בסרטון הדגמת המשחקיות של Baldur's Gate 3 צפיתי בשידור חי. התלהבתי מאוד מהקטעים הסינמטיים שהעבירו בי צמרמורות ופרטו על כל המיתרי הנוסטלגיה של מבוכים ודרקונים בכלל וסדרת Baldur's Gate בפרט.

אך כשהוצג מסך בניית הדמות ושידור המשחקיות בפועל – המוח שלי היה שרוי בדיסוננס קוגניטיבי ובנסיון להבין האם אני צופה במשחק הבא בסדרת Baldur's Gate או סדרת Divinity.

לסדרת Baldur's Gate התמכרתי בגיל 16 כשיצאה בשנת 1998, ומאז מידי כמה שנים חזרתי אליה שוב ושוב כמו שחקנים רבים שהתוודעו אליה. יש משהו מיוחד בסדרה שתמיד עורר בי געגועים לאווירה ולמיתולוגיה היפיפייה. גם את סדרת Divinity אהבתי ושיחקתי בה מספר פעמים. מנוע המשחק של Divinity: Original Sin 2 נפלא והמשחקים הצליחו והתקבלו באהבה בקהילת הגיימרים.

כשהוכרז ש Baldur's Gate 3 יפותח על המנוע של סדרת Divinity שמחתי כי יש לי הערכה ל Larian Studios, אבל תהיתי איך הם הולכים להתאים אותו כדי שהמשחק יזכיר את הסגנון הייחודי שהיה לו.

לצורך התייחסות לסרטון המשחקיות שנחשף אאלץ להתפצל לשניים כמו הזקנה מהמערכון של אסי וגורי, כי אני חלוק מידי עם עצמי בין התלהבות לנוסטלגיה בשביל לכתוב משהו אחיד. סבבה אחי? כן גבר, בוא נשב לכתוב.

אגב, אם עדיין לא קראתם על הרקע של סדרת Baldur's Gate והחברה המפתחת, מומלץ להתחיל כאן.

ויזואליות ואווירה – כיוון חדש לסדרה הותיקה

ביחס למשחקי תפקידים למחשב, שאף פעם לא זוכים לגרפיקה ברמה כמו של משחקי יריות למשל, Baldur's Gate 3 נראה ממש טוב. זו הגרסה החדשה של מנוע Divinity, עליו נוצרו בעבר Divinity: Original Sin 1+2. מי ששיחק בהם יזהה ישר את הגרפיקה והטקסטורות היפות והמוכרות, ואת הממשקים הדומים, שאינם מזכירים את האמירה העיצובית הייחודית של סדרת Baldur's Gate. גם מסך יצירת הדמות וצלמיות הסקילים דומים לאלה במשחקי Divinity, ובסרטון רואים שסקינים של חפצים הועתקו אחת לאחת מהסדרה. בגירסה החדשה של המנוע ניכר שיפור באנימציות בזכות הכנסת טכנולוגיית לכידת תנועה.

Baldur's Gate 3

כל הנוסטלגיה והצמרמורות שעברו בי מהסרטון התאדו כשראיתי את המשחקיות עצמה. היא נהדרת, אך לא מפעילה את רגש הנוסטלגיה אצל שחקנים ותיקים מכיוון שכמעט ואיננה מזכירה את האווירה הייחודית והעיצוב של הפרקים הקודמים בסדרת Baldur's Gate.

מבוכים ודרקונים מותאם למנוע Divinity

חוקי המשחק יתבססו על גרסא 5e של מבוכים ודרקונים. התכונות, היכולות והקסמים יפעלו כמעט במדויק עפ"י חוקי המשחק. המשמעות היא שהמנוע ישתמש בהרבה גילגולי קוביה, ולא רק לחישוב סיכויי פגיעה בקרבות. אבל המנוע לא מתאים לחוקים אלו כמו מנועים אחרים שקיימים בשוק ואכן מעולם לא פותח עליו משחק מבוכים ודרקונים.

אישית אני מתקשה להבין למה Wizards of the Coast, בעלת המותג מבוכים ודרקונים סירבה ל-Obsidian, שדווקא משתמשים במנוע Unity שהרבה יותר מותאם למשחק כמו Baldur's Gate 3, ולמעשה שאב ממנה השראה רבה. הסרטון מוכיח שזה יכול לעבוד יפה, אך גם נותן תחושה שהמשחק קצת מכופף את החוקים הקלאסיים של מבוכים ודרקונים לטובת משחקיות מודרנית יותר שדומה לזו של סדרת Divinity.

