Demon’s Souls היה מעין ניסוי של From Software. הם רצו לפתח משחק שרמת הקושי שלו תזכיר את המשחקים הקלאסים, בהם רמת השחקן היתה חשובה מרמת הדמות, ותחושת הסיפוק שבאה עם ההצלחה תתעלה מעל לתחושת התסכול עקב כשלון. ההצלחה הכבירה שלה הם זכו עם המשחק הבלעדי לפלייסטיישן 3 הביאה לפיתוחו של Dark Souls, שהוא ברוב ההיבטים משחק טוב יותר; הוא גדול יותר, עם יותר אלמנטים של חיפוש וגילוי, יותר חפצים, יותר מקומות ויותר מפגשי בוס. ואולי הכי חשוב: יותר קשה. קשה, אבל לא בלתי אפשרי. כמו שאומר הפתגם המפורסם: למנצח השלל. אך האם השלל של Dark Souls שווה יותר מהשלל של משחקים אחרים?

סרטון הפתיחה מגלה לנו מה התרחש בעולם המשחק לפני שהגענו אליו. ארבע ישויות עלו לכוח והחליטו למגר את הדרקונים ששלטו בעולם. בעשותם כן, העולם שקע לעידן האש, בו שדים ומפלצים משוטטים בחופשיות בעולם הרחב, וכל שאר בני האדם מתים. כך גם השחקן מתחיל את המשחק – בתור אל-מת. Dark Souls אינו מתהדר בעלילה אפית ומופלאה (וחבל), אך האמינו לי שזו אחת הפעמים שלא תרגישו בחסרונה של עלילה במשחק מסוג זה. רוב משחקי התפקידים אינם יכולים להרשות לעצמם עלילה דלילה, אך Dark Souls הוא לא אחד מהם.

השעה הראשונה שלכם ב- Dark Souls תלמד אתכם מעט על האתגרים שתעמדו בפניהם, ועל הכשלונות המצפים לכם. השלב הראשון הוא מעין הכנה לקראת העולם הנרחב באמת של המשחק, וכאן תלמדו על רזי השליטה במערכת הקרב, שהיא אולי מהטובות שיוצרו אי-פעם. ואולי תלמדו דבר או שניים על הדבר שבו מצטיין המשחק באמת: ההנאה הצרופה שבהצלחה.

במבט ראשון תגלו שמערכת הקרב מבוססת על התקפה והגנה. בעוד שתי הפעולות הן פשוטות וישירות, מאחוריהן מסתתרת מערכת מורכבת שתתגמל אתכם במידה ותבחרו להשקיע בה טיפה יותר. כמו ב-Demon’s Souls, התקפה והגנה צורכות סיבולת (Stamina), כך שלא תוכלו להגן לנצח, ובנקודה מסויימת תאלצו להתקיף בחזרה, או שהסיבולת שלכם תאזל ותעמדו בחוסר אונים אל מול המכה שתשלח את מד החיים שלכם אל התחתית. תגלו גם שלמשקל הציוד שאתם משתמשים בו יהיה עניין מכריע ביכולת וסגנון המשחק שלכם, וכל שחקן יאלץ להחליט אם הוא מוכן להקריב זריזות עבור כוח. אולי תמצאו עצמכם תוהים מדוע בחרתם בחליפת שריון כה כבדה, כשהדמות שלכם לא מתחמקת במהירות אל מעבר לטווח הנשק של האויב.

לא לחינם המשחק נחשב למשחק הקשה ביותר בדור הנוכחי. ב-Demon’s Souls כל מוות היה מחזיר אתכם לנקודת השמירה האחרונה, להלחם שוב בשדים שרק לפני רגע הבסתם. הפעם המשחק בנוי בצורה של עולם פתוח ללא אזור התחלתי שמשמש כתחנת מוצא בטוחה מסכנות. לכן החליטו המפתחים האדיבים לפזר לנו בעולם המשחק של Dark Souls נקודות שמירה במקומות אסטרטגיים. במחשבה ראשונה, מערכת נקודות השמירה הזו (Bonefires) נראית סלחנית, אך הרשו לי להרגיע ולומר לכם: ממש לא. כאשר תובסו, כל האויבים ישובו גם הם לחיים, ולעולם לא תמצאו נקודה כזו לפני בוס. לעולם לא תלכו בקו ישר למחוז חפצכם, ותמיד תאלצו להלחם באותן מפלצות שרק לפני רגע התאמצתם להביס.

