אם אי פעם שיחקתם ברשת, אתם מכירים טוב מאוד את הסכנות שבאות עם פינג גבוה, או את האמרה המפורסמת "משחקי וידאו לא הופכים אותנו לאלימים, הלאג גורם לכך". בזק בינלאומי החליטו להרים את הכפפה ולענות על הבעיה הזו עם Gamer+, שירות אינטרנט שינסה לצמצם את ההשהיה הזו.

פינג (Ping) או השהיה (Latency) היא שיטה למדידת הזמן (באלפית השניה) לשליחה או קבלה של נתונים בין שני מכשירים, או במקרה שלנו הגיימרים, בין שרתים. השהיה ופינג גבוה הן תופעות כואבות בארץ. בהעדר שרתים טובים באזור הגיאוגרפי הקרוב אלינו אנחנו נאלצים להסתפק בשרתים אירופאים או רוסים ובמשחקים מסויימים, ישנם גם שרתים טורקים. בין השרת שלנו לשרתי המשחק שכאמור נמצאים כמה שעות טיסה מפה. ההשהיה הממוצעת בארץ נעה בין 80 ל-100 מילישניות וזה הופך לגורם משמעותי מאוד במשחקים.

פינג הוא גורם מרכזי ליצירת לאגים, קטיעות, תנועה מחוספסת, קפיאה של המשחק, ניתוקים או Rollbacks (מצבים שבהם אתם מוצאים את עצמכם הולכים אחורה לנקודה בה הייתם לפני כמה שניות). הוא לא קשור לרוחב פס, וגם עם אינטרנט של 1000 מגה, הפינג שלכם ישאר כפי שהוא.

עם המהלך החדש של בזק בינלאומי, Gamer+, היא שואפת לצמצם את ההשהייה הזו ולתת לשחקנים את הניתוב המהיר ביותר לשרתים בחו"ל. לדברי בזק בינלאומי, השירות מציג שיפור של עד 30% במדדים השונים (ובפרט jitter ו-packet loss), ומשפר את ההשהיה ב-20 מילישניות. זה אולי נשמע מעט, אבל עם הנתונים הללו, אנחנו מתקרבים לפינג מזרח אירופאי. שיפור זה עשוי גם להעלים לחלוטין ניתוקים משרתים שאנחנו חווים במהלך במשחקים.

הקמת התשתית דרשה לא מעט – החברה השקיעה למעלה מ-4 מיליון שקלים, ופרסה נתיבים חדשים של הכבל התת ימי כדי לאפשר חיבור מהיר יותר לערים המרכזיות באירופה בהן יושבים שרתי מפתח של משחקי רשת פופולאריים. במחקר שבזק בינלאומי ערכה ביחד עם 100 שחקנים לאורך 1000 בדיקות בזמני משחק וספקיות שונות, היא הגיעה להכרעה שמדובר בשירות עם ההשהיה הנמוכה ביותר בארץ.

עם שירותי הענן החדשים שבתהליכי פיתוח, כמו Google Stadia, Project xCloud, ואפילו השירות העתידי של Electronic Arts, שיפור ההשהיה במשחקים צפוי להיות משמעותי מתמיד. בעוד שהוא כנראה עוד לא יביא אותנו לפינג הממוצע של 30-40 מילישניות בארה"ב, אנחנו מתקרבים לשם, ובתקווה בקרוב נראה כמה שפחות פגיעה בחוויית המשחק בעקבות השהיה.

השירות החדש, Gamer+ הושק אתמול במחיר מבצע של 9.9 שקלים לחודש, עם אפשרות לרכישה כחלק מחבילה הכוללת משתמש אינטרנט והגנות סייבר.