לאחר קמפיין גיוס המונים מוצלח בפלטפורמת Fig , מגיע אלינו Phoenix Point שמפותח תחת ידיו של יוצר סדרת XCOM, ג'וליאן גולופ ומבטיח להיות יורש ראוי לסדרה הסופר מוצלחת משנות ה-90. בינתיים נחשפו בפנינו פרטים רבים לגבי העלילה, הדמויות, והמשחקיות, אז בואו נצלול לעומק הדברים ואספר לכם כל מה שרציתם לדעת על Phoenix Point:
בשנת 2022 מדענים בכדור הארץ מגלים וירוס חיזרי שהתחיל להפשיר ממצב קיפאון. הוירוס, או בשמו פנדורוירוס (Pandoravirus), גורם לבני אדם ולבעלי חיים הבאים איתו במגע לעבור מוטציה ולהתפתח למפלצות מזוויעות. כעשור לאחר גילויו קטסטרופה עולמית פורצת כאשר הקרחונים נמסים ומשחררים את הפנדורוירוס אל האוקינוסים. הוירוס מתפשט במהירות באוקינוסים ומשנה את יצורי הים למוטציות היברידיות שמסוגלות לעלות גם אל היבשה. בנוסף לאחר ההתפשטות באוקינוסים הפך הוירוס לנישא באויר והחל להתפשט בצורה של ערפל. האנושות נתפסה לא מוכנה וכל מי שנכשל להגיע לאזורים גבוהים אליהם הערפל לא יכול להתפשט נהפך אף הוא למוטציה. כל זה משמש כרקע לאוירה הלובקראפטית של המשחק בה ניתקל בזרועות תמנון משונות וזוועות שמאפיינות את סיפורי האימה של ה.פ לובקראפט.
המשחק מתחיל בשנת 2047. הציוויליזציה האנושית הוכחדה כמעט כליל בידי ערפל הפנדורוירוס והמוטציות וכל מה שנשאר ממנה הם ישובים מבודדים שמפוזרים להם באזורים שונים של כדור הארץ. השחקן יתחיל את המשחק כמנהיג תא של פרוייקט הפניקס, ארגון חשאי גלובלי ששם לעצמו למטרה את הצלת האנושות מהאפוקליפסה של הפנדורוירוס. הארגון מפעיל את חברי התא של השחקן שנקראים להתכנס בבסיס שנקרא נקודת הפניקס (Phoenix Point). התא שלנו בארגון מורכב ממיטב החיילים, המהנדסים והמדענים שיש לעולם להציע וכולם נתונים לשליטתנו. לאחר ההתכנסות של כולם בבסיס אובד הקשר עם שאר הארגון ובמהלך המשחק יקח השחקן בחירות טקטיות ואסטרטגיות תוך כדי שינסה להבין מה עלה בגורל שאר תאי פרוייקט הפניקס ובמקביל ינסה להציל את האנושות מהכחדה.
שארית האנושות שספגה מכה מוחצת מחולקת כעת לישובים מבודדים המפוזרים בחלקים שונים של כדור הארץ המונהגים על ידי שלושה פלגים כשלכל פלג ראיית עולם שונה לגבי ההתמודדות אסון הפנדורוירוס:
חסידי אנו (Disciples of Anu) – זוהי כת המשלבת אמונות של הדתות השמיות יחד עם תפיסות של כתות יום דין מהתקופה של לפני התפרצות הפנדורוירוס. השקפת העולם שלהם היא שהטבע האנושי מושחת מיסודו ע"י הביולוגיה האנושית. חסידי אנו סוגדים לאל חייזרי אותו הם מכנים "האל המת". החסידים רואים בערפל הפנדורוירוס כעונש וישועה ומצאו דרכים לפתח היברידיים חיזרים-אנושיים על ידי חשיפה מכוונת של בני אנוש לערפל בצורה שמאפשרת לאינטליגנציה האנושית להישאר. את חסידי אנו ניתן בדר"כ למצוא באזורי מערות וחסידי הכת מונהגים ע"י מנהיג בעל סמכות מוחלטת שבדר"כ מציג מוטציה ברמה מאוד מתקדמת ויציבה.
