השאלה הנשאלת תמיד היא מהו משחק התפקידים מרובה המשתתפים הטוב ביותר? או "Best MMORPG" זו לא שאלה פשוטה, אבל שאלה בהחלט מעניינת. כדילענות עליה רכשתי את ארבעת משחקי ה-MMORPG הפופולריים ביותר והתיישבתי לשחק כל אחד מהם לפחות 30 שעות. לא שיחקתי אף אחד בעבר, כך שאין לי שום חיבה מיוחדת לאף אחד מהם טרום המשחק. אז הואו נתחיל, May the best MMORPG win?

כל מי שמשחק משחקי מחשב קיבל את הבידוד ברגשות מעורבים. מצד אחד, הבידוד יוצר ריחוק חברתי המשפיע על כולנו במידה זו או אחרת. מצד שני, מלא זמן למשחקים. אפילו ארגון הבריאות העולמי המליץ על משחקים כפתרון לריחוק החברתי ומסיבות ברורות – המרחב הוירטואלי הפך למדורת השבט החדשה.

עם שיחות וידאו בוואטסאפ, מפגשים עסקיים בסקייפ ומסיבות זום, האינטרנט הפך לדבק החברתי החדש. המשחקים עצמם הפכו להיות אמצעי הבידור החברתי. מפגשי חברים בפוקר אונליין, משחקי ירי רבי משתתפים הפכו את זירת המשחקים הוירטואלית לכיכר העיר החדשה. משחקים חברתיים כמו Animal Crossing: New Horizons שיצא ממש בתחילת המשבר, וגם Call of Duty: Modern Warfare שקיבל את מצב Warzone לאחרונה, הפכו לפופולריים בקרב קהלים רבים וזכו להצלחה קופתית גדולה.

mmorpg bdo

המשחקים החברתיים ביותר הם משחקי ה-MMORPG, משחקי תפקידים מרובי משתתפים מקוונים, הזוכים לפופולריות גדולה בקרב שחקנים ושעות רבות בעולמות וירטואליים, מדהימים, ומופלאים. יש אינספור משחקי MMORPG (קיצור ל-Massive Multiplayer Online Role Playing Game), ואיתם עולמות פנטזיה עתירי דרקונים, מפלצות ושדים, חלל אינסופי מלא חייזרים, וקרבות חלל מפוארים. באמת שקצרה היריעה מלספר על כולם. לכולם יתרונות וחסרונות ועולמות שלמים להציע. לכן, החלטתי לכבוד הקורונה לשבת ולחרוש על המשחקים האלו ולספר לכם על מסקנותיי, כדי שתוכלו להצטרף למיליוני אנשים ברחבי העולם העסוקים בלחקור עולמות מופלאים ורחוקים.

אין אצלי מנצח, כל המשחקים ששיחקתי היו מצוינים בתחומם שלהם והציעו שילוב של משחקיות ועלילה במינון שונה. אני אנסה לעמוד על ההבדלים ולעזור לכם לבחור את המשחק המתאים ביותר לכל שחקן לפי העדפותיו הוא. מכיוון שאינני יכול לשחק את כולם החלטתי לבדוק את הפופולריים ביותר.

ראשית, אני בא מעולם של משחקי חלל, אני שחקן ותיק ב-EVE Online, יש לי שעות רבות על Elite Dangerous ואף אני מגבה את המשחק Star Citizen. בהתאם לכך חיפשתי חוויה חדשה ושונה והחלטתי ללכת על משחקי פנטזיה. חרבות, דרקונים, שדים וקסמים. מבין כל משחקי הפנטזיה החלטתי לבדוק את הפופולריים ביותר, למרות שהם גם הפופולריים באופן מוחלט על פני כל ה-MMORPG. סליחה מז'אנר משחקי החלל, אנשים מעדיפים דרקונים על חייזרים.

mmorpg eso

מכיוון שהזמן שלי מוגבל יחסית ורציתי לשחק בכל משחק כמות נכבדת של שעות, הגבלתי את עצמי לארבעה משחקים. וכך נותרתי עם ארבעת משחקי ה-MMORPG הפופולריים ביותר, אעבור עליהם בקצרה ואתן רקע , יתרונות, חסרונות, חוזקות וחולשות, ואיך המודל הכלכלי שלהם עובד. אני לחלוטין מתעלם מגודל מפה, כי זה לא רלוונטי לנושא. Elite Dangerous, למשל, הוא משחק חלל המכיל 400 מיליארד כוכבים והוא המנצח, מבלי להשתתף בכלל. כשאני מדבר על גודל עולם אני מדבר על כמות הדמויות ללא שחקן שיש במשחק (NPC), כמות המפלצות המשוטטות בעולם, וכמות האובייקטים שניתן לעושות איתם אינטרקציה. הסדר שבחרתי הוא הסדר האבולוציוני של המשחקים שמספר סיפור יפה על ההתפתחות של משחקי ה-MMORPG.

