המשחק The Neverhood היה אחד האהובים עליי בתור ילד, הוא עדיין כזה. חוש ההומור המטורף, הפאזלים המסובכים והפסקול הנהדר (והאווילי במקצת) עזרו לכותר הזה לעמוד על שלו מול הענקים של תקופתו, אבל מה שבאמת הפך את המשחק הזה לקלאסיקה, היה המראה שלו. The Neverhood הוא אחד ממשחקי אנימציית-החימר היחידים הקיימים (במשחק נעשה שימוש בכ-3.5 טונות של חימר!), ובתור שכזה, יש לו עיצוב מיוחד מאד, גם לדמויות וגם לעולם. אי אפשר לבלבל בין The Neverhood לשום דבר אחר חוץ מעצמו – משחק הרפתקאות מוזר וחמוד שהמעיטו בערכו, המכיל רעיונות שמרגישים רעננים לא פחות משהיו אז לפני עשרים שנים.

Armikrog, ממשיך הדרך הרוחנית של הכותר, נראה כאילו הוא הולך בצעדי קודמו. פרי מוחם הקודח של דאג טנ'נאפל, מייק דיטץ ואד סקופילד – אותם המוחות שהביאו לנו את The Neverhood ו-Earthworm Jim, המשחק Armikrog הוא הרפתקה עם המון ממה שהפך את הכותר הקודם לכזו קלאסיקה. עד כדי כך, למעשה, שבמבט ראשון, Armikrog מרגיש בדיוק כמו The Neverhood. אחרי ששיחקתי בו במשך כמה שעות, אני יכול לומר שההרגשה הזו לא רחוקה כל כך מהאמת.

91

לפני זמן לא רב, קיבלתי את ההזדמנות לשחק בשחרור מאד מאד מוקדם של המשחק. לרוע המזל, לא הגעתי רחוק מאד הודות לכמה באגים עוצרי-משחק שגרמו לי להתחיל מחדש בכל פעם. עם זאת, כן שיחקתי דרך כמה מהאיזורים הראשונים כמה פעמים וקיבלתי את ההרגשה של המשחק ורעיון כללי למה מצפה לנו כשהמשחק יצא רשמית. בקטע הפתיחה המונפש הקצר ונהדר, הגיבור טומינאוט ועוזרו כלב-החלל ביקביק נוחתים נחיתת-אונס על כוכב חייזרי ומיד מותקפים על ידי מפלצת ענקית. אחרי שהם מצליחים לחמוק בקושי , הם מוצאים עצמם בחדר מאד מוכר. חלון, דלת סגורה וידית. איפה ראיתי כאלה בעבר? זוהי הכניסה למבצר/כלא המסתורי הנקרא ארמיקרוג.

למרות שזו היתה גרסה די חשופה ומקולפת מתוכן של המשחק הסופי, האלמנטים הבסיסיים זרחו מבעד לבאגים ולהתרסקויות, וממש הצלחתי ליהנות ממנו. בבסיסו, Armikrog הוא משחק Point-and-Click, עם על מה שהדבר כולל. יש חידות הגיון, חידות סביבתיות ואפילו חידות המבוססות על אינוונטורי (רשימת מצאי. תלמדו עברית.), למרות שהאחרון לא באמת נחשב חידה, כי אין באמת מערכת אינוונטורי במשחק. כל פריט שטומינאוט יאסוף במהלך המשחק הוא ידחוף לחלל בחזה שלו, וישלוף אותו החוצה כשיימצא לו שימוש. אתם לא באמת צריכים לחשוב על מה יכול לשמש עם מה – אם יש לכם את הפריט הנכון, טומינאוט ישתמש בו ברגע המתאים.

באשר לחידות המפוזרות בעולם המוזר, הן באות במגוון לא פחות הזוי. בחלקן תצטרכו לפתור חידה שתבחן את ההגיון שלכם, ובאחרים תצטרכו להסתמך על היכולת שלכם למצוא רמזים בסביבה. הרמזים יכולים להיות חבויים במקום גלוי לחלוטין, כמו דיאגרמה זוהרת בחושך שמצאתי, בזמן שרמזים אחרים יתגלו רק באמצעות חושיו החדים של ביקביק. היצור דמוי-הכלב אמנם עיוור, אבל הוא בהחלט לא אילם. הוא יכול לחקור את הסביבה בעצמו בכדי לעזור לטומי. ביקביק לא רואה את העולם שמסביבו, אבל הוא יכול לחוש אותו באמצעות יכולת על-חושית, ואפילו "לראות" רמזים בלתי נראים לעין הרגילה. בחלק בו שיחקתי, יכולתי לשלוט בביקביק בכמה הזדמנויות ולהוביל אותו דרך מנהרות שהיו צרות מדי בכדי שטומינאוט יוכל לעבור בהן. בסופה של כל מנהרה צפה תמונה אחרת באמצע האוויר. בתור טומי, היתה לי האפשרות להכניס את התמונות האלה לתוך קונסולה בכדי לפתוח דלת.

