חברת Paradox Interactive בוחנת בניית מודל מנויים למשחקים שלה שיאפשר לשחקנים גישה לכל ההרחבות שלה על בסיס מנוי ולא על בסיס רכישה.

Paradox Interactive ידועה בזכות משחקי האסטרטגיה הגדולים והמורכבים שלה המבוססים על תקופות היסטוריות. החברה היא בעצם גלגול של חברת Target Games שעבדו על משחקי תפקידים ומשחקי קופסה בשנות ה-80 וה-90. היא התפרסמה בזכות כותרים כמו Europa Universalis, Hearts of Iron, ו-Crusader Kings. כמו כן, החברה אחראית גם על משחקי תפקידים כמו Pillars of Eternity.

Paradox Interactive ידועה בתמיכה ארוכת השנים שלה במשחקיה, ובהרחבות הרבות שהיא מוציאה למשחקים שלה. למשחק BattleTech למשל, שיצא בשנת 2018, יש כבר 5 הרחבות. למשחק Stellaris שיצא בשנת 2016 יש כבר 15 הרחבות, אפילו המשחק Europa Universalis שיצא בשנת 2013 קיבל הרחבה אחרונה בסוף שנת 2018. זו היתה ההרחבה ה-31 במספר במשחק, ואם ניקח אותו כדוגמה, אז עכשיו ב-Steam ניתן לקנות את המשחק ב-$10, אך כל ההרחבות מסתכמות לכ-$170.

אחת הבעיות בהן מואשמת חברת Paradox Interactive על ידי לקוחותיה היא שהרבה מההרחבות הן הכרחיות ואינן צריכות להסתתר מאחורי חומת תשלום. זוהי טענה שמופנית לא מעט כלפי חברות והשאלה הטובה, "היכן עובר הגבול?", נשאלת לא פעם בתעשייה. קשה למצוא לכך תשובה חד משמעית.

הצורך בהרחבות רבות מייצר קושי עבור שחקנים חדשים להיכנס למשחק, וכדי לשחק את המשחק עם כל ההרחבות שחקנים נאלצים להיפרד לעיתים גם מכמה מאות דולרים. לכן, חברת Paradox Interactive החליטה לבצע ניסוי בקרב שחקני Hearts of Iron IV כדי לבחון מודל מנויים.

המשחק hearts of iron IV של חברת paradox

Hearts of Iron IV הוא משחק פופולרי מאוד של החברה העוסק באסטרטגיה גלובלית בזמן מלחמת העולם השנייה. למשחק, שיצא בשנת 2016, יש כבר 11 הרחבות והחברה ציינה בפורום של המשחק שהיא מעוניינת לבחון מודל מנוי למשחק שייתר את הצורך ברכישת ההרחבות על ידי תשלום חודשי קבוע לחברת Paradox Interactive במקום.

מודל המנויים כבר זמן רק צובר תאוצה בעולם הגיימינג, עם חברות ענק כמו Electronic Arts, Microsoft ו-Ubisoft שבזו אחר זו הכניסו מודל מנויים משלהן. מודל המנויים כבר כבש בסערה את שוק הוידאו והמוזיקה כאשר חברות כמו Netflix ו-Apple Music מציעות גישה ללא הגבלה לתכנים אך ללא בעלות על התוכן. כלומר, ברגע שנגמר המנוי ללקוח אין יותר גישה לתוכן. לכן זה לא מפתיע שגם Paradox Interactive מתכננת להצטרף למסיבה.

מודל המנוי החודשי של Paradox Interactive עשוי לפתור את החיכוך שקיים בין השחקנים לחברה על שאלת מחיר ההרחבות, אלו צריכות להיות חינמיות ואלו לא. המודל גם יאפשר לכל שחקן מתחיל להיכנס למשחק ישירות עם כל ההרחבות החדשות וגישה בלתי מוגבלת לתוכן של המשחק. יחד עם זאת, מפתחי המשחק הבטיחו לשחקנים הקיימים שהמודל החדש לא ישפיע על השחקנים הקיימים. לטענת החברה, הבעלות שלהם על המשחק וההרחבות תשארנה, הם לא יחויבו בתשלום מנוי חודשי, ולא תצאנה הרחבות נוספות המוגבלות לבעלי מנוי בלבד. הם יוכלו להמשיך ולרכוש את ההרחבות או לעבור למודל המנוי החודשי. הכל כמובן תלוי בהצלחת הניסוי.

בנימה אישית, אני חושב שמודל המנוי החודשי הוא המודל העתידי של עולם המשחקים, כאשר הבעלות על משחקים תדעך עם השנים לטובת ספריות אדירות מימדים של משחקים שיהיה אפשר לבחור מהם. אפשר ללמוד מהמודלים של Netflix ו-Spotify שהעניין על בעלות על התוכן מאבד לאט אחיזה בקרב הצרכנים לטובת המנויים החודשיים.

גם ההצלחה הגדולה של Xbox Game Pass, ושיתוף הפעולה של Steam עם חברת Electronic Arts (שכבר מפעילה מודל מנויים משנת 2014) מוכיחים שמודל המנויים הוא מודל כלכלי נכון ומצליח.