World of Warcraft

World of Warcraft, או WOW הוא המשחק הותיק ביותר ברשימה והפופולרי ביותר בעולם היום. 50% משחקני ה-MMORPG הם שחקני World of Warcraft. המשחק יצא בשנת 2004 על ידי חברת Blizzard והמשיך את הסיפור של משחקי Warcraft הפופולריים של החברה. זהו העולם העשיר ביותר בתוכן וברקע מבין כל הארבעה. שפע של הרחבות המציגות גיבורים שונים וקווי עלילה המשתלבים עם שלל משימות החושפות את התוכן של המשחק. בקרוב, צפויה להגיע הרחבה בשם Shadowlands שתספר על העולם שמעבר ל-Azeroth. כמות המשימות לשחקן היא אדירה ובכל העולם פזורות דמויות שיתנו לכם משימות חדשות. למרבה הצער, המשימות לרוב חוזרות על עצמן שוב ושוב ולא מאתגרות את השחקן.

הממשק עצמו, עם זאת, מאוד מיושן ולא נוח. התפריטים עצמם מבלבלים והממשק מסורבל. קשה מאוד להתמצא בתוך התפריטים והאייקונים למי שאינו שוחה בהם, ואפשרויות החיפוש מאוד דלילות.

כששיחקתי במשחק למטרת הכתבה, שמתי לב שבאיזשהו שלב המשחקיות הרגישה לי קצת משעממת. בתחילת עידן המשחקים היה פער בין ההקלקה על אובייקט במשחק עד שהוא הורגש בשרתים (Latency), ולכן המשחקיות תוכננה להיות פשוטה בהתאם. המכניקה הבסיסית מורכבת מהקשה על שורת המספרים במקלדת בסדר מסויים על מנת לבנות קומבו קבוע (Rotation), זה לא מרגש, ולא מייצר התמודדות של השחקן עם משחקיות גבוהה. במקום זאת, הוא עסוק בניהול של המשאבים של הדמות.

אלמנט ריבוי המשתתפים ב-World of Warcraft כמעט ואינו ספונטני, ותקשורת עם שחקנים אחרים במהלך הרגיל של המשחק לא מורגשת. את המשימות שלכם בעולם הקבוע אתם כמעט תמיד תבצעו לבד, או לכל היותר בתיאום מראש עם חברים. קשה לפגוש אנשים אקראית שיצטרפו למשימות, והתקשורת בצ'אט אינה פשוטה.

אבל על כל אלה מפצים אירועים רבי משתתפים של מבוכים ופשיטות רבי משתתפים של עד 25 איש. כפתור מיוחד של קרבות בין שחקנים הופך את העולם כולו לזירת התגוששות בין שחקני ה-Alliance וה-Horde. זהו המשחק הפופולרי ביותר כיום ובהתאם לכך כמות השחקנים שניתן לפכוש בו היא אדירה. מבחינת ריבוי משתתפים הוא מציע חוויה קלאסית.

בהתאם לשנת ההשקה של המשחק, הגרפיקה של World of Warcraft ישנה מאוד והאנימציות בהתאם. זה משפיע על יכולת הקסטומיזציה של דמויות ומגביל אותם באופן יחסי למשחקים אחרים. זה לא מוריד הרבה מעושר העולם, ועדיין אפשר לראות מקומות יפים ומשונים גם אם בגרפיקה ישנה יחסית. כן, יש מקומות שבהם ממש אפשר לראות את הפוליגונים אבל בסך הכל המשחק מציע חוויה ויזואלית סבירה יחסית לגיל שלו.

wow demon hunter

המשחק פועל במנוי חודשי, כשכל ההרחבות למעט האחרונה וזו שצפויה להגיע כלולות במשחק. בנוסף לכך ניתן לרכוש חיות רכיבה, שינוי שם, והעברת דמויות משרת לשרת. עם למעלה משבע מליון שחקנים פעילים זהו המשחק שהשפיע על הז'אנר יותר מכולם.

