חודשיים מתנה ל-Xbox Game Pass, וגם בגרסה שאינה ממותגת, ללא המנוי והלוגו על גבי הכונן.

מבחינת התמחור, הגרסאות שאינן ממותגות כ-Xbox מתומחרות כך – נפח של 2 טרה-בייט במחיר של 479₪, נפח של 4 טרה-בייט במחיר של 679₪, ונפח של 5 טרה-בייט בעלות של 799₪.

הגרסאות הכוללות מנוי ל-Xbox Game Pass ומגיעות עם לוגו הקונסולה ובעיצוב שחור/לבן זמינות אך ורק בנפח של 3 טרה-בייט במחיר של 599₪, ובנפח של 5 טרה-בייט במחיר של 859₪.

הכונן הקשיח הנייד WD_BLACK P10 Game Drive for Xbox One סופק על ידי נציגות Western Digital בישראל.