האווירה מתחממת וקהילת Make Games JLM נותנת פוש אחרון; מעט שעות שינה, אך מלא חלומות שקורמים עכשיו עור וגידים. השעות האחרונות של ה- Game Jam מוקדשות לחיבור הקוד לסאונד, "לצלחת" את הכל בצורה יפה ואמנותית ולהרגיש את המשחקים שהם יצרו, רגע לפני ההגשה. 

רוב המשתתפים שרדו את היממה הראשונה, ואפילו הגיעו משתתפים חדשים בשביל לעבוד על משחקים שהתרחקו כבר שנות אור מלהיות עוד רעיון על דף נייר. את נקודת המשבר של השעות האחרונות הם צולחים יחדיו, כקהילה אחת, ושום קוד סרבני או מידול שאיבד מהפרופורציה הנכונה לא מאיימים עליהם. כמו גיבורים בסרטים, העייפות המטשטשת מובסת על ידי הוויב החיובי של החברים ב-Game Jam.

השעון מתקתק ובעוד רגעים ספורים הכל ייעצר ושלושים ושש שעות סיזיפיות של Game Jam יגמרו. הלחץ יוחלף בהתרגשות, הרגע שחיכינו לו יגיע – זה יהיה הזמן לשחק. לרגע הזה מתנקזות שעות של עבודה אינטנסיבית, נקודות משבר רגעיות ובעיקר תשוקה בוערת ליצירת משחקי וידאו; המשתתפים והאורחים שהצטרפו יקפצו, ירוצו ויעשו דברים רבים במשחקים שעד לפני יממה וחצי כלל לא היו בתכנון, ושתוכלו לשחק בעצמכם דרך הלינקים הפזורים בכתבה.

המשחק הראשון ששיחקנו היה Invisimon, קרב בין שני שחקנים המשחקים שד בלתי נראה שרוצה לכבות לפידים לבין כומר שינסה לעצור אותו. שני השחקנים צופים באותו המסך, כלומר שאף אחד מהם לא רואה את השד הבלתי נראה, גם לא השחקן שמשחק אותו. אבל אל תדאגו לשד, כיוון שכאשר הוא מתנגש בקיר, מזיז דלת כשהוא עובר דרכה או מכבה את הלפידים, ישנה אנימציה הרומזת על מיקומו . המכניקה מגניבה ומזכירה את המשחק Invisiguns, העיצוב מעביר תחושה של מרדף במסדרונות חשוכים ובניית השלב מעולה. 

Fuetatoes הוא משחק נוסף שהושיב שני שחקנים אחד כנגד השני ועסק במלחמה הקאלסית שבין האור לחושך. עליכם לדחוף כדורים אל עבר המדורה באמצעות הזזת הדמות שלכם, עם כדורי אור שמלבים את האש וכדורי החושך שכפי שאתם יכולים לנחש, מוציאים קיסם מהמדורה. כשתכניסו כדור אל האש תקבלו נקודה על חשבון יריבכם, וכאשר ההפרש ביניכם יהיה 20, המשחק יסתיים. כל צמד שהתיישב מול המשחק לא הסתפק בסיבוב אחד, Fuetatoes בהחלט הצליח להוציא את הרוח התחרותית מכל אחד מאיתנו.

במשחק FlameJam אתם משחקים טרול עם רצון אחד ויחיד – להטריל משתתפי Game Jam וירטואליים בכך שהוא רץ בין הקבוצות השונות ודואג להזכיר להם עד כמה המשחק שלהם גרוע, ושאין להם שום סיכוי לסיים את המשחק בזמן. על מנת למלא את מד ההטרלות לא מספיק להטריל רק קבוצה אחת, ותצטרכו להציק למספר קבוצות כדי להגשים את יעדכם. אז מה הקאץ'? הטרול צריך אנרגיה בשביל כל ההתרוצצויות, שאותה הוא יקבל על ידי ג'אנק פוד מסורתי כמו פיצה, שוקולד ומשקאות אנרגיה, לא בהכרח בסדר הזה. אל תקלו ראש במהלך הזלילה – כל מאכל נותן בוסט מהירות לרגע קצר, ואכילה שלא בזמן המתאים תוביל אתכם לכישלון.