81

השוטטות בחדרים הרבים של ארמיקרוג עלולה היתה לגרום לכם לאבד כיוון, אילולא העובדה שכל חדר נראה שונה לחלוטין מקודמו. תוכלו לזכור בקלות באיזה חדר כבר ביקרתם ולאן תצטרכו לחזור, הודות לאומנות החימר הבלתי נשכחת והייחודית. לא פשוט לשכוח מחדר עם תמנון מפלצתי על התקרה, באמת. ואכן, בכל חדר וחדר (אני לא מגזים אפילו קצת) בו ביקרתי היה משהו שונה שקורה בתוכו. באחד היה יצור מרובע ופרוותי שיכולתי לדחוף ממקום למקום, באחר היו צינורות עם ג'יפה ירוקה הזורמת בתוכם, ובחדר שלישי היה פעמון זכוכית ענק שחסם לי את הדרך. פשוט מדהים כמה שסביבות המשחק הזה מגוונות ושונות אחת מהשניה, וכמה הן שונות מכל מה שאי פעם ראיתי במשחק וידאו. ובכן, חוץ מ-The Neverhood.

ואף על פי שהיתה לי ההזדמנות ליהנות מהמראה המרהיב של ארמיקרוג, לא זכיתי לחוות הרבה את הקולות שלה. גרסת הבטא בה שיחקתי היתה שקטה ברובה, כאשר רוב הצלילים היו אפקטים. המוזיקה המעטה שכן שמעתי היה די טובה, ומאד מזכירה את המוזיקה הנפלאה של The Neverhood. זה כנראה מהסיבה שכל המוזיקה ב-Armikrog נכתבה על ידי אותו המוזיקאי המחונן שעבד על The Neverhood – טרי סקוט טיילור. קיוויתי מאד שאזכה לשמוע עוד ממנה, אבל לא התמזל מזלי. בתקווה, המשחק המלא יתהדר בעוד מהקולות המטורפים של סקוט טיילור.

41

הדבר הנוסף שהייתי להוט לשמוע היה הדיבוב הנהדר של המשחק. טומינאוט מדובב על ידי מייקל ג'יי. נלסון מסדרת הקאלט הטלוויזיונית Mystery Science Theater 3000, וביקביק הוא לא אחר מאשר רוב פולסן, שאולי תזכרו בתור רפאל מסדרת צבי הנינג'ה המקורית, או כיאקו ופינקי עכבר המעבדה מהאנימניאקים. נראה כי בשונה מאיש-פלסטלינה אחר, טומינאוט וביקביק ידברו לא מעט, אבל עד כה שמעתי אותם רק בקטעי המעבר בעוד שאר המשחק היה די שקט. אך-טבעי שעם כשרונות כאלה במחלקת הדיבוב, נשמע את השניים מדברים ביניהם בתדירות גבוהה יותר בזמן שיחקרו את עולם המשחק, ואולי זה באמת יקרה כשייצא המשחק המלא. מהשורות הבודדות שכן שמעתי, השחקנים עשו עבודה נהדרת בלהביא לחיים את הגיבורים, למרות שאיכות ההקלטה נשמעה כמו פסקול זמני ולא כמו התוצר הסופי.

Armikrog עושה רושם כי יחזיר בחזרה את כל מה שהפך את The Neverhood לכזה להיט קאלט. הוא מחזיר את אותם הסגנונות החזותיים ואת החידות המוזרות, ופוטנציאלית גם את המוזיקה האדירה. אני מקווה שהמשחק המלא יהיה שונה מספיק מקודמו בכדי להשאיר חותם משלו ולא לחיות בצל הארוך שהוא הטיל. מעריצי Neverhood, וכל מי שיכול להעריך משחק חידות ייחודי ומיוחד, ללא ספק יאהבו את כותר האינדי הייחודי הזה. אני יכול להגיד בוודאות שאני מתרגש לקראת יציאתה של הגרסה המלאה של Armikrog, שתצא ב-18 באוגוסט למחשב האישי, ל-Mac וללינוקס.