כמה חבל אם כך לחסרי הסבלנות שביניכם, ש-Dark Souls לאו דווקא בונה את האקשן שלו על כוחה של הדמות, אלא כי אם על סבלנות השחקן. פעמים רבות תמצאו עצמכם עומדים פנים מול פנים נגד אויב משוריין, מחכים בעצבנות לרגע בו הוא יניף את חרבו, או שברוב פזיזותכם תפגשו את חודה. תמצאו שסבלנות היא תחום שבו תאלצו להשתפר. רוב האויבים שתפגשו במשחק מסוגלים לחסל אתכם בשתיים-שלוש מכות או, חס ושלום, במכה אחת. תארו לעצמכם שד עצום מימדים שקופץ מראש מגדל לעברכם וגרזנו העצום ישלח אתכם מקללים חזרה לתחילת הדרך בשתי הנפות בודדות. המשיכו לתאר לעצמכם כיצד אתם בורחים במעלה סולם אל ראש מגדל נגדי, וממטירים עליו מטר חיצים, צוחקים לעצמכם כמה זה קל. לבסוף, תארו לעצמכם את התדהמה כאשר אותו שד מנתר לראש המגדל שעליו לפני רגע התרברבתם, ומשלים את המלאכה לשמה הוא הופיע בהנפה אדירה אחת. זה Dark Souls בקצרה. המשחק נותן לכם אשליה של בטחון בדיוק כשאתם זקוקים לה, רק כדי לנפץ את האשליה רגע לאחר מכן. במצב כזה, הצלחה תשלח אתכם מאושרים אל המוות הבא.

על הבסיס הזה בנוי המשחק: ניסוי וטעיה, והכישלון וההצלחה שבאים עימם. לצורך זה בנו המפתחים מערכת בניית דמות גמישה לחלוטין, אשר במבט ראשון עלולה להטעות. בתחילת המשחק על השחקן לבחור דמות בעלת התמחות מסויימת: מאבירים ולוחמים ועד לקוסמים וכמרים – התמחויות אלה הן רק הצעד הראשון בפיתוח הדמות. עד סוף המשחק תגלו שהכומר שבחרתם יכול להניף Claymore בדיוק מרשים וכוח עצום כמו האביר בחליפת השריון, ואת האביר המסוקס שלכם מטיל כדורי אש לוהטים. זהו הקסם שבמערכת בניית הדמות: הבחירה ההתחלתית קיימת אך רק כדי לעזור לכם לכוון לסוג הדמות אותה תהיו מעוניינים לשחק ומה הציוד ההתחלתי שיהיה ברשותכם, אך לעולם לא תהיו כבולים לבחירתכם. החופש והמורכבות שבבניית הדמות מבטיח כי כל שחקן יוכל למצוא את סגנון המשחק המועדף עליו, אך גם מבטיח כי לעולם לא ימצא את הבניה המושלמת. מהבחינה הזו, From Software באמת בנו מערכת הוגנת ושווה לכל.

וכיאה להיבט ה-RPG במשחק, הציוד משחק תפקיד חשוב משלו. הגיוון שבציוד מרשים, עם אין ספור חרבות וגרזנים, מגנים וחליפות שריון, קסמים, ניסים וסופות אש. אם לא תשתמשו בציוד הנכון לכל מצב, המשחק יעניש אתכם בחומרה, אך אם תשכילו להשתמש בחפץ הנכון בזמן הנכון, תגלו סודות נסתרים ומעברים סודיים. במובן זה, Dark Soulsידרבן אתכם להתנסות במגוון הנשקים וצורות המשחק הייחודיות שבאות איתם.

כמו ב-Demon’s Souls, הנשמות הן המטבע העיקרי במשחק. תקבלו אותן מאויבים ובוסים בעיקר, וגם מחפצים מסוימים הפזורים ברחבי עולם המשחק. הפעם לעומת זאת, תקבלו מהן הרבה פחות. תגלו לדאבונכם אויבים שלא יעניקו לכם נשמות כשתביסו אותם, או שהכמות שקיבלתם אחרי קרב עם בוס מסוים היא זעומה, אך היא הולכת יד ביד עם העיצוב המחודש של המשחק. בעזרת נשמות תרכשו נשקים ומגנים, ובתוספת אבני שדרוג תהפכו את הציוד שלכם לחזק וטוב יותר. תוכלו להפוך חרב שבמבט ראשון נראית פשוטה וחלשה, לחרב מחשמלת, או להשתמש בנשמה של בוס לרכוש קסמים וניסים.

