כל אחד שצפה בסרט או קרא את הספר The Martian – איש המאדים, שאל את עצמו את השאלה המתבקשת: האם הייתי מצליח לעשות זאת? – לשרוד בסביבה עוינת שכל מה שיש מסביבי היא פסולת חלל מתקדמת, מספר כלים, ורק את עצמי כבן שיחה? אז המשחק Astroneer ("חלוץ-חלל" בתרגום חופשי), נותן לכם את הכלים כדי לענות על השאלה, מבלי לחצות את מפתן הדלת, שלא נדבר על לחצות את מפתן הסטרטוספרה.

Astroneer הוא משחק "ארגז-חול" (Sandbox) בנקודת מבט שלישי, עם מגוון של מנגונים שונים המאפשרים לכם לחקור כוכב לכת שלם לעצמכם, ובהמשך גם את הירח והכוכבים הסובבים אותו. אתם מתחילים את המשחק כאשר אתם רואים כוכב-לכת (וייתכן שכמה נוספים) מרחפים ברקע של תחנת חלל קטנה. לאחר שתבחרו את ה-Astroneer שלכם (נכון לעכשיו ההבדל היחידי הוא קוסמטי), תשוגרו בתוך חללית קטנה אל הכוכב שמתחתיכם. בזמן הקצר עד לנחיתה, תוכלו להסתכל מסביב על הכוכב, להתרשם, ולנסות ולזהות בעיניכם מצבורי משאבים קרובים. עם נחיתתכם על הכוכב, תוכלו לצאת מהחללית (או הפוד). מיד תזהו שעל גב האסטרוניר שלכם יש תרמיל גב מתקדם, עם שני מדדים – אספקת החמצן ואספקת האנרגיה. בעוד שאספקת האנרגיה מתחדשת אט-אט (או יותר מהר אם יש לכם פאנל סולרי או שבשבת  רוח קטנה שתבנו), אספקת החמצן מתחדשת רק כאשר אתם מחוברים לפוד שלכם או לאחד מכלי הרכב החלליים האחרים, בין אם בצורה ישירה או באמצעות הארכות (ע"י שימוש ב-Tethers). כמו כן ניתן לכרות אנרגיה וחמצן ממצבורים המפוזרים ע"ג אדמה הכוכב, אך זוהי דרך משנית בלבד.

המשחק יסביר לכם בצורה פשוטה יחסית על הכלי לעיצוב הקרקע (Terrain Tool) שברשותכם, יראה לכם כיצד לכרות מחצב, וזהו. מכאן אתם חופשיים לעצמכם לגלות את האפשרויות השונות שעומדות בפניכם. בניגוד למשחקים מז'אנר זה כמו Minecraft או Don't Starve, ב-Astroneer אין מתכונים מסובכים. המשחק יגיד לכם תמיד מה המצרכים הדרושים ואת הכמות הנדרשת, לאחר שבחרתם מה ברצונכם לייצר. כל מה שנשאר הוא להשיג את המחצב. לפעמים צריך לעבד אותו על מנת שיהיה אפשר להשתמש בו, להכניס לחריץ המקום וללחוץ על כפתור ההפעלה. לפעמים מדובר במחצבים שהדרך היחידה להשיג אותם היא ע"י שיטוט ברחבי הכוכב שלכם, או מעבר לכוכב אחר.

אתם מתחילים את המשחק שברשותכם תוכניות בנייה פשוטות יחסית, וככל שתתקדמו ותחקרו פודים שונים ומשונים באמצעות מתקן המחקר שלכם, תוכלו לבנות בנינים וכלי רכב מתקדמים יותר. לדוגמא – אחת התוכניות שעומדות לרשותכם בתחילת המשחק היא תוכנית לבניית רציף הרכבים שלכם. בשלב ראשון הוא יכול לבנות רכב חלל קטן (Rover), שמכיל כמות אנרגיה ושטח אחסון מצומצמים יחסית. בהמשך לאחר שתמצאו את התוכנית למשאית (Truck) תוכלו לייצר רכב גדול וחזק יותר, שמסוגל לסחוב אלמנטים שונים, וכן הלאה, עד שתוכלו לבנות חללית גדולה יותר, ולעזוב את כוכב הלכת עליו נחת,ם בתחילת המשחק, ולנחות מחדש בכוכב אחר ולהתחיל הכל מהתחלה. המצב הנוצר הוא שמצד אחד המשחק לא מתסכל – לא צריך לנחש או להציץ בויקי כלשהו כדי להבין מה המתכונים או מה לעשות הלאה, אך מצד שני תמיד יש רצון להמשיך ולחקור ולמצוא משהו נוסף.