Guild Wars 2

Guild Wars 2 הוא משחק שהוא סוג של המשך למשחק המקורי שיצא ב-2005. המשחק Guild Wars 2 ניסה להציג תפיסה שונה משל משחקי ה-MMORPG שפרחו בתקופתו עם עלילה דינמית שמשתנה לפי החלטות השחקן. המשחק יוצר מעין כיסים (instances) שבהם השחקן משחק קו עלילה ייחודי משלו ובכך מעניק הרבה יותר עומק לבחירות של השחקן ממשחקי ה-MMORPG האחרים שבהם העלילה קבועה לכולם. העלילה מתרחשת 250 שנה אחרי סיפורי Guild Wars הראשון ומציגה סיפור שמתקדם עם ההרחבות.

לעומת World of Warcraft, המשחקיות ב-Guild Wars 2 היא כבר יותר דינאמית. ניתן לברוח ולהתחמק מהתקפות של היריב או לרוץ מצד לצד בזמן שמתקיפים או יורים לחשים. זה עדיין לא משחק אקשן, אבל ניכר שלקחו הרבה מהאלמנטים הללו במשחק הזה, זוהי קפיצת מדרגה משמעותית הרבה יותר למי שממש אוהב לשלוט על הדמויות. עם כמות מוגבלת של גלגולים ניתן להתחמק מהתקפות ולהקשות על יריבים.

במשחק קיימים חמישה גזעים ו-9 מקצועות הנהפכים לתתי מקצועות בשלב מאוחר יותר. בחירת הכישרונות הניתנים לשימוש מוגבלת והיא מאפשר ליצור שילובים שונים עם אותה הדמות בדיוק.

מגוון המשימות פה הוא המיוחד ביותר שנתקלתי בכל המשחקים. הרבה משימות שונות ומגוונות עם סיפורים עלילתיים מיוחדים. באמת שהרגשתי שהרבה משימות כאן ממש מקבלות מכניקה שונה וזה בהחלט מעשיר ומגוון את המשחקיות עצמה. יש משימות מחזוריות שמופיעות כמעין אירוע חוזר וניתן לפגוש שם עוד שחקנים אך כמעט ולא יצא לי לשתף פעולה איתם. יש משימות כמו ליווי קרוואן או הגנה על עיר שיצרה שיתוף פעולה בין כל אלה שלקחו את המשימה וזה שינוי מרענן שבה המשימה כביכול משותפת מבלי להיות באמת משותפת. הסיפור של העולם ממשיך מהמשחק הקודם ומספק רקע מעניין, אך העולם מרגיש ריק משהו, כמות המשימות האקראיות מצומצמת יותר, ואין כמעט נקודות עניין שלא ניתן לראות אותם על המפה אחת שמגלים אזור חדש. כמות הדמויות במשחק רבה, אך עם רובן אין אינטראקציה.

הממשק מצוין וברור ונקי, השליטה בדמות מצוינת ויש אפילו דיבוב לחלק מהמשימות. הגרפיקה כאן מאוד ייחודית כיוון שאינה מנסה להיות סופר ריאליסטית והשילוב של ציוריות גבוהה הופך את הגרפיקה לכמעט על זמנית והגיל אינו ניכר בה.

כיום, כמות השחקנים נמוכה יחסית למשחקים אחרים ששיחקתי בהם ולא פעם המשחק הודיע לי שהשרת עליו אני יושב נסגר עקב אי פעילות של שחקנים ושעלי לעבור לשרת אחר.

Guild Wars 2 ניסה להביא משהו חדש בעולם ריבוי השחקנים – ה-WvW, עולם נגד עולם בו כל השחקנים באותו שרת נלחמים כנגד שחקנים בשרת אחר, כמו מעין קרב רב של שחקנים עם כלי מצור. זירת השחקן היחיד שמורה מחוץ לעולם עצמו, והיא מתרחשת במעין זירה וירטואלית ואינה ממש חלק מהעולם.

העולם של Guild Wars 2 נראה כמו עולם נהדר גם אם הוא ריק מעט. המשחק הוא חינמי לחלוטין והתשלום הוא רק בעבור ההרחבות.

