Stygian: Reign of the Old Ones הוא משחק שרוצה שתמשיכו להתקדם ותשלימו עם הבחירות שלכם. הוא יוצר אווירה אפלה, מושך אתכם קדימה, ונותן לכם לפתור דברים בדרך שלכם.

אחד הסימנים הברורים לי שהמשחק שאני משחק בו הוא מיוחד, הוא שאני מייצר לעצמי סוג של "ריטואל" עוד לפני שאני מתיישב לשחק. חייב להכין משקה חם, להתנתק מהטלפון והסחות אחרות, ולהכנס עמוק לתוך המשחק. Stygian: Reign of the Old Ones הוא בדיוק משחק שכזה.

Stygian או בעברית "אפל ממש" הוא משחק אשר מבוסס על סיפוריו של H.P Lovecraft.לאבקראפט היה סופר של סיפורי אימה ומדע בדיוני בשנות ה-30-20 ונחשב לאחד מהמשפיעים הגדולים על הז׳אנר. Stygian, אשר פותח על ידי Cultic Games ומופץ על ידי 1C Entertainment, הוא משחק תפקידים לשחקן יחיד שכבר מהדקות הראשונות שלו מכניס אתכם לתוך "המיתוס" של לאבקראפט.

מי אתם ובמה אתם מאמינים?

Stygian: Reign of the Old Ones הוא משחק תפקידים קלאסי בעולם מודרני. אתם תוכלו לבחור משלל ארכיטיפים כמו: בלשים, מיסטיקנים, חיילים, חוקרים, אריסטוקרטים, ועוד. כמו כן, לכל ארכיטיפ יש גם תת קטגוריה שאפשר לבחור, אשר משפיעה אפילו יותר על האפשרויות של מה הדמות יכולה ולא יכולה לעשות.

מעבר לזה אתם תצטרכו לבחור מה הגיל שלכם. האם אתם צעירים ונמרצים, או מבוגרים ומנוסים? אם תבחרו להיות צעירים, תזכו לעוד נקודות כדי להשקיע בערכים הבסיסים של הדמות שלכם כמו פיזיות וזריזות. מנגד, חוסר ניסיון החיים שלכם יוביל לכך שיהיו לכם פחות נקודות להשקיע במיומנויות של הדמות שלכם כמו שימוש בנשקים חמים או ריפוי.

בבניית הדמות תוכלו לבחור גם מה האמונה שלכם. האם אתם מטיריאליסטים? הרי אם זה סוף העולם אז למה לא להינות מחיי המותרות שעוד נשארו. אולי אתם יותר מאמינים בכוח עליון? הרי סוף העולם הגיע מהאלים ואם אנחנו עדיין כאן כנראה שיש לזה משמעות יותר גדולה מרק צירוף מקרים. ההשפעה בבחירת אמונה מתבטאת בדיאלוגים של הדמות שלכם וגם באיך האירועים בעולם ישפיעו על השפיות שלכם.

הדמות שאני יצרתי היתה בלש (ארכיטיפ) מבוגר (גיל) ורציונלי (אמונה). זה אומר שהיא מתמחה יותר בנשקים חמים, חקירה, ופסיכולוגיה, ומאמינה שלכל דבר, מוזר עד כמה שהוא לא יהיה, יש בטוח הסבר מדעי והגיוני בסופו של דבר.

stygian reign of the old ones

לצלול קדימה ולא להסתכל לאחור

הסיפור של Stygian: Reign of the Old Ones מתרחש בעיירה הבידיונית ארקהם (Arkham) אשר ממוקמת במדינת מסצ'וסטס. הגיבור שתשחקו מחפש את הדרך לברוח מארקהם אחרי "היום השחור", שבו ארקהם התנתקה מהעולם ואירועים מאוד מוזרים החלו להכות בעיירה: מתים שחוזרים לתחיה, מפלצות מסתובבות באיזורים החשוכים, כתות שסוגדות לחייזרים ועוד דברים הזויים אחרים. ארקהם היא כבר לא מקום בטוח להיות בו, וקצה החוט היחיד שיש לכם זה למצוא את "האיש העגום" (Dismal Man) שהוא ככל הנראה המפתח כדי לברוח מהעיירה.

