Logitech G Pro X 60 היא מקלדת אלחוטית הבנויה היטב בתצורת 60% (מיני). היא מרגישה איכותית ונעימה בשימוש ומעניקה לגיימרים אפשרויות קסטומיצזיה רבות שעוזרות להפוך את המקלדת והחוויה שלהם איתה למותאמת אישית.


חיכינו וחיכינו והנה, בסופו של דבר היא הגיעה: ה-Logitech G Pro X 60. המקלדת אלחוטית, ומגיעה בתצורה של מקלדת קומפקטית בגודל של 60% ממקלדת בגודל מלא (לכן המספר 60 בשם) והיא מצטרפת לקטגוריה שמכילה את המקלדות הטובות בשוק ושמתאימות לגיימינג תחרותי.

חברת Logitech תמיד הייתה במובילות של מוצרים פריפריים, אך בעוד המתחרות שלה הוציאו מקלדות קומפקטיות, היא נשארה בשקט. הסיבה לזה היא שבלוגיטק רצו לפתור את החיסרון הגדול ביותר של מקלדות בגודל הזה והסיבה שהרבה אנשים מתקשים בשימוש שלהן, וזה ההסתגלות לגודל החדש. בגדול, הם הצליחו הצליחו. ה-Logitech G Pro X 60 היא מקלדת מרשימה ומהירה, מגיבה היטב לאצבעות ומעניקה אפשרויות תכנות מקשים בשביל לצמצם את האתגר של משתמשים חדשים. כמובן, שום דבר לא מושלם בחיים שלנו וגם לא המקלדת הזו, אך ניגע בזה בהמשך.

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard Whats in the case

קטנה אך עם הרבה נוכחות

אם אתם מכירים את המקלדות הקטנות של ה-60% אז אתם יודעים בגדול למה לצפות מה-Logitech G Pro X 60. אם לא, אתם ממש תופתעו מכמה שהמקלדת הזו קטנה. מבחינת הגודל הפיזי שלה, מדובר על אורך של 289.6 מ"מ ו-104.1 מ"מ רוחב, היא נראית פיצית אפילו על יד מקלדות TKL. 

אין במקלדת זו שום פשרות כיאה למקלדות בגודל הזה, כלומר המקשים הם אך ורק המקשים הבסיסיים. יש לכם את כל המקשים שקשורים להקלדה ושורת המספרים, וזהו. אין חצים, אין מקשי פונקציות. אין מקשים לעריכה, באמת הכי מינימליסטי שאפשר וזו גם הסיבה לשמה היא נוצרה. מקלדת זו מיועדת לתת לכם רק את העיקר בלי שום דבר שיפריע לכם מסביב.

הרעיון מאחורי מקלדות מסוג זה הוא להשאיר לכם מקום על השולחן בשביל תנועות העכבר. לאלו שלא מגיעים מעולם ה-esport, נהוג לראות תנועות רחבות מאוד עם העכברים במשחקי יריות גוף ראשון והשילוב של DPI גבוה יחד עם רגישות של מקשי מקלדת יכולה להגביר את הדיוק שלכם. לכן, אם אתם משחקים תחרותי אתם ממש לא צריכים את כל המקשים מסביב, אבל נדל"ן שולחני הוא נכס חשוב.

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard Working station v2

אם מסתכלים על המקלדת ממבט עליון, המקלדת מאוד דומה למתחרים שלה. המקשים העיקריים, מסגרת דקה, מלבנית. אך אם מסתכלים קצת יותר קרוב, תוכלו לראות די מהר שהיא קצת יותר מלאה מהשאר והיא לא הרבה יותר כבדה מהאחרות. המשקל שלה הוא 616 גרם, שזה בערך כמו מקלדת TKL, אך זה לרוב בגלל הגוף המתכתי כדי למנוע גמישות מיותרת של המקלדת. החלק התחתון שלה הוא כן מפלסטיק, אך אין שום כיפוף, קימוט או שום דבר לדאוג מבחינת איכות הבנייה של המקלדת. בנוסף, כדי לשמור עוד על המקלדת היא מגיעה עם תיק קשיח (!) כך שתוכלו לקחת אותה בשקט ממקום למקום.

בשני צידי המקלדת ישנם כפתורי שליטה. הם כמעט ולא בולטים אז מאוד קשה להבחין בהם. מצד שמאל של המקלדת יש לכם חוגה לשליטה בווליום במיקום נוח לשליטה עם הזרת שתוכלו בקלות לשנות את הווליום במהלך משחק מבלי להוריד את האצבעות מהמקלדת. בצד ימין ישנו מתג למצב משחק ומאוד קשה לשנות אותו בלי כוונה, אז אין לכם מה לדאוג כשהיא אתכם בדרכים. כפתורי שליטה במדיה ובכלל כפתורים נוספים אחרים זה משהו שמאוד לא נהוג למצוא במקלדת 60%, אך התוספת שלהם מבורכת מאוד.