יריחו החדשה – זהו פלג מיליטריסטי ששם לעצמו כמטרה להילחם באיום המוטנטי על ידי בניית כח מועדף. את חברי הפלג מנהיג טוביאס ווסט (Tobias West), שכיר חרב מליארדר לשעבר, אשר עלה לכותרות בשנות ה-2020 כראש חברת וננדיום בע"מ (.Vandium Inc), חברת טכנולוגיה וביטחון שסיפקה ליווי ואבטחה לספינות מטען ששטו באוקינוסים כאשר הערפל והמוטציות של הפנדורוירוס רק החלו להופיע. חברי הפלג מחפשים למחוק כל זכר לוירוס החייזרי ולמוטציות על פני כדור הארץ, הם רואים בכלי נשק ובהעצמת הגוף האנושי על ידי טכנולוגיה כפתרון לאיום המוטנטי. את חברי הפלג ניתן בדרך כלל למצוא מתבצרים באזורים תעשייתיים נטושים או על פסגות מבודדות.
הסינדריון (Synderion) – פלג הסינדריון מחזיק בטכנולוגיה הכי מתקדמת מבין פלגי כדור הארץ. חברי הפלג הם אקולוגים קיצוניים שמחפשים לבנות ציוויליזציה אנושית חדשה וטובה יותר. הם מוכירים ידע ושואפים להקים אומה גלובלית שתחיה בהרמוניה מלאה עם הסביבה. חברי הפלג רואים במוטציות החייזריות כחלק מסביבת כדור הארץ ורוצים לחיות בדו קיום עם יצירי הוירוס על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו חומה שדוחה את הערפל החייזרי. הסינדריון ממקמים בדרך כלל את היישובים שלהם על פלטפורמות הייטקיות מוגבהות. הסנדריון הם פלג מבוזר בו ישוב מקושר לישוב על ידי השקפה פילוסופית ורשתות תקשורת אולם אם אחד מישובי הסנדריון מתנתק מהאחרים הוא יפעל על ידי תיעדוף של הישרדות עצמית. המבנה הזה הופך את קבלת ההחלטות בפלג לאיטית מאוד.
יש כאן לא מעט רעיונות חדשים ומעניינים שאני מקווה שיצאו לפועל ובצורה טובה. אחד מהם הוא למשל מערכת יצירת המוטנטים, שמתאימה את היצורים האופייניים באזור מסויים למוטציות. למשל באפריקה המערכת עשויה להצליב חלקים מגוף של אריה עם חלקי אנוש וחלקים של חיות אופייניות אחרות וליצור מוטציה בסגנון ספינקס. המערכת גם תומכת בהתפתחות המוטציות בשני מישורים כשהחייזרים מנצחים בקרב מסוים יתכן והם יעברו מוטציה חדשה על מנת להתממשק ולהתמזג עם כלי נשק וטכנולוגיה שהשארנו מאחור, ובניגוד לכך אם המוטציות מפסידות בצורה עיקבית הן ימשיכו להשתנות ולהתפתח בתהליך ברירה טבעית שמחכה אבולוציה, כמו למשל לפתח יכולת הגנתית חדשה מול כלי הנשק ששומשו בהבסתן. מערכת הבינה של המשחק תמשיך לנסות לפתח את המוטציות על ידי הסרת קומבינציות שנכשלו בהבסת השחקן והוספת קומבינציות חדשות של מוטציה עד אשר יושג ניצחון, ואז יפרשו המוטציות המנצחות במספרים גדולים וכך בעצם המשחק מתאים את עצמו לטקטיקות השונות של השחקן.