Baldur's Gate 3 combat

זה רלוונטי גם לקרבות: במשחקי Baldur's Gate הקרבות עבדו במתכונת זמן אמת באמצעות AI ששלט בדמויות ברמה בסיסית, עם אפשרות לעצור את הזמן בשביל לתכנן טקטיקה ולחלק פקודות באופן ידני. במשחק שלפנינו הקרבות מבוססי תורות בלבד וללא AI – בדומה לסדרת Divinity.

דבר נוסף בסרטון שבולט מאוד הוא שאלמנטים רבים מרגישים כמו העתק זהה לחלוטין של המכניקות של סדרת Divinity. שימוש בסביבה, הזזת חפצים, יכולת לדבר עם המתים, מספר בני חבורה שמוגבל לארבעה (במקום שישה כנהוג במשחקי Baldur's Gate), ועוד.

רגע, גילגולי קוביה במשחק מחשב?

הרבה משחקי התפקידים הם גילגולים דיגיטליים של משחקים שולחניים שמשתמשים בקוביה, רק שכאן המחשב מגלגל אותה בעצמו. כשניתקל באתגר ספציפי, כגון בצורך לשקר למישהו או לדחוף בכח סלע כבד שחוסם פתח סודי, המשחק ימדוד את התכונה הרלוונטית שלנו כגון כריזמה או כח פיזי ויגלגל קוביית 20 פאות (עם הערכים 1-20). התוצאה תוסף לאותו מדד, והערכים מושווים מול רמת הקושי של אותו אתגר ספציפי. בעברית זה אומר שאין הצלחה או כישלון אוטומטיים, אלא שלכל דמות יהיה סיכוי רב יותר להצליח ככל שהיא מתאימה יותר לאותה משימה.

גם הסיכוי לפגיעה באויב במהלך קרב מחושב בנוסחה המשתמשת בערכים של יכולת הפגיעה של הדמות מול דירוג השריון וההגנות של המטרה, עם אלמנט רנדומלי בצורת גלגול קוביה שמוסיף נופך של ריאליזם.

בחירות בדיאלוגים

חופש פעולה, חופש בחירה והשלכותיהם

המנוע מציג טווח אפשרויות יוצא דופן למשחקי תפקידים. בסרטון מוצגת היכולת לדחוף אויבים (רצוי למותם), להשליך עליהם חפצים רנדומליים (בסרטון עושים שימוש בנעל רגילה, אפילו לא נעל נוקמת קדושה 5+), לטפס/לקפוץ למקומות גבוהים/נמוכים יותר, להשתמש בסביבה ולנצל בה דברים כמו מקורות אש, חביות נפץ, שלוליות שמן ועוד. כל היתקלות תאפשר לשחקן להשתמש ביצירתיות שלו ולאלתר פתרונות ששחקנים אחרים אפילו לא יעלו בדעתם.

חופש בחירה הוא מוטיב חשוב מאוד במשחקי תפקידים, וב-Baldur's Gate 3, יהיו לא מעט בחירות. אם למשל נשחק בתור הערפד האלפי, נוכל לבחור אם לשתות דם מבני הלוייה שלנו, או אפילו להרוג אותם בשנתם. במקרים רבים נוכל לבחור אם לפתור בעיה באלימות, לשון חלקלקה, או פשוט ע"י שימוש בצללים כדי להתגנב ולקחת את מה שרצינו. יהיה הרבה חופש פעולה, ויהיו הרבה השלכות, וכך תיטוו סיפור עלילה ייחודי לכם. האפשרות לבצע בחירות שונות כמובן מוסיפה גם עניין בלחזור ולשחק את המשחק מחדש, שוב ושוב, גם אחרי שסיימתם אותו.

כל משחק תפקידים טוב מתחיל מהדמויות

עד כה, ידוע לנו על לפחות 15 גזעים ותתי-גזעים שנוכל לבחור מביניהם, כמו בני אנוש, אלפים, אלפים אפלים, חצי אלפים, ואפילו חצי אלפים אפלים וגית'יאנקי (Githyanki). נדיר שמשחקים נותנים לנו לשחק גזעים אקזוטיים כמו גית'יאנקי ואלף אפל, וזה המשחק הראשון שנתקלתי בו שמציע לשחק חצי אלף אפל. מגוון אתני וסובלנות ראויים להערכה לא רק באירוויזיון.

יוצרים דמות

במהלך בניית הדמות ניתן לבחור גם מגדר ומקצוע מתוך שישה מקצועות. כל מקצוע יכלול שני תתי-מקצוע/התמחויות. המספרים האלו הוכרזו לשלב הגישה המוקדמת (Early Access), אך מכיוון שביקום "ממלכות נשכחות" (Forgotten Realms) קיים מגוון הרבה יותר גדול של מקצועות ותתי-מקצועות, אני מעריך שיוכרזו עוד כאלה עד ההשקה הרשמית.