בחלק האחורי של המקלדת ישנן רגליות עם סיליקון נגד החלקה בנוסף לזוג רגליים נפתחות עם גובה אחד בלבד שמעלים את המקלדת לזווית נוחה להקלדה. בחלק האחורי של ה-Logitech G Pro x 60 תוכלו למצוא מקום לאחסן את דונגל ה-USB שהופך את המקלדת לאלחוטית עם טכנולוגיית ה-Lightspeed של לוג'יטק. כך תמיד תוכלו להיות בטוחים שהוא במקום בטוח כשאתם מניידים את המקלדת ממקום למקום.

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard back

מבחינה ויזואלית, מקלדת ה-Pro X 60 היא מקלדת פשוטה למדי. תוכלו לרכוש אותה במספר צבעים: שחור, לבן או מג'נטה (ורוד חזק). אנחנו עשינו את הביקורת על הגרסה הורודה והמיתוג עליה מאוד מינימלי. ישנו כפתור לבן עם "G" איפה שכפתור ה-Escape ואת המילה "PRO" בחלק הקדמי של המקלדת במעין חריטה. המקלדת מגיעה עם תאורת RGB לכל מקש והדבר הנחמד שהיא לא מוגדרת לאפקט מעצבן אלא צבע אחד שלא מפריע בעין שאתם משחקים. אולם, משהו בכל זאת הפריע לי בעין. לוג'טק השתמשו במילים מלאות בכפתורים הנלווים והתאורה מאחוריהן לא חזקה מספיק להאיר את כל המילה, מה שיצר צללים בקצוות של המילה.

המקשים הם מקשי doubleshot PBT ומוארים. הם בעובי של 1.2 מ"מ, שזה שיפור מהמקשים שהם 1מ"מ ABS שתוכלו למצוא במקלדות גיימינג אחרות, אך זה עדיין לא מאוד עבה, כך שלא תקבלו את הצליל העמוק הזה שהמקש פוגע במשטח מתכת שמתחתיו. המקשים נוחים לשימוש ומאחר והם PBT הם אמורים להחזיק לכם לשנים.

למי שדואג, אמנם אין את כפתורי הפעולה השונים על המקלדת בתור כפתורים אך תוכלו למצוא אותם על המקלדת בתור תת-כפתור, כלומר אתם צריכים להשתמש בכפתור ה-FN ואז ללחוץ על כפתור מסוים כדי לבצע את הפעולה. כמובן שתוכלו גם לשנות את כמעט את כל הפונקציות בתוכנת Logitech G Hub ותוכלו להשתמש ב-G-Shift key בשביל להגדיר חלק מהכפתורים לעכבר לדוגמה, אם תרצו.

החלק הכי מאתגר במקלדות הללו זה ללמוד איך להשתמש בהן. אני מאמין שהשימוש בכפתור ה-FN הוא חלק גדול מאוד מזה, מאחר וצריך ללמוד את המיקומים של כל כפתור או להרים את המקלדת ולנסות לחפש את המקשים הנכונים (אפילו של החצים) כדי שיהיה נוח להשתמש במקלדת גם לדברים שלא קשורים לגיימינג. מה לעשות, האקרובטיקה של האצבעות זה משהו שצריך להתרגל אליו. 

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard Light
Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard Light

התאמה אישית זה שם המשחק

כאמור, אתם יכולים למפות את המקשים החסרים למקשים שנוח לכם ובכך יהיה לכם יותר נוח להשתמש במקלדת גם לדברים יום-יומיים שהם לא גיימינג. KEYCONTROL עוזר מאוד בכך שהוא נותן לכם למפות את הפונקציות הללו לאיזה כפתור שנוח לכם. אתם יכולים גם למפות מקשים בהתאם למשחק מסויים או אפליקציות שונות. זה פתרון די מושלם כי אז אתם מתאימים את המקלדת שתהיה לכם יותר נוחה לשימוש.

הקונספט פשוט אך הוא משנה את חוקי המשחק עד כה – בעזרת ה-KEYCONTROL אתם גם יכולים לגרום לאותו כפתור לבצע עד 5 פעולות בשילוב כפתורים שונים כמו: Ctrl, Shift או Alt ויש רשימה ארוכה של פקודות של ווינדוס או קיצורי דרך שונים בלחיצת כפתור אחת.

