Blashpemous הוא משחק שקולע בעיצוב ואטמוספירה שיוצרים עולם מטריד ומרתק, שמחפה על משחקיות שלא מצליחה להגיע לאותה רמה.

יש הרבה משחקים היום שבונים על הפופולריות של Dark Souls עם איזשהו טוויסט בפנים. למשל שילוב של האווירה ורמת הקושי עם משחקיות דו-מימד כמו ב-Hollow Knight או Salt and Sanctuary. כעת מצטרף לרשימה הזאת המשחק Blasphemous שמוסיף לסלט גם אסתטיקה של נצרות בימי הביניים. האם המשחק יזכה לתהילה בגן עדן של משחקי סולס או יישרף במוקד עם שאר החיקויים?

כמו ביקור בכנסייה מקאברית

הדבר הכי בולט במשחק הוא העיצוב שלו. המשחק מצויר בגרפיקת פיקסלים עם רמת פירוט מאוד גבוהה. בנוסף לכך, המשחק מעוצב בסגנון ימי הביניים עם דמויות ואויבים שנראים יותר כמו מפלצות מאשר בני אדם. העיצוב מעניין במיוחד בבוסים הענקיים והמפורטים. התוצאה הסופית היא משחק שרוצים לחקור, גם אם זה רק בשביל לראות מהן הזוועות שמחכות בהמשך. האנימציות של הדמויות במשחק גם באיכות מאוד גבוהה ונראות חלקות וברוטליות.

במשחק ישנם גם סרטונים קצרים, והם נראים טוב מאוד, ועוזרים להבהיר פרטים מסויימים במשחק.

לגרפיקה והעיצוב מלווה פסקול מעולה שמתאים מאוד לאווירה והעולם של המשחק. יש הרבה מנגינות שכיף להקשיב להן תוך כדי המשחק והן מוסיפות להרגשה של מסע קודש בעולם קדום וברברי.

מבחינה טכנית המשחק עובד בצורה חלקה אפילו על הלפטופ הישן שלי. היו לי בעיות טכניות עם הדמות הראשית שנתקעת בתוך קירות ו-hitboxes לא תואמים למה שקורה על המסך עם אויבים ספציפיים, הבעיות האלה היו בחלק מאוחר במשחק שנראה שלא נבדק עד הסוף, וסובל באופן כללי מעיצוב פחות מעניין משאר המשחק.

קרבות אלימים אבל לא קשים

מלבד להסתכל על מה שקורה, כמובן שצריך לשחק, והמשחקיות ב-Blasphemous היא די סטנדרטית לז'אנר משחק souls. יש לשחקן חרב ומגוון קסמים שבאמצעותם הוא יכול להילחם באויבים. השימוש בחרב מהיר ועוצמתי אבל לצערי, אין בחירה של כלי נשק נוספים, ולכן אי אפשר לבנות דמות שמתאימה לסגנון משחקיות שונה. אתם יכולים לבצע הדיפה עם החרב על ידי לחיצה על מקש לפני שנפגעים. המנגנון עצמו נחמד אבל הוא קל מדי לשימוש ונותן לשחקן יותר מדי חופש, ופוגע ברמת הקושי של המשחק.

יש הרבה קסמים במשחק שבעיקר גורמים נזק או משפרים את ההתקפות של הגיבור. השימוש בקסמים הוא באמצעות מד "קנאות" (Fervour) שמתמלא כשאתם גורמים נזק או מבצעים הוצאות להורג, שקורות בצורה רנדומלית לאויבים עם מעט חיים. אפשר גם למלא את המד על ידי הקזת דם הגיבור, שניתן למלא מחדש בנקודות שמירה. כאשר יש לדמות הראשית מעט חיים אפשר להחזיר אותם על ידי שימוש בבקבוקים מלאים בדם קדוש, שכמיטב המסורת מתמלאים בנקודות השמירה.

Blasphemous נותן לכם להתאים את הגיבור על ידי שינוי של הציוד שלו. לגיבור יש מחרוזת תפילה שאפשר להוסיף אליה סמלים שמחזקים יכולות שונות של הדמות כמו נזק או חסינות לסוגי מתקפות שונים. אתם יכולים לתת לגיבור עתיקות שמאפשרות להתקדם למקומות חדשים בעולם, כמו למשל על ידי הוספת פלטפורמות חדשות. אפשר גם לתת לו חפצים מיוחדים שנותנים לדמות יכולות מאוד חזקות אבל מוסיפים גם חולשות. החרב, החיים ומד הקנאות של השחקן גם מתחזקים על ידי חקירת העולם ומציאת מזבחים. ניתן גם ללמוד מתקפות חזקות בסוג מסויים של מזבחים באמצעות כסף המשחק. לכסף המשחק אין הרבה שימושים אחרים.