זה כמובן לא יכול להיות Baldur's Gate 3 בלי בני לוויה מעניינים ומושקעים. עד כה פורסם שנוכל לצרף אלינו חמש דמויות: קוסם אנושי, לוחמת גית'יאנקית, נוכל ערפד אלפי, וורלוק אנושי, וכוהנת חצי-אלפית, כאשר גודל החבורה המקסימלי הצטמצם כאמור משישה במשחקים הקודמים, לארבעה כאן. בהתאם למסורת נוספת של Divinity, נוכל גם לבחור באחת הדמויות האלו בתור הדמות הראשית אותה נשחק במקום ליצור דמות חדשה. כל אחת מהדמויות מגיעה עם סיפור רקע עשיר, אג'נדה, ומטרות משלה. תהיה גם אפשרות לעד ארבעה שחקנים לשחק ברשת את הסיפור יחד, כשכל אחד שולט בדמות אחת או יותר.

מחשבות וסיכום

הרגשתי שאני חייב לבדוק האם רק אני מסתובב עם התחושות האלו לגבי הפגיעה במסורת הבאלדורזגייטית והמרתה לדיביניטיזם. אז שאלתי את גוגל והוא ענה "לא גבר. הרבה שחקנים באינטרנט תוהים לאיזו סדרה שייך המשחק הזה, תן אגב קליק קטן על הפרסומת פה".

Baldur's Gate 3 party

יש לי חשש נוסף שאני מקווה שיתבדה. כשחקן משחקי תפקידים מושבע אני נהנה לשחק משחקי תפקידים ברמות הקשות, כי כשמכירים את החוקים והמכניקות מאחורי משחק הוא הופך לקל מידי. הדרך של סדרת Divinity להרים את רמת הקושי היתה ניפוח של האויבים בחיים ושריון בצורה לא מעניינת שמרגישה מלאכותית יותר מאשר מאתגרת. אקווה שזה לא יחזור על עצמו גם כאן. למעשה, חוקי המקור של מבוכים ודרקונים הם קשים ומאתגרים בפני עצמם ללא כל צורך בניפוח ערכים, ולכן יש מקום לאופטימיות בנושא הזה.

לשני הפיצולים שלי ברור שאין ספק ש-Baldur's Gate 3 הולך להיות משחק גדול. שלא תטעו – Divinity היתה סדרה מצויינת ושווה רכישה גם כיום. אבל מי שחיפש נוסטלגיה ואת התחושות שהביאו איתם המשחקים המקוריים עלול להתאכזב, כי חסרה הייחודיות ואלמנטים של הסדרה המקורית. עד עכשיו קשה לי להפריד בין הציפייה האדירה למשחק לבין האכזבה מהבחירה בכיוונים החדשים.

אך גם למעריצים הנוסטלגיים יש מקום לאופטימיות. Larian Studios עשויים להקשיב לפידבק מקהל המעריצים המקורי, ועד לשיחרור המשחק יתכן שיוצגו שינויים קלים. בנוסף, ההצמדות כמעט מוחלטת (עד כמה שהמנוע מאפשר) למיתולוגיה של ממלכות נשכחות בוודאי תרצה את הקהל הזה. אחרי הכל, אחד הדברים שהפכו את סדרת Baldur's Gate לבלתי נשכחת היה הסיפור השואב שלה. ראוי לציין לחיוב שהחברה בחרה שלא ללכת על סיפור שגרתי עם בני אנוש, גמדים, אלפים, ושאר גזעים נפוצים נוספים, ודווקא העדיפה לשלב גזעים אקזוטיים ואלמנטים כבדים מהמיתולוגיה, שהרקע העשיר והמרתק שלהם יעניק לקהל הנוסטלגי את המנה שהם צריכים.

Baldur's Gate 3

אנחנו עוד נמשיך להתווכח בינינו האם אנו מרוצים או מאוכזבים, ונמשיך לעקוב אחר הפיתוח. ובכל מקרה אל תקשיבו לו. נוסטלגי עאלק, סתם זקן ביקורתי. סליחה? לא, כי אתה. לא, אתה. אני? לא, אתה. פעם אחרונה שאני יושב לכתוב איתך משהו.

ל-Baldur's Gate 3 אין עדיין תאריך יציאה וההערכות מדברות על 2021. הוכרז כי המשחק יצא ב-Early Access עם תוכן מוגבל עוד השנה. הוא מתוכנן לצאת ל-PC אך יתכן שעוד נשמע גם על גרסת קונסולות בהמשך.