התוכנה מחולקת ל-3 קטגוריות: תאורה, תכנות מקשים והתאמה אישית לאיזה מקשים פועלים או לא ב"מצב משחק". באיזור התאורה ישנם 9 אפקטים ואנימציות שתוכלו להתאים אליכם, כולל דוגם מסך ומדמה אודיו. אתם גם יכולים ליצור תאורה סטטית משלכם או אפילו אנימציות מלאות, שזה תוספת נחמדה למי שיש את הכוח להתעסק עם זה.

אך רוב הזמן תהיו בתפריט של תכנות המקשים; מסך זה מראה את המצב הנוכחי של המקלדת ונותן גישה לשלושת השכבות של המקשים, כלומר איזה מקשים מופעלים כשאתם לוחצים ומחזיקים את מקש ה-FN.

LG Hub Assignments Mapping keys

תכנות מקש לפעולה מערב המון לחיצות ויכול להיות מתיש אם עושים את זה הרבה. בשביל לתכנת מקש אתם צריכים ללחוץ עליו, ואז שוב בשביל לבחור מה אתם רוצים לעשות איתו, ואז אתם עוברים לתפריט אחר, לוחצים על המקש שוב, ואז שוב ושוב ושוב. זה לוקח כ-7 לחיצות וארבעה תפריטים לכל מקש, שמצד אחד זה נראה נקי יותר מהגרסה הקודמת של התכנות, וקשה לפספס או לפשל בשלבים הללו אבל מצד שני זה די מעייף. 

ברגע שבחרתם מקש, אתם יכולים לצוות לו עד 4 פקודות שונות עם שילוב של לחיצה, שחרור והחזקה של המקש יחד עם שילוב של המקשים Alt, Ctrl ו-Shift על ידי אותה הפרוצדורה. בעזרת זה אתם יכולים לשים את כל פעולות השליטה של המדיה על אותו המקש או לחלופין מספר פקודות במשחק בשביל לייעל את המהירות של הפקודות שלכם למשחק. זה בהחלט כלי מאוד חזק.

לאחר שסיימתם את כל ההתאמות שלכם, אתם יכולים לשמור עד 3 פרופילים שונים שנשמרים על המקלדת עצמה, כך שגם אם החלפתם מכשירים לא תצטרכו לתכנת אותם מחדש. אם חששתם, ניתן לעבור בין הפרופילים בקלות מקש קיצור מובנה לכל פרופיל.

ליניאריים או טקטלים?

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard USB dongle + esc key cap

מתחת לכפתורים של ה-Pro X 60, לוג'יטק שמו מקשי GX אופטים. הם זמינים בשתי תצורות: ליניאריים וטקטליים והם קצת יותר כבדים מכפתורי ה-Cherry MX שאנחנו מכירים במקלדות אחרות. החברה שלחה לי את הגרסה הליניארית ונראה שהם הגיעו משומנים ומאוזנים מראש. בנוסף, הרגיש לי שהמקשים היו מכוונים לתגובה מהירה יותר מרוב המקלדות, אך זה מאוד קרוב כך שאני לא חושב שתצליחו להבחין בזה.

מקשים אופטים הם המקשים שרוב מקלדות הגיימינג עובדים איתם בשנים האחרונות, והם כביכול מהירים יותר מהמקשים המכניים. זה משהו שבאמת מאוד קשה להבחין בו אם אתם לא מכונה או מישהו שמשתמש המון במקלדות מכניות. זה לא אומר שאתם לא צריכים לשקול אותן בגלל זה, אני פשוט אומר שהשיווק לא תמיד מדויק. אם אתם שחקנים מקצועיים (או לפחות שואפים להיות כאלה) אז כנראה שתרצו לאמץ כל יתרון שתוכלו, ולבחור כפתור יותר מהיר זה פשוט הגיוני. 

אם אתם משחקים הרבה על מחשב, כנראה שהמקשים האופטיים של ה-Logitech G Pro X 60 ירגישו לכם מאוד מוכרים; הם מאוד קרובים בהרגשה ל-Cherry, Gateron או Kailh אדומים. הם אולי קצת יותר כבדים אך יותר מהירים בנקודת ההפעלה שלהם. נקודת ההפעלה שלהם היא 1.8 מ"מ במקום 2 מ"מ עם כוח הפעלה של 50 גרם. המקשים הטקטליים הם אותו הדבר אך עם כוח הפעלה של 60 גרם. 