כבר מהדיאלוגים, הפאזלים, והקרבות הראשונים, אתם תוכלו להרגיש בבירור את הבחירות הראשונות שלכם בבניית הדמות באות לידיי ביטויי. הדמות שלי, כדמות שחזקה בפסיכולוגיה, עזרה לי מאוד בדיאלוגים, אך לעומת זאת, העובדה שאני לא הכי חזק מנעה ממני להצליח בפאזלים שמצריכים כוח פיזי כדי להשלים אותם. זה משהו מאוד מעניין ש-Stygian: Reign of the Old Ones מצליח לעשות עם המורכבות של החידות שלו – יש יותר מפתרון אחד לכל חידה, וזה מאוד תלוי בכם ואיך אתם רוצים להתקדם במשחק.

אחד הדברים שיוצר המשחק המליץ לעשות לפני שמתחילים לשחק זה לזרום עם הדמות שלכם, ולא לנסות ולשבור את מי שהדמות שלכם אמורה להיות. כלומר, אם אני טוב בפסיכולוגיה אז להמשיך ולהשקיע בזה ולא לנסות ולהשקיע נקודות ברפואה לדוגמא. אתם תוכלו להשקיע בהכל, אבל חלק מהקסם של המשחק הוא לא להצטער על מה שאתם לא יכולים לעשות, אלא לנסות ולהבין איך אפשר לנצל דווקא את מה שאתם חזקים בו כדי להתקדם במשחק. Stygian: Reign of the Old Ones הוא משחק שרוצה שאתם תלכו קדימה כל הזמן, ולא תסתכלו אחורה על הדברים שפספסתם או שהדמות שלכם לא יכולה לעשות.

stygian reign of the old ones

לאורך המשחק תפגשו דמויות נוספות שיכולות להצטרף אליכם למסע שלכם. כמוכם, גם להן יש את סולם הערכים שלהן שהופך אותן לדמויות שלמות ומאפשר להן להשלים את מה שחסר בדמות שלכם. גם כשזה מגיע לדמויות שיוכלות להצטרף אליכם, יש מגוון ולא תתקלו בכולן במשחק הראשון שלכם – תפגשו דמויות יחודיות בהתאם לארכיטיפ שבחרתם בתחילת המשחק.

אתם יכולים להסתובב רק עם זוג דמויות נוספות, ולכן במשחק הראשון שלכם לא באמת תמצו את כל האפשרויות עם כל מי שרוצה להצטרף אליכם. אבל כמו שאמרתי, זה בסדר, Stygian: Reign of the Old Ones זה משחק של לבצע בחירות ולהיות שלם איתן.

לא לאבד את הראש

ב-Stygian: Reign of the Old Ones יש שתי דרכים ברורות למות; הראשונה, והברורה היא כשמד החיים שלכם יורד ל-0 בזמן קרב, והשניה, האופיינית למשחק לאבקראפטי, היא כשמד השפיות שלכם יורד ל-0 בזמן קרב. ב- Stygian: Reign of the Old Ones לא רק החיים שלכם חשובים אלא גם השפיות שלכם. אתם בני אדם שחווים אירועים הזויים ומוזרים וזה לא משהו שהמוח האנושי שלכם מסוגל בהכרח להתמודד איתו בעולם של לאבקראפט. לא רק דברים שליליים פוגעים לכם בשפיות, אלא גם דברים חיוביים כמו לבצע כשפים שיחזקו אתכם או יפגעו באוייבים.

אחד הדברים המעניינים שיכולים לקרות מלאבד הרבה נקודות ממד השפיות שלכם זה שתוכלו לפתח מחלה נפשית שתשפיע על הדמות שלכם להמשך המשחק. הדמות שלי חלתה בסכיזופרניה בשלב מסויים במשחק, ואז בכל פעם שנכנסתי לדיאלוגים עם דמויות, המחלה היתה עלולה לצוץ ולהחליף לי את אחת מאפשרויות השיחה למשפט אחר ודי פסיכי. גם בקרבות אתם יכולים פתאום לקבל התקף בתור של הדמות שלכם ולאבד את ההזדמנות שלכם לבצע איתה פעולות.

stygian reign of the old ones

לעומת זאת בגלל המצב שהדמות שלי הגיע אליו, היא התחזקה מבחינה מנטלית ויכלה להתמודד עם דברים יותר מוזרים. הרי אם אתם גם ככה כבר משוגעים, כמה כבר יפתיע אתכם לראות דברים משוגעים אחרים?