השדים והמפלצות הממלאים את העולם של Dark Souls הם רבים ומיוחדים. הנקודה הראויה לציון בעניין זה היא שהמפתחים לא השתמשו הרבה בטכניקת "העתק הדבק" ,ומרבית האויבים לא רק נראים שונה, אלא גם מרגישים שונה. ישנו מספר לא מבוטל של אויבים המאכלסים את כל האזורים השונים במשחק כך שכל מפגש הוא חדש ומאיים. תשמחו (או תתעצבו) גם לגלות שזה יכול להיות בהחלט המשחק שמכיל את הכמות הרבה ביותר של בוסים. ישנו יותר מבוס אחד בכל אזור, וכל מפגש ראשון איתם הוא מאיים ביותר. החל מהקטנים ביותר ועד לעצומים ביותר, כל בוס הוא מיוחד. מנגד ישנם NPCs הממוקמים בעולם המשחק וכל מטרתם היא לעשות את חייכם קלים מעט יותר: החל מכאלה שילמדו אתכם קסמים וניסים ועד כאלה שישדרגו את הציוד שלכם.

מצב הרוח מ-Demon’s Souls נעלם ובמקומו הגיע מצב האל-מת. ההבדל בין מצב החיים והאל-מת הוא דבר שהשחקן יאלץ ללמוד עליו לעומקו לבדו (בהעדר מדריך ראוי למערכת כה מסובכת), אך בגדול שני המצבים משפיעים על שתי מערכות המשחק: מצב ה-PVE ומצב ה-PVP. אחרי שכבשתם את עולם המשחק המגוון, אולי תרצו להתנסות במצב ה-PVP המעולה ברובו? תנסו לפלוש לעולמו של שחקן אשר נמצא באמצע קרב, כדי לנסות ולזכות במעט נשמות? אולי תרצו להתנסות במצב הקו-אופ הנהדר בו תוכלו לזמן שחקנים נוספים (עד שלושה) לסייע לכם באזור מסויים או נגד בוסים? או אולי בעצם תעדיפו להעניק עזרה בעקיפין, דרך מסרים כתובים המונחים בעולם המשחק על ידיכם ושחקנים אחרים, ויכולים להפוך מכשולים מסוכנים לדרך ברורה ובטוחה. אל תזלזלו ביכולתם של שחקנים אחרים לעזור לכם גם אם הם לא נמצאים אתכם.

לרוע המזל, מערכת האונליין ב-Dark Souls אינה מגיעה עם מדריך, ולעיתים נראה כי היא פשוט לא עובדת. מתוך 20 פעמים בהם ניסיתי לפלוש לעולמו של שחקן אחר, רק פעמיים הצלחתי. ייתכן שהבעיה טמונה במורכבות של מערכת זו, בה לרמת הדמות ישנה השפעה, לפיה תוכלו להתחבר לשחקן אחר שרמתו היא באזור ה-10% מרמתכם. תהיו מאוכזבים לגלות כי לא תוכלו לזמן חבר מרשימת החברים שלכם לצידכם, ותהיו תלויים רק במזל: האם תקבלו עוזר מהימן או שחקן פזיז שיחרב לכם את העבודה? התחושה הזו של ציפייה מהולה בחשש הופכת כל מפגש עם שחקן אחר למרתק ומלהיב. אולי השינוי המעניין ביותר שהכניסו From Software למערכת המיוחדת הזו היא אגודות סודיות במפוזרות בעולם המשחק. חלקן נסתרות וחלקן גלויות, אך לרובן ישנו תפקיד מרכזי במערך משחק הרשת, עם תגמולים מעניינים למי שיבחר להיות חבר בהן (כמו אוזניים חתוכות שנופלות מהשחקנים המובסים, או ציוד בלעדי).

במסעותיכם תגלו סביבות מרהיבות ומאיימות בכמות נכבדת, החל מטירה הרוסה ועד אגם תת קרקעי נרחב בעל חופים זהובים והידרות עצומות שמשכשכות במימיהם. תעברו בצינוקים מסועפים עם מלכודות מוות דרך ירידה בגזעי עצים עצומים וחלולים שכל צעד לא נכון ישלח אתכם מטה אל מותכם. הסכנה נמצאת בכל שעל, וכל סביבה מוצגת בפירוט מרשים. למרות שהמשחק הוא לא פיסגת הגרפיקה, העיצוב הנהדר מכפר על כל טקסטורה מטושטשת. לעמוד על צוק גבוה ולהסתכל בשטח העצום הנפרש לפניכם, לא יכול להעביר לכם עד כמה באמת עולם המשחק נרחב. מה שאתם רואים באותה נקודה הוא רק קמצוץ. העולם בנוי כמו כדור, עם תנועה לכל הכיוונים: ימינה ושמאלה, מעלה ומטה – כל מקום חדש ימלא אתכם בציפיה לגלות את סודותיו הכמוסים ביותר, ובחשש מהאתגר הבא. בתחילה התנועה בעולם הכה נרחב תהיה קשה ותאלצו לנוע הרבה, אך עד מהרה תגלו קיצורי דרך ומעברים המחברים את אזורי המשחק, ואפילו תקבלו את היכולת להשתגר בין נקודות השמירה שכבר גיליתם.