אם נעזוב לרגע נתונים יבשים, ההקלדה על מקלדת זו הרגישה מאוד טוב. התגובה של הכפתורים הרגישה מאוד מידית וחיה. המקשים עצמם מחוספסים טיפה ומעוגלים מעט פנימה, מה שמרגיש שהמקש קצת עוטף את האצבע ועוזר לדיוק.

אלחוטיות ללא הפרעה

המקלדת מתחברת לצורה אלחוטית ללא שום בעיות בחיבור שלה ואתם יכולים לחבר אותה לעד שלושה מכשירים בשימוש בטכנולוגיית ה-Bluetooth שלה או לחלופין להשתמש בחיבור ה-2.4GHz LIGHTSPEED שלה. לוג'יטק מבטיחים ששימוש בטכנולוגיית ה-LIGHTSPEED היא הצורה הכי יציבה שיש והם עושים בדיקות מקיפות כדי להבטיח את היציבות הזו גם אם אתם משחקים באולם גדול ועמוס עם מכשירים אלחוטיים נוספים.

מבחינת חיי סוללה, לוג'יטק אומרת שהמקלדת יכולה להחזיק עד 65 שעות של עבודה. מצד שני הם לא אומרים לנו אם זה על Bluetooth או על LIGHTSPEED, עם או בלי תאורה וכדומה. בשימוש שלי, לקח בערך שבוע למקלדת להגיע לאחוז סוללה נמוך כאשר השתמשתי בתאורה קבועה ובקישוריות LIGHTSPEED. אני מניח שזה נותן לכם קנה מידה מספק, לפחות לחיי הסוללה ההתחלתיים שלה.

חווית גיימינג של מקצוענים

בכל מה שנוגע לגיימינג, ה-Logitech G Pro X 60 פשוט אלופה! בדקתי אותה עם מספר יאה של משחקים, ביניהםCall of Duty: Warzone, Baldur's Gate 3, God of War ו-Anno 1880. התגובה המהירה של המקשים האופטיים הייתה נהדרת, וכל הקשה על מקש הרגישה מדויקת ובמקום, ולא תהיתי לרגע אם המקלדת פספסה או טעתה.

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard power and USB-C charging port

התכנות של המקלדת ממש בולט בגיימינג. כשאתם טוענים את ה-G Hub בפעם הראשונה הוא מאתר את המשחקים המותקנים לכם על המחשב ויוצר פרופיל לכל אחד מהם. הם ריקים בגדול, אך ה-G Hub משנה את הפרופיל אוטומטית ברגע שהמשחק עולה. אני ממליץ לכם כן להשקיע את הזמן ולתכנת את המקלדת מאחר והיא זוכרת ממש את התכנות שעשיתם לה לכל משחק וזה פשוט עובד מעולה.

דיברתי כבר על העניין של הגודל והמקום שהיא נותנת בגלל זה, אז אם אתם אוהבים להעיף את העכבר שלכם מצד לצד בצורה מוגזמת או רחבה, הגודל הקטן שלה נותן לכם יתרון גדול. כמובן, המקום הנוסף זה תוספת נחמדה גם לדברים אחרים שבשגרה.

הגודל לא קובע

מקלדת ה-Logitech G Pro X 60 היא מקלדת שבנויה היטב בתצורת 60% (מיני), היא מרגישה איכותית וטובה בשימוש ומעניקה לגיימרים אופציות רבות להפוך את המקלדת והחוויה שלהם איתה למותאמת אישית. בעזרת התוכנה של לוג'יטק הם מצליחים לצמצם את הפער בין מקלדת מלאה למקלדת קטנה כך שגם בשימוש יום יומי רגיל אתם יכולים ליהנות ממנה. רמת הקסטומיזציה הגבוהה שלה נותנת חוויה עשירה מספיק שאפילו אנשים שכבר משתמשים במקלדות 60% אחרת יסתקרנו וינסו אותה.

Logitech G Pro X 60 Wireless Keyboard Working station

למרות החסרונות שלה (שבתכלס, אלו פשוט חסרונות של כל מקלדת 60%) היא נותנת פייט בליגה של הגדולים בעזרת הנגישות שלה, העמידות שלה והתגובתיות שלה. ברגע שאתם מסיימים עם ההתאמה האישית אתם תיהנו מאוד מהיעילות וממה שהמיניאטוריות שלה מספקת.

תוכלו למצוא את ה-Logitech G Pro X 60 בחנויות במחיר לצרכן של 979 ש"ח. המחיר אכן גבוה שיכול להרתיע, אך היא בהחלט שווה בדיקה.

מקלדת Logitech G Pro X 60 לסיקור סופקה על ידי Logitech ישראל