מי לא היה רוצה להיות שף מצליח במסעדה רומנטית? לצערכם, במשחק Sufflame, תשחקו כשף במסעדה שלבטח לא היתה זוכה בכוכב מישלן וספק אם הייתה זוכה בבובה בדמות כוכב ים. עליכם להתקמצן ולחסוך במשאבים שלכם, שכן כשנגמר הכסף נכבית הלהבה של המסעדה, וזה לא משהו רצוי במיוחד אלא אם כן זו מסעדה מבוססת סלטים ואוכל נא. אז הגישו כמה שפחות מנות אבל ספקו את רצונותיהם של הלקוחות שלכם – רעב ותחושה רומנטית. מנות שונות יוצרות תחושות שונות, למשל סטייק ישביע אותם אבל סופלה שוקולד יגרום להם להרגיש פרפרים בבטן (שאנחנו מקווים שאין להם קשר לאוכל המזוויע הזה). כמובן שיש מאכלים כמו פיצה ופסטה שיענו מעט על שני הרצונות – ותפקידכם הוא להבין איך למצוא את האופטימום כך שלקוחותיכם לא יהיה כעוסים מידי ברגע בו הם קמים מהשולחן.

ואם בענייני תברואה עסקינן, מחלקת התברואה הבין גלקטית תאפשר לכם לתקן את השמש בחווית VR מצחיקה ומהפנטת. לא כולם יכולים להפוך למרפא בין גלקטי, וכדי להצליח תחוייבו לעמוד בדייקנות בשלושת הכללים הבאים: להגיע לא מוכנים, לאלתר את המינימום הנדרש ולחזור הביתה מוקדם, גם כשמדובר במרחק מליוני שנות אור. חושבים שיש לכם את זה? מצויין – שחקו את חלי הטירונית שזה עתה הצטרפה למחלקה וטוסו לבוס שלכם מהעיניים כדי להציל את השמש. הגרפיקה והאנימציות יגרמו לכם לרחף והדיאלוגים שמדובבים במלואם ישאירו לכם את החיוך לאורך כל החוויה.

ואם נמאס לכם לשרת אנשים ולהיות נחמדים כל הזמן, אולי תאהבו את המשחק Keep The Flame בו תקריבו יצורי ג'לי חמודים. אתם שולטים בדמות שקופצת על ראשם של יצורי הג'לי כדי להמם אותם ולהשליך אותם לאש, כי זה מה שצריך לעשות כדי שהיא תמשיך לבעור. בדומה לסופר מריו – געו בהם בדרך שאינה קפיצה על ראשם – ותיפסלו. שימו לב שזה יכול להיגמר גם כשהגברת השמנה מסיימת לשיר; אם תתנו למוסיקה להיגמר גורלכם יהיה דומה. אך אל דאגה, כל עוד הג'ל דולק אפשר לתקן – הקריבו את יצירי הג'לי הקופצניים, ושירים כמו Another One Bites The Dust יתחילו להתנגן. מאתגר, מלא בהומור פנימי והמון, המון רפרנסים.

כולנו ידענו שחג החנוכה יביא איתו משחקים הקשורים לדת, אך תתפלאו לשמוע שלא מדובר הפעם על החשמונאים. תוכלו לשחק נזירה האוחזת בנר שלהבתו הולכת ודועכת ביד אחת, וצלב בידה השניה. הפמוטים שמפוזרים בחדרי המנזר יכולים לעזור לכם לחדש את השלהבת, והצל שהצלב מטיל מגרש במהרה את הרוחות הרעות שממלאות את המקום. ברגע שגירשתם את כל הרוחות אתם מנצחים, אבל אם הן תגענה בכם או שהנר כבה – זה הסוף. העיצוב בסגנון Pixel Art וזווית המשחק איזומטרית – בחירה מושלמת לסוג המשחק.