מערכת הקרב במשחק היא בתורות. לכל אחת מהדמויות יש כמות של נקודות פעולה שאתם תוכלו לנצל איך שנראה לכם לנכון. הקרבות מסדרים את הקבוצה של השחקן ואת האויבים משני צידי שדה קרב שעליו הדמויות יכולות לנוע, כל אחת בתורה.

המשחק בוחר ברנדומליות את התורות, ולכן אם אתם נכנסים לקרב, כדאי שתדעו מה אתם רוצים לעשות, ואיך תתמודדו במקרה ובתור הבא האויבים יתקיפו לפניכם. להתקיף, ללכת להתחבא מאחורי מכסה, להשתמש בריפוי, לברוח ועוד – כל החלטה תעלה לכם בנקודות פעולה, ולכן תצטרכו לחשוב טוב איך לחלק את הנקודות שלכם בכל תור.

במידה ותנצחו בקרב, תקבלו נקודות ניסיון וציוד, אבל גם תעלו את מד המתח שלכם. אם תגיעו למצב שהמד מתמלא עד הסוף, תקבלו אפקט שלילי על הדמות שלכם שישפיע עליה עד סוף המשחק, כמו למשל להתמכר מהר יותר לדברים שהדמות שלכם צורכת. אה, לא אמרתי לכם שאתם יכולים להיות מכורים לדברים במשחק כמו נגיד תרופות ואלכוהול? אז כן, זה גם יכול לקרות.

stygian reign of the old ones

להשתגע באווירה שמתאימה לזה

העיצוב הויזואלי של Stygian: Reign of the Old Ones מאוד מיוחד. המשחק מעוצב בדו מימד, והדמויות והעולם נראים כמו איור דיו ייחודי אשר מצליח להעביר את האווירה האפלולית בצורה מצויינת.

עוד ערך חשוב שמבוטא במשחק זה העיצוב המוזיקלי. נראה שהושקעה הרבה מחשבה על איזה סגנון מוזיקלי צריך ללוות את השחקן כאשר הוא בעיר, קרב, בניינים, ומתי לא צריך מוזיקה בכלל, ורק צלילי האפקטים ורעשי רקע זה מה שהכי מתאים לאותו רגע במשחק.

Stygian: Reign of the Old Ones לא חף מבעיות, יש לא מעט בעיות טכניות במשחק שיכולות להיות מאוד מתסכלות אם הן קורות במצב בעייתי, כמו אפקטים שליליים שקיבלתם בקרב שהרג אתכם, ועדיין משפיעים על הדמות שלכם גם אם תתחילו אותו מההתחלה מהשמירה של תחילת הקרב. יחד עם זאת, כל הבאגים במשחק הם שוליים ולא קורים כל הזמן. אני מאמין שעם הזמן הם גם יתוקנו עם פאצ׳ים שיצאו.

stygian reign of the old ones

Stygian: Reign of the Old Ones הוא אחד ממשחקי התפקידים היותר מוצלחים שיצא לי לשחק. זה משחק שבאמת רוצה שתזרמו עם ההחלטות שלכם ותראו שגם ממשהו שלילי יכולה לצאת תוצאה חיובית, אם תשחקו בהתאם לחולשות ולחוזקות שלכם. העלילה מסקרנת וסוחפת אתכם איתה – ככל שאתם מתקדמים, ככה עוד אירועים קורים בארקהם וכך המשחק משאיר טעם של עוד.

הגיוון בהחלטות והדמויות שאתם יכולים לבנות רק גורם לכם לתהות איך היה אפשר לפתור את האירועים במשחק בצורות שונות אם היתה לכם דמות אחרת. אני ממליץ על המשחק לכל מי שרוצה משחק תפקידים טוב שימלא לו הרבה שעות של הנאה.