במסמך שפורסם ב-22 למאי, 2021, Apple הכריזה על תמיכה עתידית ב-Lossless Audio דרך פלטפורמת ה-Apple Music שלה. אם אתם פחות מכירים את המונח, או אולי פשוט רוצים לדעת האם המכשיר שלכם יתמוך בפיצ'ר הזה, אל דאגה, אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן.

Airpods Max
חיבור בלוטות' לא יתמוך ב-Lossless Audio. התמונה באדיבות Apple.

אז בואו ניקח צעד אחורה. Lossless Audio, מה הכוונה? דחיסה של קבצי סאונד (וכל סוג דאטה אחר, למען האמת), מתחלקת לשני סוגים עיקריים – דחיסה ללא אובדן/ דחיסה משמרת (Lossless Compression) ודחיסה מאבדת נתונים (Lossy Compression).

בגדול, עבור שיר כלשהו שמוקלט, אם הוא עובר דחיסה מהסוג המשמר (ללא אובדן), בעת הניגון ניתן לשחזר מהקובץ שנוצר את כל המידע המקורי, ולקבל את מלוא חווית הסאונד, ללא איבוד איכות או נתונים. מצד שני, אם הוא עובר דחיסה מאבדת נתונים, מתקבל קובץ אודיו בנפח קטן יותר, אבל בעת הניגון אנחנו עלולים לאבד פרטים ואיתם – להפסיד קצת מאיכות הסאונד המקורית.

אז ב-Lossless Audio, הכוונה היא שהמוזיקה לה נוכל להקשיב דרך פלטפורמת Apple Music תהיה כולה בדחיסה משמרת, כך שחוויית השמע שנקבל תהיה איכותית וקרובה ככל הניתן לדבר האמיתי (כלומר – להקשיב לשיר בעת שהוקלט באולפן). נכון, לאפל כבר יש את קידוד AAC, שלטענתה כמעט ואין הבדל בינו לבין Lossless, אבל לחובבי האודיו המושבעים ולאנשי המקצוע תמיד יהיה מה לומר לגבי הצהרות מהסוג הזה.

Apple HomePod Mini Support Lossless Audio
ה-HomePod יתמוך ב-Lossless Audio, יחד עם אחיו הגדול. מתישהו. התמונה באדיבות Apple.

עם זאת, באפל מדגישים כי השימוש ב-Lossless Audio יהיה אפשרי רק דרך חיבור חוטי (כן, גם דרך אוזניות עם חיבור lightning) ודרך מכשירים המנגנים ישירות מ-Apple Music באמצעות חיבור אינטרנטי. המשמעות היא כי לא ניתן יהיה ליהנות מאודיו ללא אובדן באמצעות חיבור בלוטות', כלומר כל ליין האוזניות האלחוטיות של אפל, בין אם זה דגמי ה-Airpods השונים או ה-Beats Wireless יתמכו בקידוד AAC עבור בלוטות'.

היכולת לתמוך ב-Lossless Audio מוטמעת במערכות ההפעלה השונות של אפל, כאשר באייפון ובאייפד תצטרכו להתקין את iOS או iPadOS 14.6 לפחות, על גרסאות המק השונות תצטרכו לעדכן את מערכת ההפעלה שלכם ל-macOS 11.4 לפחות, ועבור ה-Apple TV 4K הדרישה תהיה tvOS 11.4 לפחות.

אם וכאשר תתקינו את מערכות ההפעלה הנ"ל, תוכלו לבחור בניגון Lossless Audio דרך הגדרות שונות, כתלות במערכת ההפעלה. כל סטרימינג או הורדה של מוזיקה מאותו רגע יהיו Lossless, וכל שיר שכבר היה לכם לפני כן, תוכלו למחוק ולהוריד מחדש וכך לקבל את כל המוזיקה שלכם בקידוד Lossless.

Apple Watch Support Spotify Song Download
עוד שיפור לחווית השימוש המוזיקלית. Apple Watch יתמוך בהורדת שירים ב-Spotify. התמונה באדיבות Spotify.

בנוסף, נראה שבאפל מתכננים לאפשר ניגון אודיו ללא אובדן גם ברמקולים החכמים שלהם, ה-Home Pod וה-Home Pod Mini, דרך עדכון תכנה עתידי, אולם נכון להיום לא ידוע לנו מתי זה יקרה. עד אז, בעלי הרמקולים הנ"ל ייאלצו להסתפק בקידוד AAC שכבר הזכרנו קודם לכן.

בנימה אישית, אני חושב שהודעה זו מגיעה בתזמון מעניין במיוחד, בדיוק יום אחרי הדיווח של חברת ספוטיפיי לגבי התמיכה שלה בניגון שירים שהורדו ל-Apple Watch (נתמך מדור 3 ומעלה, watchOS 6.0 ומעלה), מה שיאפשר למשתמש האפליקציה לא להיות תלויים במכשיר הסוללרי שלהם עבור מוזיקה. כל זה יוצר תמונת מצב בה אפל תספק מוזיקה באיכות גבוהה במיוחד, ללא עלות נוספת, עבור כלל לקוחותיה, וזה משהו שתמיד כיף לקבל.