The Elder Scrolls Online

המשחק המבוסס על סדרת המשחקים המצליחה The Elder Scrolls יצא בשנת 2014 וקיבל ביקורות מעורבות. מאז המשחק עבר שיפורים משמעותיים והיום הוא המשחק השני בפופולריות שלו בתחום. הוא מחזיק בעולם עשיר בהיסטוריה מכל הכותרים האחרים בסדרה.

מגוון המשימות אינו גדול בהשוואה למשחקים האחרים סביבו, אך בהחלט מרשים בהתחשב בכך שכל משימה היא ממש סיפור עם עלילת משנה ודמויות משנה. כל משימת צד נכתבה והוסרטה, עם דמויות משנה וטוויסטים בעלילה. אפשר בקלות ללכת לאיבוד במשימות צד מבלי שיהיו הרבה מהם. ה-AI של היריבים מתוחכם יחסית למשחקים אחרים, למרות שהם עדיין לא Skynet. בהחלט יש הבדלים בפעילות של כל מפלצת ויש להן ארסנל נשקים מתוחכם יותר משל רוב המשחקים.

The Elder Scrolls Online הוא משחק אקשן-תפקידים. ריצה, קפיצה, והתחמקות מהתקפות יריבים הם משמעותיים פה – הקרבות אינם רצף של הקלקות אלא שילוב של תנועה, הגנה והתקפה. גם קרבות נגד מפלצות אקראיות במשחק אינם פשוטים וזה לפעמים מתיש, כי הדרך לנקודה מסוימת נהיית ארוכה ומסובכת מהרגיל.

יש במשחק ששה מקצועות ועשרה גזעים, אך המשמעות של מקצוע יכולה להיעלם בשל אפשרויות הקסטומיזציה הרבות של כשרונות במשחק. כמו ב-Skyrim, גם כאן המשחק מתחלק לדרגה וניסיון מצד אחד, ושימוש תכוף בכלים מסויימים מצד שני. זה אומר שאין בעיה לבנות גנב לבוש שריון שדוקר מהצללים עם שרביט כדורי אש. זה עד כדי כך משוגע.

אם אמרנו שב-World of Warcraft, התאגדות ספונטנית בין שחקנים היא נדירה, כאן המצב הפוך. באחד הימים יצאתי ממבוך, וראיתי שהדרקון שמתעופף בעולם נמצא לא רחוק ממני והחלטתי להתקרב אליו ולנסות לצלם אותו. אז גיליתי התאגדות אקראית של כ-20 שחקנים שהחליטו להוריד את הדרקון. הצטרפתי אליהם וניהלנו קרב קשה ומאתגר כנגד הדרקון. מבלי שראיתי אותם ומבלי שתיאמתי איתם דבר, פשוט אירוע רב משתתפים ספונטני שקרה.

ב-The Elder Scrolls Online העולם מלא בדמויות והאינטרקציה דיי טובה. נכנסתי לכמה מבוכים לבד וסיימתי אותם עם עוד 2 שהגיעו במקרה גם כן. פגשתי אנשים אקראיים במרחב ותיאמנו התקפה על מפלצת. כל מה שצריך לעשות זה להקליק על דמות שלידכם ולשוחח, רובם ככולם מגיבים ומשתפים פעולה. קרבות בין שחקנים נערכים בתוך המשחק, באיזור ספציפי, ומשפיעים על העולם בקרב בין ה-Alliances.

mmorpg eso

הגרפיקה פה כבר מהממת, ביחס לשני המשחקים הקודמים שהזכרנו. הפסקול מדהים, האווירה מעלפת, והקסטומיזציה מצוינת. המשחק מציע משחק קול מלא של כל משימה, משימת צד, או שיחה עם דמויות ללא שחקן.

העולם מלא בחיים, דמויות וחפצים. כל מי ששיחק במשחקי The Elder Scrolls, כמו Skyrim יזהה מיד את הסגנון האומנותי, כמו את הגזעים, הדמויות, והמפלצות. ניתן גם לחצוב סלעים, לאסוף צמחים ולבנות שריונות ונשקים. הממשק ממש נוח וכל מי ששיחק ב-Skyrim ירגיש בבית. זהו משחק ויזואלי מרשים בכל קנה מידה.

למשחק יש עלות חד פעמית ועוד עלות להרחבות שהתווספו. כמו כן, ניתן להירשם לשירות חודשי אך הוא אינו חובה, הוא מוסיף עוד כל מיני תוספות קטנות.