הקרבות יהיו מבוססי תורות ויכללו אופציות טקטיות אופייניות למשחקי XCOM כמו למשל אש ריתוק, לכל לוחם יהיו שתי פעולות בסיסיות אותן יוכל לבצע בכל תור כמו למשל לזוז במפת המשחק או לירות בנשק, ויריות שיחטיאו את יעדן יפגעו במקום אחר ויגרמו לו נזק. לחיילים יהיו גם יכולות מיוחדות שהשימוש בהן יעלה לנו בנקודות של כח רצון, שזה מכניזם חדש ומעניין במשחק. החיילים מאבדים נקודות כח רצון במקרה של פציעה, חבר לנשק שמת או כתוצאה מהתקלות במפלצות נוראיות ובמתקפות אויב מיוחדות.
חייל שנקודות כח הרצון שלו ירדו למתחת לאפס יאבד את השפיות, ואת כח הרצון של החיילים ניתן לשקם באמצעות מנוחה או באמצעות יכולות מיוחדות. מערכת נקודות הרצון נותנת עוד עומק למשחק שכן הקרבות יכולים לגרום לחיילים פציעות ונזקים פסיכולוגיים ארוכי טווח, אך בעוד החיילים יכולים להיפצע ולאבד הכרה יהיה מאוד קשה להרוג אותם. מוות תמידי של חיילים לא אמור להוות דאגה כשנשחק ב-Phoenix Point אבל הפציעות של החיילים ואפילו הקלות שבהן עלולות להביא את החייל להתמכרות לסמים, נכות קבועה או איבוד השפיות ולאלץ אותנו לחקור טכנולוגיות חדשות בכדי להתמודד עם זה.
כמו שכבר סיפרנו, המשחק יציב אותנו מול מגוון של אויבים והמאתגרים שבהם יהיו בוסים ענקיים כמו למשל מלכת הסרטנים שאותה כבר ניתן לראות בסרטונים ששוחררו מהמשחק. מלכת הסרטנים יכולה לייצר מעין ערפל ביולוגי שמגלה לחייזרים את המיקום של החיילים שלנו ובנוסף מחזק או מחייה אויבים במפה. בנוסף יכולה המלכה להשריץ אויבים חדשים תוך כדי הקרב שיעברו עם הזמן מוטציה עד כדי איום ממשי על החיילים. היכולות הללו של המלכה ושל אויבים אחרים יהיו לרוב משוייכות לאיברים מסויימים בגוף שלהם, מה שמעביר אותנו לפסקה הבאה.
סרטונים ותמונות של הקרבות במשחק חושפים מערכת בחירת מטרות דומה מאוד ל-V.A.T.S במשחקי Fallout. המערכת תספק מרחב גדול יותר של אפשרויות טקטיות אותן יכול השחקן לנצל במהלך הקרב, מה שיעזור במיוחד בקרבות נגד בוסים. כך למשל יכול השחקן לבחור למקד אש על אחת הצבתות של הבוס. המערכת הזאת תאפשר לנו להתמודד מול אויבים קשוחים יותר ולבחור כמטרה את הנשק או הרגליים שלהם, או אפילו למנוע מהם לשגר מתקפות.
יוצרי המשחק מתארים אותו כיורש רוחני לסדרת משחקי XCOM של שנות ה-90, ולכן עלינו לצפות למשחק טקטיקה ואסטרטגיה עמוק. הסרטונים והדגמות המשחקיות השונות שנראו במהלך הפיתוח מציגים התקדמות יפה ונראה שלאוהבי סדרת XCOM מצפה כאן חוויה מעניינת שתיקח את הנוסחה המנצחת הזאת למקומות חדשים ומסקרנים.
אני מודה שקל יותר להתחבר למשחקי XCOM החדשים מאשר לישנים, שלקחו את הסדרה הנהדרת הזאת ואולי אפילו פישטו אותה, ואני אכן מקווה שהמפתחים של Phoenix Point ילכו בדרך האבולוציונית של סדרת XCOM ויביאו לנו חוויה שנגישה גם לאנשים שלא נמנים עם מעריצי ושחקני הסדרה המקורית משנות ה-90.