לאחר שנתיים ארוכות של בצורת, חברת המאיצים הגרפים הגדולה בעולם חושפת את התהקדמות הכי גדולה שלה עד כה: Nvidia RTX

היום, לפני זמן לא רב, תם לו עידן ה-GTX המוכר וקם עידן חדש. עידן המכונה החכמה, הלומדת והמשולבת, בהכרזת דור כרטיסי המסך החדש יום לפני פתיחת תערוכת Gamescom 2018 (בה אנו מבקרים בעצם, ממש מחר!)

נשיא החברה, ג'ייסן הואנג, והפנים של החברה בכל אירועי החשיפה הגדולים שלה, דיבר היום באופן גלוי בפעם הראשונה על משפחת כרטיסי המסך החדשים ולכולם מכנה משותף שג'ייסן דאג להדגיש: תאורה משתנה ודינאמית, הצללה מתקדמת וכמובן, השתקפות של הסצנה בחומרים כמו זכוכית ופח.

כיום נהוג לדגום השתקפויות בטכניקה הנקראת Screen space reflections המאפשרת לשקף רק את מה שכבר רואים על המסך, אך הטכנולוגיה של Nvidia מאפשרת הרבה מעבר לכך. תוכלו לראות למשל השתקפות של מטוס מתרסק מהשמים בשלולית מים על הריצפה.

התאורה תהיה מציאותית ומבוססת פיזיקה, החדרים מוארים בקרני אור סימולטיביות ולא בעזרת טריקים שנועדו ליצור תמונה ש"מספיק קרובה" למציאות, כפי שהיה נהוג עד היום. צללים גם הם מחושבים פיזית לפי מקורות תאורה (ואפילו רבים) ובעלי הבחנה גבוהה. לא עוד לצללים חדים שנראים כמו שבלונה מרובעת של אותו העצם, אלא רכים ומציאותיים בהרבה. בקיצור – הדמיה של המציאות כפי שהמציאות מתרחשת ולא ניחוש שנראה טוב.

איך זה עובד? בארכיטקטורה החדשה של Nvidia ישנם שלושה סוגים שונים של גופי עיבוד המשחקים תפקיד.

הראשון: Cuda Cores, האמונים על כל המטלות הידועות לנו במרחב הגרפי הקלאסי, כגון חישובים הנוגעים בטקסטורות, פוליגונים ואפקטים המתרחשים בהם. כך עובדים המעבדים הגרפים של Nvidia עד לפני עשור.

השני: על גוף עיבוד זה Nvidia הכריזה כבר בשנה שעברה ושמו Tensor והוא מתמחה באינטילגנציה מלאכותית וDeep Learning. בעזרת ליבות עיבוד AI זה ניתן לחוות כבר היום (ברמת המחקר) שיפור משמעותי והחלפה של טכניקות קיימות באוטומציה של מחשב. כיום כאשר מפתחים משחק מחשב צריך ליצור למשל מעברים בין אנימציות, כאשר הדמות עוצרת לנשום, מיד אח"כ רצה ואז קופצת מעל מכשול. כל זה מתבצע בצורה ידנית לכל אחד מסוגי המכשולים. עד היום. ליבת ה-Tensor מסוגלת להבין בזמן אמת באיזו אנימציה להשתמש וכיצד, ביחס למיקום הדמות מול המכשול שלה. וזו רק דוגמא אחת.

דוגמא נוספת היא יצירת אנימציית הבעות פנים של דמות ממוחשבת, המערכת מסוגלת לנפות את האנימציה המדויקת להברה אותה הדמות אומרת באותו הרגע, ולאנפש אותה באופן מיידי ללא יד אדם. כל מה שהמפתח צריך לעשות הוא להגדיר באיזה רגש יש להשתמש ולספק קובץ קול והפנים מונפשות באופן אוטומטי (בעזרת מספר רב של הקלטות פנים מבעוד מועד ותיוג רגש ספציפי לכל אחד מהם).

דוגמא אחרונה היא AA (Anti-aliasing או החלקת קצוות עקומים בתמונה) מתקדם הלוקח בחשבון את מצב התמונה ואת העצמים הנמצאים בה ודואג ליצור את התמונה החלקה ביותר תוך כדי נאמנות למקור ולקיחת משאבים דלים מהמערכת בשונה ממערכות ה-AA המוכרות לנו היום שגורמות לירידת FPS חדה לעיתים.

