לפני שנתחיל – יש עוד משחק Need for Speed עם Most Wanted בשם, לא? המשחק הזה שב-2005 בישר על ז'אנר המהיר ועצבני שנראה כמעט בכל משחק מכוניות גדול בעשור האחרון? יפה, אז נכון שהמשחק ההוא והמשחק הזה חולקים שם. אבל הפעם זו מפתחת אחרת שיושבת מאחורי ההגה: Criterion Games, הסטודיו שלקח לידיו את זיאנר מירוצי הארקייד ועשה ממנו הרבה יותר והתעלה לא רק על עצמו, אלא על ז'אנר שלם של משחקי מכוניות. EA ראתה את המצב העגום של סדרת Need for Speed כבר לפני זמן מה, ופנתה לחבר'ה המהירים והעצבניים באמת כדי שינסו להציל מעט מהכבוד שנשאר לסדרה הותיקה. בעזרת המפתחת המוכשרת, השם Need for Speed כבר לא נאמר בחצי בוז בשלוש השנים האחרנות, אך הסוגיה בפניה ניצבים אלה מכם המתעניינים במשחק היא כפולה: האם המשחק דומה יותר למשחק משנת 2005, או שהוא דומה יותר למשחק מ-2008, Burnout Paradise ? אחרי הגרסה המעולה שלהם ל-Hot Pursuit, האם יצליחו לכבוש את הכביש שוב?

למרבה הצער (או המזל) גרסת 2012 חולקת רק מעט היבטים עם Most Wanted המקורי. הם מתחילים בעיר פתוחה ומרדפי משטרה, ומסתיימים בקווסט של השחקן לנצח את עשרת המבוקשים ביותר ולהפוך בעצם למבוקש מספר אחת. אין סיפור, אין דמויות – יש רק קריינית סקסית שמסבירה לשחקן לאן הוא הגיע ומה עליו לעשות. אם ציפיתם לסרטוני מעבר מעניינים, פנים לשים על האוייבים שלכם על הכביש, או מטרה אחרת מלהיות מקום ראשון – הגעתם למקום הלא נכון. במקום אלו תמצאו סרטונים תלושים מהמציאות לפני כל מירוץ או מרדף. ניידות משטרה על הקירות? זהו משחק מאת הסטודיו שיצר סטנדרט של הרס ובלגאן על הכביש, ולא נהיגה במכוניות עם סטיקרים מגניבים או ניאונים מתחת לרכב.

הרס ובלאגן לא יהיה קשה לכם למצוא. העיר הנרחבת שבנו המפתחים מכילה אינספור כבישים, דרכים צדדיות, רמפות וצמתים. בין אם אתם משייטים להנאתכם או בורחים מניידות משטרה, לעולם לא תרגישו שהגעתם למבוי סתום, או אין לכם לאן לברוח. יחד עם הבנייה הנהדרת של העיר, משהו שהמפתחים היקרים ב-Criterion כבר מיומנים בו, גם המנוע הגרפי קיבל שדרוג מהמשחק הקודם שלהם (Need for Speed: Hot Pursuit). הכבישים הרטובים משקפים בשלוליות את הסביבה בצורה משכנעת, והפירוט שבבניינים ובדברים השונים שנמצאים לצד הכביש, שרק מחכים שמישהו יתנגש בהם, באמת מרשים. המעברים בין יום ללילה ובין גשם לשמש גם נותנים הרגשה אותנטית למדי. והמכוניות – מפורטות בצורה נהדרת, גם כשעוברות דרכן מכוניות אחרות ויוצרות מופע אור קולי מרשים. אולי תהיו מופתעים לנוכח גילן המתקדם של הקונסולות שלכם, אבל כמו בכל התחלה, ההרגשה היא בקטן. אם לדעתכם להתחיל בקטן זה לנהוג באסטון מרטין ואז לעבור לנהוג בפורשה, אז אתם רק יכולים לדמיין לעצמכם אילו מכוניות אתם עומדים לפגוש במהלך שהותכם בעיר הענוגה.

איך העיר והמכוניות מתחברות? נכון שלהתחרות עם פורשה במקלארן הוא מצב פחות מאופטימלי, אבל ככל שתשלימו מירוצים עם אותה מכונית תזכו בשדרוגי ביצועים. הילוכים ארוכים יותר, צמיגי שטח, גוף אוירודינמי ועוד. לכל שדרוג שכזה יש שתי רמות, שאת הרמה השניה והטובה יותר מקבלים אחרי שמשלימים פעולות שונות, כמו לנהוג נגד כיוון התנועה מרחק מסוים, או להגיע למהירות מסוימת. אם אתם מוצאים שלנהוג נגד כיוון התנועה לא מאתגר אתכם מספיק, אז תמצאו ניידות משטרה פזורות בכל העיר כל הזמן. לא נדיר שבמהלך מירוץ יתחילו לרדוף אחריכם כחולי המדים. המרדפים האלו יכולים לספק לכם מעט אתגר, אבל המון אקשן. כל הניידות הללו מהירות לפחות כמו הרכב שלכם, ומשתפות פעולה יחד בצורה טובה. לעיתים, כשחשבתם שהצלחתם לחמוק מהם, תראו ניידת שמגיעה מולכם והמרדף מתחדש. מרדפים כאלו יכולים לעיתים לספק את המראות הכי מרשימים במשחק, ולתת הרגשה כיאוטית במיוחד. אתם מנסים להגיע מקום ראשון במירוץ, אבל צריכים לעבור כמה מחסומי משטרה. המשטרה מצידה לא מעוניינת לעשות למתחרים חיים קלים. רצועות ספייקים יפוזרו על הכביש, וכל רכב שיעלה עליהן יאלץ לנסוע עם צמיגים הרוסים עד שיתוקנו. עדיין מצליחים לברוח? המחסומים יעלו דרגה יחד עם דרגת הסיכון שלכם. לא יעבור הרבה זמן עד שתמצאו שמאחוריכם דוהרת מכונית מירוץ משטרתית, ושהמסוקים עפים מעליכם, ואין לאן לברוח. ניצחתם במירוץ? נפלא, אבל המשטרה עדיין בעקבותכם.