אבל למה לשחק רק נזירה כשאפשר להיות אל? במשחק Tiki Tomatoes אתם משחקים אל השולט ברוח, לא ברוח רפאים – פשוט… רוח. המטרה שלכם היא להסית את ענני הגשם לכיוון שדות הכפר ולהרחיקם מהמדורה סביבה נתינכם סוגדים לכם. אם תצליחו לשמור על האש ולהשקות את השדות – אנשי כפר נוספים יחלו לרקוד סביב המדורה. בכל שלב תצטרכו יותר מהם כדי לנצח, אבל אם המדורה כבתה לפני שהצלחתם לשכנע את מספר האנשים הנדרש לסגוד לכם – הפסדתם. המשחק מאוד מזכיר את מנגנון הסגידה ממשחקי Black&White.

האל נטע בנו את יצר הסקרנות והמחקר ואין מקום טוב יותר לספק את הצורך הזה מאשר בפירמידה של האל רא. שחקו חוקר פירמידה שנכנס לקברו של האל במשחק 2D Platformer. אם הלפיד שלו כבה, השדים שממלאים את הקבר יעשו מכם מה ששדים עושים לחוקרי פירמידות שהלפיד שלהם כבה. כמו פלטורמר קלאסי, גם כאן תקפצו מפלטרומה אחת לאחרת כדי לחקור את הסביבה, אך טיפות מים שזולגות מהתקרה יכולות לכבות את הלפיד שלכם. היות ואתם חוקרי מערות מנוסים, הבאתם איתכם כובע בו תוכלו להיעזר כדי לחסום את הטיפות שעושות את דרכן ללפיד. המשחק מהנה ובעל חיווי מדויק לקפיצות, אבל הסאונד? פשוט מעולה – מוסיקת הרקע שואבת אתכם פנימה כבר ברגע הראשון.

קצת מתנדנדים לקראת הסוף? אז כנראה ש-USpillUSpoil יציב בפניכם אתגר אמיתי – ללכת עם כף שמן בלי להפיל אפילו טיפה אחת. המשחק מתקיים במציאות מדומה, עם בקרים שרגישים להטיות צידיות, אז אם לא תשמרו על יד יציבה וישרה תתחילו לבכות על שמן שנשפך על הרצפה. אם זה לא מספיק, אז יש גם מכשולים שעליכם לנווט ביניהם, חלקם ידרשו מכם לנוע לצדדים וחלקם – להתכופף. בתור מישהו שעד היום שופך כוסות קפה כשהוא מכופף להרים משהו מהרצפה, המשחק מאתגר במיוחד לי ולשכמותי.

משחק שונה מעט מאפשר לכם להחליט את אתם רוצים להחזיר את הלהבה שבעבר הייתה בינכם לבין… האקס או האקסית שלכם. בהשראת אפליקציית ההיכרויות טינדר, השם שניתן למשחק הוא BEEN THERE, כי כבר הייתם בסיטואציה הזו בעבר. אומנם אין תוכן רב במשחק – אבל הרעיון מקורי ומשחק המילים משעשע.

המשחק האחרון שהוכן במסגרת ה- Game Jam נקרא Pitch Party!, והוא יותר חוויה אינטרקטיבית מאשר משחק. הצוות השתמש במשקפי מציאות רבודה (Magic Leap 1) כדי לגרום לסאונד להפוך לויזואלי, לאש ויראוטלית ליתר דיוק. הצלילים השונים הפיקו אורות בצבעים שונים שמלאו את החדר והפכו כל שיר או מנגינה ליצירת אומנות.

לסיכום, נציין גם את המשחק Hanucrismes אשר הוכן לקראת ה- Game Jam ולא במהלכו, והוא משלב סממנים יהודיים ונוצריים יחדיו. במשחק תשחקו את סנטה קלאוס ב- 2D Platformer ותאספו דמי חנוכה וסופגניות. רק היזהרו מהסביבונים שינסו למנוע מכם להגיע אל החנוכיה שסנטה כל כך רוצה להדליק.

את המשחקים שהוצגו ב-Game Jam אתם יכולים למצוא כאן, ועד לפעם הבאה Make Games JLM מזמינים אתכם להגיע המפגשים השבועיים שלהם בירושלים (ערבי שני) כדי לעבוד בסביבה תומכת על המשחק שלכם, או על אחד מהמשחקים הקהילתיים.

Hanucrismes

צילום: באדיבות ריקי רחמן וקהילת Make Games JLM