מהרגע הראשון שתכנסו לעולם של Middle-earth: Shadow of Mordor אתם תרגישו שאתם מכירים את המשחק הזה כבר. אקשן ממבט שלישי, גיבור עם קול מחוספס שמחפש לנקום את מות משפחתו, ומערכת קרב מבוססת התחמקויות ומכות נגד. כן, כבר היינו בסרט (או יותר נכון במשחק) הזה. אבל מה שהופך את שאדו אוף מורדר למיוחד זה לא הגיבור, וגם לא המיתוס העשיר של הארץ התיכונה. אלה האויבים.
אתם משחקים את טאליון (Talion), אחד מהלוחמים האמיצים של גונדור השמורים על הגבול עם מורדור. כשצבא אורקים תוקף את ביתו, טאליון מוצא להורג יחד עם משפחתו ע"י סגניו של סאורון. במקום למות, טאליון מוצא את עצמו בין עולם המתים לחיים, שם הוא פוגש אלף מסתורי (ומת למדי) שמחזיר אותו לחיים כדי לנקום את מות משפחתו ולעזור לאלף להיזכר בעברו.
העלילה מרגישה יותר כמו תירוץ בשביל שהמשחק יזוז קדימה, ועם הזמן מצאתי את עצמי פחות ופחות מתעניין בה. היא משמשת יותר כדרך לחשוף עוד ועוד יכולות חדשות עבור טאליון, ומלמדת אתכם איך להשתמש בהן בעזרת משימות סיפור מתאימות. קיבלתם את היכולת להשתגר לעבר האויב במהירות? הנה משימה שתלמד אתכם איך לעשות זאת מהר וביעילות. בנוסף, העלילה מצליחה להציג דמויות חדשות לעולם של טולקין שמרגישות כאילו הן היו שם כל הזמן, מה שבהחלט עוזר לה להיות טיפה יותר מעניינת.
הקרבות במשחק בנויים על מנגנון של התקפה, התחמקות ומתקפות נגד. כמו כן יש לכם את האפשרות להתגנב ולחסל את האויבים במתקפות פתע מבלי שהם שמים לב אליכם, בדומה לסדרת משחקי מבט שלישי אחרת של האחים וורנר (זו עם הבחור שלבוש כמו עטלף). בשונה מאותם משחקים, שאדו אוף מורדור הוא משחק קשה; אתם הולכים למות, והרבה. במקרים רבים תלחמו בכמות ענקית של אויבים שיגיעו מכל כיוון. שלא כמו במשחקים אחרים, כאן האויבים יתקיפו אתכם גם במהלך קומבו, התחמקות או כל דבר אחר. זה לא כל כך משנה שאתם מתים, שכן זה חלק בלתי נפרד ממערכת הקרב, וזה אפילו יכול לרענן קצת את המשחק כשזה קורה (וזה יקרה).
הזכרתי מקודם שהאויבים הם הפוקוס של המשחק. בעולם של שר הטבעות האורקים הם האויב העיקרי וגם כאן זה המצב. בשאדו אוף מורדור לכל אורק יש שם ואישיות משלו. דברים מסוימים ממלאים אותו זעם, בעוד שאחרים גורמים לו לשקשק מפחד ואפילו לברוח. אתם תפגשו שלושה סוגים של אורקים – חיילים פשוטים, שלהם אין אישיות מיוחדת והם שם רק כדי שיהיה במה להילחם; קפטנים, שהם אורקים חזקים יותר עם עוצמות וחולשות אשר משמשים כשומרי ראש של שרי המלחמה, שהם הסוג השלישי והכי חזק של אורקים שקיים במשחק. עכשיו למה המוות שלכם יכול להיות דבר טוב, כפי שכבר ציינתי? ובכן, כאשר אתם מתים הזמן במשחק זז קדימה. האורק שהרג אתכם מקבל קידום והופך לקפטן. במקרה ואין מקום בשורות הקפטנים, הוא ינסה לחסל קפטן אחר ולקחת את מקומו. משם הוא יכול להתחיל מריבות עם קפטנים אחרים, ובסופו של דבר הוא יהפוך לשומר ראש של שר מלחמה. כשסוף סוף תהרגו את הבוס שלו, הוא יתפוס את מקומו. אורק שרק לפני כמה שעות היה חסר פנים ושם, הגיע כל הדרך לראש ההיררכית הצבא של סאורון – וכל זה בזכותכם.