למרבה הצער, מה שהמשחק מעוניין להעביר הוא לא תמיד בפועל מה שעובר. רגעי אקשן שכאלו הם נדירים, כי ה-.A.I לא מספק אתגר לאורך זמן. ניידות יתעייפו בנקודה מסוימת ואתם תמשיכו לדהור לכם אל עבר האופק. לא רק הניידות יתעייפו, אלא גם המתחרים שלכם. מהר מאוד תגלו שהדבר היחיד שימנע מכם נצחון הוא המכוניות האחרות שפזורות על הכביש, ולא המתחרים. מנגנון השליטה במשחק מרגיש משופשף למדי, אם כי נראה כי Criterion Games לקחו צעד קטן אחורה. בעוד אין כאן שום דבר שימנע מכם להפגין ביצועים של רקדנית בלט מקצועית על משטח קרח, ההרגשה שמשהו לא באמת מתחבר תמיד נמצאת שם. חובבי ההגאים יסבלו עוד יותר, שכן אין כאן מעבר לתמיכה בסיסית. עם זאת, זה לא סימולטור נהיגה, אז דריפטים במהירויות אבסורדיות וקפיצות אדירות הן דבר שבשגרה. המבוקשים ביותר יספקו את המירוצים המעניינים ביותר רוב הזמן, אבל מהר מאוד תבינו שאת האתגר האמיתי לא תמצאו במצב לשחקן יחיד.

כעת עיניכם יהיו נשואות על עבר מצב המולטיפלייר, שגם הוא מעין חרב פיפיות. מצד אחד, המצבים המצחיקים ביותר יקרו כאן בשפע, כששחקנים מנסים לשים רגל אחד לשני בכל שעל וכל נתיב. להתנגש בשחקן שלימינכם ואז לעוף לקיר בתזמורת של גיצים ושברי זכוכיות בגלל ששחקן אחר התנגש בכם, או להתנגש בשחקן אחר בצד בדיוק כשהוא נוחת אחרי קפיצה אדירה, יעלו חיוך גדול על פני כל אחד. למרות זאת, בעוד אפשר לנסוע בחופשיות ולהתנגש בכולם בכיף, המטרה במצב המולטי הוא להיות המבוקש ביותר מבין כל חבריכם (או שחקנים אחרים). כאן הדרך העיקרית לקבל נקודות היא על ידי השתתפות באירועים ספציפיים, ולא על ידי נהיגה חופשית. למרבה הצער, אין באמת חופש לבחור סוג של אירוע, ובחירה להתחיל להתחרות תוביל את כולם למסע בין כל האירועים הקיימים: החל ממירוץ לנקודה מוסימת, דרך שבירת שיא מהירות ועד קפיצה למרחק הגדול ביותר. גם כאן תרגישו את החיסרון הגדול ביותר של המשחק – גיוון.

מה עכשיו? תוכלו לחפש ולנפץ את כל לוחות המודעות הענקיים בעיר, לשבור שיאי מהירות, לנסות לקפוץ למרחקים הארוכים ביותר ועוד. הכל ישר מספר הטריקים של Criterion Games. נראה שהמשחק סובל מתסמונות "מרגיש כמו Burnout Paradise אבל לא רוצה להיות כמו Burnout Paradise". חדי העין מביניכם ימצאו אפילו מקומות בעיר שנמצאים במשחק ההוא, ואפילו מגרש הפעלולים עם גופות המטוסים הפזורות נמצא כאן. הבעיה מתחילה ונגמרת בדיוק כאן. בעוד במשחקים קודמים של Criterion היו שפע של מטרות ופעילויות, כאן תגלו כי הדרך לראש הטבלה רצופה בחזרה פעם אחר פעם על אותם מירוצים וקפיצה מאותן רמפות – גיוון הוא לא שם המשחק כאן.

ההשוואה כאן בין המשחק הנוכחי לבין המשחקים הקודמים של Criterion Games היא בלית ברירה, כי כל משחק שפיתחה עד היום היה יותר טוב. ההרגשה שתלמדו להכיר במשחק היא של טעימה קטנה ממה שיכול היה להיות משחק אדיר בהיקף ובתכלית. אם ציפיתם למשחק בהיקף דומה ל-Burnout Paradise, תתאכזבו לגלות שטעיתם. למרות הטון הקודר שמצטייר כאן, אם תמיד רציתם לקחת את הניסאן GTR האהובה שלכם ולנהוג בה באותו סטייל מיוחד וקצבי שנהוג לצפות מ-Criterion, אין מקום טוב יותר. אם תמיד רציתם לחוות מרדפי משטרה בכבישים סואנים, ולהשוויץ בכישורי הדריפטינג שלכם – לבד או ביחד עם חברים, אדרבא – תהיו המבוקשים ביותר.