דבר נוסף המחדד את תחושת האימה והפליאה שתציף אתכם לאורך המשחק היא מערכת הסאונד הנהדרת. לא תאזינו כאן למנגינה כלשהיא במהלך המשחק (חוץ מבקרבות בוסים). במקום זה כל מסעכם במשחק ילווה בסאונד אווירתי: תשמעו את הרוח נושבת ואת העצים מרשרשים, את האש המאכלת, את צעדי המפלצות ואת החרב חותכת את האוויר – הכל נאסף לכדי הרגשה מציאותית ביותר וללא דבר המסיט את תשומת לבכם מהעיקר. יש משהו בלשמוע את מכות הכנף של דרקון עצום מעליכם, או הצעדים הכבדים של שלדים ענקיים בתוך מערה חשוכה, שלא תוכלו למצוא בשום משחק אחר. דיבוב קומץ הדמויות המאכלסות את המשחק יאה למדי, אם כי חלקכם ימצא אותו מגוחך.

עם כל התשבוחות, ישנם מספר דברים שמורידים מעט מערכו של Dark Souls. בעוד שלרוב אורכו ושטחו של המשחק השחקן לעולם לא יהיה בנחיתות גדולה, ישנם מספר מקרים בהם העקביות הזו נעלמת לחלוטין. ישנם בוסים שיעבירו בכם תסכול כזה שלא נזכיר כאן, וישנם בוסים קלים יותר מהמפלצות החלשות ביותר. מערכת האונליין, הנהדרת על הנייר, מסובכת למדי ולעיתים אינה פועלת. חלק מהעונשים הנופלים על השחקן המתחיל נראים לא הגיוניים עד אבסורדים. בעוד שלכל דמות יש את הסיפור שלה, קל לשכוח מעלילה שמוצגת במקומות בודדים לאורך 70 השעות בהן תבלו מול המשחק. למרבית המזל, כל הדברים שהמשחק כן עושה נכון, מכפרים על כל עוול. העדר ההסברים למשחק כה מתוחכם ומסובך הופכת את מלאכת החיפוש והגילוי לכזו שאין שני לה בהנאתה. לגלות את האומץ והיכולת אל מול גולם ברזל ענקי רק כדי להגיע לאזור הבא, והבא אחריו, הם הדברים העיקריים שהמשחק מדרבן בשחקן, וההנאה הצרופה שבהצלחה המגיעה עימם היא הרגשה שמשחקים רבים בדור הזה פשוט לא מצליחים להעביר.

סיכום

Dark Souls הוא משחק לאוהבי הרפתקה ייחודית ורצופת סכנות, שהגמול על ההצלחה הוא כזה שאפילו השחקן המיומן ביותר יאהב וישאף להשיג. משחקי תפקידים ואקשן היום מציגים אולי עלילות אפיות ומרתקות, ולמרות שאולי שמתם לב לכמות הזעומה של עלילה שהוזכרה בביקורת זו, אין שום מקום אחר בו תמצאו משחקיות עמוקה ומתגמלת כמו כאן. המשחק אינו מיועד לחלשי האופי, אך תעשו לעצמכם עוול אם לא תנסו להתגבר על המבחנים הנהדרים שהמשחק ירצה להעביר אתכם, פעם אחר פעם. החל מעיצוב עולם משחק מיוחד באמת וקרבות בוסים שתזכרו בהם עוד הרבה זמן, דרך מערכת בנית דמות גמישה ואינספור חפצים לאסוף ולשדרג, ועד מערכת אונליין מיוחדת (ומעולה כשהיא עובדת); Dark Souls יכול להעניק לכם חוויה של פעם בדור אם תתנו לו, ועשוי לשנות את תפישתכם על משחקים לחלוטין. לטוב או לרע, זהו משחק שאתכם חייבים לעצמכם לנסות לפחות פעם אחת.