העולם של שאדו אוף מורדור חי ונושם, והאורקים תמיד נלחמים אחד בשני ומחפשים להתקדם בדרגות. אבל איך זה משפיע על השחקן? במהלך המשחק תוכלו לתפוס אורקים ולהוציא מהם מידע על הקפטנים האחרים או על שרי המלחמה. כך תוכלו לדעת איך להתכונן לקרב מול אותו אורק חזק, ואילו חולשות כדאי לנצל. זה רק קצה הקרחון – במהלך המשחק אתם תחשפו את היכולת "לסמן" אורקים, יכולת שתאפשר לכם להשתלט על אורק במקום להרוג אותו. אותו אורק יעבוד בשבילכם עכשיו, ויעזור לכם להילחם באורקים אחרים במפה. אז אם אנחנו יכולים להשתלט על אורקים, אנחנו גם יכולים להשתלט על הקפטנים ושומרי הראש של שרי המלחמה. ואם אנחנו יכולים לעשות את זה, אז אנחנו יכולים גם להשתלט על שרי המלחמה עצמם. עכשיו אתם כבר שולטים בצבאות של אורקים שיעזרו לכם להביס את אויביכם ולהציל אתכם ממצבים לא נעימים.
אז אם אפשר לשתלט על כל אורק שנתקלים בו, למה בכלל לטרוח להרוג אותם? התשובה פשוטה למדי – רונות. טאליון חמוש בחרב, סכין וקשת אותם הוא יכול לשדרג עם רונות קסומות שמוסיפות ערכים מיוחדים לנשקים. כדי להשיג רונות, תצטרכו לחסל קפטנים או שרי מלחמה – ככל שהאורק חזק יותר, כך הרונה תהיה חזקה יותר. זאת מערכת נחמדה שגורמת לכם לחשוב פעמיים האם להוסיף את האורק הענק שעומד מולכם לצבא שלכם, או לחסל אותו ולחזק את טאליון.
במקביל למשימות הסיפור ישנם סוגים שונים של משימות צד לעשות ודברים לאסוף. יש משימות שמשפרות את כישורי הלחימה שלכם, או כאלה שסתם נותנות לכם נקודות ניסיון. אבל המשימות המעניינות יותר קשורות ישירות לאורקים. במקום להתמודד מול שר מלחמה בעצמכם, תשלחו את שומר הראש שלו לבגוד ולקחת את מקומו. או תשלחו שר מלחמה תחת פקודתכם להלחם בשר מלחמה אחר. שאדו אוף מורדור מלא בדרכים שונות בשבילכם לשחק את המשחק, אבל בעיקר להרוג אורקים.
מבחינה גרפית, המשחק נראה פשוט מעולה. מורדור שכולנו מכירים מהספרים והסרטים היא מקום חשוך והרוס, אבל שאדו אוף מורדור מציג מקום ירוק ושופע חיים. אתם מסתובבים במפת המשחק ללא מסך טעינה אחד, וגם כשאתם נלחמים בעשרות אורקים שממשיכים להגיע, המשחק לעולם לא מקרטע. מדובר במשחק דור חדש מכל בחינה שיש, אבל לא לגמרי נקי מבאגים. לפעמים טאליון לא מגיב לפקודות שלכם, מה שיכול להיות מתסכל בזמן קרב ארוך נגד שר מלחמה. לפעמים טאליון גם נתקע בגיאומטריה של העולם ועלול להיתפס בפינות או על קירות נמוכים.
Middle-earth: Shadow of Mordor הוא משחק שלא קל להפסיק לשחק. הוא גורם לכם להרגיש קטנים בתוך עולם ענק: כל אורק מרגיש כמו דמות בפני עצמה, והעובדה שהם זוכרים את אתכם ממפגשים קודמים רק מחזקת את ההרגשה. אין הרבה משחקים גורמים ליריבות שלכם מול האויב להרגיש כל כך אישית. חבל שהעלילה המשעממת של המשחק והבאגים הקטנים שתתקלו בהם לא יתנו לכם לשקוע לגמרי בעולם של טולקין. כך או כך, מדובר באחד המשחקים מרתקים והכיפיים של השנה. אז למה אתם מחכים? מורדור מחכה ליפול תחת שליטתכם.