המשחק בונה את כוכב הלכת עצמו באופן פרוצדוראלי. כלומר – הכוכבים הם רנדומליים, אך בעלי קווי דמיון בינהם, בין אם בצבעים, באלמנטים השונים שמפוזרים על הכוכב, או בפני השטח והנוף. כלומר – תמיד תמצאו פסולת חלל שהתרסקה על פני כוכב הלכת וממנה תוכלו לקחת משאבים נדירים או להטעין את האנרגיה (של האסטרונאוט או הרכב) באמצעות פאנל סולרי עצום של תחנת חלל שהתרסקה. דברים נוספים שניתן למצוא הם מערכות מערות מפותלות בהן תמצאו מחצבים מתקדמים, צמחים קטלניים, ותיבות עם טכנולוגיות מחקר שונות, ועוד.

בנוסף, קיים מחזור יום ולילה במשחק המשפיעים על המשחקיות: במהלך היום הפאנלים הסולריים שלכם יטעינו את מצבורי האנרגיה של האסטרוניר שלכם, הרכב או הבסיס, דבר שיאפשר לכם להתקדם במשחק באופן מהיר, ואילו בלילה ההטענה תעשה בצורה איטית יותר. כמובן שיש פתרון לבעיה זוע"י שימוש באמצעים שונים, בין אם בבניית תחנות-רוח שמנצלות את הרוח שנושבת בלילה, או בבנייה של בטריות (המאחסנות אנרגיה עודפת במהלך היום) או גנרטורים שמסוגלים להפיק חשמל באמצעים שונים גם בלילה.

מבחינת הסכנות האורבות לכם על הכוכב, מדי פעם תפגשו סופות חול שיכולות להרוג אותכם, אם ע"י כך שתקבלו סלע לראש האסטרונאוט, או ע"י כך שהסופה התחילה בדיוק כשהייתם מרוחקים מקו החמצן שלכם. לרוב מה שיקרה – לא יהיה לכם מושג לאיזה כיוון לחזור כי אתם סובלים מדיסאוריינטציה עקב הסופה מכיוון שההחול מכסה את כל המסך, והאייקון שמסמן את הרכב שלכם או את הבסיס נעלמים.

נכון לעכשיו, אין אויבים במשחק, למעט הצמחים הרעילים במערות הפולטים גז רעיל. שוב, הסביבה היא האויב הגדול – פעמים רבות תמצאו את עצמכם נופלים ממצוק בתוך אחת המערות, או בגלל שהתעצלתם לפרוס Tethers הלכתם לאיבוד במערה, אספקת החמצן שלכם נגמרת אט-אט, וכל מה שנותר לכם הוא לצפות בעצבות כאשר האסטרונאוט שלכם מת וכל המחצבים שהשגתם נשארו אי שם במעבה האדמה.

מבחינת ה-co-op, אין משהו שונה. קצב ההתקדמות של 4 שחקנים אמור להיות גבוה יותר, ואולי יחד עם חבר תוכלו ליצור פסלים או סביבות מעניינות עם הכלי לעיצוב הקרקע שלכם. חלק מהשחקנים היצירתיים יותר יבנו מסלול מירוצים באמצעות ה-Tethers, עם רמפות וקפיצות ויתחרו ביניהם. נכון לעכשיו אין משהו מבוסס במשחק משותף, כמו אתגר או בונוס שמקבלים.

הגרפיקה של המשחק מעולה – פאלטת הצבעים פלורסנטית ותורמת לתחושת החלל, אם כי לא מוגזמת כמו ב-No Man's Sky. השמש משתקפת מעל גבי הלוחות הסולריים השונים, בלילה ניתן לראות כוכבי לכת אחרים או כוכבים שונים ואת שביל החלב. כלי הרכב והמבנים שניתן לבנות מעוצבים בצורה עתידנית וחמודה. הסאונד מצוין, אם כי חוזר על עצמו במחזוריות גבוהה מדי לטעמי, תורם לתחושה הכללית. בנוסף פס הקול משתנה בהתאם לסביבה – בזמן שתשהו במערות המוסיקה תהיה קודרת, בלילה היא תהיה רגועה יותר, ועם הזריחה תתעורר טיפה.

המשחק כרגע במצב של Early Acess בשלב ה-Pre-Alpha. כלומר, המפתחים נעזרים בשחקנים על מנת לעלות על באגים שונים ולתקנם, לשאוב רעיונות חדשים וכיצד ליישמם. בתמורה, השחקנים זוכים למחיר מוזל, להנות מהמשחק, ולהשפיע על התוכן הסופי.

רבות נאמר כנגד מודל כלכלי זה של משחקים. פעמים רבות בשלב הראשוני המשחק מלא באגים בצורה שמונעת מהשחקנים להנות ממנו, חלק מהמשחקים לא יוצאים ממצב זה ונזנחים ע"י המפתחים, ואין הצדקה לתשלום (שלפעמים יכול להיות גבוה ולא מוצדק).