יש הרבה דברים לעשות בקרבות במשחק אבל הבעיה היא שהמשחק לא ממש מאתגר. מלבד מעט בוסים, שבעיקר היו קשים כי לא בחרתי לעשות אותם בסדר האופטימלי, אני מתתי יותר ממכשולים סביבתיים מאשר מהאויבים עצמם. הדמות שלנו חסינה מדי, והאויבים עצמם מאוד סטטיים ולא אגרסיביים כך שיש הרבה זמן לרפא את עצמכם במהלך קרב.

חוסר הקושי גורo לכך שאפילו עם כל השינויים לדמות שהמשחק נותן לכם, אין לכם באמת סיבה להתאים אותה בשביל להיות מוכנים לבוס או אזור מסוים. למשל לאורך כל המשחק בקושי השתמשתי בקסמים כי פשוט לא היה צורך בהם יחסית לשימוש בחרב שלא עולה שום דבר. חוסר האתגר פוגע גם באווירה של המשחק – בגלל שמאוד נדיר למות מאויבים, המשחק לא מייצר אווירה של פחד או מתח תוך חקירת העולם וזה פספוס כשהעולם עצמו הוא בגדר גיהנום עלי אדמות.

עולם של אחרית הימים

אפילו שהקרבות לא ממש מעניינים, חקירת העולם עצמה היא מאוד מהנה. בין הקרבות יש אזורי פלטפורמה שהם בסיסיים אבל כיף לעבור אותם ויש הרבה אזורים לחקור. חלק מהאזורים מלמדים אותנו על הסיפור מאחוריהם דרך המשחקיות, כמו למשל מנזר הסוגד לקדושה שפניה נשרפו ולכן כל הנזירות בו בעלות פנים שרופות. זה יוצר שילוב מוצלח בין הסיפור והסביבה. האזורים במשחק מלאים בסודות וחפצים מיוחדים שגורמים לכך שאתה רוצה לחזור אליהם ולמצוא הכל.

לצערי המשחק לא מספק הרבה דרכים לנוע מהר בעולם, ובנוסף אין יכולת לסמן במפה חפצים או אנשים שתרצו לחזור אליהם. זה הופך את החזרה לאזורים קודמים לאיטית, והרבה פעמים גיליתי שעדיין חסרים לי חפצים מסויימים בשביל להמשיך הלאה. הבעיה הזאת הופכת ליותר מעצבנת כי המשחק לא נותן לשחקן הוראות או טיפים והיו גילויים מאוד חשובים שפספסתי כי הלכתי לכיוון הלא נכון או שכחתי לחזור אחורה למקומות קודמים.

למשחק יש גם עלילה, אבל במסורת של משחקי סולס היא לא ממש מובנת. אנחנו משחקים לוחם במסע עלייה לרגל בחיפוש אחר נס? אלוהים? מחילה? זה לא מאוד ברור כמו שאתם מבינים. בדרך אנחנו צריכים להגיע ל-3 מזבחים ואז למצוא 3 מסיכות וכך הלאה. אני אישית מחכה שמישהו יעשה סרטון של שעתיים ביוטוב שיסביר את מה שפספסתי ויביא פרשנות לאירועים שקורים במשחק. ישנם סיפורים מעניינים שמרחיבים על העולם בתיאורים של החפצים שמוצאים, שבדרך כלל בונים על השחיתות של הכנסייה וחוסר ההיגיון באירועים הקדושים שמתרחשים.

סך הכל, על אף מערכת הקרב הקלה וחקר המפה שיכול להיות מעיק לפעמים, מאוד נהניתי מ-Blasphemous, בעיקר בזכות העיצוב והאווירה האפלה שלו. זמן המשחק שלי ארך 10 שעות עם כמות לא קטנה של סודות שמצאתי תוך כדי.

אני מקווה שהמשחק יורחב עם שינויים שיצדיקו ריצה שניה, כמו עוד רמת קושי וסופים נוספים, כי הייתי רוצה לחזור אליו שוב בעתיד.