החידוש השלישי והאחרון באחריות המהנדסים ב-Nvidia הם: ליבות ה-RT (או Ray Tracing) שלהן משימה פשוטה להבנה, אך בעלת חשיבות עצומה. הטכניקה נחשבת לשיטת מופת המתארת (בסימולציה ממוחשבת) את העולם האמיתי באופן המדויק ביותר. קרן אור נשלחת ממקור מסוים (מנורה, למשל) ופוגעת בעצם במרחב. לאחר המפגש קרן האור סופגת את צבעו (יחד עם עוד מאפיינים) וממשיכה בדרכה להאיר את שאר הסצנה. בדרך זו נשלחות אינספור קרני אור אל עולם המשחק, כמו במציאות, הפוגעות באופן חוזר ונשנה בנקודות במרחב וחוזרות בסופו של דבר, לעיני השחקן ליצירת תמונה אולטרה ריאליסטית. ממש באותה הדרך שאנו רואים במציאות. שיטה זו הוכחה עד היום כלא סבירה ולא ברת ביצוע בזמן אמת שכן היא דורשת משאבים מיחשוביים עצומים לכל קרן אור. אך היום Nvidia מסוגלים לעשות את מה שאף אחד לא היה מסוגל להשיג עד היום, דרך שילוב של כל הטכנולוגיות וליבות העיבוד לעיל.

כאן החברה עושה שימוש מחוכם גם בליבות ה-AI שלה ונעזרות בה למלא את החסר. היכן ששום קרן אור לא נגעה, נשאר חור. פיקסל שחור If you will. אלגוריתמי הלמידה של החברה מבינים מה צריך להיות במקום הפיקסל החסר בהתחשב במה שנמצא מסביבו, וכך מתקבלת תמונה פוטוריאליסטית בשבריר שניה. מגניב נכון? אני מאמין כי שילוב וניצול כל השיטות לעיל, בנוסף לאחרות, יביא להתקדמות המשמעותית ביותר שמשחקי המחשב (והגרפיקה הממוחשבת באופן כללי) ראתה איי פעם, שייקח חלק פעיל בעשור הקרוב.

SLI BRIDGE מת. יחי המלך החדש NVLINK. ההבדל כאן הוא שבמקום לנסות ולשלב כוחות בין שני כרטיסי מסך, ולהישאר עם זיכרון אפקטיבי של אחד מהם, החיבור בין הכרטיסים מהיר עד כדי כך ששני הכרטיסים מסוגלים לגשת לזיכרון אחד של משניהו ובכך ליצור זיכרון אחד משותף. כלומר במקום שני כרטיסי מסך עם 11 גיגה זכרון, מתקבלים שני כרטיסי מסך עם 22 גיגה זכרון משותפים. משהו שהיה צריך לקרות כבר לפני שנים לעניות דעתי, והופך למציאות. והטכנולוגיה אפילו עובדת עם שלושה כרטיסים במקביל.

אל אף ש-Nvidia הכריזה כי הכרטיסים החדשים הם שקטים יותר, יעילים וחסכוניים יותר מהדור היורד, היא נשארה שקטה בנוגע לתמיכתה בטכנולוגיות VR חדשות ובתועלות הכרטיסים החדשים במשחקי מחשב קיימים, וכאלו שלא עושים שימוש באחת מהליבות החדשות שהוצגו.

אז למה לקח לנו כל כך הרבה זמן לקבל את כל הטוב הזה? שיגעון הקריפטוקורנסי שסחף את העולם בשנה החולפת הצליח לסחוף גם את Nvidia הגדולה יחד איתו, המייצרת את כוח העיבוד שמניע אותו, יחד עם יצרניות אחרות. בצעד אמיץ (או ראוי לביקורת) החברה האיצה את ייצור הליבות הגרפיות שלה תוך אמונה בשוק העולה ולקחה סיכון כה דרסטי שלאחר שהשיגעון הגיע לבגרות ודאך, לא נשארה ברירה לחברה אלא לדחות את חשיפת הטכנולוגיה החדשה שלה בשנה שלמה על מנת למכור את המלאי העצום שנשאר יתום במחסניה (יש המאמינים שזמן זה הוקדש כדי לסיים ולעדן את תהליך תיכנון ויצור הדור הבא). בזמן זה זכתה החברה לביקורות רבות על חוסר הנכונות שלה לשתף את צרכניה בסיבת העיקוב.

זאת ועוד, מסתמן כי מחירי הכרטיסים של הדור הקודם נשארים כסדרם ולא נראה כי כל סוג של הנחה נכנסת לתוקף. נראה כי Nvidia לא נעה מעמדתה הנוקשה וביחסה לסיטואציה, שלא מתקבלת בעין יפה ע"י הקהילה באופן רחב.

הכרטיסים החדשים מבית הענקית הירוקה נמכרים ב-Pre Order באתר Nvidia, כשצרור הכרטיסים הראשון יצא למשלוח ב-25.09.2018 וככל שזמן ההזמנה יתעקב כך זמן ההמתנה יגדל בהתאם.

Geforce RTX 2080 TI יימכר במחיר 1,199$, אחיו הקטן, ה-RTX 2080 יעלה לכם 799$ ואחרון חביב, RTX 2070 הקטן במשפחה ימכר ב599$, כולם בעלי המפרטים הבאים:

GeForce GPU
Ray Tracing Performance* Memory Starting At Founders Edition
RTX 2080 Ti 10 GigaRays/sec 78T RTX-OPS 11GB $999 $1,199
RTX 2080 8 GigaRays/sec 60T RTX-OPS 8GB $699 $799
RTX 2070 6 GigaRays/sec 45T RTX-OPS 8GB $499 $599

אתם מזמינים?