הפעם זה סיפור שונה לגמרי. המשחק בפיתוח כבר קרוב ל-4 שנים, כמות התוכן הקיימת בו, רמת הגרפיקה והקול, מעוררת תדהמה וההערכה, והכיוון הכללי הוא חיובי. המשחק די יציב (התרסק לי פעם אחת בלבד על ה-Xbox) והבאג העיקרי בו נתקלתי הוא Clipping – מעבר דרך קירות או עצמים, לרוב כאשר השתמשתי בכלי עיצוב פני-שטח על מנת להגיע קרקע שעליה עמדתי, דבר שהוביל לכך שנפלתי דרך האדמה עד שפגשתי את מותי על רצפה שקופה (לעיתים ריחפתי חזרה לפני השטח). אבל, המפתחים עובדים במרץ על תיקון הבאגים, הוספת פיצ'רים חדשים, ועוד. ניתן לקחת חלק פעיל בפורומים של המשחק בעיצוב המשחק. כמו כן, צוות המפתחים משתף את הקהילה באופן שוטף ע"י עדכונים בעמוד הפייסבוק שלהם במה שקורה במשרדים. אם המשרד ההתחלתי שהיה מחסן כלשהו, המעבר למשרד הגדול יותר, הצטרפות של מפתחים חדשים ועוד.

מכיוון שצוות המפתחים נמצא במצב של גדילה תמידית(החברה מגייסת עובדים ברגע זה, למי מכם שמעוניין), אחת לתקופה מצטרף מפתח וההשפעה שלו מורגשת באופן כמעט מיידי בעדכון הגרסא הבא. דוגמא אחת לכך היא המפתחת Samantha Kalman שלקחה על עצמה את שינוי עץ המחקר של המשחק. אם בעבר המצב היה שמהר מאוד השחקן הגיע למצב שהוא השלים לחקור את העץ כולו, כיום באמצעות רנדומליות וחוקיות מסויימת, הדבר לוקח מעט יותר זמן. מנגד – קצב ההתקדמות הוא טוב, והפרסים ניתנים לשחקן בצורה נעימה וממכרת ("אני כבר סוגר את המשחק, אני רק אחקור את שני הפודים האלה וזהו").

כרגע, הדבר העיקרי שחסר לי, הוא נושא העלילה. המשחק לא מסביר מדוע ה-Astroneer שלך מוצא את עצמו על כוכב-הלכת, ומה מטרתו שם, מי השאיר את כל אותם תיבות-מחקר (חייזרים? תרבויות עתיקות), או פסולת חלל. לכאורה – מדובר על עולם עתידני בו יש דרישה למחצבים, וכל אחד יכול לעבוד בתאגיד מסויים וללכת לחצוב כהנאתו (סוג של הבהלה לזהב, רק בצורה עתידנית).

למעט הרצון לחקור ולהרחיב את הבסיס ולאסוף טכנולוגיות חדשות, אין תמריץ עיקרי לחקור את כל הכוכב: אין בעלי חיים או אתרים מיוחדים לחקור, צמחים שיש לקטלג, פרטי מידע כאלה ואחרים לאסוף. זה רק אתם, הכוכב העצום, המחצבים והבניינים שתבנו. חלק מהשחקנים כבר החלו לנסות ולמצוא עניין נוסף – שחקן שבנה פסל ענקי של ה-Astroneer עצום באמצעות כלי עיצוב פני-השטח, ביצוע מירוצים עם כלי הרכב (ללא הגדרה ברורה למסלול או למי ניצח) כפי שכבר הוזכר וכו'.

ההשוואות המתבקשות הן ל-No Man's Sky או ל-Minecraft. האמת היא שהמשחק Astroneer הוא שילוב של שניהם, אך לא דומה לאף אחד מהם. הגרפיקה שלו מתקדמת משמעותית מזו של Minecraft, ונכון לעכשיו השהות על כל כוכב היא משמעותית יותר מזו של NMS. מעבר לזה, המשחק Astroneer מכיל פיצ'רים שחסרונם מ-NMS היה בולט כמו האפשרות למשחק רב-משתתפים, ועוד. בנוסף, בניגוד Minecraft, בו מצאתי את עצמי חוזר שוב ושוב לויקי של המשחק כדי להבין מה המתכונים, ב-Astroneer לא פתחתי ולו פעם אחת את הויקי של המשחק, פשוט כי ההתקדמות זורמת, המשחק מאתגר בצורה מספקת, וגרף הלמידה הוא קבוע ויציב.

אז אם אתם מחפשים משחק sandbox לשרוף עליו כמה שעות טובות, עם גרפיקה וקול מעולים, עם חברים או לבד ומבלי להוציא סכום כסף משמעותי, Astroneer הוא המשחק בשבילכם.