הצלחתה העולמית של סדרת משחקי Total War בקרב חובבי משחקי האסטרטגיה היא ללא עוררין. לכן, כשהגיעה לידיי הגרסה המוקדמת של Total War: Shogun 2 – Fall of the Samurai, חשבתי לעצמי שזוהי הזדמנות נפלאה להכיר עצמי עם סדרה המשחקים הזו, וכמובן לחלוק את ההתרשמות שלי מההרחבה החדשה עם חברי אתר GamersPack.

למי שלא מכיר, Total War: Shogun 2 הוא משחק אסטרטגיה המבוסס תורות, שמערב בתוכו קרבות בזמן אמת, המתרחש במאה ה16 ביפן הפאודלית. Fall of the Samurai היא ההרחבה הרשמית הראשונה שלו, שמתרחשת שנים רבות אחרי המאורעות של במשחק המקורי, ושמה את השחקן התפקיד גנרל ומנהיג אחד השבטים של יפן במאה ה19, אשר עליו לבחור בין נאמנות לקיסר היפני, או לשוגון השליט. במקרה שלי לא הייתי לי יותר מידי בחירה, שכן רק שבט אחד, הנאמן לקיסר, זמין בגרסה המוקדמת (שבט ה-Satsuma, למעוניינים). מטרת המשחק נשארה די ברורה – חזק את התמיכה במנהיג בו בחרת, וכבוש את השטחים של יריביו, בדרכי שלום או מלחמה. מניסיוני עם המשחק גיליתי שקשרים דיפלומטים יעילים הרבה יותר בזמן מלחמה מאשר צבא חזק וגדול, שכן בעלות הברית שלי היו הרבה יותר חזקות ממני בתחילת המשחק (למרות ששחקן אסטרטגיה מנוסה בוודאי יצליח לנהל פרובינציה באופן מוצלח הרבה יותר).

ההרחבה לא מוסיפה הרבה למנגנונים הבסיסיים של משחקי Total War, וכל מי ששיחק ב-Shogun 2 (ואני מניח שכל מי שמעוניין בהרחבה זו עשה זאת) יוכל לצלול מידי אל תוך הקמפיין מבלי שום קושי. מה ש-FotS כן מחדשת היא הטכנולוגיה העומדת לרשות השחקן. המהפכה התעשייתית של המאה ה19 הגיעה סוף סוף ליפן, ועימה גם טכנולוגיה חדשה והרסנית למדי. כמובן שטכנולוגיה זו לא זמינה כבר מההתחלה, ודרושה התקדמות טכנולוגית לא קטנה בשביל להתחיל להנות ממנה. מכונות ירייה, לדוגמא, מאד יעילות במהלך קרב, שכן המאה ה19 היא עידן של לוחמה מרחוק. ככל שהטכנולוגיה הולכת ומתקדמת, הנשקים בעלי הטווח הארוך הולכים ומשתפרים: החל מחצים, דרך תותחים וכלה ברובים ומכונות ירייה. רכבות הקיטור החדשות מזרזות את פריסת הכוחות בצורה משמעותית, ומקצרות את הזמן המת שיש במשחק מסוג זה. לא יצא לי לשחק עם הטכנולוגיה המתקדמת לאורך זמן, מפני שהגרסה המוקדמת מאפשרת רק מספר מוגבל של תורות, אך אכן מדובר בשינוי משמעותי, המצריך חשיבה טקטית קצת שונה.

שיפור נוסף, שאני באופן אישי מצאתי יעיל מאד, הוא היכולת של ספינות לתקוף מטרות על היבשה אויב באופן ישיר, שיפור הגורם לספינות להרגיש מאד שימושיות בזמן מלחמה. השתמשתי לא מעט ביכולת החדשה הזו בכדי לרכך את ההתנגדות האויב בפרובינציות מסוימות, לפני שנכנסתי עם הצבא לחסל אותן סופי; מה גם שהספינות המתקדמות יותר, הפעולות על קיטור, מרגישות מאד חזקות. כמובן שישנן עוד דרכים לפגוע במושבות או צבאות זרים, כמו יחידה חדשה בשם The Foreign Veteran, המאפשרת לחסל מנהיגים צבאיים או לפגוע בצבא שלם מבלי להתחיל קרב ממשי. הסוכן השני שיצא לי לנסות היה ה-Ishin Shishi, יחידה בלעדית לצבאות הקיסר הפועלת על תקן מתנקש ודיפלומט המסוגל לעורר מהומות בקרב מושבות אויב ולהקטין את הנוכחות הצבאית בתוכן.

ההתרשמות שלי מהקמפיין החדש הייתה מעורבת. מצד אחת, בתור שחקן חדש לסדרה, לא זכיתי להרבה הכוונה והיה לי מאד קשה להיכנס לתוך המשחק (אבל הסיבה לכך יכולה להיות שסרטוני ההדרכה לא עבדו בגרסה המוקדמת). אך גם לאחר שהתמקצעתי יותר, עדיין הרגשתי מוגבל מאד מבחינת הדברים שאני יכול לעשות. כן, ניהלתי קשרים פוליטיים נרחבים עם השבטים הסובבים אותי, פיתחתי טכנולוגיות חדשות, בניתי צבאות וביצרתי מושבות, אבל משום מה לא הרגשתי שבאמת יש לי השפעה על עולם המשחק, או שהשבט שלי מתקדם לעבר ניצחון מוחלט.

הצד השני, לעומת זאת, היה מלא הצלחות קטנות. כל ניצחון בקרב או כיבוש מוצלח של מושבה מילא אותי בגאווה לאומית מוזרה ודחף אותי להמשיך הלאה במסע ההרס הדיפלומטי שלי. הנוסחה המוכרת של Total War עדיין עובדת ומצליחה לשאוב גם שחקן אסטרטגיה מתחיל כמוני אל תוך המלחמה הכוללת שלה, והוספה של רובים ומכונות ירייה בהחלט משנה את חוקי המשחק לטובה. מעריצים של הסדרה (בעיקר אלה של Shogun 2) ללא ספק יהנו מההרחבה המשמעותית הזו לעולם המשחק שלהם, הכוללת קמפיין ארוך, קרבות היסטוריים חדשים, וכמובן עוד מגוון שינויים עדינים שעושים רק טוב.

Total War: Shogun 2 – Fall of the Samurai, המפותחת ע"י The Creative Assembly ומוpmת ע"י Sega, תצא למחשב האישי בלבד בחודש מרץ הקרוב.

http://youtu.be/AFmb_kc4sgE