Black Desert Online

Black Desert Online הוא המשחק שהכי קשה להגיע אליו כשחקן מחשב בארץ, שכן הוא חסום למשתמשים ישראלים. הוא יצא בשנת 2015 והוא גם המשחק השלישי בפופולריות שלו, וצובר תאוצה באירופה ובארה"ב למרות המוצא הדרום קוריאני שלו.

העלילה של Black Desert Online היא מאוד גנרית בתוך עולם מאוד גנרי. לא הצלחתי למצוא עניין בסיפורי השחקן היחיד אך נראה שזו לא הכוונה של המפתחים והם לא השקיעו מספיק בבניית עלילה קוהרנטית. העולם שוקק בדמויות ומשימות צד בשפע בצידי הדרך ובערים הגדולות. המשימות לא מתוחכמות מידיי אך יש מגוון בהתאם לסוג הפעילות. בין אם זה דייג, שייט, או בישול אוכל. אבל כמות המשימות שאפשר לקחת מבלי לסיים מוגבלת לשלושים, ונתקעתי לא פעם על המקסימום האפשרי. עם כל האפשרויות הללו מגיע ממשק גדול ומסורבל עם מנוע חיפוש בינוני. מה שכן, ה-wiki בתוך המשחק מצוין.

המשימות חוזרות על עצמן, ולא במקרה – האופי של המשחק נוטה חזק לכיוון ה-Grind. חזרה שוב ושוב על משימות קטנות והתקדמות קטנה כל פעם. צריך לבוא אליו עם המון סבלנות – היתה לי שעה שלמה שטבחתי במפלצות כדי לסיים משימה. ולא, אני לא אומר שעה במובן אלגורי, 60 דקות של גלים על גלים של מפלצות כדי לסיים משימה.

מכניקת הקרב מאוד מזכירה לי באופן אישי את משחקי Witcher – כבר אין כפתורים שמבצעים התקפות אלא מהלכים עם המקלדת והעכבר ושילובים של התקפות שמגיעים אפילו לעשרה מהלכים ברצף בדמויות מסויימות.

במשחק יש 19 מקצועות שהם נעולים לגזע ומגדר כלומר, אם תרצו לשחק אביר אפל, אתם תצטרכו לשחק בהכרח נקבה אלפית. עם זאת, אפשרויות העיצוב של הדמות מטורפות ומולידות שילובים הזויים, ופה זה רק מתחיל. ניתן לפתח את הדמות בכל מיני כיוונים וקשה לראות 2 דמויות שהן אותו הדבר.

העולם של Black Desert Online מלא בפעילות ושוקק חיים. אפשר לנהל חיים שלמים מבלי לשלוף נשק. דייג, אלכימאות, הפלגה ,מסחר, וחקלאות. אלה רק חלק מהפעילויות שיש למשחק להציע מעבר לקרבות.

ניתן למצוא הרבה שחקנים באיזורים הפופולריים למרות שהאינטרקציה איתם כמעט ולא היתה קיימת. לשחקנים מתחילים יש שרתים נפרדים ויכול להיות שזו היתה הסיבה. מעבר לכך, המשחק מציע קרבות בין גילדות עם כלי מצור ומלחמה על נקודות שליטה בעולם. יש כפתור PvP המאפשר, מדרגה מסויימת לערוך קרבות בין שחקנים כמעט בכל מקום בעולם המשחק למעט בערים גדולות.

למשחק יש עלות רכישה נמוכה ועוד קניה של תוספות בתוך המשחק שמקלות על החיים, ובמשחק עם נטיה גבוהה ל- Grind, זו השיטה למכור עוד.

עולם ה-MMORPG גדול ומגוון בימינו וניתן לבחור משחק לכל טעם. המשחק World of Warcraft יתאים למי שרוצה לשקוע בעולם עם סיפור גדול ולחשוף את העבר העשיר של העולם. Guild Wars 2 יתאים לכל מי שמחפש משימות מגוונות ומעניינות ומשחקיות פשוטה ומעניינת. The Elder Scrolls Online יתאים למי שאוהב משחקי אקשן, עם קפיצות וירי ועבודת צוות אינטימית. ואחרון, Black Desert Online הוא המשחק לכל מי שאוהב גרפיקה, לחקור ולטייל, ונהנה מלשקוע בתוך הדמות.

כמובן שזה רק קצה הקרחון – יש עוד משחקים מצוינים בתחום הזה, ואני באופן אישי מבטיח לבדוק עוד בהמשך…