Eurogamer דיברון עם אחד מהמפתחים הכי מצליחים והמוכשרים של יפן (ובכלל) בסשן של שאלות ותשובות בארה"ב בדיוק לפני שתערוכת האומנות של משחקי וידאו תיפתח במוזיאון הסמיתסוניאן שבארה"ב, ושמעו ממנו מה הוא חושב שעל המפתחים היפנים לשנות כדי להצליח יותר ברחבי העולם. לא חדש לכולנו כי המצב הירוד של שוק המשחקים היפני, וקוג'ימה הוסיף את דעתו, לפיה המצב בו המפתחים היפנים נמצאים עומד על שלושה חלקים: טכנולוגיה, משחקיות וראיית עולם. "אני חושב שהבעיה באמת היא לאן אנשים מסתכלים ולמי הם מכוונים…הרבה מפתחים מכוונים ליפן ולתרבות יפנית, ואינם מודעים למה שאנשים ברחבי העולם רוצים" אמר קוג'ימה.

ההיבט הטכולוגי לדעת קוג'ימה הוא הקל ביותר לתיקון. על המפתחים היפנים לטוס לחו"ל וללמוד מהמעצמות הטכנולוגיות של המערב. העניין בטכנולוגי הביא אותו לחלק השני של הבעיה: "הביעה הגדולה היא איך משתמשים בטכנולוגיה הזו ליצור משהו? כשזה מגיע למשחקיות, רבים מהמפתחים היפנים לא מעוניינים ליצור משהו חופשי". ראיית העולם של המפתחים היפנים צרה כגם היא – לדעתו המפתחים היפנים מתרכזים בתרבות המוכרת להם, המכוונת ליפן ולתרבות היפנית.

":מפני שיפן אינה מסתכלת מעבר לגבולותיה, טכנולוגיות חדשות לא מגיעות אליה, דבר שיוצר את המעגל הקשוח הזה" הוא מוסיף, אך מביא מעט אופטימיות. לפיה, ליפן יש עדיין סיכוי לזרוח שוב בהיבט הטכנולוגי והמשחקי. אנחנו מסכימים איתו – בשנים האחרונות ראינו משחקים יפנים שהצטיינו בהיבט המשחקי. נכון שההיבט הטכנולוגי הוא לא כבעבר, אבל גם הוא לא נעלם לגמרי. חופש משחקי הוא כבר עניין אחר, שבהחלט טעון שיפור (כן, FF13, אנחנו מסתכלים עליך).